Search

کارت قرمز سربازی و بررسی تک تک محدودیت های آن

کارت قرمز سربازی یا کارت قرمز معافیت پزشکی اصطلاحی است که در بین مشمولان نظام وظیفه به کاربرده می شود.این کارت به افرادی داده می‌شود که از طریق بیماری های اعصاب و روان از سربازی معاف شده باشند. در ابتدا مشمول خوشحال می شود دو سال از عمر خود را برای رفتن به سربازی نمی‌گذراند، متاسفانه بعدها پی می برد برای دریافت یکسری خدمات اجتماعی از قبیله گواهینامه، پذیرش در دانشگاه، استخدام در دستگاههای دولتی یا خصوصی، مهاجرت و حتی ازدواج دچار مشکل می شود که آن زمان هیچ کاری نمی توان انجام داد. باید اضافه کرد به تمام لیست کامل بیماری های اعصاب و روان برای معافیت، کارت قرمز داده نمی شود بیماری‌هایی مانند وسواس، اختلالات تکلم و…

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

مشمولی که برای گرفتن کارت پایان خدمت از طریق معافیت پزشکی درخواست داده و بیماری او در گروه اعصاب و روان قرار دارد توسط چندین روانپزشک نظام وظیفه وضعیت روحی و روانی او بررسی می شود. اگر بیماری او شدید باشد به او معافیت دائم داده می شود. نظام وظیفه به خاطر سلامت و امنیت بقیه سربازان در پادگان و اینکه فرد بیمار به سربازان دیگر صدمه نزنند معافیت به این افراد می دهد. در برخی موارد که مشمول بیماری او شدید نیست یا حتی در مراحل اولیه بیماری اعصاب و روان است معاف از رزم داده می‌شود که به این قبیل افراد سلاح داده نمی شود به این خاطر که ممکن است خودکشی کنند و یا به همرزمان خود شلیک کند. در نهایت درکمیسیون پزشکی، شرایط بیماری طوری باشد که احتیاج به درمان داشته باشد، معافیت شش ماهه موقت داده می شود.

در این مقاله قصد داریم کلیه محدودیت های که مشمولان با گرفتن کارت قرمز سربازی در آینده با آن روبرو می شوند را برای شما بازگو و بررسی کنیم. پس برای گرفتن کارت معافیت اعصاب و روان یا همان کارت قرمز سربازی عجله نکنید! با پارسین مشاوره همراه باشید .

کارت قرمز سربازی چیست؟

شاید بارها در دعوا های خیابانی عباراتی شبیه به «من کارت قرمز دارم» را شنیده باشید. کارت قرمز سربازی، کارت معافیت سربازی است که به افرادی که بیماری اعصاب و روان دارند و برای معافیت پزشکی اقدام کردند تعلق می گیرد. معمولاً آقایان برای استخدام، خروج از کشور، گرفتن مجوز و… به کارت پایان خدمت احتیاج دارند. در صورت نداشتن کارت پایان خدمت از یکسری خدمات اجتماعی  محدود می‌شوند. برخی افراد با خیال اینکه به راحتی می توانند کارت پایان خدمت بگیرند با هر ترفندی قدم در این راه می گذارند.  قابل ذکر است که گرفتن کارت معافیت پزشکی از نوع اعصاب و روان به راحتی گذشته نیست. روانپزشکان نظامی از تست های مختلفی برای بررسی بیماری متقاضیان استفاده می کنند.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

متاسفانه برخی افراد برای داشتن کارت پایان خدمت و تظاهر به بیمار بودن نوع خطرناکی از بیماری های گروه اعصاب و روان را انتخاب می کنند.

در صورت داشتن کارت قرمز سربازی ممکن است حق طلاق از مرد گرفته شود.

مقاله مرتبط: لیست کامل بیماری‌های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲

کارت قرمز روانی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

سوالی که برای اکثر مشمولانی که می خواهند برای معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کنند این است که کارت قرمز سربازی به کدام بیماری های گروه اعصاب و روان داده می شود؟

معمولاً به افرادی که اختلالات شخصیتی از نوع سایکوپات (ضد اجتماعی)، مرزی، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال، پارانوئید و اختلالات شدید دیگر دارند اختصاص می یابد.

به طور مثال افرادی که دارای اختلالات دوقطبی نوع یک هستند در صورتی که پرونده پزشکی داشته باشند و سابقه خودزنی نیز داشته باشند به آنها کارت قرمز پزشکی داده می شود. بنابراین کمیسیون پزشکی نظام وظیفه تعیین می کند چقدر وضعیت مشمول حاد است و چقدر حضور فرد در پادگان برای دیگران خطرناک است.

کارت قرمز روانی

با این وجود، به هر مشمولی که در کمیسیو های پزشکی اعصاب و روان حضور داشته باشد کارت قرمز روانی داده نمی شود. نتیجه شورای پزشکی بستگی به مدت بیماری، نوع دارویی که مصرف کرده و شرایط کنونی وی بستگی دارد. اگر دقت کرده باشید زمان پست دفترچه سربازی یکی از مراحلی که باید همه بگذرانند بررسی سلامت جسمی، روحی و روانی مشمولان است. در صورتی که فرد بیمار باشد و با وجود این بیماری به خدمت اعزام شود هر گونه مشکل و نقصانی بر عهده نظام وظیفه است و حتی بارها دیده شده که سربازان در پادگان اقدام به خودکشی کردند.

برای بررسی شرایط بیماری اعصاب و روان خود با مشاورین نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید که به شما در مورد کمیسیون و اینکه کارت قرمز به شما تعلق می گیرد یا نه مشاوره های لازم را ببینید.

بیشتر بخوانید: معافیت سربازی با خالکوبی – کمیسیون پزشکی

عکس کارت قرمز معافیت اعصاب و روان

برخی افراد با شنیدن کارت قرمز سربازی فکر می کنند که واقعا رنگ « کارت معافیت اعصاب و روان» به صورت قرمز است و با بقیه کارت‌های معافیت مانند کفالت، ایثارگری و…متفاوت است. به خاطر رنگ قرمز این نوع کارت به کارت قرمز سربازی معروف شده است. باید اضافه کرد که رنگ هیچ «کارت پایان خدمتی» با بقیه کارت ها که از طروق مختلف اخذ می‌شود متفاوت نیست و همه کارت‌های پایان خدمت به یک شکل و رنگ هستند. تنها تفاوت آنها مشخصات فرد و نوع ارگانی (سپاه، نیروی انتظامی و ارتش) در آن خدمت کرده اند فرق می کند.

در کارت‌های پایان خدمت که به مشمولانی که از طریق معافیت پزشکی و با هر نوع بیماری مانند اعصاب و روان، قلب، چشم داده می شود تنها بخش و بند بیماری بر روی آن درج می شود. در واقع اسم بیماری بر روی کارت قید نمی شود.

معافیت اعصاب و روان و شرایط ادامه تحصیل

آیا  با داشتن کارت معافیت اعصاب و روان امکان ادامه تحصیل در دانشگاه  وجود دارد یا نه؟ همانطور که شما هم می دانید داشتن کارت پایان خدمت از نوع پزشکی اعصاب و روان محدودیت‌های برای فرد متقاضی دارند اما این محدودیت ها برای همه بیماری‌های بخش پنجم که همان اعصاب و روان باشد نیست.

در واقع شخصی که کارت معافیت اعصاب و روان داشته باشد می تواند در دانشگاه ثبت نام کند. در اینجا تنها یک استثنا برای ثبت نام در دانشگاه وجود دارد. برای تحصیل در برخی رشته‌ها مانند پزشکی، پیراپزشکی ها یا رشته های دانشگاه های خاص مانند دانشگاه فرهنگیان و غیره که معاینات پزشکی جسمی و روحی انجام می‌شود امکان تحصیل وجود ندارد. مسلماً در دانشگاه هایی که فرد تعهد خدمت می دهد و یا رشته های خاص هستند امکان تحصیل برای این افراد با داشتن کارت قرمز سربازی اصلاً وجود ندارد.

کارت قرمز سربازی و گرفتن پاسپورت

با وجود داشتن کارت معافیت قرمز پزشکی می توان برای گرفتن پاسپورت اقدام کرد؟ مسلماً در این جا مانعی وجود ندارد تنها در شرایط خاص نیاز به یک فرد قیم برای خروج از کشور است چون یکی از دلایل خروج از کشور این افراد برای گرفتن پاسپورت مداوای بیماری خود در خارج از کشور است.  در برخی شرایط که بیماری فرد شدید باشد دیده شده که توسط مسئولان ذیربط وضعیت بیماری او بررسی می شود و حتی در شرایطی ممکن است پاسپورت به شخص داده نشود.

در ادامه بخوانید: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیر غایب 1403

معافیت اعصاب و روان و خروج از کشور

یکی از دلایل کارت قرمز سربازی و خروج از کشور اصلی برخی افراد برای گرفتن کارت معافیت پزشکی از نوع اعصاب و روان صرفاً خروج از کشور و بحث مهاجرت است. بطور کلی برای مهاجرت مهم کشور مقصد است. برخی کشور ها قبل از ورود افراد از انها آزمایشات پزشکی می‌گیرند. در صورت وجود مشکلات روحی و روانی اجازه ورود به شخص داده نمی شود. برای جواب سوالات خود در مورد مهاجرت با داشتن کارت قرمز سربازی می توانید با کارشناسان با تجربه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

معافیت اعصاب و روان و استخدام

یکی از محدودیت های اصلی برای افرادی که کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان یا همان کارت قرمز سربازی دارند استخدام است. فردی که مدت زیادی از عمر خود را به تحصیل در دبیرستان، دانشگاه در مقاطع مختلف می گذراند به امید روزی که بتواند از این سختی ها نتیجه بگیرد رنج ها را تحمل می‌کند. بطور قطع استخدام در ارگان های دولتی یا خصوصی که آزمون ورودی دارند با داشتن کارت قرمز سربازی ممکن نیست. چون بعد از آزمون کتبی، معاینات پزشکی و تست های روانشناسی وجود دارد و در انتها تراشه الکترونیکی کارت پایان خدمت فرد بررسی می شود. در برخی استخدام ها وجود کارت قرمز سربازی برای فرد مانعی به وجود نمی آورد.

محدودیت های کارت قرمز سربازی

کارت قرمز سربازی و گرفتن گواهینامه

یکی از شرایط لازم که در ایین نامه ها برای گرفتن گواهینامه رانندگی قید شده است برخوردار بودن فرد متقاضی از سلامت جسمی، روحی و روانی است. مطمناً فردی که دارای بیماری روانی است و یا دارای کارت پایان خدمت معافیت اعصاب و روان است مراحلی که برای گرفتن گواهینامه باید بگذرانند با افراد سالم متفاوت است.

همه ما می دانیم داشتن کارت قرمز سربازی محدودیت های برای افراد دارد. افرادی که دارای کارت قرمز روانی هستند پس از معاینات چشم توسط پزشک باید به یک تست روانپزشکی ۹۰ سوال جواب بدهند. در صورت جواب منفی به سوالات این تست، باید توسط سه روانپزشک وضعیت او بررسی شود به نوعی برای شخص کمیسیون پزشکی تشکیل می شود.

برای گرفتن گواهینامه حتی افرادی که دارای تتو بر روی اعضای بدن هستند دچار مشکل می شوند. گرفتن گواهینامه رانندگی برای افرادی که کارت قرمز دارند تحت یکسری شرایط خاص است و به آنها گواهینامه با مدت انقضا ۵ ساله و ۱۰ ساله داده نمی شود. در واقع این شرایط برای افرادی که گواهینامه دارند و می‌خواهند آن را تمدید کنند یا برای گواهینامه پایه یک اقدام کنند ملزم به گذراندن یک سری مراحل و شرایط خاص است. در نهایت در برخی موارد دیده می شود به متقاضی گواهینامه داده نمی شود. تیم پارسین مشاوره جوابگوی کلیه سوالات شما در زمینه گرفتن گواهینامه با داشتن کارت قرمز سربازی می باشد.

ابطال کارت قرمز سربازی

 به هر حال ابطال کارت قرمز سربازی ، با وجود تمام محدودیت ها و شرایط خاص هر فردی که کارت معافیت اعصاب و روان دارد برای زندگی کردن بعد از یک مدتی دچار مشکل می شود و تمایل دارد برای ابطال این کارت اقدام کند. آیا امکان ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان وجود دارد؟

در جواب این افراد باید گفت بله امکان ابطال کارت وجود دارد ولی تحت شرایط ذیل:

1.ابطال کارت تا سن خاصی

2. در صورت بهبودی کامل از بیماری

3. بستگی به مدرک تحصیلی فرد دارد

4. و در نهایت با تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه و تشخیص سلامت روحی و روانی فرد امکان دارد.

نکته: به این افراد پس از ابطال کارت پایان خدمت ۶ ماه فرصت داده می شود که دفترچه سربازی خود را پست کنند در غیر این صورت وارد غیبت می شوند.

بیشتر بخوانید : معافیت سربازی از طریق واریکوسل

سوالات متداول:

1. کارت قرمز سربازی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

به برخی از بیماری اعصاب و روان داده می شود.

️2. آیا کارت قرمز سربازی برای اخذ گواهینامه تاثیری دارد؟

برای افرادی که کارت قرمز دارند تحت یکسری شرایط خاص است و به آنها گواهینامه با مدت انقضا ۵ ساله و ۱۰ ساله داده نمی شود.

9 پاسخ

  1. کسی که گواهینامه ۴ سال اعتبار دارد والان معاف ماده ۵ بند ۳ شده برا تمدید گواهینامه به مشکل برخورد می‌کند لطفا پاسخ دهید ممنون

  2. سلام من هم قرصهای اعصاب میخورم و هم سابقه تشنجه دارم آیا معافیت سربازی به من تحلق میگیرد

  3. سلام بنده کارت معافیت اعصاب و روان دارم بدلیل خودزنی و تیک گردنم میخواستم ببینم که برای خروج از کشور یا مهاجرت مشکلی بوجود میاد یا خیر ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید