Search

معافیت پزشکی قطع انگشت دست یا پا- شرایط و نحوه دریافت

معافیت پزشکی قطع انگشت دست

معافیت پزشکی از طریق قطع انگشت دست یا پا امکان پذیر است؟

برخی مشمولان نظام وظیفه بر اثر بیماری، حوادث کاری و یا تصادفات دچار آسیب‌هایی به اعضای بدن به خصوص انگشتان دست یا پا می‌شوند. فردی که در کارگاهی کار می‌کند و بر اثر بی‌دقتی و چند ثانیه غفلت یک یا چند انگشت و حتی در مواردی ممکن است یک بند از انگشت دست خود را از دست بدهد. چنین فردی با این آسیب نمی‌تواند برخی کارها را انجام بدهد و می‌خواهد بر طبق قوانین، معافیت پزشکی نظام وظیفه از سربازی معاف شود.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

در لیست بیماری‌های استخوان و اسکلت نظام وظیفه، سه بند از آن به معافیت پزشکی قطع انگشت دست و پا پرداخته است. در این بندها تبصره‌ها و شرایط معافیت را در موارد مختلف ذکر کرده است. گرفتن معافیت پزشکی پیچیدگی‌ها و مراحل خاصی دارد که هر مشمولی که می‌خواهد معافیت دائم سربازی بگیرد با آن روبرو می‌شود. معافیت صافی کف یکی دیگر از موارد معافیت پزشکی برای مشمولان نظام وظیفه است.

 مشاوره معافیت پزشکی یک مشاوره تخصصی است که باید از کارشناس با تجربه در این مورد مشاوره دریافت کرد. تیم پارسین مشاوره در این می‌تواند به شما کمک کند.

چرا باید برای قطع عضو درخواست معافیت پزشکی داد؟

قطع عضو (آمپوتاسیون)، در بدن سبب ایجاد عوارضی می‌شود. کارایی و عملکرد آن عضو مانند گذشته نیست. شخص نمی‌تواند مانند گذشته به راحتی کارهای خود را انجام دهد و به نوعی دچار یک نوع معلولیت می‌شود. ناحیه ای از بدن که دچار آسیب می‌شود برای فرد به منزله کابوس می‌باشد که هر لحظه جلوی چشم اوست. فردی که قبلاً همه کارهای خود را انجام می‌داد در حال حاضر برای برخی کارها باید به اطرافیان خود متکی باشد و این مسئله عذاب آور است، به خصوص برای افراد جوان.

در قوانین نظام وظیفه و در قسمت معافیت پزشکی برای افرادی که قطع عضو به خصوص در انگشتان دست و پا دارند معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است. مشمولانی که قطع انگشت در دست یا پا دارند دچار یکسری محدودیت‌های حرکتی هستند. این افراد در زمان سربازی و در زندگی روزمره خود نمی‌توانند یکسری کارها را انجام دهند.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

این قبییل اشخاص نمی‌توانند اسلحه در دست بگیرند و تیراندازی کنند. توانایی بستن بند کفش، دکمه و غیره را ندارند. همچنین مشمولانی که دچار قطع عضو هستند به گرما و سرما حساسیت بالایی دارند.

سازمان نظام وظیفه با تشکیل کمیسیون پزشکی و بر اساس تبصره‌های خاص این افراد را از سربازی معاف می‌کند و رفتن این افراد به سربازی برای دولت چندان کارایی ندارد و حق این چنین مشمولانی است که از معافیت پزشکی قطع انگشت دست و استفاده کنند.

مقاله مرتبط: لیست کامل بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402

شرایط معافیت پزشکی قطع انگشت دست و پا

هر انسانی به طور طبیعی ۱۴ استخوان در هر دست دارد و وجود این استخوان‌ها سبب عملکرد بالای انگشتان دست می‌شود. با وجود این ۱۴ استخوان می‌توان به راحتی تمام کارهای روزمره را انجام داد.

کوچک‌ترین انگشت و حتی تعداد کم بودن یا داشتن تنها دو بند در انگشت شست نشان از بی‌اهمیتی آن نیست. اتفاقاً انگشت شست برای ما انسان‌ها بیشترین کارایی را دارد و قطع شدن یک بند و حتی کامل آن سبب معافیت پزشکی می‌شود.

ایین نامه های معافیت پزشکی سربازی، از طریق قطع انگشت دست یا یک بند از انگشتان دست؛ بستگی به عوامل مختلفی دارد:

  • آیا قطع انگشت در مشمول به صورت کامل یا فقط یک یا دو بند انگشت قطع شده است.
  • تعداد انگشتان قطع شده یا بدون کارایی چند تا است.
  •  قطع انگشتان در یک دست وجود دارد یا هر دو دست.
  •  کدام انگشت یا انگشتانش قطع شده است.

معافیت پزشکی قطع عضو

معافیت دائم سربازی با قطع تنها یک انگشت دست

آیا با قطع شدن تنها یک انگشت دست امکان دریافت معافیت دائم سربازی وجود دارد؟

 در جواب چنین افرادی باید گفت: در قوانین معافیت پزشکی بیماری‌های استخوان و اسکلت در یکی از بندهای آن در مورد قطع انگشت شست این موضوع بیان شده است.

انگشت شست بیشترین کارایی را در بین انگشتان دست دارد و فقدان آن سبب می‌شود که فرد نتواند کارهای خود را به راحتی انجام دهد.

برای معافیت دائم سربازی از طریق فقدان کامل انگشت شست، بایستی انگشت شست کامل قطع شده باشد یا فاقد ارزش کاری باشد و مشمول دچار فلج کامل انگشت شست (فیوژن کامل مفصل M.C.P) شده باشد. علاوه بر این مورد، معافیت دائم قطع انگشت دست بستگی به عوامل دیگری دارد و در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه آن موارد بررسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دوره اموزشی سربازی 1402- طول دوره و مرخصی

شرایط معاف از رسم قطع انگشتان دست و پا

یکی از نتایجی که در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه برای قطع انگشتان دست یا پا، مشمولان اکثرا به آن روبرو می‌شوند اصطلاح معاف از رزم است. این اصطلاح به معنی این است که شما باید به سربازی بروید و برای شما تاریخ اعزام به خدمت صادر می‌شود. مشمولی که به آن معاف از رزم تعلق گرفته است در کمیسیون بیماری استخوان و اسکلت معمولاً در میدان تیر حضور نمی‌یابد. کارهایی به او داده می‌شود که توانایی انجام آن را داشته باشد.

 معمولا اشخاصی دچار قطع انگشتان دست هستند یا از اندام‌های مصنوعی و یا از پروتز‌ها برای عضو قطع شده استفاده می‌کنند و این تجهیزات به آنها برای انجام کارها کمک می‌کند.

معاف از رزم به مشمولانی که برای قطع انگشتان پا اقدام کرده‌اند در صورتی داده می‌شود که قطع انگشت شست در یک پا باشد. برای افرادی که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند قطع سه انگشت در پا، معاف از رزم به آنها تعلق می‌گیرد. پس مدرک تحصیلی در گرفتن معافیت از رزم تاثیرگذار است.

معافیت پزشکی قطع انگشتان دست یا پا در حین خدمت

سربازی که در حین خدمت دچار حادثه‌ای می‌شود و یا اینکه تصادف می‌کند و متاسفانه این حوادث ناگوار منجر به قطع انگشت دست یا پا می‌شود. همین سرباز طبق قوانین نظام وظیفه می‌تواند برای معافیت پزشکی اقدام کند و از دوره ضرورت خدمت سربازی معاف شود.

سربازی که در حین خدمت دچار قطع عضو شود علاوه بر معافیت دائم سربازی به او جانبازی و از کار افتادگی داده می‌شود و مستعمری ماهانه‌ای برای او پرداخت می‌شود.

هر قطع عضوی منجر به معافیت دائم در حین سربازی نمی شود. قطع عضو در صورتی که موجب مشکل جدی برای سرباز شده باشد. سربازی که می‌خواهد برای معافیت پزشکی قطع انگشت دست یا پا اقدام کند باید به یکسری موارد توجه کند. در صورت نداشتن شرایط لازم امکان دریافت معافیت دائم پزشکی ندارد. برای اطلاع از این موارد لازم است با کارشناسان پارسین مشاوره تماس بگیرید.

سربازی که در حین خدمت دچار حادثه می‌شود استراحت پزشکی و مرخصی جزو خدمت او به حساب می‌آید.

در ادامه بخوانید: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایب 1403

معافیت پزشکی قطع انگشت پا

مدارک لازم برای معافیت پزشکی قطع عضو

مشمولی که دچار قطع عضو به خصوص در انگشتان دست یا پا شده است برای تشکیل پرونده در پلیس +۱۰ و شروع کار بایستی مدارک لازم را برای معافیت پزشکی تهیه کند. برای معافیت پزشکی این مدارک لازم است:

1)مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی کپی از تمام صفحات)

2)گواهی فارغ التحصیلی یا گواهی موقت

3) مشمول دو قطعه عکس ۳ در 4 رنگی تمام رخ.

4) برگه واکسیناسیون

5)کارت بانکی سپه و شماره حساب آن.

این‌ها مدارک اولیه برای درخواست معافیت پزشکی هستند. مشمول در مرحله بعدی احتیاج به مدارک تخصصی دارد. همراه بودن آن مدارک به معافیت دائم مشمول کمک می‌کند.

نحوه دریافت معافیت پزشکی قطع انگشتان دست و پا

برای دریافت معافیت پزشکی و دریافت کارت پایان خدمت مشمول باید مراحل زیر را بگذراند و با مراحل گرفتن معافیت پزشکی آشنا باشد. متقاضیان دریافت معافیت پزشکی طی چند مرحله به پزشکان متعمد نظام وظیفه مراجعه می‌کنند و پزشکان معاینات لازم را انجام می‌دهند و در نهایت به آنها رای نهایی را اعلام می‌شود. نحوه دریافت معافیت پزشکی قطع انگشت دست و پا بدین صورت است:

مرحله اول: معرفی به پزشک اولیه نظام وظیفه و تایید بیماری توسط پزشک معاین.

 مرحله دوم :ارسال پیامک برای مشمول برای انجام معاینات لازم در بیمارستان نظامی.

 مرحله سوم: تشکیل شورای پزشکی نظام وظیفه و اعلام رای نهایی.

قوانین نظام وظیفه برای معافیت پزشکی

مشمولی که درخواست معافیت پزشکی از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی می‌دهد بایستی با قوانین سازمان نظام وظیفه برای دریافت معافیت پزشکی اطلاع کامل داشته باشد. برخی از این قوانین عبارتند از:

-مشمول در هنگام حضور در جلسه شورای پزشکی بایستی کارت ملی همراه داشته باشد.

-طبق قوانین نظام وظیفه مشمول نمی‌تواند از درخواست معافیت پزشکی خود انصراف بدهد باید رای شورای پزشکی درباره بیماری خود به او اعلام شود.

-اگر مشمول در شورای پزشکی رای به سلامت وی اعلام شد حق اعتراض به رای را ندارد.

-مشمولانی که درخواست معافیت پزشکی آنها طولانی شود  و احتیاج به معاینات تخصصی باشد ممکن است وارد غیبت شوند و از یکسری امتیازات محروم شوند.

-هر مشمولی در صورت وضعیت نامساعد بیماری و رد شدن در کمیسیون پزشکی می‌تواند به رای شورای بدوی اعتراض بدهد.

مقاله مرتبط: کارت قرمز سربازی و بررسی تک تک محدودیت های ان

معایب کارت معافیت پزشکی قطع انگشتان دست و پا

گرفتن کارت معافیت پزشکی برای مشمولان علاوه بر مزایایی که دارد و مجبور نیستند دو سال خدمت سربازی بروند ولی معایب خاص خودش را هم دارد.

کارت معافیت پزشکی قطع انگشت دست و پا به طور کلی بیماری‌ها و استخوان و اسکلت سبب می‌شود که مشمول هنگام استخدام در ارگان‌های دولتی یا نظامی دچار مشکل شود و یکی دیگر از معایب کارت معافیت پزشکی دریافت گواهینامه برای این افراد است که سبب مشکلاتی برای آنها می‌شود.

شایان ذکر است مشمولان تا یک زمان خاص (شرایط سنی) می‌تواند درخواست لغو معافیت پزشکی بدهند و آن هم با تشکیل کمیسیون پزشکی می‌باشد و در صورت برطرف شدن بیماری امکان پذیر است.

سوالات متداول:

1.آیا قطع یک بند از انگشت شست باعث معافیت دائم می‌شود؟

 خیر- قطع یک بند از انگشت شست سبب معاف از رزم می‌شود.

2.برای قطع انگشت دست یا پا در حین تحصیل می توان اقدام کرد؟

در حین تحصیل نمی توان برای این مورد اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید