Search

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن رشته پزشکی یکی از رشته های گروه تجربی است که علاقمندان پس از 7 سال تحصیل در دانشگاه به انها مدرک دکتری اعطا می شود. به جرات می توان گفت 95 درصد دانش اموزان گروه تجربی تمایل دارند در کنکور سراسری رتبه ی مناسبی برای پذیرش در این رشته کسب کنند. بنابراین باید بدانید برای قبولی در این رشته، رتبه عالی کسب کردن لازم است. بازار کار پزشکی در ده سال اینده برای ورود به این رشته بایستی در ازمون سراسری شرکت کنید. در کشور این رشته اصلاً بدون کنکور ثبت نام ان ممکن نیست.

رشته پزشکی یکی از رشته های طرح دار وزارت بهداشت است که فارغ التحصیلان ان بایستی به مدت 2 سال در بیمارستان کار کند و پس از ان می تواند برای مطب اقدام کند.

فرصت های شغلی رشته پزشکی

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

بیائید با هم صادق باشیم! رشته پزشکی درست است که یک رشته تاپ و جذاب است ولی قبول شدن و تحصیل در این رشته زحمت و حوصله زیادی را می طلبد. اما در مقابل ارزش این همه زحمت و رنج را دارد چون جایگاه شغلی بالایی در جامعه دارد و درامد خوبی در صورت گرفتن تخصص دارد.

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن برای موفق شدن و دست یافتن به رویایی خود ( قبولی در رشته پزشکی)، احتیاج به برنامه ریزی و انتخاب رشته اصولی است. تیم پارسین مشاوره می تواند در این زمینه تجربیات خود را به شما منتقل کند و اگاهی شما را بالا ببرد.

 همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید سال کنکور زمان با ارزشی است انرا با ازمون و خطا از دست ندهید چون تنها ثمره ان پشیمانی و از دست دادن زمان است.

چند سال باید برای تخصص پزشکی درس خواند؟

همان طور که در بالا به ان اشاره شد طول مدت تحصیل در رشته دکتری پزشکی 7 سال است. متقاضی پس از فارغ التحصیل شدن به پزشک عمومی می گویند. برای گرفتن تخصص باید در ازمون دستیاری یا تخصص وزارت بهداشت شرکت کند. معمولا برای گرفتن تخصص حداقل باید 4 سال در دانشگاه درس خواند که این مدت برای برخی رشته مانند جراحی مغز و اعصاب و.. بیشتر از 4 سال است.

هر فارغ التحصیلی با توجه به علاقه خود از میان یکی از این رشته ها؛ قلب، چشم، زنان، مغز واعصاب، بیهوشی، رادیولوژی، ارولوژی، پوست و…تخصص خود را انتخاب می کند.

بنابراین برای تحصیل در این رشته باید زمان زیادی از عمرتان را در دانشگاه و به تحصیل اختصاص دهید.

مراحل تحصیل (دور های) در رشته ی پزشکی

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن علاقمندان به تحصیل در رشته پزشکی پس از موفقیت در انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر در دوران تحصیل 7 ساله دانشگاه 4 مرحله ی علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، استاجری و اینترنی را باید بگذرانند . در ذیل هر 4 مرحله توضیح داده می شود؛

1.دوره علوم پایه: مرحله ابتدایی رشته پزشکی است که دانشجو باید در 2 سال دروس مورد نظر را بگذراند. معمولاً در دوره علوم پایه به دانشجو با ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و همچنین هوامل بیماری زا اشنا می شود. پس از ان باید در ازمون جامع شرکت کند. باید ذکر کرد که ازمون جامع پس از 2 سال تحصیل برای رشته های دندانپزشکی و داروسازی هم وجو دارد.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

2. دوره فیزیوپاتولوژی: دوره فیزیوپاتولوژی معمولاً یکسال است و دانشجو در این مدت با قسمتی از دستگاه بدن و بیماری های ان اشنا می شود. هر بخش از بدن فقط یکماه تدریس می شود و بعد امتحانات برگزار می شود. در این مرحله دانشجو 8 تا 12 ساعت در دانشگاه حضور دارد .

3. دوره کاراموزی بالینی: یا استاجری در این دوره دانشجو در همه بخش های بیمارستان باید یکی یکی اشنا شود و 2 سال این مرحله طول می کشد. در کنار ان کلاس های تئوری دانشگاه را باید بگذراند.

4. دوره کاروزی بالینی: در دوره اینترنی دانشجو دروس تئوری او تمام شده و دائما در بیمارستان است. هر روز بیمار می بیند و کشیک او شروع می شود.

انواع مشاغل و نقش های پزشکی

آینده پزشکی در جهان چندین دسته از مشاغل و نقش ها در زمینه پزشکی وجود دارد. هر دسته دارای فرصت های شغلی و مسیرهای شغلی متنوعی است که می توانید انتخاب کنید تا دنبال کنید. در یک نگاه، در اینجا برخی از انواعی که با آنها روبرو خواهید شد آورده شده است:

مشاغل پزشکی اداری نقش هایی هستند که در آن متخصصان پزشکی جنبه های تجاری یک مرکز یا سازمان مراقبت بهداشتی را مدیریت می کنند. این نقش ها می تواند شامل مدیران بیمارستان، مدیران دفتر و متخصصان صورتحساب باشد.

مشاغل پزشکی تشخیصی و درمانی شامل معاینه، تشخیص و درمان بیماران در یک محیط بالینی است. اینها نقش های تخصصی هستند که معمولاً توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی با تحصیلات عالی انجام می شود که دوره های آموزشی را برای تمرین پزشکی گذرانده اند. به عنوان مثال پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، دامپزشکان و متخصصان اطفال هستند.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

 9099070084

فرصت های شغلی رشته پزشکی

مشاغل مراقبت های بهداشتی و آموزش پزشکی شامل نقش ها و مسئولیت های مختلفی مانند تدریس، تحقیق و مدیریت هستند. این حوزه وسیعی است که کارهایی را توصیف می کند که به مردم در مورد سلامت و تندرستی آموزش می دهد. این شامل آموزش مراقبت از خود به بیماران، کمک به آنها در تصمیم گیری آگاهانه در مورد گزینه های درمانی و توضیح علم پشت درمان و دارو است. متخصصان آموزش مراقبت های بهداشتی همچنین ممکن است در فعالیت های تحقیقاتی مانند آزمایشات بالینی یا مطالعات پزشکی شرکت کنند. مشاغل آموزش مراقبت های بهداشتی در بیمارستان ها، مدارس، سازمان های دولتی، دانشگاه ها، کلینیک ها، مشاغل و سازمان های غیرانتفاعی هستند. به عنوان مثال می توان به مربیان بهداشت، مشاوران سلامت، مدیران رژیم غذایی، هماهنگ کننده های ارتباط با جامعه و خدمات خانواده، متخصصان اشاره کرد.

بهترین رشته های پزشکی برای خانم ها مشاغل پزشکی توانبخشی مستلزم کمک به بهبودی بیماران از آسیب یا بیماری است. درمانگران توانبخشی با بیمارانی کار می کنند که از یک بیماری مزمن یا حاد رنج می برند یا آسیب دیده اند. آنها به بیماران کمک می کنند تا بر موانع جسمی و ذهنی در طول دوره بهبودی خود غلبه کنند. نقش درمانگران توانبخشی شامل ارزیابی نیازهای بیمار و کمک به آنها برای مقابله با تاثیر شرایط خود است. درمانگر همچنین به آنها کمک می کند تا به حداکثر پتانسیل خود در عملکرد، تحرک، قدرت و استقلال برسند. نمونه هایی از متخصصان این حوزه عبارتند از فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران، درمانگران تفریحی و آسیب شناسان گفتار و زبان.

بیشتر بخوانید : اخرین رتبه قبولی بینایی سنجی پردیس خودگردان ۱۴۰۲

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن مشاغل پشتیبان پزشکی نقش هایی هستند که در آن متخصصان پزشکی خدمات پشتیبانی غیر بالینی را به بیماران و خانواده ها ارائه می دهند. این موقعیت ها شامل دستیاران پرستار، متخصصین تغذیه و دستیاران بهداشتی خانه می شود.

مشاغل پزشکی وابسته معمولاً با حرفه پزشکی سنتی مرتبط نیستند. این مشاغل شامل دستیاران پزشکی، مددکاران اجتماعی، آمار زیستی و مربیان ورزشی است. بسیاری از این موقعیت ها نیاز به آموزش مبتنی بر علم یا علوم اجتماعی دارند. الزامات اغلب شامل مدرک لیسانس یا کاردانی است، اگرچه برخی از نقش ها ممکن است نیاز به دکترا داشته باشند.

32 زمینه شغلی در پزشکی

انواع مختلفی از مشاغل پزشکی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. چه از کار با افراد یا حیوانات، افراد مسن یا کودکان، در یک نقش روبه رو بیمار یا در یک موقعیت تحقیقاتی لذت ببرید، طیف گسترده ای از مشاغل برای انواع مختلف شخصیت های مختلف در زمینه پزشکی وجود دارد. اگر شغلی در این زمینه برای شما جذاب است، در اینجا 32 شغل وجود دارد که باید دنبال کنید:

زمینه شغلی در پزشکی

1. دستیاران رژیم غذایی در محیط های خدمات غذایی مانند بیمارستان ها و خانه های سالمندان کار می کنند و به تهیه و سرو غذا کمک می کنند.

2. دستیاران بهداشتی در منزل به افرادی که نمی توانند از خود مراقبت کنند، مانند سالمندان یا معلولان، مراقبت و کمک اساسی می کنند.

3. دستیاران دامپزشکی در بیمارستان ها و کلینیک های حیوانات کار می کنند و در معاینات، جراحی ها و سایر روش ها به دامپزشکان کمک می کنند.

4. منشیان مدارک پزشکی پرونده های پزشکی بیماران را سازماندهی و نگهداری می کنند.

5. تکنسین های مراقبت از بیمار در بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی کار می کنند و مراقبت های اولیه از بیمار مانند گرفتن علائم حیاتی و کمک به فعالیت های روزمره زندگی را ارائه می دهند.

6. دستیاران پرستاری مراقبت های اولیه پرستاری را به بیماران در بیمارستان ها و خانه های سالمندان ارائه می دهند.

7. دستیاران پرستاری گواهی یک برنامه آموزشی را تکمیل کرده اند و باید یک آزمون گواهینامه را پشت سر بگذارند. آنها مراقبت های اولیه پرستاری را به بیماران در بیمارستان ها و خانه های سالمندان تحت نظارت یک پرستار ثبت شده ارائه می دهند.

8. کاتبان پزشکی در کنار پزشکان در محیط های پزشکی کار می کنند و یادداشت های پزشک را به صورت الکترونیکی در پرونده پزشکی بیمار ثبت می کنند.

9. مسئولین پذیرش پزشکی مسئولیت خوشامدگویی به بیماران، تعیین وقت و پاسخگویی به تلفن در مطب را بر عهده دارند.

10. منشی های پزشکی از پزشکان و سایر کادر پزشکی حمایت اداری می کنند.

11. دستیاران پزشکی وظایف اداری و بالینی را برای حمایت از کار پزشکان و سایر متخصصان بهداشت انجام می دهند.

12. مربیان ورزشی برای پیشگیری، تشخیص و درمان آسیب ها با ورزشکاران همکاری می کنند.

13. پرستاران عملی دارای مجوز، مراقبت های اولیه پرستاری را تحت نظارت پرستاران یا پزشکان ثبت شده ارائه می کنند.

14. متخصصان تغذیه برنامه های غذایی را تدوین می کنند و به افراد در مورد چگونگی بهبود رژیم غذایی و عادات غذایی خود توصیه می کنند.

15. پرستاران ثبت نام شده مراقبت مستقیم از بیمار را ارائه می دهند و فعالیت های سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی را هماهنگ می کنند.

16. مدیران بهداشت، ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی را برنامه ریزی، هدایت و هماهنگ می کنند.

17. تکنسین های اولتراسوند از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندام ها و بافت های داخلی برای اهداف تشخیص یا درمان استفاده می کنند.

18. فیزیوتراپیست ها به بیماران کمک می کنند تا پس از آسیب یا بیماری، حرکت و عملکرد خود را بازیابند.

19. شنوایی شناسان اختلالات شنوایی را تشخیص و درمان می کنند.

20. کاردرمانگران به بیماران کمک می کنند پس از آسیب یا بیماری، استقلال خود را بازیابند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

21. مدیران پرستاری بر مراقبت از بیماران در یک محیط مراقبت بهداشتی نظارت می کنند.

22. پرستاران نوزاد از نوزادان تازه متولد شده در محیط بیمارستان مراقبت می کنند.

23. دامپزشکان مراقبت های پزشکی را برای حیوانات انجام می دهند.

24. داروسازان داروها را تجویز می کنند و به بیماران در مورد استفاده صحیح از داروها توصیه می کنند.

25. پزشکان اطفال از بدو تولد تا نوجوانی مراقبت های پزشکی را برای کودکان انجام می دهند.

26. دندانپزشکان از مشکلات دندان و لثه پیشگیری، تشخیص و درمان می کنند.

27. پزشکان پزشکانی هستند که بیماران را تشخیص و درمان می کنند.

28. جراحان پزشکانی هستند که عمل جراحی را انجام می دهند.

29. مدیران پزشکی مسئولیت مدیریت کلی یک مرکز پزشکی را بر عهده دارند.

30. روانپزشکان پزشکانی هستند که در زمینه سلامت روان تخصص دارند.

31. افسران ارشد پزشکی مسئول مراقبت های پزشکی کلی یک سازمان هستند.

32. متخصص بیهوشی پزشکانی هستند که در بیهوشی تخصص دارند.

چرا شغلی در رشته پزشکی انتخاب کنیم؟ (مزایایی انتخاب رشته پزشکی)

از جمله دلایل متعدد برای کار در زمینه پزشکی، رضایت از کمک به دیگران است. به عنوان یک متخصص پزشکی، به بیماران و مجروحان آسایش و مراقبت می‌دهید، در حالی که از طریق مداخلات پیشگیرانه به آنها کمک می‌کنید از بیماری و آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن متخصصان پزشکی نیز از رضایت شغلی زیادی برخوردار هستند. نه تنها کار شما در زندگی دیگران تغییر ایجاد می کند، بلکه در کنار تیمی از همکاران بسیار آموزش دیده کار خواهید کرد و برنامه کاری انعطاف پذیری خواهید داشت. برخی دیگر از مزایای شغل در رشته پزشکی عبارتند از:

امنیت شغلی: مشاغل پزشکی مورد تقاضا هستند، بنابراین بسیاری از مشاغل در این زمینه برای آینده قابل پیش بینی امنیت شغلی قوی خواهند داشت.

فرصت های رشد حرفه ای: رشته پزشکی به طور مداوم در حال رشد و تغییر است، بنابراین فرصت های زیادی برای پیشرفت شغلی وجود دارد. شما همچنین می توانید در زمینه خاصی از پزشکی تخصص داشته باشید تا شغل خود را بیشتر متمرکز کنید.

دستمزد بالا: بسیاری از مشاغل پزشکی حقوقی بالاتر از میانگین پرداخت می کنند. در حالی که افرادی که به چندین سال آموزش پزشکی نیاز دارند، مانند پزشک، داروساز، یا پزشک پرستار، تمایل دارند بیشترین هزینه را بپردازند، بسیاری از مشاغل سطح ابتدایی نیز بسیار خوب پرداخت می کنند.

معایب انتخاب رشته پزشکی

پزشکی رشته متنوعی است و مدارک تحصیلی برای مشاغل در رشته پزشکی بر اساس تخصص متفاوت است. برای مثال، پزشک شدن سال ها تلاش و صبر می خواهد. اکثر کسانی که می خواهند حرفه پزشکی را دنبال کنند، انتظار دارند که چهار سال دوره لیسانس خود را بگذرانند، پس از آن سه تا چهار سال در دانشکده پزشکی و سه تا هفت سال اقامت داشته باشند. مسیرهای تسریع شده شامل دو یا سه سال در کالج و چهار سال در دانشکده پزشکی به علاوه رزیدنتی است. رسیدن به درامد و تخصص در رشته پزشکی طولانی است و صبر زیادی می خواهد که مدت ها بدون درامد روزگار بگذرانید.

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن رشته پزشکی از جمله رشته های است که باید در دوران تحصیل زمان مطالعه بالایی برای ان در نظر گرفت.

در مقابل، بسیاری از مدارک کاردانی مختلف نیز می‌توانند منجر به مشاغل ابتدایی در زمینه پزشکی، مانند موقعیت‌های پرستاری یا داروخانه در سطح ابتدایی شوند. با این حال، برای تبدیل شدن به یک پرستار معتبر، باید یک برنامه پرستاری معتبر را تکمیل کنید که معمولاً دو سال بعد از مدرک دانشگاهی طول می کشد. الزامات مجوز در ایالت متفاوت است. بیشتر بخوانید: آیا مراقبت از سلامت مسیر شغلی خوبی است؟

 چشم انداز، مشاغل و موارد دیگر

میانگین حقوق یک متخصص پزشکی چقدر است؟

متوسط ​​دستمزد پایه برای یک متخصص پزشکی   از 5 میلیون تا 120 میلیون متغییراست.،دستمزد شغل پزشکی بسته به تخصص، تحصیلات، تجربه و محل کار شما به عنوان یک متخصص پزشکی بسیار متفاوت است. همچنین تفاوت حقوق و دستمزد را در مشاغل خواهید دید. برای مثال، پزشکی که در بیمارستان کار می کند ممکن است درآمد بیشتری نسبت به پزشکی که در مطب خصوصی کار می کند، داشته باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی کامل و جامع رشته داروسازی

لیست دانشگاه های علوم پزشکی

1) دانشگاه علوم پزشکی تهران

2) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

3) دانشگاه علوم پزشکی لرستان

4) دانشگاه علوم پزشکی مشهد

5) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

6) دانشگاه علوم پزشکی شیراز

7) دانشگاه علوم پزشکی ایران

8) دانشگاه علوم پزشکی تبریز

9) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

10) دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و…

انتخاب شغل در رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن برای انتخاب از میان بسیاری از مشاغل مختلف در زمینه پزشکی، به این فکر کنید که چه چیزی به شما انگیزه می دهد، شخصیت شما و مجموعه مهارت های موجود شما. در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید بپرسید:

آیا می خواهم با بیماران کار کنم؟

آیا ترجیح می دهم پشت صحنه کار کنم؟

آیا می خواهم در یک موقعیت فنی یا متمرکز بر مردم کار کنم؟

آیا حاضرم به یک مسیر آموزشی طولانی متعهد شوم؟

آیا به دنبال این هستم که سریع کار کنم؟

در مرحله بعد، سبک زندگی خود و اینکه می خواهید شغلتان چگونه به نظر برسد را در نظر بگیرید. اگر نمی خواهید آخر هفته ها کار کنید، ممکن است برخی از مشاغل برای شما مناسب نباشند. در اینجا چند سوال برای فکر کردن وجود دارد.

آیا من شغلی می خواهم که به من اجازه دهد برنامه ای انعطاف پذیر داشته باشم؟

آیا کار کردن با الگوهای شیفت و شب راحت خواهم بود؟

در نهایت به اهداف آینده خود فکر کنید.

آیا می خواهم شغلم را پیش ببرم و به بالاترین سطح ممکن برسم؟

آیا می خواهم برای مدت طولانی در همان موقعیت مستقر شوم؟

اهداف خود را در نظر بگیرید و برای دستیابی به آنها یک حرفه پزشکی انتخاب کنید – در مورد آنچه برای رسیدن به مقصد شغلی خود نیاز دارید تحقیق کنید.

سوالات متداول:

1. معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن چیست؟


پزشکی حوزه سلامت و شفا است. این شامل پرستاران، پزشکان و متخصصان مختلف است. تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها، تحقیقات پزشکی و بسیاری از جنبه های دیگر سلامت را پوشش می دهد. هدف پزشکی ارتقاء و حفظ سلامت و تندرستی است.

2. اهمیت پزشکی چیست؟


داروها مواد شیمیایی یا ترکیباتی هستند که برای درمان، متوقف کردن یا پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند. کاهش علائم؛ یا در تشخیص بیماری ها کمک کند. پیشرفت‌های پزشکی به پزشکان این امکان را داده است که بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرده و جان انسان‌ها را نجات دهند.

3. تعریف پزشکی مدرن چیست؟

معرفی رشته پزشکی و بازارکار آن طب مدرن را طب آلوپاتیک نیز می نامند. پزشکی مدرن شامل استفاده از داروها و جراحی ها برای کمک و درمان بیماری یا حل مشکل بیمار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید