Search

استعلام غیبت سربازی به صورت آنلاین- غیبت سربازی چیست

استعلام غیبت سربازی آنلاین

استعلام غیبت سربازی آنلاین و اطلاع از میزان اضافه خدمت مقوله‌ای است که هر مشمولی بایستی با آن آشنا باشد. داشتن غیبت سربازی برای هر فرد مشمولی سبب محدودیت ها و مجازات‌های طبق قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی می شود. فردی که غیبت سربازی دارد نمی‌تواند از معافیت‌ها (تحصیلی کفالت و … ) بهره مند شود. همچنین امکان خروج از کشور برای این چنین افرادی وجود ندارد. اینها تنها چند مورد از محدودیت هایی بود که آنها با آن روبرو می شوند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که، داشتن غیبت سربازی موجب می شود مشمول نتواند از تسهیلات نظام وظیفه مانند امریه، کسری خدمت و غیره استفاده کنند.

زمانی که شما از وضعیت نظام وظیفه خود اطلاع کامل داشته باشید، دقیقاً می دانید چه مدت از معافیت مانده است و به نوعی چه مدت شما وقت دارید دفترچه خدمت خود را پست کنید و از تسهیلات نظام وظیفه استفاده کنید. با این وجود اطلاع و استعلام از وضعیت غیبت سربازی سبب می شود مشمول بتواند در برخی موارد آن را توجیه کند یا به نوعی آن را موجه نماید. طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که غیبت سربازی دارند و قصد دارند برای اموری مانند کفالت پدر، مادر و یا معافیت تحصیلی اقدام کنند می توانند غیبت خود را توجیه کنند.  بنابراین برای توجیه غیبت بدون حضور شخص کمیسیونی در نظام وظیفه برگزار می شود. برای توجیه کردن غیبت خود و رفع غیبت سربازی شما می توانید با کارشناسان خبره نظام وظیفه پارسین مشاوره تماس بگیرید و از خدمات این مرکز بهره مند شوید.

برای استعلام گرفتن کد سخا لازم است. برای تهیه کد سخا لازم نیست بصورت حضوری به مراکز پلیس + 10 مراجعه کنید کارشناسان پارسین مشاوره این کد را برای شما تهیه می کنند.

برای استعلام غیبت سربازی(استعلام اضافه خدمت با کد ملی) می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید:

1.مراجعه حضوری به مراکز پلیس+۱۰

2. استعلام از طریق سامانه سخا ( استعلام غیبت سربازی با کد سخا )

۳. استعلام غیبت سربازی با استفاده از سامانه پیامکی نظام وظیفه

یکی از روش‌های استعلام غیبت سربازی که در این مقاله قصد داریم به طور کامل به آن بپردازیم، استعلام غیبت سربازی به صورت آنلاین است.  پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیر غایب ۱۴۰۲

غیبت سربازی چیست و انواع آن؟

فردی که به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده باشد، یعنی به سن مشمولیت (سن سربازی) رسیده باشد و وضعیت دوره ضرورت خود را مشخص نکرده باشد (دفترچه خدمت را پست نکرده باشد) یا از معافیت‌های موقت دیگر بهره مند نیست وارد غیبت سربازی شده است. به این افراد “مشمول غایب سربازی” گفته می‌شود. همچنین این اشخاص دچار محرومیت ها و جریمه های نظام وظیفه می‌شوند و نمی‌توانند از یک سری امکانات و تسهیلات قبل از پست کردن دفترچه و در حین خدمت بهره مند شوند.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

به طور کلی غیبت سربازی به دو صورت است:

1.غیبت اولیه سربازی

در این نوع غیبت مشمول به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده و نسبت به معرفی و پست کردن دفترچه خدمت  اقدامی نکرده و یا معافیت تحصیلی درخواست نداده باشد اصطلاحاً به آن « غیبت پشت دفترچه خدمت » گفته می شود.

غیبت پشت دفترچه برای افرادی که دانش آموز، دانشجو هستند و بعد از اتمام تحصیل اقدامی برای خدمت سربازی نکرده باشند رخ می دهد. همچنین افرادی که دارای معافیت‌های قانونی موقت هستند پس از اتمام معافیت خود یعنی یک ماه پس از آن کارهای پست کردن دفترچه را انجام نداده باشند، پیش می آید.

استعلام غیبت سربازی آنلاین

2.غیبت در حین خدمت سربازی

سربازی که در حین خدمت است و از پادگان مرخصی گرفته باشد و پس از پایان یافتن زمان مرخصی در موعد مقرر به یگان خدمتی خود مراجعه نکرده باشد این اشخاص وارد غیبت سربازی شده اند. در حالت عامیانه به این غیبت «سرباز فراری» گفته می شود و در اصطلاحات نظامی از آن به عنوان «نهست» نام برده می شود. در قوانین نظام وظیفه غیبت از سربازی جرم محسوب می‌شود و برای فردی که از سربازی فرار کرده باشند طبق ماده ۶۰ و۶۱ نظام وظیفه مجازاتی تعیین می شود که حبس هم جزئی از این مجازات است.

بیشتر بخوانید: اخرین اخبار معافیت سربازی – خبر فوری

استعلام غیبت سربازی با کد ملی

یکی از امکاناتی که نظام وظیفه برای استعلام گرفتن از وضعیت سربازی در اختیار مشمولان قرارداده تا بدون مراجعه حضوری به مراکز خدمات الکترونیکی پلیس +۱۰ و سازمان نظام وظیفه بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند سرویس پیامکی نظام وظیفه است.

برای استعلام گرفتن غیبت سربازی از طریق پیامک، مشمول می تواند با داشتن کد ملی و کد سخا و ارسال علامت سوال (؟) به سر شماره 110206010 استعلام غیبت سربازی خود را بگیرد. قابل ذکر است که این روش استعلام گرفتن همراه با هزینه است.

برای استعلام گرفتن غیبت سربازی از طریق سامانه پیامکی نظام وظیفه، اعدادی به فرد اعلام می شود که ارسال هر کدام از این اعداد برای کار خاصی می باشد. به طور مثال ارسال عدد ۱ آخرین وضعیت مشمول را به شما اعلام می‌کند. برای استعلام از میزان غیبت سربازی شما می توانید عدد ۴ را که نحوه استعلام وضعیت جرایم مشمولان غایب است را ارسال کنید.

استعلام میزان غیبت سربازی با کد سخا

یکی از روش های استعلام گرفتن میزان غیبت سربازی به صورت آنلاین، استفاده کردن از سامانه سخا است که احتیاج به اینترنت دارد. کد سخا، یک کد پنج رقمی است که شما باید آن را از طریق مراکز پلیس +۱۰ تهیه کنید و یا اینکه با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید و بدون مراجعه حضوری به مراکز پلیس + 10 کد سخای خود را تهیه کنید. سامانه سخا همان سایت خدمات الکترونیکی نظام وظیفه می باشد. برای استعلام گرفتن غیبت سربازی با کد سخا شما می توانید به آدرس سخا Sakha.epolice.ir  مراجعه نماید.

برای استعلام گرفتن از موارد زیر می‌توان با کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره تماس بگیرید:

مشاهده اضافه خدمت سربازی

اطلاع از تاریخ فرار (مخصوص سربازان فراری)

استعلام معافیت تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی (داخل و خارج از کشور)

 درخواست صدور کارت المثنی پایان خدمت

 استعلام سابقه خدمت در ارگان مورد نظر

 درخواست مجوز برای خروج از کشور

 اعتراض به رای کمیسیون پزشکی

 استعلام تاریخ اعزام و محل خدمت سربازی

 ارسال پرونده به شورای تجدید نظر

 تاریخ تشکیل کمیسیون بدوی معافیت کفالت

 درخواست رسیدگی به کمیسیون موارد خاص دانشگاهی (سنوات ارفاقی)

 درخواست برای تمدید و تعجیل زمان اعزام به خدمت و …

در ادامه بخوانید: معافیت سربازی- روش های جدید معافیت در سال 1402

نحوه استعلام گرفتن غیبت سربازی به صورت آنلاین

استعلام گرفتن از وضعیت نظام وظیفه به صورت آنلاین، یکی از روش هایی است که در وقت هر مشمولی صرفه جویی می شود و احتیاج به مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ نیست. معمولاً مراکز پلیس + ۱۰ تا ساعت خاصی می توانند به مراجعه کنندگان خدمات بدهند و مشمول نمی تواند خارج از این ساعات مراجعه حضوری به مراکز داشته باشند. به هرحال سامانه سخا نظام وظیفه در ۲۴ساعت شبانه روز فعال می باشد و افراد می توانند در هر ساعتی استعلام مورد نیاز خود را بگیرند.

استعلام غیبت سربازی آنلاین

برای استعلام از میزان غیبت سربازی و هر درخواست دیگری به صورت آنلاین احتیاج به نوبت دهی نیست، شما همان لحظه می توانید درخواست خود را ثبت کنید و از آخرین وضعیت سربازی خود استعلام بگیرید.

نحوه استعلام غیبت سربازی:

1. ابتدا در گوگل عبارت vazifeh.polic.ir  را تایپ کنید.

2. در این مرحله برای استعلام غیبت سربازی از بین گزینه ها، گزینه ی «خدمات الکترونیکی» را انتخاب کنید.

3. صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که چند گزینه دارد که شما باید آنها را تکمیل کنید. برای گزینه نام کاربری، کد ملی و برای کلمه عبور، کد سخا را وارد کنید و پس از تایپ عبارت امنیتی گزینه ورود را کلیک کنید.

 بعد از این که وارد سامانه شدید شما می توانید از منوی سمت راست استعلام غیبت سربازی خود را بگیرید و از آخرین وضعیت غیبت خود مطلع شوید.

استعلام غیبت سربازی بصورت حضوری

روش دیگری که می توان از میزان غیبت سربازی خود مطلع شد، روش مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس + 10 است. در شرایطی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید این روش استعلام وضعیت سربازی وجود دارد.

برای استفاده از خدمات پلیس + 10 و گرفتن استعلام غیبت سربازی بایستی مدارکی را همراه ببرید. برای این منظور کارت ملی و شناسنامه لازم است. با انتخاب این روش وقت گرانبهایی شما یک نصف روز گرفته می شود.

محدودیت های غیبت سربازی برای مشمولان

برخی مشمولان بدون اطلاع از محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که غیبت سربازی برای آنها به وجود می‌آورد، وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نمی‌کنند. این قبیل افراد بی‌اعتنا به وضعیت سربازی خود مسیر زندگی خود را طی می‌کنند، غافل از اینکه همین بی اعتنایی و انجام ندادن هیچ کاری بعدها مشکلات و محدودیت های زیادی برای انها بوجود می آورد. در ذیل به برخی از این محدودیت‌ها که از غیبت سربازی ناشی می‌شود اشاره می‌کنیم.

1.امکان استخدام مشمولان غایب در هیچ ارگان دولتی و خصوصی وجود ندارد و حتی طبق قوانین نظام وظیفه کارفرمایانی که از مشمول غایب استفاده کنند مجازات نقدی و در مرحله آخر ابطال مجوز را در پی دارد.

2. یکی از مجازات‌های غیبت سربازی برای مشمولان غایب اضافه خدمت است که افراد باید مدتی را پس از پایان خدمت خود به عنوان جریمه خدمت بگذراند. معمولاً این اضافه خدمت از سه ماه تا شش ماه شامل افراد مشمول غایب می شود.

3. مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را ندارد.

4. افرادی که غیبت سربازی دارند نمی توانند از هیچ یک از وام ها و تسهیلات بانکی استفاده کنند، حتی وام ازدواج.

 ۵. به افراد مشمولی که غیبت سربازی دارند گذرنامه برای خروج از کشور داده نمی شود.

 ۶. با داشتن غیبت سربازی امکان ادامه تحصیل و ثبت نام در دانشگاه وجود ندارد.

 ۷. غیبت در حین خدمت جرم است و طبق قوانین نظام وظیفه حکم دستگیری افراد صادر می‌شود و باید دادگاه نظامی برای این قبیل افراد تشکیل شود.

میزان اضافه خدمت سربازی

سوالی که برای هر مشمولی که محاسبه غیبت سربازی در پرونده نظام وظیفه خود غیبت سربازی دارد پیش می آید این است که میزان اضافه خدمت سربازی من چه مدت است؟ آیا راهی برای کم شدن اضافه خدمت وجود دارد؟ چطور از میزان این اضافه خدمت مطلع شوم؟

یکی از راه هایی که می توان از میزان اضافه خدمت مطلع شد گرفتن استعلام غیبت سربازی است.  برای استعلام می توان از طریق اینترنت و به صورت آنلاین با استفاده از سامانه سخا این کار را انجام داد.

معمولا به افرادی که غیبت سربازی دارند چه پشت دفترچه و چه نهست اضافه خدمت تعلق می‌گیرد. به عبارتی اضافه خدمت نوعی مجازات برای افرادی است که غیبت سربازی دارند. این افراد بایستی پس از اتمام دوره ضرورت مدتی اضافه به عنوان جریمه غیبت سربازی بگذرانند.

بر اساس ماده ۵۸ سازمان نظام وظیفه عمومی به هر فرد مشمول غایبی که تا سه ماه غیبت دارد سه ماه اضافه خدمت تعلق می گیرد و افرادی که بیش از سه ماه غیبت دارند ۶ ماه به آنها اضافه خدمت می خورد. میزان اضافه خدمت در برخی موارد قابل بخشش است البته نه طور کامل، بلکه تنها بخشی از اضافه خدمت امکان دارد و ان هم بر اساس قوانینی خاص.

توجیه غیبت سربازی

سازمان نظام وظیفه عمومی، برای مشمولانی که وارد غیبت اولیه شده اند راهکارهای در نظر گرفته است تا این افراد از تنبیهات و محدودیتهای موجود در قانون و آیین نامه ها از قبیل اضافه خدمت، دستگیری و… معاف شوند. زمانی که مشمول غیبت سربازی داشته باشد و بتواند آن را توجیه کند و به نوعی آن را موجه نشان دهد می‌تواند از معافیت ها مانند معافیت تحصیلی، کفالت، ایثارگری، استخدام در نیروهای مسلح و غیره بهره مند شود.

قوانین نظام وظیفه هر سال تغییرات زیادی دارد و تبصره های زیادی در آن به کار رفته است. برای توجیه غیبت سربازی می توان از تبصره های آن استفاده کرد و غیبت خود را موجه نماید.

بیشتر بخوانید: ماه های اعزام به خدمت در سال ۱۴۰۲

برای توجیه غیبت اولیه سربازی می توانید از چند مورد از موارد توجیه غیبت در کنار هم استفاده کرد و همراه با مدارک و مستندات از محدودیت‌های غیبت سربازی برای مشمولان به وجود می‌آورد در امان بود. زمانی که غیبت سربازی شما توجیه شود مشمول می تواند در دانشگاه ثبت نام کند در صورت داشتن شرایط کفالت برای آن اقدام کند و با پاک شدن غیبت سربازی از پرونده نظام وظیفه خود اضافه خدمت به شما تعلق نمی گیرد. برای توجیه غیبت سربازی و بهره مند شدن از معافیت های سربازی و جریمه غیبت سربازی شما می توانید با کارشناسان پارسین مشاوره تماس بگیرید و از رهنمودهای آنان استفاده کنید .

سوالات متداول:

1. استعلام اضافه خدمت با کد ملی به چه صورت است ؟

از طریق پیامک با داشتن کد ملی و کد سخا و ارسال علامت سوال (؟) به سر شماره 110206010 استعلام غیبت سربازی خود را بگیرد.

2. استعلام غیبت سربازی آنلاین چگونه انجام می شود ؟

سامانه استعلام وضعیت نظام وظیفه به آدرس vazifeh.police.ir در دسترس متقاضیان می باشد. 

6 پاسخ

  1. باعرض سلام وخسته نباشید من دومرحله فرار دارم بار اول 8ماه فرار کردم بعداز 9ماه خدمت کردم بعدش الان نزدیک 3ماهه کردوباره فرارکردم میتونم این چندماه کخ اضاف یاباقی مونده بخرم خداویکلی مشکل دارم پدرم آدمی بزرگیه مادرم بیماری دیابت داره پدرم آب تصفیه میفروشه منم بخاطرهمین نمیتونم پدرمواینجوری ببینم ازخدمتم غیبت میکنم که بهش کمکم کنم کسیو نداریم که باماکمک کنه مادرم هرچندروز میره خونی آقاش چون کسی نمیتونه کمکمش کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید