Search

معافیت صافی کف پا و دفورمیتی مفصل مچ پا- شرایط و مراحل

معافیت صافی کف پا و دفورمیتی مچ پا

معافیت صافی کف پا و دفورمیتی مچ پا، دو بیماری از لیست بیماری‌های بخش استخوان و اسکلت هستند که می‌توان از طریق آنها از سربازی معاف شد. مشمولانی که دچار یکی از این دو عارضه یا هر دو باشند می‌توانند از طریق پلیس + ۱۰ درخواست بررسی و تشکیل شورای پزشکی برای معافیت بدهند.

نظام وظیفه برای تشخیص صافی و دفورمیتی مفصل مچ پا، قوانین و شرایط خاصی قرار داده است. یکی از این شرایط مدرک تحصیلی مشمول است. برخی مشمولان با داشتن یک نوع بیماری نمی‌توانند در حال تحصیل اقدام کنند و اگر پس از اتمام آن مقطع برای همان بیماری اقدام کنند قطعاً معاف از رزم به آنها تعلق می‌گیرد..

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

در نگاه اول شاید فکر کنید با کف پای صاف نمی‌توانید معافیت دائم گرفت ولی صافی کف پا جزو یکی از بندهای معافیت دائم پزشکی است. برای اطلاع از تمام قوانین معافیت صافی کف پا باید با جزئیات به طور کامل آشنا باشید.

برای دریافت معافیت دائم سربازی از طریق صافی کف پا یا دفورمیتی مفصل مچ پا از قبل با کارشناس با تجربه‌ صحبت کنید. کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره همین الان تماس بگیرید.

صافی کف پا چیست؟

صافی کف پا، همانطور که از اسمش مشخص است هنگامی که فرد در حالت ایستاده قرار دارد کف پا کاملاً با سطح زمین در تماس است و کاملاً صاف می باشد. در چنین افرادی قوس کف پا وجود ندارد.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

قوس‌های کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن وارد می‌شود را کاهش می‌دهد و اجازه ورود این نیرو را به بدن نمی‌دهد. متاسفانه در اشخاصی که دچار عارضه صافی کف پا هستند و به دلیل فقدان قوس کف پا در دراز مدت دچار عوارض در تمام مفاصل بدن به خصوص ستون فقرات می‌شود. معمولاً افرادی که دچار صافی کف پا هستند در هنگام ورزش و پیاده‌روی زیاد دچار درد می‌شوند.

علت اصلی ایجاد صافی کف پا

  • وراثت: مشکل صافی کف پا بیشتر به دلیل مادرزادی است. به سبب نرمی مفاصل که در ناحیه کف پا وجود دارد.
  • داشتن دیابت
  •  شکستگی یا دررفتگی استخوان پا
  • اضافه وزن
  • بالا رفتن سن
  • فشار به تاندون‌ها در افراد ورزشکار
  • مشکلات عصبی

مقاله مرتبط: معافیت پزشکی سربازی -شرایط، ایین نامه ها و مراحل دریافت

ساده‌ترین روش تشخیص صافی کف پا در منزل

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش پزشکی برای تشخیص صافی کف پا در منزل این است که فرد پای خود را کامل خیس کند و سپس روی یک سطح صاف و خشک بایستد، به طوری که اثر کف پای او روی آن سطح باقی بماند و دقیق بتوان آن را تشخیص داد. در این مرحله شما می‌توانید با دیدن اثر کف پای خود روی سطح، صافی کف پای خود را تشخیص دهید. بدین صورت، اگر قوس کف پا یا کم باشد یا کاملاً از بین رفته است و تمامی کف پا اثر آن روی سطح مشخص باشد فرد دچار عارضه صافی کف پا است.

نکته دیگری که برای تشخیص صافی کف پا باید به آن توجه کرد این است که پاشنه پا به سمت خارج منحرف می‌شود.

 برای تشخیص صافی کف پا می‌توان از پای خود از یک فرد بخواهید عکس بگیرد و برای ما ارسال کنید تا صافی کف پای شدید شما را تشخیص دهیم و احتمال معافیت دائم شما چقدر است.

دستگاه‌های تشخیص صافی کف پا در بیمارستان‌ نظامی

در بیمارستان نظامی که مشمول برای معاینه پزشکی و بیماری صافی کف پا مراجعه می‌کند پزشکان برای تشخیص این عارضه از دستگاه ام آر آی، دستگاه پرتو نگاری (اشعه ایکس)، دستگاه سی تی اسکن، الکترومیوگرافی استفاده می‌کنند.

پزشکان با اسکنر سه بعدی کف پا و اسکنر نوری به طور دقیق میزان فشار بر کف پا و اختلالات در استخوان‌ها در مچ پا و کف را تشخیص می‌دهد. علاوه بر استفاده از دستگاه‌های تشخیص پزشکی، پزشک نظام وظیفه از شما می‌خواهد که راه بروید و بایستید و روی نوک انگشتان پا بایستید تا شکل و عملکرد هر دو پا را آنالیز کند.

برای گرفتن معافیت از صافی کف پا باید مدارکی را همراه ببرید و در آن زمان به پزشک معتمد نظام وظیفه نشان دهید. برای این منظور بهتر است با یک مشاور نظام وظیفه صحبت کنید و دست خالی به بیمارستان نروید.

معافیت کف پای صاف و دفورمیتی مچ پا

نشانه‌های کف پای صاف برای درخواست دادن معافیت پزشکی

فردی که دچار عارضه صافی کف پا است، با وجود علائمی می‌تواند حتی بدون مراجعه به پزشک آن را تشخیص بدهد. صافی کف پا ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد.

با وجود این نشان‌ها در پا می‌توان متوجه شد که دچار عارضه‌ی صافی کف پا هستید یا نه:

ساییده شدن کفش‌ها به سمت داخل به علت خمش پاشنه به سمت داخل (راحت‌ترین راه تشخیص)، درد در ناحیه اندام تحتانی پا، درد در ناحیه مچ پا، خستگی زودرس و درد کمر، درد در ناحیه داخل قوزک پا، تورم قسمت داخلی قوزک پا هنگام پیاده‌روی زیاد.

با وجود این علائم خود فرد متوجه می شودکه دچار عارضه صافی کف پا است و باید به پزشک مراجعه کند. متخصص ارتوپد قبل از نوشتن ام آر آی و استفاده از دستگاه‌های تشخیصی دیگر از بیمار می‌خواهد که راه برود و میزان حرکت پا را دقیقاً چک می‌کند. حتی برخی مواقع زانو و استخوان ران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که صافی کف پا مرتبط با مشکلات قسمت بالای پا باشد.

 مطمئناً با اشعه ایکس متخصص ارتوپد دقیقاً شدت این عارضه را به طور دقیق بیان می‌کند.

با وجود تمام این نشانه‌ها، برخی مواقع ممکن است در افراد خاصی علائمی وجود نداشته باشد و با تشخیص پزشک و دستگاه‌هایی مانند اشعه ایکس، MRI و غیره به صافی کف پا پی برد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایب 1403

شرایط معافیت سربازی صافی کف پا

معاف شدن از طریق صافی کف پا، یکی از معافیت‌های پزشکی است که نسبت به معافیت‌های پزشکی دیگر مانند معافیت اعصاب و روان، معافیت سربازی با خالکوبی و غیره محدودیت‌ها و مشکلات کمتری برای مشمولان به وجود می‌آورد.

معاف شدن از طریق بیماری‌ که در آینده زندگی مشمول را تماماً تحت شعاع قرار ندهد، یکی از مزایای این معافیت پزشکی است. از طرف دیگر فرد مجبور نمی‌شود دو سال از عمر خود را در پادگان سپری کند و به کارهای دیگر خود می‌رسد.

شرایط معافیت سربازی برای صافی کف پا، در آیین نامه‌های جدید نظام وظیفه برای معافیت به عوامل مختلفی اشاره شده است. مشمولی که دچار صافی کف پاها شدید است شانس بیشتری برای معافیت دائم سربازی و دریافت کارت پایان خدمت دارد. در صورتی که پزشک معتمد نظام وظیفه و شورای پزشکی تشخیص به صافی کف پای شدید بدهند می‌توانند برای دریافت کارت پایان خدمت مدارک لازم را ارائه بدهند.

در معافیت کف پای صاف، مدرک تحصیلی مشمول می‌تواند موثر باشد. مشمولی که مدرک تحصیلی پایین‌تری داشته باشد و دچار این عارضه باشد احتمال معافیت دائم او بیشتر است. باید خاطرنشان کرد که برای معافیت پزشکی کف پای صاف باید فارغ التحصیل شده باشید تا بتوانید درخواست بررسی این بیماری را بدهید.

انواع صافی کف پا

بیماری صافی کف پا در بخش‌ بیماری‌های استخوان و اسکلت نظام وظیفه وجود دارد.

به طور کلی دو نوع صافی کف پا وجود دارد:

  • صافی کف پای سخت (Hill valgus): فردی که دچار صافی کف پای سخت است هنگام ایستادن یا نشستن قوس ندارد. معمولاً این عارضه در دوران نوجوانی شروع می‌شود و با افزایش سن وضعیت بدتر می‌شود.
  • صافی کف پای انعطاف پذیر (Flexible): در کف پای صاف انعطاف پذیر، تاندون و ربات‌ها در قوس پا می‌توانند کشیده، پاره یا متورم شوند. در این وضعیت قوس کف پا در حالت ایستاده و نشستن متفاوت خواهد بود.

برای دریافت مشاوره کامل صافی کف پا با کارشناسان تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید.

در ادامه بخوانید: ماه های اعزام به خدمت در سال 1402

معافیت پزشکی صافی کف پا

معافیت دفورمیتی مفصل مچ پا

دفورمیتی مفصل مچ پا ،یکی از بندهای دیگر معافیت پزشکی بیماری استخوان و اسکلت است. این ناهنجاری، بر اثر مشکلاتی مانند؛ آسیب‌های تروماتیک، ناهنجاری‌های مادرزادی و یا بر اثر بیماری‌های اعصاب، ماهیچه‌ها و استخوان مانند: دیابت، تومورها عفونت و غیره به وجود می‌آید.

 دفورمیتی مچ پا باعث محدودیت حرکت، مشکلات راه رفتن و ناراحتی‌های زیادی برای فرد می‌شود.

در قوانین سازمان نظام وظیفه برای معافیت سربازی دفورمیتی مچ پا، در صورتی که پزشک معتمد نظام وظیفه دفورمیتی مچ پا را به عنوان یک عارضه جدی تشخیص دهد نامه معافیت پزشکی مشمول صادر می‌شود.

برای تشخیص و معافیت پزشکی دفورمیتی مچ پا، نیاز به معاینه و تشخیص شورای پزشکی است که مشمول باید از آن اطلاع داشته باشد.

اگر شما با مدارک خود محدودیت قابل توجهی برای حرکت و استفاده از مچ پا را اثبات کنید احتمال معافیت دائم شما بیشتر می‌شود.

شرایط معافیت پزشکی صافی کف پا در حین خدمت

مشمولی که صافی کف پا دارد و با وجود این عارضه و تشکیل کمیسیون پزشکی قبل از اعزام به خدمت، به وی معاف از رزم داده شده است و در حین خدمت وضعیت وی بدتر می‌شود. فرد نمی‌تواند به خدمت خود ادامه دهد و درد در مچ پا  و کمر بیشتر شده است و می‌تواند برای معافیت دائم پزشکی از طریق صافی کف پا اقدام کند.

برای این منظور باید ابتدا از بهداری پادگان کار خود را شروع کند. مهم‌ترین کار تهیه مدارک لازم برای این معافیت است. در برخی مواقع دیده می‌شود سرباز با وجود درد شدید بهداری از تشکیل پرونده پزشکی امتناع می‌کند. در این شرایط باید چکار کرد و چه اقدامی را باید انجام داد؟

دلایل اینکه اکثر متقاضیان معافیت صافی کف پا معاف از رزم می‌شوند چیست؟

برای بیماری صافی کف پا، سازمان نظام وظیفه دو حالت معافیت در نظر گرفته است: معاف دائم و معاف از رزم.

چرا بیشتر مشمولانی که در کمیسیون نظام وظیفه برای کف پای صاف تشکیل پرونده دادند به آنها معاف از رزم داده می‌شود؟ دلیل این کار چیست؟

سازمان نظام وظیفه برای معافیت صافی کف پا قوانین سختگیرانه را در نظر گرفته است و به راحتی نمی‌توان از طریق این عارضه معافیت سربازی گرفت. با وجود این عارضه ممکن است پزشکان نظام وظیفه تجویز خاصی برای مشمول داشته باشند و از معافیت دائم محروم شود.

برای معافیت دائم از طریق صافی کف پا، علاوه بر صاف بودن کف پا عوامل دیگری همراه با آن باید باشد که بتوان از طریق آن معافیت گرفت.

بدون تردید اقدام نکردن در زمان مناسب یکی دیگر از دلایل نگرفتن معافیت دائم صافی کف پا است.

مقاله مرتبط: شرایط معافیت کفالت مادر فاقد همسر

مدارک لازم برای تشکیل پرونده معافیت صافی کف پا

1)شناسنامه (اصل و کپی از تمام صفحات)

2) کارت ملی (اصل و کپی )

3)آخرین مدرک تحصیلی همراه با کپی

4) عکس مشمول ۳ در ۴ (2 قطعه)

5) داشتن کارت بانکی سپه

علاوه بر مدارک اولیه که برای تشکیل پرونده مشمول بایستی تهیه کند فرد لازم است مدارک تخصصی برای تشکیل پرونده  معافیت پزشکی همراه خود داشته باشد تا بتواند شانس معافیت صافی کف بیشتر کند.

مراحل گرفتن معافیت صافی کف پا

برای دریافت معافیت صافی کف پا باید مراحلی را انجام داد.

– به یکی از مراکز دفاتر الکترونیک انتظامی مراجعه کنید و فرم‌های مربوطه را پر کنید.

– در این مرحله بایستی مدارک لازم اولیه و تخصصی همراه مشغول باشد.

– مدارک و درخواست شما توسط دفاتر خدمات انتظامی ثبت سامانه نظام وظیفه می‌شود.

-در این مرحله پزشک اولیه نظام وظیفه بیماری شما را بررسی می‌کند (باید در این مرحله مدارکی همراه ببرید).

– بعد از آن پیامکی برای مراجعه به بیمارستان برای شما ارسال می‌شود.

– مهمترین مرحله تشکیل شورای پزشکی نظام وظیفه برای تعیین رای نهایی است که بر اساس یک زمان خاص به شما اعلام می‌شود.

سوالات متداول:

1.درخواست معافیت صافی کف پا در حین تحصیل امکان‌پذیر است؟

 خیر این امر امکان‌پذیر نیست.

2. در صورت رد شدن در کمیسیون پزشکی صافی کف پا امکان اعتراض وجود دارد؟

 بله – مشمول می‌تواند تا یک تاریخ مشخص با مراجعه به پلیس +۱۰ به رای شورای پزشکی اعتراض کند.

3. مشاوره برای معافیت صافی کف پا لازم است؟

 دریافت معافیت پزشکی مراحلی سخت و طاقت فرسا دارد و آگاه نبودن از این مراحل و نداشتن یک مدارک امکان از دست دادن معافیت دائم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید