Search

معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی- مراحل و سوالات کمیسیون

معافیت اعصاب و روان

معافیت اعصاب و روان، یکی از گزینه‌های پیش روی مشمولانی است که دچار بیماری های روانی، عصبی و اختلالات مغزی هستند. این افراد می‌توانند برای دریافت کارت دائم پایان خدمت اقدام کنند. بهترین راه برای افرادی که سابقه بیماری خاصی دارند و تمایل دارند به خدمت سربازی نروند معافیت پزشکی است. دریافت کارت پایان خدمت از طریق معافیت پزشکی اعصاب و روان با بقیه معافیت های پزشکی متفاوت است. در واقع شاید شما بارها اصطلاح «کارت قرمز سربازی» را شنیده باشید. این کارت به افرادی که برای محدودیت های معافیت اعصاب و روان اقدام می کنند تعلق می گیرد. باید اضافه کرد این کارت شامل کلیه بیماری های اعصاب و روان نمی باشد. پس بایستی برای این نوع معافیت پزشکی با احتیاط کامل اقدام کرد چون دریافت کارت قرمز مساویست با محدودیت های اجتماعی خاص است.

برای دریافت شرایط  معافیت سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با مشاوران خبره پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

بهترین راه برای مشمولانی که بیماری خاصی دارند و همچنین غیبت سربازی دارند معافیت پزشکی است.

بارها در مشاوره هایی که داشتیم مشمول در حین خدمت از اجازه نداشتن حمل سلاح در پادگان صحبت کرده و علت این مورد را از ما جویا شده است. معمولاً افرادی که در کمیسیون های پزشکی اعصاب و روان شرکت کردند و به آنها معاف از خدمات رزم داده می شود اجازه حمل سلاح به آنها داده نمی شود.

بیماری های اعصاب و روان شامل طیف گسترده‌ای از بیماری ها و اختلالات می باشد. شایع ترین بیماری اعصاب و روان در جامعه افسردگی است اما بیمار های دیگری مانند اسکیزوفرنی، وسواس(OCD)، اختلال دوقطبی و… جزو بیماری های اعصاب و روان به حساب می آیند. مسلماً بیماری های روحی و روانی تمام جنبه‌های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشمولانی که از بیماری های عصبی، روانی و اختلالات مغزی رنج می برند می توانند با کارشناسان تیم پارسین مشاوره صحبت کنند تا شما را کامل راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید : معافیت سربازی از طریق واریکوسل

شرایط دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان

اگر هر فردی دچار علائمی مانند نشانه‌های اختلالات روانی به دلیل استرس و تنش زیادی در زندگی باشد به یک متخصص روانپزشکی برای درمان مراجعه می کند. سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که مشمول باید چه شرایطی داشته باشد؟ یا به نوعی شرایط بیماری او چگونه باشد که برای معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کند؟

هر نوع حال بد و حمله عصبی نتیجه یک بیماری روانی نیست. خیلی از موارد این علائم موقت و زودگذر هستند. در تشخیص بیماری های اعصاب و روان یکسری ملاک های خاص در نظر گرفته می‌شود که در صورت داشتن این علائم می توان برای معافیت پزشکی سربازی اقدام کند؛

1.انحراف از هنجارهای اجتماعی؛ ما در جامعه ای زندگی می کنیم که یکسری رفتارهای قابل قبول و مشخص شده به عنوان قوانین و هنجارها بین افراد جامعه وجود دارد. به طور مثال انجام دادن یک رفتار در جایی که آن رفتار مناسب نیست تخطی و انحراف از هنجارها گفته می شود.

2. داشتن سابقه بستری در بیمارستان روانی

3. مشمول سابقه خودکشی و خودزنی داشته باشد

4. مصرف انواع داروهای اعصاب و روان به مدت طولانی

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

مراحل درخواست برای معافیت پزشکی اعصاب و روان

مشمولانی که قصد دارند برای معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کنند بایستی مراحل زیر را یکی پس از دیگری پشت سر بگذرانند؛

1.اولین مرحله مشمول باید به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک (پلیس +۱۰) مراجعه کند.

2. برای معافیت پزشکی باید برگه شماره یک (برگه اطلاعات فردی) دفترچه سربازی و همچنین برگه شماره ۵ و ۶ را تکمیل کرد.

معافیت پزشکی اعصاب و روان

3. پرسنل (پلیس +۱۰) پس از گرفتن مدارک و الصاق عکس مشمول برای  فرم شماره یک و احراز هویت مشمول را انجام می دهند. همچنین برگه خود اظهاری برای او صادر می کنند تا مشمول برای معاینه اولیه به پزشک معتمد نظام وظیفه معرفی شود.

4. مراجعه مشمول به نظام وظیفه و ثبت اطلاعات بیماری مشمول توسط پزشک نظام وظیفه در سامانه (پلیس + ۱۰).

5. در این مرحله مشمول باید برای تزریق واکسن مننژیت و دوگانه و همچنین تکمیل برگه مربوطه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

6. مشمول مجدداً به مرکز (پلیس + 10) مراجعه می‌کند و درخواست او کامل ثبت می شود.

7. اطلاعات ثبت شده در سامانه توسط نظام وظیفه بررسی می شود.

8. نظام وظیفه برای اقدام بعدی از طریق پیامک به مشمول اطلاع رسانی لازم را به عمل می‌آورد.

با پارسین مشاوره تماس بگیرید و مراحل دقیق درخواست برای معافیت اعصاب و روان را جویا شوید. اگر قبل از اقدام برای ثبت درخواست شرایط شما به طور کامل توسط کارشناسان نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره بررسی شود این کارشناسان می توانند راهنمایی های زیادی با توجه به تجربه بالای خود و داشتن پرونده های زیاد، مسیر موفقیت شما را هموارتر کنند.

مقاله مرتبط: کارت قرمز سربازی و بررسی تک تک محدودیت های آن

مدارک لازم برای دریافت معافیت اعصاب و روان

برای تشکیل پرونده معافیت پزشکی از نوع اعصاب و روان مشمول باید مدارک زیر را به مرکز خدمات الکترونیک (پلیس+۱۰)  تحویل دهد؛

1.مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی همراه با کپی از تمام صفحات)

2. به همراه داشتن دو قطعه عکس پرسنلی پشت نویسی شده با زمینه ی سفید.

3. گواهی فراغت از تحصیل یا گواهی اشتغال به تحصیل.

4. برای پرداخت هزینه های معافیت پزشکی حتماً یک کارت بانکی سپه بنام مشمول همراه داشته باشید.

5. ارائه برگه واکسیناسیون و تکمیل آن برای تشکیل پرونده معافیت اعصاب و روان.

مدارکی که در بالا ذکر شد مدارک عمومی هستند که برای تشکیل پرونده معافیت پزشکی همه ی بیماری های اعصاب و روان لازم و ضروری هستند اما هر فرد متقاضی استفاده از معافیت پزشکی از نوع اعصاب و روان باید سوابق بیماری خود را همراه داشته باشد. برای این منظور باید مدارک معتبر که نشان دهنده سابقه بیماری مشمول باشد باید تهیه کرد. اگر مشمول مدارک موثق و مورد تایید نیروهای مسلح داشته باشد شانس خود را برای گرفتن معافیت پزشکی بالا می برد. کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره از تمام این مدارک و مستندات آگاه هستند. برای از دست ندادن وقت و موفقیت بیشتر در کمیسیون و استفاده از تجربه آنها با این مرکز تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیر غایب 1403

معافیت اعصاب و روان در حین خدمت

قوانین نظام وظیفه برای معافیت پزشکی به مشمولان و سربازان در حین خدمت اجازه درخواست معافیت پزشکی اعصاب و روان را داده است. فردی را در نظر بگیرید که قبل از رفتن به سربازی زمینه بیماری های اعصاب و روان را داشته ولی شدت آن بیماری طوری نبوده که معاف دائم شود اما در زمان سربازی، بیماری او بدتر شده است. این سرباز می تواند از طریق یگان خدمتی خود برای معافیت اقدام کند. مراحل و مدارک مورد نیاز برای درخواست معافیت اعصاب و روان در حین خدمت متفاوت با قبل از خدمت است و فرد متقاضی باید مدارک و مراحل را طی کند تا بتواند رای شورای پزشکی را در مورد بیماری خود ملاحظه کند.

برای اقدام معافیت پزشکی در حین خدمت، اولین مرحله مراجعه سرباز به بهداری محل خدمت است. در صورت تایید بیماری توسط پزشک بهداری برای شما پرونده پزشکی تشکیل می شود.

لازم به ذکر است که برای افرادی که در شورای پزشکی شرکت می‌کنند و در حین خدمت هستند نتایج به دو صورت می باشد؛ یا معافیت موقت شش ماهه به او داده می‌شود و یا به دلیل وضعیت بد بیماری او کلاً معاف دائم می شود و برای تسویه حساب و دریافت کارت معافیت پزشکی باید اقداماتی را انجام بدهد.

بیشتر بخوانید : قانون کسری خدمت برای فرزندان ایثارگر

سوالات کمیسیون پزشکی اعصاب و روان

یکی از بخش های در نظر گرفته شده در قوانین معافیت پزشکی نظام وظیفه، بخش بیماری های اعصاب و روان است. بیماری هایی مانند افسردگی اختلالات دو قطبی، اختلالات شخصیتی، اختلال وسواس، انحرافات جنسی و … در این گروه قرار گرفتند. برای تشخیص بیماری های اعصاب و روان از آزمایش یا سونوگرافی و دستگاه های خاصی نمی توان استفاده کرد. برای این منظور از انواع تست های روانشناسی برای سنجش وضعیت روحی و روانی افراد توسط یک متخصص روانپزشک انجام می شود. البته این مورد را باید ذکر کرد که تنها یک تست از فرد گرفته نمی شود. فرد متقاضی را تحت شرایط مختلف قرار می دهند و نتایج را باهم مقایسه می کنند. پس فکر نکنید که گرفتن معافیت پزشکی اعصاب و روان به همین سادگی است.

کمیسیون های معافیت اعصاب و روان

با تمام این تفاسیر تقریبا برای هر نوع بیماری، تست روانشناسی خاصی وجود دارد. در کنار این تست ها مدارک پزشکی و نوع دارویی که بیمار مصرف می کند ملاک قرار می گیرد. برای بررسی وضعیت بیماری خود و قبل از اقدام برای معافیت پزشکی اعصاب و روان با روانشناسان تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید تا از شما تست روانشناسی بیماری شما گرفته شود و نتایج آن بررسی شود.

بیشتر بخوانید : معافیت سربازی کفالت پدر بیمار

انواع نتایج کمیسیون های معافیت اعصاب و روان

یکی از سوالاتی که برای مشمولانی که می‌خواهند در کمیسیون های معافیت پزشکی اعصاب و روان شرکت کنند این است که نظام وظیفه برای بیماری های اعصاب و روان چه نوع معافیت های در نظر گرفته است؟ آیا ممکن است به ما معاف از رزم تعلق بگیرد؟

در جواب باید گفت: نظام وظیفه برای بیماری های بخش پنجم که همان بیماری های اعصاب و روان است سه نوع نتیجه یا رای را ممکن است با توجه به شرایط روحی و روانی مشمول اعلام کند؛

  1. معاف از رزم
  2. معافیت شش ماهه موقت
  3. معافیت دائم

نکته: در مسیر رسیدگی به پرونده پزشکی اعصاب وروان امکان انصراف وجود ندارد و مشمول باید رای شورای پزشکی نظام وظیفه را حتماً در مورد بیماری خود ببیند.

نکته: در هنگام مراجعه به بیمارستان نظامی و کمیسیون پزشکی، مشمول بایستی کارت شناسایی همراه داشته باشد.

سوالات متداول:

1.چگونه می توان از خدمت سربازی معاف شد؟

برای معاف شدن از سربازی باید شرایط لازم را داشت و در کمیسیون های مانند کفالت، شورای پزشکی و … نظام وظیفه شرکت کرد.

2.چه کسانی مشمول خدمت سربازی هستند؟


شما باید حداقل 18 سال داشته باشید (متقاضیان 18ساله نیاز به رضایت والدین دارند). شما باید (به استثنای بسیار اندک) دیپلم دبیرستان داشته باشید. شما باید یک معاینه پزشکی فیزیکی را پشت سر بگذارید.

3. آیا خدمت سربازی اجباری فقط اجباری است.

بله- در ایران سربازی رفتن برای تمامی اقایان اجباری است.

9 پاسخ

  1. سلام در صورت مثبت بودن رای کمیسیون به معاف از رزم آیا میشود در صورت بهتر شدن حال فرد به رای کمیسیون اعتراض کرد

  2. سلام من اگه کمیسیون بنده را معاف نکردند رفتم سر خدمت باز حال بنده حراب شد چیکار باید کنم؟؟؟؟

  3. سلام اگه معافیت از رزم اعصاب و روان داشته باشم شامل چه محدودیت هایی میشه؟ چه فرقی با با کارت پابان خدمت معمولی داره؟ ایا در استخدام و گرفتن گواهینامه به مشکل میخورم؟

  4. سلام بنده لکنت زبان شدید دارم در بهزیستی هم ثبت شده هیچ اختلال روانی و رفتاری دیگه ای ندارم تنها مشکلم در برقراری ارتباط هست اگه معاف بشم همه محدودیت های اعصاب و روان اعمال میشه برام یا تو اطلاعات کارت دقیق ثبت میشه که مشکلم فقط همینه؟ دانشجوی پرستاری هستم در اینده برای استخدام وزارت بهداشت این معافیت محدودیت ایجاد نمیکنه؟ چون شدید هست میتونم معافیت دائم بگیرم فقط از محدودیت های بعدش میترسم

  5. سلام
    بنده۱۳۷۵ معافیت اعصاب روان گرفتم ولی کارت نگرفته ام ومتولو۱۳۵۴ هستم چی کار باید انجام بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید