Search

معافیت پزشکی از طریق بیماری‌های استخوان و اسکلت

معافیت پزشکی از ظریق بیماری استخوان و اسکلت

معافیت پزشکی از طریق یماری‌های اسکلت و استخوان، بخش قابل توجهی از مکمیسیون های معافیت‌های پزشکی نظام وظیفه را در بر می‌گیرند. بیماری‌های استخوانی به دلایل مختلفی مانند: تصادفات، شکستگی‌ها، قطع انگشتان دست یا پا، بیماری‌های اسکلتی مادرزادی و حوادث ورزشی به وجود می‌آیند. معمولاً دوران نقاهت بیماری‌های استخوانی طولانی است و حتی پس از بهبودی نسبی، فرد مانند قبل توانایی خود را به دست نمی‌آورد و عوارضی از بیماری بر جای می‌ماند.

مشمولی که دچار بیماری استخوانی است زندگی عادی فرد را این بیماری تحت شعاع قرار داده است و می‌تواند برای معافیت پزشکی سربازی اقدام کند. در برخی بندهای معافیت بیماری‌های استخوانی حتی قطع انگشت کوچک موجب معافیت دائم می‌شود.

برای دریافت معافیت دائم سربازی از طریق بیماری‌های استخوانی، بیماری مشمول باید بررسی شود و در کمیسیون پزشکی شرکت کند. مشمول با توجه به نوع و شدت بیماری ممکن است معافیت دائم، معاف از رزم یا معافیت موقت برخوردار شود.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

بیماری‌های استخوان و اسکلت طیف گسترده‌ای از مشکلات را برای فرد بوجود می اورند؛ از جمله ستون فقرات، اندام‌های فوقانی، تحتانی و حتی انگشتان دست و پا را شامل می‌شود. نظام وظیفه تمامی بیماری‌های استخوانی را در ۴۷ بند دسته‌بندی کرده است. هر مشمولی قبل از تشکیل پرونده و درخواست معافیت پزشکی باید از کمیسیون پزشکی نظام وظیفه اطلاع کامل داشته باشد برای اطلاع کامل با پارسین مشاوره تماس بگیرید.

بیماری‌های استخوانی و اسکلت که با آنها می‌توان معافیت گرفت

بیماری‌های استخوانی و اسکلتی به دو صورت ممکن است به وجود آمده باشند؛ یا مادرزادی هستند یا به صورت اکتسابی فرد به آن مبتلا شده است. این بیماری‌ها تاثیر زیادی می‌توانند بر حرکت و توانایی فرد در انجام خدمت سربازی داشته باشد. به همین دلیل در قوانین نظام وظیفه برای بیماری‌های استخوان و اسکلت بخش جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است و در آن انواع بیماری‌های استخوان و اسکلت قید شده است.

  لیست بیماری‌های استخوان و اسکلت نظام وظیفه

کیستهای استخوانیتومورهای خوش خیم استخوانینکروز اواسکولار استخوان رانشکستگی های قدیمی حفره کوتیل
استئومیلیتمحدودیت حرکات مفصلشکستگی استخوانهای بلندانحرافات ستون فقرات مادرزادی و اکتسابی
بیماری شوئرماندررفتگی مکرر یا قدیمی و مادرزادیقطع یا فقدان یکی از اندامهاشکستگی استخوانهای غیربلند
شکستگی لگنسندرم ایسکمیک ولکمنانکیلوز مفاصل بزرگسینوویال کندروماتوزیس مفاصل بزرگ
کوتاهی پافقدان انگشت شستشلی لیگامانهای زانو ومچ پافقدان انگشتان دست
پارکی منیسککولکساپلانا، کوکساوراکوتاهی اندام فوقانیسینوستوز استخوانهای ساعد
ژنوراکورواتومکوبیتوس واروس ووالگوسپارکی شدید و کامل رباطهای زانوصافی کف پا
قطع انگشتان پااکی نیسمدفورمیتی مفصل مچ پااسیبهای عروق اندامها
پا جنبریوجود جسم خارجی در مفاصل بزرگخارج کردن پاتلاپارگی بهبود نیافته تاندون اشیل

در ادامه بخوانید: قانون جدید خرید خدمت سربازی در سال 1403

معافیت پزشکی از طریق انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز، گوژ پشتی

انحراف ستون فقرات با نام‌های دیگری مانند قوز کمر، گوژ پشتی یا کیفوز شناخته می‌شود. در این نوع اختلال ستون فقرات در ناحیه بالای کمر دارای انحنای بیش از حد است و این مورد به صورت مشهود مشخص است. انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز یک ناهنجاری است که سبب انحنای C یا S در ستون فقرات می‌شود. ممکن است این ناهنجاری به چشم نیاید اما این کجی می‌تواند برای ستون فقرات سبب مشکلات فراوانی شود.

افرادی که دچار قوز کمر هستند اغلب به طور طبیعی راه نمی‌روند و شانه‌هایشان به سمت جلو خمیده است. این اختلال سبب یک برآمدگی در قسمت بالای کمر می‌شود. کیفوز فشار زیادی بر ستون فقرات وارد می‌کند و همین موضوع سبب بروز درد می‌شود.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

رایج‌ترین علائم کیفوز عبارتند از؛ احساس سفت و خشک شدن کمر، ناتوانی در دراز کشیدن صاف، سفت شدن ماهیچه‌های پشت ران، خم شدن سر به سمت جلو، وجود درد در دست‌ها و پاها.

یکی از انواع انحرافات ستون فقرات، بیماری شوئرمن است که در آن مهره‌های ستون فقرات به جای شکل مستطیلی، سه گوش یا V شکل است و نهایتاً ستون فقرات گرد شکل است.

این بند بیماری‌ها استخوان و اسکلت بستگی به مدرک تحصیلی مشمول دارد و بر اساس یک درجه خاص (انحنای ستون فقرات) به فرد معافیت دائم یا معاف از رزم داده می‌شود.

معافیت پزشکی با شکستگی لگن

یکی از خطرناک‌ترین شکستگی‌های بدن، شکستگی لگن است که عوارض عمده‌ای مانند: درد مزمن، فلج اعصاب محیطی، مشکلات ادراری و غیره در پی دارد.

در قوانین معافیت پزشکی بیماری‌های استخوان و اسکلت برای معافیت، شکستگی لگن به دو نوع تقسیم شده است: شکستگی لگن مالگین و شکستگی OPEN BOOK

در شکستگی open book، لگن از جلو و عقب می‌شکند و بر اثر وارد آمدن نیروی بسیار شدید ایجاد می‌شود. اما در شکستگی لگن مالگین علاوه بر شکستگی از در چند استخوان فرد دچار خونریزی در آن می‌شود و آسیب مستقیمی به اندام‌های داخلی لگن وارد می شود. در شکستگی مالگین لگن به صورت عمودی شکسته می‌شود. در شکستگی لگن با توجه به نوع شکستگی هم معافیت دائم و هم معاف از خدمات رزم وجود دارد.

معافیت پزشکی از طریق کیست‌های استخوانی

کیست استخوانی یک حفره پر از مایع است که بر روی بافت استخوان شکل می‌گیرد و هرگز تبدیل به استخوان نمی‌شود .کیسه‌های استخوانی ممکن است در هر بخش از اسکلت استخوانی بدن ظاهر شود و در اندازه‌های مختلف وجود دارند.

برخی مواقع ممکن است این کیست ها سبب شکستگی و عوارض جدی برای استخوان باشد. اگر کیست‌های استخوانی خیلی رشد کنند این توانایی را دارند که استخوان را ضعیف کنند و سبب شکستگی آن شود. به این نوع شکستگی استخوان، شکستگی پاتولوژیک می‌گویند.

کیست های استخوانی مواردی هستند که می‌توان از طریق آن معافیت دائم گرفت. برای معافیت گرفتن اندازه کیست و تعداد آن بر روی استخوان مد نظر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: دوره طلایی خدمت سربازی- نحوه اعزام و مزایایی دوره

معافیت پزشکی با بیماری استئومیلیت (عفونت استخوان)

یکی از بیماری‌های خطرناک استخوان، استوملیت یا عفونت استخوان است. با نفوذ باکتری به بافت و مغز استخوان و آلوده کردن استخوان، التهاب استخوان به وجود می‌آید و همین عفونت آسیب‌های جبران ناپذیری به استخوان وارد می‌کند.

بیماری استئومیلیت مرتبط با سن نیست و بیشتر در جوانان و نوجوانان رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً در استخوان‌های ران، درشت نی، ساق پا و دست رخ می‌دهد.

برای معافیت سربازی از طریق استئومیلیت، نظام وظیفه دو نوع عفونت استخوان را ملاک قرار می‌دهد؛ عفونت حاد و عفونت مزمن. عفونت حاد، نوع اولیه عفونت است که بر اثر شکستگی استخوان باکتری وارد بافت استخوان می‌شود و اگر درمان نشود عفونت مزمن در استخوان به وجود می‌آید و سبب انتقال عفونت به استخوان‌های دیگر بدن می‌شود.

 سازمان نظام وظیفه برای بیماری استئومیلیت دو نوع معافیت، معافیت دائم و معافیت ۶ ماه موقت را در نظر می‌ گیرد.

معافیت پزشکی از طریق دررفتگی کتف

یکی از مواردی که از طریق آن می‌توان معافیت دائم سربازی گرفت، دررفتگی مکرر و یا قدیمی و مادرزادی مفاصل بزرگ مانند کتف است.

دررفتگی کتف آسیبی است که در استخوان‌های بازوی فوقانی از جای خود خارج می‌شوند و فرد دچار درد شدید و عدم توانایی حرکت در مفصل، تورم یا کبودی می‌شود. شانه متحرک‌ترین مفصل بدن است و مستعد دررفتگی است. دررفتگی کتف ممکن است عوارضی مانند؛ پارگی عضلات، رباط و تاندون ها در مفصل شانه مشمولی که دچار دررفتگی در یکی از مفاصل بدن می‌شود در صورتی می‌تواند از این طریق معافیت بگیرد که این دررفتگی عارضه‌ای برای وی داشته باشد و همچنین فرد در حین خدمت باشد تاثیر بیشتری دارد.

معافیت پزشکی با صافی کف پا

صافی کف پا، یکی از مواردی است که معافیت آن بستگی به مدرک تحصیلی مشمول دارد.

صافی کف پا عارضه‌ای است که در آن قوس کف پا در حالت ایستاده وجود ندارد و پا کاملاً با سطح زمین در تماس است. صافی کف پا انواع مختلفی دارد که سازمان نظام وظیفه بر اساس آن معافیت فرد را اعلام می‌کند. اگر صافی کف پا، همراه با دفورمیتی مانند والکوس باشد احتمال معافیت آن بیشتر است. در مواردی که صافی کف پا قابل انعطاف و بدون انعطاف باشد شرایط مشمول متفاوت خواهد بود.

مسلماً سربازی که دچار صافی کف پا شدید است این مشکل می‌تواند بر روی تمام بدن از جمله ستون فقرات اثر بگذارد.

معافیت سربازی با پارگی رباط های زانو

پارگی رباط های پا، یکی از آسیب‌هایی است که معمولاً افراد ورزشکار با آن مواجه می‌شوند .رباط یک بافتی فیبر مانند است که در محل مفاصل استخوان را به استخوان دیگر متصل می‌کند.

در صورت دچار پارگی شدید و کامل رباط های جانبی و متقاطع زانوی یک پا امکان معافیت سربازی زیاد می‌شود. معمولاً در معافیت معاینات بالینی نظام وظیفه ناپایداری مفاصل هم مد نظر قرار می‌گیرد. علاوه بر آن این نوع معافیت بستگی به مدرک تحصیلی فرد دارد. رباط های صلیبی PCL و ACL، رباط ‌هایی هستند که استخوان ران را به ساق پا متصل می‌کنند. اگر شما در حین حرکت سریع و به طور ناگهانی یا بر اثر ضربه مستقیم به زانو دچار پارگی یا کشیدگی رباط شوید، سبب مشکلات بسیاری برای شما می‌شود.

با پارگی رباط در زانو شما، صدای ترکیدن چیزی در زانو خود را می‌شنوید و این مشکل همراه با درد، تورم، حساسیت به لمس و راه رفتن می‌باشد.

معافیت پزشکی از طریق پارگی منیسک

منیسک یک قطعه C شکل از جنس غضروف است که همانند یک بالشتک بین استخوان ران و درشت نی عمل می‌کند. در هر زانو دو عدد منیسک وجود دارد. همین منیسک سبب چرخیدن راحت استخوان‌های زانو می‌شود.

مشکلی که می‌خواهد برای پارگی منیسک زانو، معافیت پزشکی درخواست بدهد مدرک تحصیلی او تاثیرگذار بر معافیت او خواهد بود. سازمان نظام وظیفه برای این نوع مشکل یا بیماری معافیت دائم و معاف از خدمات رزم در نظر گرفته است.

مقاله مرتبط: معافیت پزشکی سربازی -شرایط، ایین نامه ها و مراحل دریافت

معافیت پزشکی با پای پرانتزی یا ژنووارم

پا پرانتزی، بیماری است که وقتی مچ پاها در کنار یکدیگر در حالت ایستاده هستند، پاها به صورت قابل توجهی باز می‌ماند و شکلی همانند پرانتز یا کمان به خود می‌گیرد. این بیماری به علت رشد غیر طبیعی استخوان‌ها و بیماری‌های دیگر مانند آرتروز و غیره به وجود می‌آید.

مهمترین علامت این بیماری این است که پاها به سمت بیرون خمیده می‌شود.

با بودن پاپرانتزی فاصله بین زانوها افزایش می‌یابد و قوزک‌ها به یکدیگر چسبیده نمی‌شوند. اگر فاصله بین دو قوزک زیاد باشد با یک درجه خاص مشمول از معافیت دائم برخوردار می شود. پای پرانتزی یکی از بیماری‌های استخوان است که مدرک تحصیلی بستگی دارد. در مواردی که فاصله بین دو قوزک خفیف باشد معاف از رزم به شخص داده می‌شود.

معافیت پزشکی با سینوستوز استخوان‌های ساعد

بیماری سینوستوز استخوان‌های ساعد، یک بیماری مادرزادی است که در آن استخوان‌های ساعد به هم چسبیده شده است. مهمترین علامت این عارضه مادرزادی عدم توانایی مشمول در چرخش ساعد است. بدین صورت که ساعد و مچ دست در یک وضعیت ثابت قرار دارد.

در این بیماری ممکن است آرنج به طور کامل باز نشود و ساعد فرد مبتلا لاغرتر از افراد سالم است.

معافیت در این نوع بیماری بستگی و مدرک تحصیلی مشمول دارد و در معاینات پزشکی نظام وظیفه عضلات ساعد و محدودیت حرکات در هر دو دست بررسی می‌شود.

معافیت پزشکی از طریق کوتاهی پا

کوتاهی پا یا لنگش، حالتی است که در آن فرد به طور غیر عادی راه می‌رود و این به دلیل کوتاه بودن یک پا از پای دیگر است و این کوتاهی پا ممکن است به دلایل شکستگی ناشی از تصادف یا مادرزادی ایجاد شده باشد.

در این حالت فرد سعی می‌کند فشار کمتری را به پای مبتلا وارد کند و در نتیجه قدم‌های کوچک‌تری با آن پا برمی‌دارد.

مشمولی که دچار کوتاهی پا است مطمئناً در زمان سربازی، رژه و تمرینات ورزشی دچار مشکل می‌شود و می‌تواند از این طریق معافیت خود را بگیرد.

برای تشخیص دقیق کوتاهی پا، در بیمارستان‌های نظامی از روش تشخیصی اسکنوگرام استفاده می‌شود. این ابزار یک نوع رادیوگرافی است که با کمک اشعه ایکس ناهماهنگی در طول اندام‌های بدن تشخیص داده می‌شود.

معافیات پزشکی با بیماری نکروز آوا سکولار استخوان

بیماری نکروز آوا سکولار یا سیاه شدن بافت استخوانی به علت قطع خونرسانی می‌باشد. این بیماری منجر به مرگ سلول‌های استخوانی و از بین رفتن دائمی آنها می‌شود.

عارضه نکروز آوا سکولار بیشتر در سر استخوان ران در مفصل لگن رخ می‌دهد و ممکن است در مفاصل دیگر مانند مچ، آرنج، زانو و شانه نیز دیده شود.

در مراحل اولیه این عارضه، با علامت و نشانه‌ای همراه نیست اما به مرور زمان درد در کشاله ران به سمت زانو در فرد به وجود می‌آید و به دنبال آن دامنه حرکتی و اختلال در حرکت به وجود می‌آید.

علت به وجود آمدن این بیماری استخوانی، ضربه یا آسیب به مفصل یا استخوان، رسوب چربی در عروق خونی، پرتو درمانی در بیماران سرطانی، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات، مصرف طولانی مدت و دوز بالای داروهای کورتون و غیره می‌باشد.

با داشتن بیماری نکروز آوا اسکولار می‌توان معافیت دائم از سربازی گرفت.

معافیت پزشکی با بیماری استخوان

معافیت پزشکی از طریق فقدان انگشت شصت

انگشت شست تنها انگشت در دست است که تنها یک بند دارد و در روبروی سایر انگشت‌ها برای انجام فعالیت‌ها قرار می‌گیرد. نداشتن انگشت شست مطمئناً می‌تواند موجب ناتوانی در خیلی از کارهای روزمره شود.

در قوانین معافیت‌های پزشکی در نظام وظیفه برای افرادی که انگشت شست را به طور کامل ندارند و یا این انگشت ارزش کاری نداشته باشد معافیت سربازی در نظر گرفته است. در حالتی که انگشت شصت به طور کامل فلج شده باشد با توجه به مدرک تحصیلی به فرد معافیت دائم داده می‌شود.

معافیت پزشکی با قطع انگشتان پا

قطع انگشتان پا، یکی از بندهای معافیت‌های استخوانی سربازی است. در این بند سه حالت برای معافیت برای مشمولان در نظر گرفته شده است؛ بدین صورت که قطع سه انگشت کامل از یک پا و یا قطع انگشت شست در هر دو پا، قطع چهار انگشت در پا و در آخر قطع شست در یک پا.

معافیت مشمول از طریق قطع انگشتان پا بستگی به رای شورای پزشکی نظام وظیفه دارد.

مقاله مرتبط: لیست کامل بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402

معافیت پزشکی با وجود جسم خارجی در مفاصل بزرگ

مشمولی که دچار بیماری‌های استخوانی یا اسکلتی هستند، مطمئناً درد و محدودیت‌های حرکتی دارند. برخی مواقع فرد مجبور است برای درمان یک جسم خارجی در مفاصل آنها به خصوص مفاصل بزرگ قرار بگیرد. بنابراین این قبیل مشمولان می‌توانند از این طریق برای معافیت سربازی اقدام کنند.

زمانی که همین مشمول با وجود یک جسم خارجی در مفصل به سربازی اعزام شود برای انجام فعالیت‌های سنگین مانند رژه ،تمرینات سخت صبحگاهی و غیره دچار مشکل می‌شود.

برای مشاوره کامل و بررسی بیماری‌های استخوانی و اسکلتی می‌توانید با مشاوران نظام وظیفه پارسین مشاوره قبل از تشکیل پرونده در پلیس +۱۰ و بررسی احتمال معافیت خود، تماس بگیرید.

معافیت پزشکی از طریق شکستگی استخوان

آیا تا به حال فکر کردید از طریق شکستگی یکی از استخوان‌های بلند و غیربلند  بدن می‌توانید از سربازی معاف شوید؟

یکی از استخوان‌هایی که در آن شکستگی به وجود بیاید و سبب معافیت می‌شود استخوان ران است که قوی‌ترین و بلندترین استخوان بدن است و معمولاً شکستگی استخوان ران بر اثر تصادف و سقوط از بلندی اتفاق می‌افتد.

شکستگی استخوان‌های بلند اگر بعد از ۹ ماه جوش نخورده باشند و مفصل کاذب به وجود آمده باشند و سبب مشکلی برای فرد شده باشند می‌توان اثر از آن طریق معافیت گرفت.

در شرایطی شکستگی استخوان ران یا لگن بدون نصب پیچ یا پلاک باشد به  فرد معافیت دائم داده می‌شود.

نتیجه‌گیری

بیماری‌های استخوان و اسکلت بیماری‌هایی هستند که می‌توان از طریق آن معافیت دائم سربازی گرفت ولی برخی از آنها باید نمی‌توان در زمان تحصیل برای آنها اقدام کرد باید تحصیل فرد به اتمام برسد و یا اینکه انصراف بدهد. مسلما مدرک تحصیلی می تواند تاثیر زیادی بر معافیت داشته باشد. دریافت معافیت دائم سربازی از طریق بیماری های استخوانی و اسکلتی مراحل و کمیسیون دارد که اگر مشمول با اطلاع کامل وارد شود نتیجه بهتری خواهد گرفت.

سوالات متداول:

1.معافیت پزشکی از طریق بیماری استخوان در حین خدمت امکان پذیر است؟

بله- با تشخیص بهداری پادگان و وجود بیماری می توان درخواست داد.

2.با داشتن بیماری شوئرمن می توان معافیت دائم گرفت؟

خیر- به بیماری شوئرمن معافیت از خدمات رزم داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید