Search

معافیت سربازی از طریق واریکوسل

معافیت سربازی از طریق واریکوسل

برای گرفتن معافیت سربازی، بیماری ها یکی از گزینه های پیشروی مشمولان است. واریکوسل یکی از شایع ترین موارد پرونده های مورد بررسی در کمیسیون های معافیت پزشکی در سازمان نظام وظیفه می باشد. معافیت واریکوسل 1403 برای اخذ معافیت پزشکی مانند سایر معافیت ها بایستی مشمولان با اطلاعات و آگاهی کامل در این زمینه اقدام کنند. به این علت که مشمولی که در کمیسیون اول پذیرفته نشده در مرحله دوم که اعتراض به رای کمیسیون اول می باشد تجربیات نشان داده که شانس پذیرفته شدن و گرفتن کارت پایان خدمت او کمتر می شود. پس برای هر اقدامی بخصوص معافیت پزشکی، آگاه بودن از قوانین نظام وظیفه یکی از الزامات مهم می باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

برابر ماده 41 قانون خدمت وظیفه عمومی، کلیه مشمولان قبل از اعزام به خدمت از نظر جسمی و روانی توسط یک پزشک نظام وظیفه مورد معاینه قرار می گیرند. مشمول موظف است هر نوع بیماری که به آن مبتلا می باشد به پزشک معاین نظام وظیفه اطلاع بدهد. در صورت پنهان کردن بیماری، مسئولیت هرگونه پیشامد در حین خدمت با مشمول می باشد.

معافیت سربازی واریکوسل

در قوانین نظام وظیفه معافیت واریکوسل بعد از عمل در بخش بیماری های دستگاه اداری تناسلی قرار گرفته است و در بند 30 آیین نامه پزشکی به آن اشاره شده است. در این مقاله در مورد شرایط دریافت معافیت دائم پزشکی، آشنایی با بیماری و معافیت در صورت جراحی و … اطلاعاتی به شما عزیزان داده می شود.

شرایط دریافت معافیت دائم واریکوسل

تجربه معافیت واریکوسل یکی از سوالاتی که مشمولان نظام وظیفه از ما می پرسند این است، در چه صورتی شخصی با داشتن بیماری واریکوسل از سربازی معاف می شود؟

بطور کلی باید به این عزیزان گفت: بیماری واریکوسل دارای درجات مختلف است و شدت بیماری تعیین کننده معافیت شخص می باشد. در واقع مشمولانی که شدت بیماری واریکوسل در آن خفیف تر است معافیت دائم به آنها تعلق نمی گیرد.

در بیماری واریکوسل هر سه نوع معافیت، یعنی معافیت دائم، معاف از خدمات رزم و معافیت شش ماهه موقت را داریم. به عبارتی دیگر، اشخاصی که در کمیسیون های پزشکی برای بیماری واریکوسل نظام وظیفه شرکت می کنند ممکن است یکی از این سه نوع معافیت ( دائم، 6 ماه موقت و معاف از خدمات رزمی) به آنها تعلق گیرد.

بیماری واریکوسل جزو بیماری های است که نیاز به عمل جراحی دارد و معمولاً در کمیسیون های پزشکی نظام وظیفه به این نکته حتماً اشاره می شود. فردی که مشکل واریکوسل او با عمل جراحی رفع شده نمی تواند معافیت دائم واریکوسل استفاده کند.

بیماری واریکوسل از نظر شدت در 3 گرید دسته بندی شده است. مشمولی که بیماری او در گرید 3 قرار دارد شانس معافیت بیشتر هست. در بیشترکمیسیون های پزشکی ما شاهد معاف از خدمات رزم این بیماری هستیم که معمولاً مشمولان از فعالیت های رزمی و کارهای سنگین معاف می شوند.

بیشتر بخوانید : معافیت سربازی کفالت پدر بیمار

ذکر این نکته ضروری است که با انجام کارهای سنگین شدت بیماری واریکوسل افزایش می یابد و این باعث ایجاد عوارض و ناراحتی زیادی برای بیمار می شود.

برای به نتیجه رسیدن کمیسیون پزشکی و دانستن اطلاعاتی در زمینه معافیت پزشکی همیشه بهتر است مشمولان قبل از درخواست معافیت پزشکی از طریق پلیس +10 از کارشناسی خبره مشاوره بگیرند. تیم پارسین مشاوره با داشتن تجربه بالا در زمینه معافیت های سربازی می تواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: شرایط معافیت پزشکی واریکوسل در حین خدمت

معافیت سربازی واریکوسل پس از عمل جراحی

برای درمان بیماری واریکوسل دارویی خاصی وجود ندارد و تنها راه درمان آن عمل جراحی با تشخیص پزشک می باشد. در کمیسیون های پزشکی نظام وظیفه یکی از معافیت های که به مشمولانی که بیماری واریکوسل دارند معافیت 6 ماهه موقت است. که در این نوع معافیت، مشمول باید عمل جراحی را انجام دهد و منتظر نتیجه عمل باشد که دوباره بیماری عود می کند یا نه. پس مشمولان باید بدانند براحتی نمی توان از این بیماری معافیت دائم گرفت.

معافیت سربازی واریکوسل پس از عمل

ذکر این نکته ضروری است که انجام ندادن یا به تاخیر انداختن عمل جراحی به خاطر گرفتن معافیت کار درستی نیست.  چون انجام ندادن عمل جراحی منجر به کوچک شدن بیضه یا اختلال در کیفیت اسپرم می شود و در نتیجه منجر به ناباروری دائم و عوارض غیر قابل برگشت می شود.

در شرایطی که مشمول از طریق  بیماری واریکوسل از سربازی معاف می شود که عمل جراحی انجام داده و پس از عمل دوباره بیماری او عود کرده و درجه 3 و بالاتر باشد.

اگر مشمول عمل جراحی را انجام داده و بیماری واریکوسل او رفع شده یا درجه آن کمتر شده و یا این که عارضه ای پس از عمل برای او رخ نداده باشد نباید منتظر گرفتن معافیت سربازی از کمیسیون پزشکی نظام وظیفه باشد.

بیماری واریکوسل چیست

بیماری واریکوسل به گشاد شدن سیاهرگها در بیضه گفته می شود. جوانان در سنین 15 تا 25 سال بیشتر درگیر این بیماری هستند.

در فردی که مبتلا به بیماری واریکوسل است، رگهای که وظیفه گردش خون از بیضه به سمت قلب را بر عهده دارد به درستی جریان گردش خون صورت نمی گیرد. ودر نتیجه باعث تجمع خون در رگ های بیضه و تورم این رگها می شود.

برای مشاوره نظام وظيفه، از طریق تلفن ثابت با پارسین مشاوره تماس بگیرید:

۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴  از کل کشور

واریکوسل موجب بزرگ شدن عروق بیضه می شود که همانند واریس در پاها می باشد. در بیماری واریکوسل شکل ظاهری بیضه شبیه به کیسه ای پر از کرم می باشد که این وضعیت ممکن است سبب تورم یا آتروفی بیضه شود.

از هر 6 مرد یک نفر احتمال مبتلا شدن به بیماری واریکوسل گزارش شده است  و این عارضه نسبتاً شایع در بین مردان جوان است.

واریکوسل بیشتر در بیضه چپ بروز می کند چون مسیر سیاهرگ بیضه سمت چپ طولانی تر از بیضه سمت راست است. این بیماری در حدود 90 درصد بیضه چپ را درگیر می کند و در کمتر از 10 درصد بیضه راست مشاهد می شود.

برای تشخیص و درمان بیماری واریکوسل افراد باید به متخصص اورلوژی (جراحی کلیه، مجاری اداری و تناسلی) مراجعه کند

متاسفانه این معافیت سربازی واریکوسل در برخی موارد باعث ناباوری آقایان می شود. همچنین می تواند رشد بیضه ها را کاهش دهد و در نهایت سبب کوچک شدن بیضه شود.

انواع درجات بیماری واریکوسل

در قوانین پزشکی بیماری واریکوسل درجه بندی شده است و از نظر شدت بیماری، 3 گرید برای آن اعلام شده است و بر اساس همین 3 درجه نوع معافیت سربازی مشمول تعیین می شود:

واریکوسل نوع 1: در این نوع واریکوسل، واریسی بودن رگها ی بیضه تنها در صورتی مشخص است که بر شکم فرد بیمار فشار وارد شود و یا اینکه پزشک با فشار دادن و زور زدن بتواند رگهای واریسی را لمس کند.

واریکوسل نوع 2: در گرید 2 سیاهرگهای واریسی در حالت ایستاده قابل لمس هستند و احتیاجی به فشار دادن نیست.

واریکوسل نوع 3: در این حالت رگهای واریسی به حالت ایستاده قابل مشاهده هستند. گرید نوع 3 بیماری واریکوسل شدیدترین نوع آن است.

مشمولانی که به بیماری واریکوسل نوع 1 و2 مبتلا هستند در کمیسیون های پزشکی معمولاً معاف از خدمات رزم داده می شود و به افراد مبتلا به نوع 3 معاف دائم داده می شود.

در تشخیص بیماری واریکوسل معاینات بالینی حرف اول و آخر را می زند. در صورتی پزشک از سونوگرافی استفاده می کند که معاینه مشکل باشد مانند مواردی که بیمار بسیار چاق یا مواردی که واریکوسل خفیف باشد. معمولاً معاینات با دست و در ابتدا در حالت ایستاده و سپس در حالت خوابیده توسط پزشک صورت می گیرد.

در ادامه بخوانید: مراحل گرفتن کفالت مادر در سال 1403

علائم بالینی بیماری واریکوسل

در ابتدای بیماری واریکوسل، اغلب هیچ علائم و نشانه ای در بیمار ایجاد نمی شود، اما با پیشرفت بیماری چنین علائمی در فرد دیده می شود:

1.برآمدگی در یک یا هر دو بیضه

2. وجود گره یا تورم در کیسه بیضه

3. احساس درد در هنگام ایستادن و کم شدن درد در هنگام دراز کشیدن

4. افزایش درد در هنگام انجام دادن فعالیت های سنگین

5. تشدید درد در هوای گرم

سوالات متداول:

1.آیا از طریق واریکوسل می توان معافیت سربازی گرفت؟

بله – در صورتی که واریکوسل مشمول گرید 3 باشد.

2. در صورت عمل جراحی برای واریکوسل می توان معافیت دائم گرفت؟

اگر پس از عمل دوباره واریکوسل عود کند و عوارضی داشته باشد امکان معافیت وجود دارد.

3. برای تشخیص واریکوسل وجود سونوگرافی لازم است؟

سونوگرافی در شرایطی لازم است که واریکوسل خفیف باشد و پزشک از طریق معاینه نتواند نوع واریکوسل را تایید کند.

42 پاسخ

  1. سلام در بچگی عمل فتق بیضه و اخیرا عمل واریکوسل گرید سوم و همچنین وجود واریکوسل گرید یک و تکرر ادرار میتواند باعث معافیت دائم شود؟

      1. باسلام بند واریکوسل گرید 3 دارم و در حال حاضر در حال خدمت می باشم
        میخواهم بدانم در زمان خدمت سربازی اگر عمل کنم، آیا در کارت پایان خدمت من معافیت پزشکی یا موردی مبنی بر این موضوع درج می شود؟

      2. سلام من واریکوسل دارم البته یکی گرید 3 و دیگری فکر کنم گرید 3 باشه یک بار هم عمل کردم هر دو 3 بود که الان دوباره اومده البته چون نمیدونستم که معافیت میدن بدون اقدام برای معرفی اقدام کردم برای عمل البته پرونده عمل بیمارستان هست ایا شانسی برای معافیت دارم

  2. سلام در بچگی عمل فتق بیضه و اخیرا عمل واریکوسل گرید سوم و همچنین وجود واریکوسل گرید یک و تکرر ادرار میتواند باعث معافیت دائم شود؟

  3. سلام خسته نباشید
    من سال پیش عمل واریکوسل کردم وبرج ۸ دفترچه رو پست کردم برای خدمت رفتم کمیسیون معاف از رزم کردن الان واریکوسل گرید ۴دارم معاف میشم ؟؟

  4. سلام وقت به خیر ، حین خدمت واریکوسل گرید 3 داشتم و عمل کردم ولی همچنان ایستادن برام سخته و دردم میگیره ، به بهداری پادگان هم میگم ، میگن که نمیفرستیم کمیسیون برای معاف از رزمی …
    من باید چیکار کنم ؟ منو معرفی به کمیسیون نمیکنن

    1. سلام نیما هستم
      واریس بیضه دارم و به شدت هم درد دارم درآمدم کافی نیست و هزینه عمل هم ندارم .باید چیکار کنم جهت معافیت.

  5. سلام واریکوسل سکته ایی سمت چپ گرید ۳ داشتم و این اتفاق بعد از آموزشی برای من افتاد و عمل جراحی کردم الان چهارماه گذشته بیضه سمت راست من شده گرید ۳ و بیضه سمت چپ هم عود کرده آیا معاف دائم میشوم؟

  6. سلام من واریکوسل گرید سه داشتم عمل کردم .دوباره عود کرده گرید سه هست .آیامعاف میشم

  7. سلام ببخشید من قبل از خدمت گرید3داشتم عمل کردم الان تو خدمت گرید 3دوباره عود کرده به نظر شما معاف میشوم؟

  8. سلام وقت بخیر
    من بیضه چپ گرید سه دارم و راست گرید دو عمل هم انجام ندادم آیا میتوانم معافیت دائم بگیرم ؟

    1. با سلام
      بنده در حین خدمت متوجه شدم که واریکوسل دوطرفه دارم سمت چپ گرید ۳ شدید با رفلاکس شدید و سمت راست گرید ۲ با رفلاکس متوسط
      سمت چپ و دکتر عمل کرد ولی سمت راست و گفت که خطر داره،بیضه هام کوچیک شده
      آیا میتونم الان معاف از رزم شم،ممنون میشم جواب بدید.

  9. سلام من گرید ۳داشتم عمل کردم الان بعد از عمل گرید ۲گرفتم
    ایا معاف کامل میشوم؟

  10. سلام من واریکوسل دارم و عمل کردم قبل عمل هر دو 3 بود و الان دوباره برگشتن و حداقل یکی شون گرید 3 است الان میتوانم برای معافیت درخواست بدم البته چون قبلا نمی دونستم تازه میخواهم برای سربازی مراجعه کنم
    شانسی دارم ؟

    1. سلام. اینکه گفتین بعد عمل عود کنه، آیا شامل عمل‌های قبل سربازی هم میشه یا باید بعد درخواست اعزام عمل کنیم؟ من ۵ سال پیش عمل کردم و اون موقع گرید ۳ بود. الآن عود کرده و دوباره گرید ۳ شده. آیا دوباره باید عمل کنم و شش ماه صبر کنم یا همین کافیه؟ ممنون

  11. سلام من سال ۹۳ مشمول خدمت شدم و همزمان گرید ۳ گرفتم. رفتم برای معافیت گفتن فقط معاف از رزم میشی منم اقدام نکردم و خدمت نرفتم و جراحی کردم و خوب شدم. الان شانسی برای معافیت دایم دارم؟

  12. سلام، از نوزادی بیضه راست بالا بوده سال ۹۱ در سن ۱۸ سالگی عمل کردم و الان بیضه نزدیک آلت ه ، سال ۹۵ واریکوسل گرید ۲ عمل کردم و سال ۹۸ واریکوسل گرید ۳، امکان معافی هست؟؟!! متاهل هم هستم

  13. سلام .
    ببخشید واریکوسل دارم .غیبت داشتم .
    متاهلم .
    ولی فرزندی ندارم هنوز. درد شدید دارم .هزینه عمل هم ندارم .میتونم معاف بشم ؟ باید چیکار کنم؟

  14. سلام وقت بخیر
    من یکبار جراحی واریکوسل گرید ۳ انجام دادم اما باز اود کرد و دوباره انجام دادم و الان درمان شدم
    با توجه به دو پرونده جراحی که دارم میتونم معافیت بگیرم یا نه؟

  15. سلام وقت بخیر
    من یکبار جراحی واریکوسل گرید ۳ انجام دادم اما باز اود کرد و دوباره انجام دادم و الان درمان شدم
    با توجه به دو پرونده جراحی که دارم میتونم معافیت بگیرم یا نه؟

  16. سلام من واریکوسل گرید ۳ داشتم عمل کردم بعد از دوماه دوباره عود کرد و دوباره عمل رو طرفه انجام دادم آیا معافیت به من تعلق میگیره؟

  17. با سلام من الان در حال خدمت هستم سه ماه پیش عمل فتغ شکمی داشتم عمل کردم بعد از دوماه واریکسل گرید ۴ داشتم اونم عمل کردم آیا احتمال معافی بنده هست؟

  18. سلام وقت بخیر
    ۳ماه از عمل واریکوسلم گذشته الان دوباره عود کرده میتونم اقدام کنم برا معافیت و الانم درحال خدمت هستم

  19. سلام
    با تشکر از سایت خوب شما
    من واریکسل گرید ۳ راشتم اونم هر دوطرف
    دوبارهم عمل کردم در حین خدمت
    ایا معاف دائم میشم؟

  20. سلام ببخشید من ۵ ماهه عمل واریکوسیل گرید ۳ کرده‌ام و یک سال بعد میخوام برم سربازی با گواهی که من عمل کرده‌ام و گرید ۳ بوده میتوانم معافیت بگیرم؟

  21. سلام ببخشید من ۵ ماهه عمل واریکوسیل گرید ۳ کرده‌ام و یک سال بعد میخوام برم سربازی با گواهی که من عمل کرده‌ام و گرید ۳ بوده میتوانم معافیت بگیرم؟

  22. سلام خسته نباشید
    بیخشید من عمل واریکوسل گرید ۳ انجام دادم حدود دو هفته ای میشه و تا ۴۰۲/۷/۱ معافیت تحصیلی دارم و بعداز اون باید برم سربازی ولی دکترم گفت تا ۶ماه فعالیت سنگین انجام ندم ایا منو معاف میکنن؟

  23. سلام..من قبلا واریکاسل گرید ۳ عمل کردم …حالا در حین خدمت دوباره واریکاسل دوطرفه گرید ۳ گرفتم …معافیت کامل تعلق میگیره ب من؟

  24. سلام خیلی از دکترها نمیدونن از کجا عمل کنند که واریکسل خوب بشه وقتی میخاهین عمل واریکسل انجام بدین باید پایین پایین عمل انجام بدید برای همیشه خوب میشین من دوبار عمل انجام دادم یک بار قبل سربازی یکبار درحین سربازی دکترم گفت بد عمل شدی که دوباره گرفتی الان 25سال میگذره شکر خدا

  25. سلام خسته نباشید من واریکوسل گرید ۳ دارم میخوام برم خدمت ولی میگن باید عمل کنی میتونم بدون عمل هم خدمت بروم و فقط معاف از رزم شوم ؟

  26. سلام
    کمیسیون پزشکی من رو معاف دائم تشخیص داده برای واریکوسل (دوبار عمل کردم)
    من حین خدمت عمل کردم حدود ۹ ماهم خدمت کردم،
    میخواستم بدونم داخل کارت پایان خدمتم این ۹ماه ثبت میشه ؟ یا اشاره ای بهش میشه؟

  27. سلام‌من‌بیضه‌راست‌مادر‌زادی‌ندارم‌و‌بیضه‌چپم‌دارای
    واریکوسل‌شدید‌هست‌ایا‌معاف‌داعم‌میشوم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید