Search

با تماس با مرکز مشاوره پارسین با بهترین مشاورین در زمینه انتخاب رشته آشنا شوید و از تجربیات آنها استفاده کنید و در انتها بهترین نتیجه را بگیرید.

انسان ها به راهنمایی و مشورت کردن با دیگران برای تصمیم گیری، انتخاب و بکارگیری راه حل های مناسب نیاز دارند، خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخاب های مهم است. بیشتر عدم موفقیت ها، شکست ها و در نیمه راه ماندن ها، ناشی از عدم اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخاب نادرست است.

یکی از مهم ترین انتخاب ها در زندگی هر فردی، انتخاب رشته می باشد. انتخاب رشته، انتخاب آینده است؛ یعنی انتخاب رشته در تمام مراحل زندگی یک فرد موثر است؛ حتی زندگی شخصی، خانوادگی، انتخاب همسر و اینده فرزندان و . .. هر کدام می تواند از انتخاب رشته او متاثر باشد.

انتخاب رشته، انتخابی حساس است؛ زیرا کوچکترین اشتباه، بی تدبیری و برخورد و تصمیم گیری از سر احساس، می تواند آرزوها و آمال فرد را دچار تهدید و ناکامی سازد. از طرف دیگر، گاهی دخالت ها و دیدگاه های بسیاری از اطرافیان بر تصمیم گیری فرد موثر واقع می شود و به این خاطر، هرگونه اقدام یا اجبار بی دلیل و حساب نشده اطرافیان می تواند شخص را در انتخاب صحیح مسیر تحصیلی آینده خود با مشکل مواجه سازد.

انتخاب رشته در دبیرستان

اولین قدم برای ورود به دنیای تخصصی علم و تحصیل و جهت گیری یک شخص در راستای شغل اینده اش در گرو انتخاب رشته سال نهم می باشد. اگر دانش اموز در این سال با کمک یک مشاور با تجربه با انواع رشته های تحصیلی دبیرستان، شاخه ها و مشاغل و شرایط ادامه  تحصیل در دانشگاه آشنا شود و فاکتورهای علاقه، توانایی و استعداد را در انتخاب رشته لحاظ نماید. می توان گفت یک انتخاب رشته صحیح انجام داده و نتیجه این انتخاب درست این است که کمتر شاهد انصراف و تغییر رشته دانشجویان از دانشگاه و بیگانه نبودن دانش اموزان با کار هستیم.

اگر انتخاب رشته از سال نهم درست انجام شود و شخص هدف و راه خودش مشخص کرده باشد کمتر دچار سردرگمی و حتی انحرافات و اسیب های اجتماعی می شود.

انتخاب رشته دانشگاه های سراسری

انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری در کنکور سراسری، کنکور کارشناسی ارشد و آزمون دکتری همیشه از حساسیت بالایی برخوردار بوده. انتخاب رشته نادرست منجر به از بین رفتن فرصت ها جهت پذیرش نهایی می شود.

ممکن است داوطلبی رتبه خوبی کسب کرده باشد، اما بدون توجه به ظرفیت ها فقط دانشگاه های سطح 1 را انتخاب کند و شانس پذیرش را از دست بدهد و یا  با تصور این که دانشگاه های سطح 1 قبول نمی شود، اصلا انتخاب رشته نکند.

در حالت دیگر ممکن است داوطلب رتبه خوبی کسب نکرده باشد و انتخاب رشته نکند، در حالی که می توانست در برخی دانشگاه ها قبول شود و این تاثیر مثبتی از لحاظ روحی و روانی در برداشت، حتی اگر تصمیم بگیرد ثبت نام نکند.

هرساله رقابت برای پذیرش در دانشگاه های دولتی در تمام مقاطع زیاد است و این به دلایل امتیازاتی از جمله:

  1. تحصیل رایگان ( در دوره روزانه)
  2. اساتید برتر و سطح آموزشی بالا
  3. اعتبار مدرک برای ورود به بازار و ادامه تحصیل
  4. خدمات رفاهی و خوابگاه های دولتی
  5. رتبه بندی دانشگاه های دولتی

به دلیل دارا بودن این امتیازات حساسیت انتخاب رشته برای دانشگاه های دولتی بالاست. پس بهتر است برای از دست ندادن این امتیازات انتخاب رشته را به کمک مشاور با تجربه که اطلاعات کاملی دارد انجام دهید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

واضح است بعد از انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری در هر مقطع، انتخاب رشته  دانشگاه آزاد اهمیت بسیاری دارد. دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجو معیار خاص خودش را دارد. در انتخاب رشته دانشگاه آزاد با آزمون یکسری رشته های مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های پیراپزشکی وجود دارد که در انتخاب رشته دانشگاه ازاد بدون ازمون نمی توان آنها را مشاهده کرد و یا در انتخاب رشته کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ازاد  تنها برخی دانشگاه ها رشته های خاصی دارند.

انتخاب رشته بدون کنکور

اگر کنکور شرکت نکردی و یا این که شرکت کردی ولی رتبه خوبی کسب نکردی و تمایل داری وارد دانشگاه شوید، انتخاب رشته بدون کنکور گزینه مناسبی است. چند سالی هست که پذیرش بدون کنکور آغاز شده و بهترین فرصت برای رفتن به دانشگاه می باشد. پذیرش دانشجو بدون کنکور را در دانشگاه های سراسری، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگا ه علمی وکاربردی داریم.

8 فاکتور موثر در انتخاب رشته مرکز مشاوره پارسین

رشته های انتخاب می شوند که توانمندی بیشتری در آن زمینه دارید و می دانید که در صورت تحصیل در آنها آینده خوبی در انتظار شماست.

هرجوانی پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه انتظار دارد به استقلال مالی برسد. پس شرایط کاری و اینده شغلی رشته ای که انتخاب می شود باید کاملا بررسی شود.

شهریه جزو فاکتورهای مهم در انتخاب رشته است. تحصیل در دانشگاه های شبانه( نوبت دوم)، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه پردیس خودگردان مستعد پرداخت شهریه هست. با توجه به توان مالی خانواده توانایی پرداخت شهریه فلان دانشگاه دارم.

زندگی در برخی شهرها به علت سرما یا گرمای زیاد امکان دارد برایتان سخت باشد و نتوانید در آنجا دوام بیاورید.

 ادامه تحصیل دربرخی رشته ها در مقاطع بالاتر در ایران وجود ندارد. ایا در مقاطع بالاتر امکان ادامه تحصیل در رشته های وزارت بهداشت هست؟

دانشگاهی که انتخاب شده خوابگاه در اختیار دانشجو قرار میدهد. این دانشگاه چه امکانات رفاهی دارد.

برخی رشته فقط بومی ان شهر را پذیرش می کنند. رشته ها و دانشگاه های وجود دارد که پذیرش آنها تابع یکسری شرایط می باشد مانند دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه امام حسین و..برخی رشته های گروه هنر ازمون عملی و مصاحبه دارند.

در نظر گرفتن سهمیه های مختلف از جمله ایثارگری( رزمندگان، خانواده شهداو..)، سهمیه مناطق 1، 2و3، سهمیه بهیاران و سهمیه مناطق سیل زده.

مراحل انتخاب رشته آنلاین در مرکز مشاوره پارسین

  • گرفتن تست شخصیت شناسی و آزمون رغبت سنجی شغلی با هدف انتخاب رشته هایی که با علاقه و شخصیت شخص همخوانی داشته باشد.
  • معرفی کامل رشته های دانشگاهی، بازار کار رشته ها و دروس دانشگاهی، امکان ادامه تحصیل در هر رشته و معرفی دانشگاه ها و شرایط خوابگاه ها
  • انالیز کارنامه بصورت کامل
  • دسته بندی رشته ها بر اساس علاقه، کارنامه، مسافت دانشگاه، امکانات خانواده، امکانات رفاهی دانشگاه و..
  • صحبت کردن با والدین به صورت یک جلسه مجزا
  • بررسی نهایی انتخاب ها
  • ثبت کدهای انتخابی در سایت سازمان سنجش یا سایت دانشگاه آزاد