Search

لیست کامل بیماری های اعصاب و روان برای معافیت

بیماری اعصاب و روان معافیت

با کدام بیماری های اعصاب و روان می توان کارت معافیت سربازی گرفت؟ نظام وظیفه برای کدام بیماری های روحی و روانی کمیسیون پزشکی تشکیل می دهد؟ بیماری در چه مرحله ای باشد که می توان از طریق آن معافیت دائم سربازی گرفت؟ آیا بیماری من جزو بیماری هایی است که بتوان معافیت دائم دریافت کرد؟ اینها سوالاتی هستند که اکثر افرادی که می خواهند برای معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کنند از ما می پرسند. اولین و مهمترین نکته قبل از اقدام برای معافیت پزشکی این است که شما بدانید بیماری شما جزو بیماری هایی است که در لیست بیماری های گروه اعصاب و روان نظام وظیفه قرار دارد یا نه و بعد از آن به سراغ پلیس +10 برای تشکیل پرونده بروید.

در صورتی که بیماری شما در لیست بیماری های اعصاب و روان نباشد یا اینکه بیماری شما خفیف باشد، بعد از تشکیل شورای پزشکی تاریخ اعزام به خدمت برای شما صادر می شود. پس بهتر است قبل از هر اقدامی با یک مشاور با تجربه نظام وظیفه صحبت کنید تا شرایط شما را کاملاً بررسی کند.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

در این مقاله قصد داریم لیست کامل بیماری های گروه پنجم (اعصاب و روان) را با شرایط دریافت معافیت دائم، معافیت موقت شش ماهه و معاف از خدمات رزم را برای شما بازگو کنیم.

معافیت اعصاب و روان یعنی چه؟

یکی از معافیت های پزشکی، معافیت اعصاب و روان است. این معافیت به افرادی تعلق می گیرد که بیماری روانی، اختلالات عصبی و مغزی دارند. محرومیت های معافیت اعصاب و روان از این نوع معافیت به «معافیت روانپزشکی» هم می توان نام برد. اصطلاح دیگری که حتماً در این معافیت شما باید با آن آشنا شوید «کارت قرمز سربازی» است که به بیمارانی که برای معافیت پزشکی اعصاب و روان در کمیسیون‌های پزشکی نظام وظیفه شرکت می‌کنند تعلق می گیرد. باید اضافه کرد این کارت محدودیت‌های زیادی از جمله ؛استخدام، گرفتن مجوز کسب و … برای متقاضیان به وجود می‌آورد و زندگی را برای مشمول سخت می‌کند.

بیماری اعصاب و روان معافیت سربازی

در مقابل افرادی هستند که مدتهاست با بیماری های روانی و عصبی دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشمولان باید از این معافیت پزشکی استفاده کند. ذکر این نکته لازم است که به کلیه بیماری های گروه اعصاب و روان کارت قرمز روانی داده نمی شود، تنها به تعدادی این کارت تعلق می گیرد.

مقاله مرتبط: کارت قرمز سربازی و بررسی تک تک محدودیت های آن

شرایط لازم برای ثبت درخواست معافیت پزشکی اعصاب و روان

همان طورکه در بالا به آن اشاره کردیم، بیماری در هر مرحله‌ای و با هر نوع بیماری خفیف نمی‌توان برای معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کرد. مشمولی که دارای بیماری افسردگی، فوبیا، اختلال پانیک، وسواس و اختلال دو قطبی و… است در گروه بیماری های اعصاب و روان قرار می گیرد.

مسئله اصلی این است که فرد بیمار باید چه شرایطی و وضعیتی داشته باشد که بتواند برای معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کند؟ سوال دیگر این است که با داشتن چه شرایطی احتمال اخذ کارت معافیت پزشکی برای مشمول زیاد می شود؟

برخی افراد دچار بیماری های اعصاب و روان شدید هستند ولی اطلاعات کامل و جامع در مورد قوانین معافیت پزشکی نظام وظیفه ندارند. این افراد بدون هیچ مشاوره‌ای و گردآوری اطلاعاتی قدم در این مسیر می گذارند و در نهایت به آن‌ها در شورای پزشکی معاف از رزم داده می شود و تاریخ اعزام برای فرد تعیین می شود.

سرانجام مشمول با بیماری و اختلالات شدید روانی باید راهی پادگان شود. مسلماً این فرد با شرایط سخت پادگان وضعیت بیماری او حادتر می شود و حتی در شرایطی ممکن است دست به خودکشی بزند.

بنابراین برای گرفتن معافیت پزشکی اعصاب و روان، هر فردی بایستی یکسری شرایط لازم را داشته باشد که نظام وظیفه کمیسیون پزشکی را برای او تشکیل دهد. به نوعی برای هر فردی با داشتن بیماری اعصاب و روان پرونده پزشکی تشکیل نمی شود و معاینات پزشکی صورت نمی گیرد.

همه ما می دانیم که برای تشخیص بیماری های اعصاب و روان آزمایش خاصی وجود ندارد و طی این سالها به دلیل تقلب هایی که توسط برخی مشولان صورت گرفته است نظام وظیفه شرایط لازم را برای دریافت معافیت اعصاب و روان بسیار سخت کرده است.

به طور کلی پزشکان نظام وظیفه داشتن این شرایط را برای هر مشمولی که قصد دارند معافیت اعصاب و روان بگیرد را جز شروط لازم قرار داده است؛

1.مشمول بایستی سابقه بستری در بیمارستان روانپزشکی داشته باشد.

2. فرد بیمار سابقه خودزنی و خودکشی و… داشته باشد.

3. رفتارهای ناهنجار اجتماعی بارها از او دیده باشد.

4. سابقه مصرف داروهای اعصاب و روان داشته باشد.

لیست کامل بیماری های معافیت اعصاب و روان

بیماری های اعصاب و روان بسیار متنوع هستند. نظام وظیفه برای این گروه از بیماری ها، لیستی را ارائه داده است که هم اسم بیماری در آن ذکر شده است و هم نوع معافیت (دائم، موقت یا معاف از خدمات رزم) در آن قید شده است.

با این وجود، شدت بیماری و شرایط روحی و روانی بیمار تعیین می‌کند که رای شورای پزشکی نظام وظیفه برای وی چه می تواند باشد.

قبل از اینکه به اسامی بیماری های اعصاب و روان بپردازیم لازم است ذکر کنیم در قوانین نظام وظیفه برای همه بیماری ها نمی توان در حین تحصیل اقدام کرد. بیماری های اعصاب و روان از این قانون مستثنی نیستند. سازمان وظیفه عمومی برای بیماری های قابل بررسی در حین تحصیل هم لیستی ارائه داده است. برای بررسی بیماری خود و آگاه شدن از این لیست با مشاوران با تجربه تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید و از راهنمای های آنها استفاده کنید تا معافیت تحصیلی خود را از دست ندهید.

در ذیل لیست کامل بیماری های بخش پنجم نظام وظیفه که از آنها به بیماری های اعصاب و روان نام برده می‌شود ذکر شده است همراه با توضیحات لازم؛

بند ۱: پسیکلوزها: اختلالات روان پریشانه

روان پریشی یا پسیکلوزها یا سایکوسیس، در این نوع بیماری وضعیت روانی فرد غیر طبیعی است و ارتباط بیمار با واقعیت قطع می شود. بیمار توانایی تشخیص واقعیت از خیال را ندارد. دو ویژگی اصلی این بیماری هذیان و توهم است. در این بیماری فرد ممکن است علائمی مانند رفتار آشفته، بی انگیزگی شدید، گفتار آشفته، توهم و هذیان و… دیده شود.

معافیت دائم: اسکیزوانکتیو

معافیت دائم: اسکیزوانکتیو، اسکیزوفرنی، اختلالات هذیانی و پسیکلوزهای آتیپیک مزمن

معافیت شش ماهه موقت: اختلال سایکوز گذرا

معاف از رزم: در صورتی که مشمول پس از ۶ ماه درمان بهبود یابد به او معاف از رزم داده می شود.

بند ۲: اختلالات خلقی

خلق، حال و هوای ادراک فرد از جهان پیرامون خود است. خلق آن چیزی است که معمولاً انسان ها احساس می کنند. تغییرات زیاد بین حالت خوشی و غمگینی است.

در این نوع اختلالات فرد بیمار علائمی مانند اندوه زیاد، احساس تهی بودن، ناامیدی، اختلالات خواب و تغذیه، تفکر در مورد مرگ و… دیده می‌شود. در این اختلالات بیمار دچار نوسانات روحی و روانی زیاد است.

معافیت دائم: اختلال دوقطبی نوع یک، افسردگی اساسی

معاف از خدمات رزم: افسردگی خفیف (دیس تایمی و سایکو تایمی)، اختلال دوقطبی نوع دوم (هاپیومانیا)، در صورتی که حداقل شش ماه از حمله حاد (اولین حمله) گذشته باشد و فرد بهبود یافته باشد.

بند ۳: انواع اختلالات شخصیتی

 شخصیت به همه ی خصلت ها و ویژگی های فرد اطلاق می شود که معرف رفتار آن شخص است. اختلال شخصیتی انواع مختلفی دارد که علائم آنها عبارتند از؛ خود بزرگ بینی، بسیار شکاک، حساس به انتقاد، کینه توز، بی مسئولیتی، بی تفاوتی در برابر احساسات دیگران، رفتار خلاف قانون، بی‌اعتنائی و تجاوز به حقوق دیگران، منزوی، ضعف در مهارت های اجتماعی و…

معافیت دائم: انواع سایکوپات (ضد اجتماعی)، مرزی، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال و پارانوئید.

معاف از رزم: سایر اختلالات شخصیتی در صورتی که ناتوان کنندهنباشد.

بند ۴: اختلال وسواس (OCD )،اختلال پانیک، اختلال اضطراب، فوبیا یا PTSD یا سایر اختلالات اضطرابی

معافیت اعصاب و روان و ازدواج، اختلال وسواس که به صورت فکری یا عملی یا هردو ممکن است در افراد دیده شود. این اختلال به صورت رفتارهای تکراری دیده می شود. اختلال پانیک یا وحشت زدگی به صورت حملات ناگهانی ترس شدید یا احساس ناراحتی فوق دیده می‌شود که در آن فرد دچار افزایش ضربان قلب و احساس خفگی رخ می دهد.

اختلال اضطراب، یک احساس بسیار ناخوشایند که همراه با دلواپسی از پیش بینی یک خطر بد در آینده است که همراه با احساس نگرانی و یا علائم تنش دیده می شود.

PTSD (اختلال استرس پس از سانحه)، در این اختلال فرد پس از یک تجربه وحشتناک دچار حالاتی مانند اضطراب شدید، کابوس، پریشانی شدید عاطفی و افکار غیر قابل کنترل می شود.

معاف دائم: در صورتی که اختلالات شدید و مقاوم به درمان باشد.

معاف از رزم: اختلال خفیف

بند ۵: انواع نقایص عقلانی و کند ذهنی ها (عقب ماندگی ها)

در این نوع اختلال فرد ازقبل (بدو تولد) توانایی های هوشی و ذهنی پایین‌تر از میانگین جامعه دارد. فرد عقب مانده ذهنی در انجام امور روزمره مشکلاتی دارند.

 معاف دائم: ضریب هوشی کمتر از ۷۰

معاف از خدمات رزم: ضریب هوشی بین ۷۰ تا ۹۰

در ادامه بخوانید: معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی

بند ۶: اختلالات تکلم و لکنت زبان

معاف دائم: مشمولی که دارای مدرک زیردیپلم، دیپلم و کاردانی هستند و اختلالات آنها شدید است.

 معاف از خدمات رزم: افرادی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر دارند و اختلال آنها متوسط یا خفیف باشد.

بند ۷: اختلالات کنترل تکانه شدید

اختلال کنترل تکانه یا (ICD)، نوعی اختلال است که در آن فرد بر افکار وسواس گونه خود تسلطی ندارد. این اختلال یکی از انواع اختلالات افسردگی و اضطراب نیز به شمار می آید و می تواند هم برای بیمار و هم برای دیگران خطرساز باشد چرا که فرد به طور مکرر این کار را انجام می دهد. معافیت اعصاب و روان و ادامه تحصیل اختلال کنترل تکانه انواع مختلفی دارد مانند؛ قماربازی، جنون دزدی، جنون آتش افروزی، وسواس کندن مو و…

معاف دائم: اختلال کنترل تکانه شدید

بند ۸: انحرافات جنسی و هموسکسوالیتی

انحراف جنسی (اختلال پارافیلیک)، یک نوع تمایلات جنسی است که خارج از چارچوب رابطه جنسی سالم می باشد. ارضای این تمایلات ممکن است توام با خطر و آسیب به دیگران باشد.

هموسکشوال یا همجنس گرایی نوعی گرایش جنسی است که در آن فرد تمایل های جنسی، عاطفی و عاشقانه به افراد همجنس خود دارد.

معاف دائم: در صورتی که درشش ماه طول درمان، انحراف جنسی او ثابت شود.

معافیت شش ماه موقت: اگر فرد اختلال جنسی و هموسکشوال داشته باشد.

معاف از رزم: اگر پس از شش ماه طول درمان، بهبودی و انحراف وجود نداشته باشد

.

بند 9: اختلال سوماتوفرم

اختلال روان تنی یا سوماتوفرم، فرد علائم و نشانه های فیزیکی از بیماری دارد ولی در بررسی ها و آزمایشات هیچ اختلال عضوی و بیماری جسمی تشخیص داده نمی شود. این اختلال به دلیل اشتغال ذهنی در مورد بدن و همچنین ترس از بیماری رخ می دهد.

معاف دائم: فرد دارای مدرک زیر دیپلم، دیپلم و کاردانی که اختلال او بیش از دو سال طول کشیده باشد.

 معاف از رزم: مشمول مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر داشته باشه و به این بیماری مبتلا شده باشد.

اختلال روان تنی یا سوماتوفرم

بند ۱۰: اختلال تیک صوتی یا حرکتی

انجام دادن حرکت و رفتاری یا ایجاد کردن صدایی به صورت غیر ارادی که به طور ناگهانی از فرد سر می زند و این رفتار و صدا تکرار می شود.

 معاف دائم: نوع شدید اختلال صوتی یا حرکتی

معاف از رزم: نوع خفیف اختلالات تیک صوتی یا حرکتی

بند ۱۱: اختلالات فراگیر رشد

نوعی اختلال روانی است که بر نحوه عملکرد مغز تاثیر می گذارد و رشد عصبی را تغییر می دهد و باعث می شود فرد در عملکرد اجتماعی، شناختی و عاطفی دچار مشکل شود. شایع ترین اختلال رشد عصبی: اختلال اوتیسم،  اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD)، اختلال رشدی هوش و….است.

معاف دائم: در نوع شدید و همراه با افت عملکرد واضح

 معاف از رزم: در صورت اختلال خفیف

بند ۱۲: اختلال هویت جنسی

شاید کلمه ترنس را شنیده باشید. ترنس یا تراجنسیتی به این معناست که هویت جنسی اصلی فرد با جنسیتی که از بدو تولد به آن اختصاص داده‌اند تفاوت داشته باشد. در این اختلال فرد تمایل شدید به داشتن جنسیت دیگر دارد. معمولاً این افراد دچار افسردگی شدید هستند.

معافیت دائم: در صورت اثبات به فرد تعلق می گیرد.

بند ۱۳: اعتیاد به مواد مخدر یا روان گردان

معافیت شش ماهه موقت: در صورتی که مشمول به مواد مخدر و همچنین داروهای روان گردان اعتیاد داشته باشد. برای ترک و معرفی به کمپ های ترک اعتیاد معافیت ۶ ماهه موقت به او تعلق می گیرد.

سوالات متداول:

1.سوالات کمیسیون اعصاب و روان چیست؟

بستگی به نوع اختلال روانی مانند افسردگی، فوبیا، اختلال شخصیت و … است که منجر به آشکار شدن شدت بیماری می شوند.

2. معافیت پزشکی اعصاب و روان می تواند در دریافت پاسپورت اخلالی ایجاد کند؟

افراد دارای کارت معافیت اعصاب و روان در برخی موارد و با توجه به نوع بیماری نمی توانند نسبت به دریافت پاسپورت اقدام کنند.

3. با داشتن بیماری پانیک می توان معافیت گرفت؟

بله – در صورتی که در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه بیماری شخص را تایید کند.

12 پاسخ

  1. سلام من بیماری پانیک دارم شدید ولی میترسم بگم چون نمیخوام کارت قرمز بگیرم واسه پانیک هم کارت قرمز میدن

      1. سلام وقت شما بخیر…بنده نیز به این بیماری مبتلا هستم میشه عرض فرمایید که کارت قرمز به این افراد تعلق میگیرد یا خیر؟ تحت چه شرایطی کارت قرمز نمیگیرن؟

    1. سلام پسرم مشکل ذهنی دارد و دکتر فوق تخصص مغز واعصاب نمره 69را داده است آیا کامل معاف میشود دکتر نظام وظیفه هم برای کمیسیون سوالاتی پرسیدند همین نمره را تایید کردند آیا در کمیسیون مورد قبول است

  2. سلام برادر من بیش فعالی داره واز ۷.۸سالگی تاالان که۱۸ساله هست قرص های بیش فعالی مصرف میکنه مشکلات رفتاری داره و شدیدا عصبی هست ولی معافیت ندادن اگه قرص هاشو نخوره بدترمبشه و وقتی میخوره هوشیاریش کمترمیشه شرایط سربازی و اموزشی این مدل بچه ها چطوری هست😭😭

  3. با سلام
    من مشکل دیسک کمر دارم از نوع پرتوژن بین مهره 4و5 و تنگی کانال نخاعی و الآنم معاف نشدم می خواستم بدونم از دونوع معاف رزم بودن میشه معافیت دائم گرفت چون من علاوه بر مشکل دیسک کمر مشکل اعصاب و روان هم دارم که سابقه خودزنی روی هر دو دستم دارم

  4. سلام من از زیر گدنم تا شصت پاهام تتو هستش تنها جایی که تتو ندارم صورت و گردن هستش به من کارت قرمزی تعلق میگیرد”؟

  5. بنده بخواطر ترس ز از کارت قرمزی دوره آموزشی را ب زور و دورغ رد کردم الان ماه۶ هستم و پدرم فوت شدن و دارو های اعصاب و اسکیزوفرنی مصرف میکنم موضوع چی هست ممنون

  6. فردی ک بخاطر تاتو زده شده اختلال شخصیت و اعصاب و روان چجوری بایست پیگیری کنیم ک فرد سالم فقط تاتو بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید