Search

سوالات کمیسیون کفالت مادر مطلقه – طبق اخرین ایین نامه ها

سوالات کمیسیون کفالت مادر

سوالات کمیسیون کفالت مادر، زمان سربازی برای جوانان، یک زمان طولانی و وقت گیر به حساب می آید. فکر این که یک مدتی را روی برجک سپری کنم باعث ناراحتی و نگرانی جوانان می شود. کمیسیون کفالت مادر مراحل کمیسیون پزشکی کفالت مشمول قبل از پست کردن دفترچه سربازی شرایط خود و خانواده را بررسی می کند تا شاید از طریقی بتوانند کارت معافیت سربازی خود را بدست آورد. از دوستان، آشنایان و حتی به سراغ سازمان نظام وظیفه عمومی محل سکونت خود می رود و سوالاتی که در مورد کمیسیون کفالت در ذهن دارد را می پرسد.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره و با تجربه پارسین مشاوره تماس بفرمایید .

یکی از آشناترین و ساده ترین نوع معافیت ها، معافیت کفالت مادر است. برای دریافت معافیت سربازی کفالت مادر، شما بایستی از سوالات کمیسیون کفالت آگاه باشید. در صورتی که پدر فوت کرده و یا مادر مطلقه باشد شما عزیزان می توانید برای معافیت کفالت مادر اقدام نمائید.

مشمولی که از شرایط اخذ معافیت کفالت مادر آگاه شد و مدارک را به پلیس+ 10 تحویل داد تا شرایط وی بررسی شود در این مرحله نگران جلسه کمیسیون کفالت مادر است. به سراغ سایت ها و افراد آشنا به زمینه مشاوره نظام وظیفه می رود.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

مشمول می خواهد بداند در جلسه کمیسیون چه سوالاتی از او یا مادرش پرسیده می شود کمیسیون کفالت پدر که بتواند پاسخی برای آنها داشته باشد. فرد متقاضی معافیت کفالت، بخصوص معافیت کفالت مادر می بایست از مراحل پیش رفتن پرونده اطلاع کامل داشته باشد. حتی اطلاع نداشتن از کوچک ترین موضوع باعث از بین رفتن شانس معافیت او می شود.

مقاله مرتبط: بررسی معافیت کفالت پدر با داشتن برادر

مراحل کمیسیون معافیت کفالت مادر

اعتراض به رای کمیسیون کفالت نظام وظیفه یکی از راه های دعوت به کمیسیون، ارسال پیامک به تلفن همراه مشمول است. اگرگوشی شما، پیامک تبلیغاتی وی مسدود شده باشد و از زمان برگزاری کمیسیون و روند کاری بی اطلاع باشد. طبق قوانین نظام وظیفه، اگر پس از یک ماه از دعوت به کمیسیون فرد متقاضی مراجعه ای به سازمان نظام وظیفه نداشته باشد این به منزله انصراف تلقی می شود و برای فرد، تاریخ اعزام به خدمت صادر می شود.

در طی مسیر پرونده کفالت، نظام وظیفه برای اطمینان و بررسی کامل پرونده هر شخص استعلام ها و تحقیقاتی انجام می دهد. کوچکترین نکته (صیغه بودن مادر در گذشته، هزینه خانواده و…) را کامل بررسی می کند. در صورت وجود یک نکته مبهم تحقیقات را بیشتر می کند. برای فرد متقاضی پیامک یا دعوتنامه برای حضور در کمیسیون بدوی ارسال نمی شود.

همیشه مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص در آن زمینه، سبب دلگرمی و بدست آوردن نتیجه رضایت بخش می شود. کارشناسان نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره ، سالهاست که در این زمینه فعالیت دارند.

شما عزیزان بهتر است از تجربه این افراد بهره ببرید و پاسخ سوالات خود را در زمینه کفالت مادر بگیرد.

در این مقاله، قصد داریم سوالاتی که در جلسه معافیت کفالت مادر پرسیده می شود را برای شما مطرح کنیم که شما عزیزان بتوانید پاسخ های لازم و مناسب و مدارک مورد نیاز را به موقع تهیه کنید. مقاله تهیه شده از تمامی اطلاعات و تجربیات مشاوران این مرکز نگاشته شده است.

مقاله مرتبط: استعلام غیبت سربازی بصورت انلاین- غیبت سربازی چیست؟

سوالات کمیسیون کفالت مادر مطلقه

جلسه کمیسیون کفالت مادر مطلقه

سوالات کمیسیون معافیت کفالت پدر مهم ترین و حساس ترین مرحله گرفتن معافیت کفالت مادر، جلسه کمیسیون کفالت مادر می باشد. به دلیل این که نتیجه نهایی بعد از اتمام آن مشخص می شود. در مورد جلسه کمیسیون کفالت، بویژه کفالت مادر مطلقه سوالات زیادی در ذهن مشمولان وجود دارد که از ما سوال می کنند از قبیل:

آیا من(مشمول) هم باید در جلسه حضور داشته باشم، چه سوالاتی از مادرم می پرسند، این جلسه چقدر طول می کشد، آیا نتیجه همان لحظه به ما اعلام می شود و سوالات دیگری؟

قبل از پاسخ دادن به این سوالات لازم است ابتدا شرایط اصلی برای دریافت معافیت کفالت مادر را ذکر کنیم:

  •  مشمول به سن 18 سالگی تمام،یعنی سن مشمولیت رسیده باشد.
  • فرد غیبت نداشته باشد.
  • متقاضی معافیت کفالت مادر تنها فرزند ذکور بالای 18 سال باشد.
  • مادر طلاق قطعی گرفته باشد و طلاق او به صورت مکتوب و رسمی ثبت شده باشد.

بعد از دریافت پیامک در خصوص زمان و تاریخ حضور در جلسه کمیسیون کفالت مادر، یک استرس و نگرانی خاصی به فرد دست می دهد. به دلیل این که شخص می خواهد در جلسه ای حضور داشته باشد که برای فرزندش سرنوشت ساز است.

سوالات کمیسیون کفالت

آیین نامه کمیسیون معافیت کفالت مادر این جلسه خیلی رسمی و در مکانی نظامی برگزار می شود و درست بخواهیم توصیف کنیم اتاقی هست که شبیه به دادگاه خانواده که معمولا مادر اجازه ورود دارد و پسرش بیرون اتاق منتظر می ماند.

همان طور که در بالا ذکرشد فاقد همسر بودن مادر، خارج از یکی از این دو حالت نیست؛ یا پدر مشمول فوت شده و یا مادر طلاق گرفته است. در حالت دوم یعنی مطلقه بودن مادر سوالات کمیسیون کفالت بیشتر و حساس تر می باشد.

بیشتر بخوانید: معافیت سربازی- روش های جدید معافیت در سال 1402

به خاطر مسئله طلاق صوری که این روزها مشمولان و خانواده شان به سراغ آن می روند، سخت گیری بیشتری از سوی نظام وظیفه دیده می شود. حتی امکان دارد طی مدت معافیت موقت کفالت مادر، چند بار نظام وظیفه تحقیق کند. بارها در مشاوره های معافیت کفالت مادر دیده شده بعد از گذشت 30 ماه از معافیت موقت مادر، به مشمول به دلایلی کفالت دائم داده نشده است.

سوالات کمیسیون کعافیت کفالت مادر

  • علت اصلی طلاق شما چه بود؟
  • چرا نتوانستید با همسرتان سازگاری داشته باشید و جدا شدید؟
  • ارتباط پدر با پسر به چه صورت است؟
  • همسرتان ازدواج مجدد داشته یا نه؟
  • آیا پسر شما در حال حاضر شاغل است؟
  • همسر شما الان کجا زندگی می کند؟

معمولاً حداگثر زمان لازم در نظر گرفته برای جلسه ی کمیسیون کفالت مادر بستگی به پرونده دارد و این کمیسیون بسیار سرنوشت ساز است.

مراحل کمیسیون پزشکی کفالت نظام وظیفه مدارک مشمول را بررسی کرده و تحقیقات لازم را انجام داده، از یک کارشناس قضائی می خواهد به عنوان اداره کننده جلسه حضور داشته باشد و نظر کارشناسی خود را در مورد طلاق به این سازمان اعلام کند. پس از بررسی و نظر کارشناسی افراد، نتیجه به شما اعلام خواهد شد. در صورتی که معافیت دائم به مشمول تعلق بگیرد برگه ای که نتیجه کمیسیون در آن ذکر شده به مشمول داده می شود. برای انجام دادن کارهای کارت پایان خدمت که لازم می باشد.

در حالتی دیگر، اگر معافیت موقت به مشمول داده شود یک برگه ای با عنوان برگه معافیت موقت مشمولان خدمت وظیفه عمومی اعطاء می شود که در آن تاریخ شروع و پایان این معافیت قید شده است.

با توجه به تجربه های فراوانی که کارشناسان نظام وظیفه، مرکز مشاوره پارسین در زمینه کفالت مادر دارند . مادرانی که می خواهند با اطمینان کامل و داشتن اطلاعات و عکس العمل بهتر در جلسه کمیسیون کفالت حضور داشته باشد بهتر است از کارشناسان این مرکز راهنمایی لازم را دریافت کنند.

اعتراض به رای کمیسیون کفالت نظام وظیفه

بر طبق ماده 26 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمول می تواند نسبت به رای کمیسیون کفالت مادر اعتراض دهد و هیات رسیدگی تجدید نظر با برگزاری افراد جدید تشکیل شود.

پس از برگزاری کمیسیون کفالت مادر، در شرایطی که نتیجه کمیسیون منفی باشد مشمول می تواند به رای کمیسیون اعتراض بدهد و تا 7یک زمان خاص فرصت دارد به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کند و اعتراض خود را ثبت کند.

لازم به ذکر است مشمول برای جلسه تجدید نظر بایستی مدارک جدیدی را تهیه کند تا بتواند در این جلسه شانس گرفتن رای مثبت را داشته باشد.

در صورتی که مشمول اعتراض خود را ثبت کند و در جلسه تجدید نظر، دوباره نتیجه مورد نظر را دریافت نکرده باشد می تواند این بار به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

شکایت به دیوان عدالت اداری به این صورت است که می بایست شما یک وکیل قضائی داشته باشید و حداکثر یک سال زمان می برد تا دیوان عدالت اداری رای  خود را صادر کند.

نکته: در مواقعی که به رای کمیسیون اعتراض بدهید و نتیجه آن منفی باشد. در این مدت مشمول وارد غیبت شود این مدت برای شما اضافه خدمت حساب می شود.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، بهتر است مشمول قبل از مراجعه به پلیس+10 برای تحویل مدارک مورد نیاز کفالت مادر، کفالت برادر ناتنی مشاوره لازم را از یک فرد متخصص دریافت کند. تا هم شانس دریافت کفالت را از دست ندهد و هم مهمترین سرمایه زندگی خود یعنی زمان و عمر خود را تلف نکند و در ضمن پرونده تا جلسه شکایت دیوان عدالت اداری پیش نرود.

در ادامه بخوانید: معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی- مراحل و سوالات کمیسیون

مزایا و معایب معافیت کفالت موقت

معافیت کفالت موقت

در این جا لازم دانسته شد که شما را با مزایا و معایب معافیت کفالت موقت آشنا سازیم. کفالت مادر یکی ازکفالت های موقت است. در صورتی که 30 ماه از فوت پدر یا تاریخ طلاق مادر نگذاشته باشد معافیت موقت به مشمول داده می شود. اگر 30 ماه از فوت پدر یا تاریخ طلاق مادرسپری شده باشد و برای کفالت اقدام نمائید به مشمول معافیت دائم داده می شود.

بیشتر بخوانید : کفالت برادر بیمار یا محجور برای معافیت از سربازی

مزایای معافیت موقت:

بر طبق ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی، انجام امور زیر در مورد مشمولین مستلزم به ارائه مدرک از سازمان وظیفه عمومی است. کسانی که معافیت موقت دارند می توانند این کارها را انجام دهند:

  • شرکت در امتحانات رانندگی و اخذ گواهینامه
  • دریافت هرگونه وام و کمک های کشاورزی، صنعتی،  دامداری و مسکن از طریق وزارتخانه ها و موسسات دولتی
  • کاندیدا شدن جهت انتخابات مجلس و شورای شهر و روستا
  • دریافت مستمری از سازمان دولتی و نهادهای قانونی
  • ثبت هرگونه نقل و انتقالات اموال در دفاتر اسناد رسمی
  • اجازه تحصیل در مراکز دانشگاهی

معایب برگه معافیت موقت:

  • اجازه استخدام رسمی یا پیمانی در هیچ ارگانی ندارد
  • نمی تواند برای کار آزاد مجوز کسب اخذ کند.
  • برای خروج از کشور باید وثیقه بگذارد.

با مطالعه کردن موارد بالا در مورد معافیت موقت، این سوال مطرح می شود که چطور می توان معافیت موقت را به معافیت دائم تبدیل کنم. برای جواب این سوال می توانید با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

سوالات متداول

 1.در کمیسیون کفالت مادر مشمول هم حضور دارد؟

معمولاً در کمیسیون کفالت مادر، مادر تنها در جلسه حضور دارد و در کمتر مواقعی مشمول می بایست حضور داشته باشد.

2. آیا می توان به رای کمیسیون کفالت مادر اعتراض کرد؟

بله_ می توان اعتراض کرد و تا زمان خاص فرصت هست به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرد و اعتراض خود را با مدارک جدید ثبت کرد.

3.کسی که معافیت موقت دارد می تواند از کشور خارج شود؟

بله_ امکانش هست ولی باید مبلغی به عنوان وثیقه نزد سازمان نظام وظیفه برای یک زمان مشخص بگذارد.

30 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    یه سوال خدمت شما داشتم من مادرم دچار مریضی(اعتیاد) رنج میبره و راضی نمیشه که با من به ثبت احوال بیاید که شناسنامه گم شده شو در بیارم هر چه اسرار میکنم راضی نمیشه میگه میترسه بیاد باید چه کنم چه قانونی چیزی هست که بع من شناسنامه شو بدن راهنمایی میکنید؟ ۲۳سال سن دارم نه کارت ملی دارم نه شناسنامه ام عکس داره میگن باید بری سربازی من معاف هستم چون پدرم ۲۳فوت کرده میگن بدون اصل شناسنامه کار پایان خدمت انجام نمیشه کمکی نمیتونید کنید؟ چه باید بکنم ایا شناسنامه شو ثبت احوال به من میده؟

  2. سلام من سیدابوالحسن یوسفی شریک آباد فرزندسیدعلی یوسفی شریک آباد هستم پدرمن تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان شهربابک است 54سال سن دارد معلولیت ذهنی شدید دارد ضریب هوشی 57است برای معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت از طریق معافیت ماده 6بهزیستی حمایت از حقوق معلولان اقدام کردم کمیسیون پزشکی اداره کل بهزیستی استان کرمان معافیت کفالت پدرنیازمندمراقبت را تایید کردولی کمیسیون پزشکی حوزه نظام وظیفه شهرستان سیرجان تایید نکردبه علت اینکه پدرت ضریب هوشی اش خوبه 50هسته متوسط هسته مشکلی ندارد پرونده پزشکی معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت را رئیس حوزه نظام وظیفه شهرستان شهربابک به شورای عالی پزشکی حوزه نظام وظیفه استان کرمان برای بررسی مجدد پرونده پزشکی معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت ارسال کرده است به حوزه نظام وظیفه استان کرمان زنگ زدم گفتم کمیسیون پزشکی کی تشکیل می شود گفت دوهفته یا سه هفته دیگه پیامک دعوتنامه حضوردرکمیسیون پزشکی روی گوشی ات می آید بیا یک روز دیگه زنگ زدم گفت معلوم نیست کی کمیسیون پزشکی تشکیل بشه یه روز قبل از اینکه کمیسیون پزشکی تشکیل بشه خبرتان می کنم من غیبت سربازی هم دارم دیپلم دارم 1399/03/31تاالان دوسال از تاریخ فارغ التحصیلی ام گذشته معافیت تحصیلی دانش آموزی ام هم تمام شده تاریخ پایانش تا 1400/10/09بوده وضعیت مشمول داخل سامانه سخا زده مشمول یعنی سرباز آیا شورای عالی پزشکی حوزه نظام وظیفه استان کرمان معافیت کفالت پدرنیازمندمراقبت را تایید می کند احتمالش چند درصد است یا روی جوابی که حوزه نظام وظیفه شهرستان سیرجان داده است نظر می دهد ومن را تایید نمی کند لطفا جواب دهید خواهش می کنم دانشجو هم بودم انصراف دادم تاریخ پایان معافیت تحصیلی دانشجویی 1404/06/31بوده است کلا چند ماه غیبت واضافه خوردم برادرم هم 9سال دارد

    1. پدرمن سال80کارت معافیت از خدمت زیر پرچم برایش صادر شده است معافیت اعصاب وروان می توانم اقدام کنم برای معافیت کفالت اعصاب وروان

        1. سلام خسته نباشید
          من سال ۹۹ معافیت موقت کفالت گرفتم (پدر و مادرم سال 99 جدا شدندو مادرم هم ازدواج مجدد نداشته ولی پدرم دوساله و نیم هست که ازدواج مجدد کرده) و الان معافیت موقت من تمام شده و دوباره درخواست دادم این بار برای دائم چند روز پیش کمیسیون داشتم و توی کمیسیون رای دادن برای دائم ولی در آخر کمیسیون یکی از شورا ها گفت که شورا رای داده ولی ممکنه وقتی مدارکت برای استان ارسال میشه اونجا تایید نکنه یعنی گفتند ممکنه تایید کنه ممکنه تایید نکنه میخواستم بدونم منظورشون از این حرف چی بود آیا مشکلی در پرونده بوده که من اطلاع ندارم یا اینکه یه چیز کلی گفتند که برای همه صادقه ممنون میشم راهنمایی کنید

    2. ببخشید امیدی هست که من معاف پدرم بشوم از شر این سربازی خلاص شوم هست یانه

  3. سلام مادرم بعداز ۵ سال از طلاق پدرم سیغه شد و یه بچه آورد ما الان تو خونه همسرش هستیم عقد دائم نیست من معاف میشم؟

  4. باعرض سلام و وقت بخیر
    کسی که معافیت کفالت دائم بگیره درصورت ازدواج مجدد مادر یا فوت ان همچنان معافیت برقرار است ؟
    و اینکه ایا میتوان با معافیت کفالت دائم اقدام به خروج از کشور کرد
    سپاسگزارم

  5. باعرض سلام و وقت بخیر
    کسی که معافیت کفالت دائم بگیره درصورت ازدواج مجدد مادر یا فوت ان همچنان معافیت برقرار است؟

    1. سلام شوهرم معتاد و حدود دوسال که ما گذشته و به مکان نامعلو رفته حالا دو فرزندم بدون پدر زندگی می کنیم پسرم کار می کرد و خرجی من و خواهرش را می داد ایا پسرم معاف میشود در حالی که همسرم هنوز من را طلاق نداده

  6. سلام شوهرم معتاد و حدود دوسال که ما گذشته و به مکان نامعلو رفته حالا دو فرزندم بدون پدر زندگی می کنیم پسرم کار می کرد و خرجی من و خواهرش را می داد ایا پسرم معاف میشود در حالی که همسرم هنوز من را طلاق نداده

  7. سلام مادرم بی سرپرست پدرم فوت کرده مریضه سرطان داره من متاهل هستم چهل سال با4فرزندایامیتوانم ازکفالت استفاده کنم

  8. سلام وقت بخیر ‌من در حال حاضر دانشجو هستم و شهر نسبتا دوزی نسبت به محل زندگیم درحال تحصیلم . و شغل مشخصی هم ندارم . بازم معافیت بهم تعلق پیگیره به خاطر نداشتن شغل در حال حاضر؟

  9. سلام و وقت بخیر. ببخشید بنده الان در فرجه یکساله بعد از فارغ التحصیلی هستم. در صورتی که درخواست کفالت کنم و رای کمیسیون منفی باشه فرجه یکساله من باطل شده و بلافاصله تاریخ اعزام برام ثبت میشه؟ یا شرایط قبلی من برقرار میمونه؟

  10. سلام من بخاطر مشکلی که برام پیش اومده بود امروز برای بار دوم در جلسه کمیسیون کفالت مادر غیبت کردم الان میخوام بدونم باید چیکار کنم پرونده ام ابطال میشه یا نه لطفاً راهنمایی کنید

  11. سلام. من برای کفالت پسرم رفتم درجلسه گفتند. بروتا۲ماه دیگه کارت میاددرب منزل حالراهنماییونه. من فیش
    .. دیگه لازم نیست ارایه بدم. چکار باید انجام دهم.

  12. سلام من در کمیسیون کفالت مادرم ۲۰ ماه معافیت موقت گرفتم و تایید شد آیا بعد از این تاریخ دوباره کمیسیون برگزار میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید