Search

معافیت پزشکی سربازی – شرایط، آیین نامه‌ها و مراحل دریافت

معافیت پزشکی سربازی

معافیت پزشکی سربازی، یکی از راه‌هایی است که ممکن است هر مشمولی به آن فکر کند و برای دریافت آن اقداماتی انجام دهد. لیست کامل بیماری های معافیت پزشکی، شخصی که دفترچه دوره ضرورت خدمت را پست می‌کند بایستی یکی از مراحل آن معاینات پزشکی توسط پزشک معاین نظام وظیفه است را طی کنند. در صورت داشتن بیماری جسمی و روحی برای وی کمیسیون پزشکی تشکیل می‌شود.

دریافت معافیت پزشکی به این راحتی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم نیست. معافیت پزشکی بستگی به عوامل زیادی مانند؛ نوع بیماری، شدت ان، عوارض، مدرک تحصیلی، و غیره دارد. برای درخواست دادن معافیت پزشکی برخی بیماری‌ها باید فرد از تحصیل انصراف بدهد.

پس باید با احتیاط کامل قدم برداشت. برای گرفتن معافیت پزشکی قبل از هر اقدامی شما باید با شرایط دریافت، آیین نامه‌های جدید نظام وظیفه، مزایا و معایب معافیت‌های پزشکی، مراحل و مدارک و غیره آشنا شوید. بنابراین تا آخرین مقاله با ما همراه شوید.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

-مشمول به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده باشد.

– دارای نقص عضو، بیماری جسمی و روحی مشهود باشد.

– مشمولانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌نمایند بایستی از جدیدترین لیست بیماری های معافیت پزشکی در حین تحصیل، برای رسیدگی به درخواست آنها باید از تحصیل انصراف، اخراج یا فارغ التحصیل شده باشند. تنها در خصوص نقص عضو و بیماری‌های خاص امکان رسیدگی وجود دارد.

-برای دریافت معافیت پزشکی باید فرد مراحل معافیت را طی کند و نظر شورای پزشکی را دریافت نماید.

-اگر شدت بیماری زیاد باشد و احتیاج به درمان و اعمال جراحی داشته باشد به مشمول معافیت موقت داده می‌شود و پس از اتمام آن زمان مجدداً کمیسیون پزشکی تشکیل می‌شود.

– مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو یا اختلالات روانی غیر قابل درمان باشند و احتیاج به معالجات طولانی مدت (بیش از دو سال )دارند به این افراد معافیت دائم تعلق می‌گیرد.

– برای دریافت معافیت پزشکی دائم برخی بیماری‌ها، سابقه بستری در بیمارستان‌های نظامی یا دانشگاهی ضروری است.

شرایط معافیت پزشکی

یک راه عالی برای معافیت سربازی سازمان نظام وظیفه، تمامی مشمولان را برای اعزام به خدمت از نظر سلامتی جسمی و روحی در چهار دسته قرار داده است:

1)افرادی که از لحاظ جسمی و روانی کاملاً سالم هستند و قادر به انجام دوره ضرورت خدمت هستند.

2) اشخاصی که دچار بیماری، نقص عضو یا اختلال روانی جزئی هستند و می‌توانند امور غیر رزمی را انجام دهند.

3) مشمولانی که بیماری خاصی دارند و احتیاج به درمان دارند و فعلاً قادر به انجام خدمت دوری ضرورت نیستند و موقتاً به سربازی نمی‌روند.

4) دسته آخر شامل افرادی است که بیماری، نقص عضو و اختلالات روانی جدی دارند و قادر به انجام دوره ضرورت نیستند.

بر طبق آیین نامه‌ها، مشمولان به هنگام معرفی برای اعزام به خدمت باید از نظر جسمی و روانی توسط پزشک اولیه نظام وظیفه معاینه شود و در صورت داشتن هر نوع بیماری و کتمان آن تمام مسئولیت‌ها بر عهده مشمول می‌باشد.

معافیت پزشکی اعصاب و روان، مشمولانی که توسط شورای پزشکی معاینه و سالم تشخیص داده شوند به خدمت اعزام می‌شوند و حق اعتراض به نظر شورا را ندارند.

افرادی که به علت ابتلا به بیماری و برای ادامه درمان و معالجات لازم به آن معافیت موقت داده شده، در هر حال معافیت موقت انها نباید از یک سال تجاوز کند. پس از اتمام معافیت مجدداً باید در کمیسیون پزشکی وضعیت وی بررسی شود.

پرسنل وظیفه در صورتی که بیماری آنها ناشی از وقایع و حوادث در حین خدمت یا به واسطه آن بوده باشد. پس از خاتمه درمان قادر به انجام خدمت سربازی تشخیص داده شود تمام این مدت و استراحت پزشکی آنان اعم از متوالی یا متناوب جز دوره ضرورت محسوب می‌شود.

عکس کارت معافیت اعصاب و روان مشمولانی که پرونده آنها به شورای استان ارجاع داده شده موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی‌نامه، خود را جهت معاینه معرفی کنند، در صورت عدم حضور در شورای مربوطه تصمیم‌گیری می‌ شود.

معافیت پزشکی یکی از راه‌های معاف شدن از سربازی است. همانطور که از اسم این نوع معافیت مشخص است فرد باید یک نوع بیماری جسمی، روانی یا نقص عضو داشته باشد.

برای اینکه بدانید با کدام بیماری‌ها می‌توان معافیت پزشکی دائم گرفت باید از آخرین لیستی که سازمان نظام وظیفه از بیماری‌ها ارائه داده است مطلع باشید. در ذیل لیست بیماری‌های معافیت پزشکی آورده شده است.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

بخش اول: بیماری‌های عمومی

بخش دوم: بیماری‌های غدد مترشحه داخلی

بخش سوم: بیماری‌های پوست و بافت زیر پوستی

بخش چهارم: بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)

بخش چهارم: بیماری‌های اعصاب و روان

بخش ششم: بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب

بخش هفتم: بیماری‌های ریه و قفسه صدری

بخش هشتم: بیماری‌های استخوانی (اسکلت)

بخش نهم: بیماری‌های دستگاه گوارش و جراحی عمومی

بخش دهم: بیماری‌های خون و آنکولوژی (بدخیمی‌ها)

بخش یازدهم: بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی

بخش دوازدهم: بیماری‌های چشم و عوارض بینایی

بخش سیزدهم: بیماری‌های چشم و عوارض بینایی

بخش چهاردهم: بیماری‌های گوش حلق و بینی

بخش پانزدهم: بیماری‌های قلب و عروق

بخش شانزدهم: بیماری‌های روماتولوژی و بافت همبند

بخش هفدهم: بیماری های عفونی

مقاله مرتبط: شرایط معافیت پزشکی واریکوسل در حین خدمت

یکی از عوامل تاثیرگذار برای دریافت معافیت دائم پزشکی، مدرک تحصیلی مشمول است. در قانون سازمان وظیفه عمومی حتی برای بیماری‌ها در حین تحصیل لیست جداگانه‌ای تهیه شده است و برای همه بیماری‌ها در حین تحصیل نمی‌توان اقدام کرد.

از نظر نظام وظیفه مدرک تحصیلی مشمولان در دو دسته برای معافیت دائم یا معاف از رزم قرار داده است. افرادی که مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی دارند و افرادی که مدرک بالای کارشناسی دارند.

نکته مهم برای اقدام معافیت پزشکی در حین تحصیل این است که نمی‌توان در زمان تحصیل برای معافیت پزشکی سربازی اقدام کرد. مشمول یا باید از دانشگاه انصراف بدهد یا اینکه فارغ التحصیل شود.

برای برخی بیماری‌ها اگر مدرک تحصیلی شما دیپلم باشد به راحتی معافیت دائم پزشکی می‌گیرید. ولی اگر با همان نوع و شدت بیماری مدرک کارشناسی داشته باشید معاف از رزم به شما تعلق می‌گیرد.

محدودیت های کارت قرمز سربازی، زمانی که شما کارت پایان خدمت داشته باشید محدودیتی در انجام یکسری کارها مانند؛ استخدام، خروج از کشور، دریافت مجوز، ثبت نام در دانشگاه و غیره را ندارید. از راه‌هایی که می‌توان خیلی سریع به یک کارت پایان خدمت رسید، معافیت پزشکی است. معافیت پزشکی حق قانونی افرادی است که بیماری جسمی یا روانی دارند. این افراد قانوناً نمی‌توانند سربازی بروند.

یک راه عالی برای معافیت سربازی

مسلماً مشمولی که کارت معافیت پزشکی دریافت کند لازم نیست دو سال از عمر خود را برای رفتن به سربازی سپری کند و می‌تواند در زمان دو سالی که برای سربازی سپری می‌کند به برنامه و اهداف خود برسد.

با تمام این تفاسیر و مزایای بالا، در مقابل کارت معافیت پزشکی ممکن است برای شما معایب و مشکلاتی را به وجود آورد. اولین و مهم‌ترین مشکل، مشکل استخدام است. فردی که دارای کارت معافیت پزشکی است زمانی که برای استخدام در ارگان‌های دولتی یا نظامی شرکت می‌کند باید شرایط جسمانی و روانی او کاملاً بررسی شود.

باید خاطرنشان کرد که تمامی دستگاه‌های اجرایی آیین نامه‌های استخدامی یکسانی ندارند. برخی معافیت‌های پزشکی در ارگان‌های نظامی مورد تایید نیستند اما همین معافیت پزشکی ممکن است در استخدام برای بانک‌ها مشکلی نداشته باشد.

برخی معافیت‌های پزشکی وجود دارند که هر بار شما بخواهید گواهینامه خود را تعویض کنید باید وارد کمیسیون پزشکی نظام وظیفه شوید که این مورد برای افراد زیاد خوشایند نیست.

  • مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) کپی از تمام صفحات
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • تکمیل برگه واکسیناسیون
  •  پر کردن فرم خود اظهااری سابقه بیماری
  • یک قطعه عکس سه در چهار رنگی
  • کارت بانکی، بانک سپه همراه با شماره حساب
  • تکمیل برگه وضعیت مشمولان

مسئولان برای اخذ معافیت پزشکی و رسیدگی به پرونده آنها باید مراحلی را طی کنند. در ذیل این مراحل بیان شده است:

  • مراجعه و ثبت درخواست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی
  • دریافت شناسه دفترچه خدمت سربازی
  • پر کردن فرم‌های مربوطه و همراه داشتن مدارک مورد نیاز
  • معرفی فرد به پزشک معاینه اولیه نظام وظیفه
  • ثبت نتیجه معاینات اولیه در سامانه
  • بررسی اطلاعات و مدارک مشمول توسط نظام وظیفه
  • اطلاع رسانی به مشمول برای معرفی به بیمارستان
  • مراجعه مشمول به بیمارستان برای معاینات تخصصی
  • ارسال جواب از سوی بیمارستان به نظام وظیفه
  • تشکیل کمیسیون پزشکی و اعلام نتیجه به مشمول

اگر مشمول در کمیسیون پزشکی معافیت دائم به او داده شود باید برای دریافت کارت معافیت مدارک و فرم‌های مربوطه را پر کند و هزینه مورد نظر را پرداخت کند. در مقابل اگر فرد معاف از رزم به او تعلق بگیرد برای مشمول تاریخ اعزام به خدمت صادر می‌شود برای رفتن به پادگان باید خود را آماده کند.

آیا می‌توان در حین خدمت برای معافیت پزشکی درخواست داد؟ قوانین نظام وظیفه برای معافیت پزشکی بدین صورت هستند که پرسنل وظیفه‌ای که در حین خدمت چه در دوران آموزشی یا یگان خدمتی دچار حادثه، بیماری شوند و یا حتی قبل از اعزام به خدمت سابقه بیماری داشته باشند می‌توانند برای دریافت معافیت پزشکی و تشکیل شورای پزشکی درخواست بدهند.

برخی سربازان در حین خدمت از ما سوال می‌کنند قبل از اعزام به خدمت من یک بار کمیسیون پزشکی تشکیل شده و حتی بعد از آن شورای عالی پزشکی شرکت کردم در نتیجه نتوانستم معافیت دائم دریافت کنم و در حال حاضر وضعیت بیماری من بدتر شده می‌توانم درخواست معافیت پزشکی بدهم. در جواب باید گفت: قوانین نظام وظیفه در این شرایط به شما چنین اجازه‌ای را می‌دهد اما در اینجا مراحل کمی متفاوت است.

در صورتی که فرد در کمیسیون پزشکی شرکت کرده باشد و شرایط جسمانی و روانی وی نامساعد باشد و رای صادره برای وی مبنی بر رد درخواست معافیت پزشکی باشد، این فرد می‌تواند به نتیجه شورای پزشکی اعتراض داشته باشد.

در این شرایط فرد می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کند و اعتراض خود را به صورت کتبی ثبت کند.

باید خاطرنشان کرد برای اعتراض به رای شورای پزشکی تنها یک زمان محدود در نظر گرفته شده است و پس از اتمام آن زمان امکان ثبت اعتراض وجود ندارد و برای مشمول تاریخ اعزام به خدمت سربازی صادر می‌شود.

پس از ثبت اعتراض به رای شورای پزشکی نظام وظیفه، پرونده وی به شورای عالی پزشکی ارجاع داده می‌شود. رای شورای عالی پزشکی در مورد بیماری مشمول هر چیزی باشد امکان اعتراض به آن وجود ندارد و قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.

در این شرایط بهترین کار این است که با یک مشاور با تجربه نظام وظیفه صحبت کنید تا تمام پرونده شما کامل بررسی شود. در این مورد می‌تونید با کارشناسان با تجربه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

اگر فردی کارت معافیت پزشکی برای بیماری خاصی دریافت کرده باشد و بخواهد معافیت پزشکی وی ابطال شود باید بیماری او کاملاً درمان شده باشد و اثری از بیماری نباشد. چون برای ابطال معافیت پزشکی شورای پزشکی ابطال کارت معافیت تشکیل می‌شود.

ابطال کارت معافیت در صورتی امکان‌پذیر است که فرد شرایط ابطال کارت را داشته باشد. این شرایط مربوط به سن مشمول است.

  1. افرادی که مدرک دیپلم، کاردانی و زیر دیپلم دارند حداکثر سن ۳۰ سال.
  2. اشخاصی که دارای مدرک کارشناسی باید ۳۳ سال سن داشته باشند.
  3. افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد حداکثر ۳۶ سال سن
  4. افراد دارای مدرک دکترا حداکثر ۴۰ سال سن.

شایان ذکر است پس از ابطال کارت معافیت پزشکی امکان استفاده از معافیت‌های دیگر مانند معافیت ایثارگری، معافیت کفالت و غیر وجود ندارد. طبق قانون فرد پس از ابطال کارت معافیت پزشکی به خدمت سربازی اعزام می‌شود.

مشمول به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده باشد. دارای نقص عضو، بیماری جسمی و روحی مشهود باشد.

همانطور که از اسم این نوع معافیت مشخص است فرد باید یک نوع بیماری جسمی، روانی یا نقص عضو داشته باشد.

در صورتی که فرد در کمیسیون پزشکی شرکت کرده باشد و شرایط جسمانی و روانی وی نامساعد باشد و رای صادره برای وی مبنی بر رد درخواست معافیت پزشکی باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید