Search

معافیت سربازی- روش‌های جدید معافیت در سال ۱۴۰۲

روش‌های جدید معافیت سربازی

روش‌های جدید معافیت سربازی در سال ۱۴۰۲، مهم‌ترین مطلبی است که هر مردی که به سن مشمولیت رسیده است و هنوز سربازی نرفته باشد پیگیر دریافت اطلاعاتی از آن است. قانون جدید معافیت سربازی سال ۱۴۰۲ بر خلاف سال‌های قبل خبرها و معافیت‌های جدیدی اعلام شد که سال‌های قبل چنین معافیت‌هایی وجود نداشت. قوانین و تبصره‌های نظام وظیفه طوری هستند که یک سال یا مدت محدودی یک قانون جدید اعلام می‌شود و این قانون برای یک زمان محدود می توان از آن استفاده کرد. به عبارتی دیگر ممکن است یک فرد سال قبل امکان معافیت نداشته باشد ولی با شرایط و روش‌های جدید در سال پیش رو بتوان بر طبق تبصره جدید معافیت بگیرد.

به هر حال، معافیت‌های سربازی انواع مختلفی دارند و در سال ۱۴۰۲ چند مورد جدید به آنها اضافه شده است که هر کدام شرایط بخصوصی برای دریافت دارند.

قانون جدید معافیت سربازی رهبری بهترین کار این است که به جای ساعت‌ها زمان صرف کردن در شبکه‌های اجتماعی در پی خبری از معافیت‌های سربازی جدید، با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید و از آخرین خبرهای معافیت دائم سربازی مطلع شوید. کارشناسان نظام وظیفه این مرکز شرایط شما را کامل بررسی می‌کنند که بتوانید کارت پایان خدمت و معافیت خود را بگیرید.

در این مقاله شما را با انواع روش‌های جدید معافیت سربازی که قانون جدید معافیت سربازی متاهلین توسط سازمان نظام وظیفه اعلام شده است آشنا می‌کنیم و همچنین شرایط لازم برای دریافت آن روش‌های جدید معافیت سربازی را ذکر می‌کنیم. در این مطلب جدیدترین قوانین معافیت در سال ۱۴۰۲ را بیان می‌کنیم و در این بین مناسب‌ترین روش‌ها را برای معافیت می‌توانید انتخاب کنید. در ادامه مقاله رایج‌ترین معافیت‌های سربازی که هر کسی بتواند از آن بهره‌مند شود در صورت داشتن شرایط لازم آورده شده است. پس تا اخر مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که در بالا ذکر شد سال ۱۴۰۲ سالی است که معافیت‌های جدیدی از سربازی اعلام شده، در حالی که سال‌های گذشته ما چنین معافیت‌هایی اصلاً نداشتیم. سازمان وظیفه عمومی چند معافیت را اعلام کرده که همه آنها در ادامه ذکر می‌شود:

یک راه عالی برای معافیت سربازی که در سال ۱۴۰۲ اعلام شد و افراد متاهل دارای فرزند می‌توانند از طریق آن از خدمت سربازی معاف شون،د معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند است. این معافیت برای تمامی افرادی که در حین خدمت، افراد فراری و غایب قابل اجراست.

معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری در جامعه اجرا می‌شود. حتی س

ازمان وظیفه عمومی خبر از لغو دوره آموزشی این نوع معافیت داد.

در این نوع معافیت دائم سربازی سن مشمول و تعداد فرزندان مهم است، میزان تحصیلات، غیبت و فرار از خدمت مد نظر نمی‌باشد.

مشمولانی که شرایط دریافت این نوع معافیت سربازی را دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ و تشکیل پرونده برای دریافت معافیت متاهلین دارای فرزند اقدام کنند.

مجلس جدیداً طرحی را تصویب کرد که افرادی که دارای دو فرزند هستند و سن آنها ۳۵ سال است بایستی از سربازی معاف شوند .این قانون وضع شد برای اطلاع از تصویب این طرح توسط سازمان وظیفه عمومی با مشاورین پارسین تماس بگیرید.

سازمان نظام وظیفه به حمایت از قانون جامع معلولان، معافیت سربازی دیگری را اعلام کرد با عنوان معافیت سربازی تضمینی.

رفتن فردی به سربازی که در خانواده‌ای که معلول دارند باعث سختی زندگی برای اعضای دیگر خانواده می‌شود. این نوع معافیت مربوط به معافیت کفالت و سرپرستی یکی از اعضای خانواده است. خانواده‌هایی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده معلول هستند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند می‌توانند از این نوع معافیت استفاده کنند.

خرید سربازی

شایان ذکر است مشمولانی که برادر بزرگتر از خود دارند تحت شرایطی خاص می‌توانند از سربازی معاف شوند.

یک نوع دیگر معافیت سربازی برای خانواده‌های دارای معلول، معافیت همسر معلول است که معلولیت یا قبل از ازدواج بوده یا بعد از ازدواج دچار معلولیت شده باشد. با این شرایط هم مشمول می‌تواند از سربازی معاف شود.

برای دریافت روش‌های جدید معافیت سربازی از طریق بهزیستی در زمان مراجعه به پلیس + ۱۰ باید هنگام پر کردن فرم‌ها دقیقاً نوع کفالت و ماده مربوط به این نوع معافیت را ذکر کرد تا نظام وظیفه بنا بر قانون جدید و مربوط به آن نوع کفالت پرونده شما را بررسی کند. افرادی که قصد دارند اطلاعات بیشتری در مورد این نوع معافیت دریافت کنند از مشاوران نظام وظیفه کمک بگیرند و با تماس تلفنی اطلاعات مورد نیاز را به دست اورند.

معافیت سربازی که سازمان وظیفه عمومی همراه معافیت بهزیستی اعلام کرد، معافیت از طریق کمیته امداد است. در این نوع معافیت عضو بودن در کمیته امداد امام خمینی لازم است.

مشمولان باید بدانند در این نوع معافیت شرط تنها بودن پسر بالای ۱۸ سال برداشته شده است و اگر دو یا چند پسر بالای ۱۸ سال در خانواده وجود داشته باشد مهم نیست. اگر مشمولی غیبت پشت دفترچه داشته باشد تحت شرایطی خاص توجیه می‌شود.

معافیت سربازی

برای دریافت ابن نوع روش‌های جدید معافیت سربازی، از طریق کمیته امداد مشمول نباید غیبت داشته باشد. مشمول با عضو کردن مادر در کمیته امداد از سربازی معاف می‌شود.

معافیت جدید دیگری که در تابستان ۱۴۰۲ توسط سازمان وظیفه عمومی تصویب شد و در حال حاضر قابل اجراست مربوط به معافیت مشمولانی است که در جزایر خلیج فارس زندگی می‌کنند.

برای دریافت این نوع معافیت سربازی بیمار بودن پدر، مادر یا مشمول شرط نیست. همچنین غیبت سنواتی مانع از برخورداری این نوع معافیت نمی‌شود.

باید اضافه کرد در این نوع روش‌های جدید معافیت سربازی، بودن چند برادر بالای ۱۸ سال مانع دریافت این نوع معافیت نمی‌شود.

معاونت نیروی انسانی فراجا اعلام کرد؛ که بر اساس یک سری شرایط مشمولان نظام وظیفه می‌توانند از این نوع معافیت برخوردار شوند و همچنین همه ی ساکنین جزایر خلیج فارس نمی‌توانند از این معافیت جدید استفاده کنند.

چنانچه فردی در حین خدمت باشد و ساکن جزایر جنوبی می‌تواند با انجام دادن مراحل اداری معافیت جدید از خدمت ترخیص شود.

برخی روش‌های معافیت وجود دارند که اکثر مشمولان از آن اطلاع دارند یا حداقل عنوان آن را شنیده‌اند اما تبصره‌ها و شرایط دقیق آن را کمتر مشمولی می‌داند. قبل از نام بردن این نوع معافیت های سربازی و شرایط آن، ابتدا انواع معافیت‌های سربازی را برای شما توضیح داده می‌شود.

به طور کلی معافیت های سربازی در دو گروه قرار می‌گیرد؛

معافیتی است که افراد مشمول، سربازان در حین خدمت وحتی سربازان فراری در صورت دارا بودن بیماری، سن، مدرک تحصیلی ،تاهل و داشتن فرزند و جبهه رفتن می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند. در معافیت دائم مشمول به طور کامل از سربازی معاف می‌شود.

در معافیت موقت سربازی، مشمول برای یک مدت محدود از خدمت سربازی معاف می‌شود. معافیت‌های موقت خود انواع مختلفی دارند و مدت آنها با هم متفاوت است. در این نوع معافیت پس از اتمام زمان تعیین شده دوباره کمیسیون برگزار می‌شود و در صورت داشتن شرایط لازم دوباره تمدید می‌شود یا اینکه مشمول به طور کل از سربازی معاف می‌شود و در بدترین شرایط ممکن است معافیت به او داده نشود.

برخی مشمولنا در خانواده‌های زندگی می‌کنند که پدر توانایی سرپرستی خانواده را ندارد یا مادر طلاق گرفته است و رفتن این قبیل افراد به سربازی موجب سخت شدن زندگی بقیه افراد خانواده می‌شود. سازمان نظام وظیفه برای مشمولانی که تنها پسر بالای ۱۸ سال خانواده هستند معافیت سرپرستی را در نظر گرفته است.

باید اضافه کرد در قوانین نظام وظیفه صرفاً کفالت پدر یا مادر شامل معافیت کفالت نیست بلکه می‌توان در صورت داشتن شرایط کفالت مادربزرگ، پدربزرگ ،خواهر، برادر، فرزند و حتی همسر را هم درخواست داد که هر کدام از این کفالت‌ها قوانین خاص خود را دارند.

برای دریافت معافیت کفالت می‌توان در حین تحصیل هم اقدام کرد. در واقع مدرک تحصیلی در معافیت کفالت ملاک قرار نمی‌گیرد اما شخصی که می‌خواهد کفالت او را بر عهده بگیرید باید شرایط لازم را داشته باشدو هم مشمول. همچنین باید به سوالات کمیسیون کفالت توجه زیادی باید کرد. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مراجعه به مراکز خدمات انتظامی پلیس + ۱۰ با یک مشاوره با تجربه صحبت کنید چون اکثر مواقع ندانستن چند نکته کوچک سبب از دست دادن معافیت دائم می‌شود.

-یگانه فرزند ذکور بالای ۱۸ سال

– تنها برادر تنی

– تنها برادر سرپرست فاقد پدر و همسر

– یگانه نوه ذکور مراقب

– مشمولی که فرزند صغیر دارد

– فوت سرباز در حین خدمت و ناداشتن فرزند ذکور

– داشتن معلولیت به تایید سازمان بهزیستی رسیده باشد.

معافیت دیگری که سازمان نظام وظیفه برای مشمولان در نظر گرفته است، معافیت پزشکی است. در معافیت پزشکی بیماری مشمول بررسی می‌شود. مشمولانی که دچار بیماری، عدم رشد و نقص عضو هستند می‌توانند درخواست معافیت پزشکی بدهند. در معافیت پزشکی سن مشمول ملاک قرار نمی‌گیرد و همچنین غیبت سربازی مانع گرفتن معافیت نمی‌شود.

باید خاطرنشان کرد که سازمان وظیفه عمومی بیماری‌ها را در ۱۷ بخش قرار داده است و هر کدام از این بخش‌ها چندین نوع بیماری را به خود اختصاص داده است. همه ی بیماری‌ها را در زمان تحصیل نمی‌توان درخواست در بررسی و تشکیل کمیسیون داد چون برخی بیماری‌ها محدودیت دارند و باید مشمول تحصیل او به اتمام برسد.

برخی مشمولان دارای بیماری هستند بدون اطلاع از معاف شدن راهی پادگان می‌شوند. روش‌های جدید معافیت سربازی در حالی که این افراد با گرفتن یک مشاوره ساده می‌توانستند دو سال از عمر خود را در پادگان مرزی نگذرانند.

باید مشمولان توجه داشته باشند برخی بیماری‌ها به فرد کارت قرمز سربازی داده می‌شود که محدودیت‌های زیادی برای شخص به همراه دارد. در معافیت پزشکی دارا بودن مدرک تحصیلی تاثیر در معافیت دارد چون برخی معافیت‌ها به مدرک پایین‌تر داده می‌شود و فرد با ندانستن این مطلب برای مقطع بالاتر ثبت نام می‌کند غافل از اینکه با این کار معافیت را از دست می‌دهد.

برخی معافیت پزشکی محدودیتهای مانند استخدام برای فرد ایجاد می کنند.

مشمولانی که پدر یا مادر آنها در مناطق جنگی یا عملیاتی شهید، اسیر، رزمنده یا جانباز بودند می‌توانند از معافیت ایثارگری استفاده کنند. در معافیت ایثارگری مدت زمان بودن در جبهه ،اسارت و درصد جانبازی ملاک قرار می‌گیرد.

برای دریافت معافیت ایثارگری همانند معافیت کفالت در حین تحصیل هم می‌توان اقدام کرد.

مشمولانی که پدر یا مادرشان جانباز است باید جانبازی آنها به تایید بنیاد شهید امور ایثارگران رسیده باشد تا بتوانند از ان استفاده کنند.

 در معافیت ایثارگری قانونی به نام قانون تلفیق وجود دارد. در صورتی که برای معافیت ایثارگری مدتی ایثارگری و رزمندگی به حد نصاب نرسد بر اساس قانون تلفیق می‌توان به طور مثال مدت رزمندگی را با درصد جانبازی جمع کرد تا مشمول بتواند از این طریق معاف شود.

شاید شما روش‌های جدید معافیت سربازی سه برادری را شنیده باشید باید گفت معافیت سه برادری در حال حاضر وجود ندارد و فقط برای یک مدت محدود اجرا شد. اما در عوض می‌توان از معافیت سه خواهری استفاده کرد.

در معافیت سه خواهری تاهل یا مطلقه بودن خواهران مانع معافیت مشمول نمی‌شود و معافیت به او تعلق می‌گیرد.

معافیت سه خواهری همانند معافیت بهزیستی یک سری شرایط مشمول باید داشته باشد و زمان مراجعه به مراکز پلیس +10 باید نوع ماده و نوع دقیق معافیت ذکر شود.

در قوانین نظام وظیفه یکسری معافیت با اصطلاح و عنوان خاصی از انها نام برده می شود.

.

در این نوع معافیت در قید حیات بودن پدر ملاک رسیدگی نیست و حتی وضعیت جسمانی او نیز بررسی نمی‌شود شایان ذکر است که برادر ناتنی تحت شرایطی خاص می‌تواند معافیت سه خواهری بگیرد.

خرید خدمت سربازی یکی دیگر از گزینه‌های راحت معافیت گرفتن است که اکثر مشمولان خواهان دریافت آن هستند. در این نوع معافیت مشمولانی که سربازی نرفته بودند و حتی سربازان فراری می‌توانستند از این معافیت استفاده کنند و کارت پایان خدمت بگیرند.

اشخاصی که از معافیت خرید خدمت سربازی استفاده کردند بر روی کارت آنها «معافیت جریمه مشمولان غایب» قید شده است.

خرید خدمت سربازی آخرین بار در سال ۱۳۹۹ بود که در کشور اجرا شد و مشمولان غایب بسیاری توانستند از این طریق از سربازی معاف شوند. در ۶ ماهه آخر اجرای این نوع معافیت پرداختی خرید خدمت به صورت اقساطی اعلام شد.

معافیت خرید خدمت سربازی برای اشخاصی بود که غیبت داشتند و سربازی نرفته بودند بابت آن جریمه به سازمان نظام وظیفه پرداخت می‌کردند در حال حاضر خرید خدمت در کشور وجود ندارد.

در مجلس شورای اسلامی قوانینی برای اجرا دوباره معافیت خرید خدمت با عناوین مختلفی تصویب شد. یکی از این قوانین خرید خدمت برای اشخاصی که در خارج کشور هستند و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

در قوانین نظام وظیفه یک معافیت با عنوان معافیت موارد خاص وجود دارد که برای برخی افراد که شرایط خاصی دارند پیش‌بینی شده است. در جامعه تعداد اندکی از افراد وجود دارند که می‌توانند از این طریق معاف شوند.

معافیت موارد خاص شرایط مشخص و تبصره‌های خاص خود را دارد و برای دریافت آن مشمول باید شرایط آن را دارا باشد. این نوع معافیت افراد کمی از آن اطلاع دارند چون اطلاعات تخصصی در مورد آن نیاز است. برخی از آنها با عنوان کفالت از آنها یاد می‌شود و برخی دیگر شرایط ویژه ای لازم دارند.

در ذیل انواع معافیت موارد خاص نام برده می‌شود:

معافیت بخشودگی رهبری

 معافیت متعهدین خدمت

معافیت فرزند معلول

معافیت سربازی که احتیاج به تاهل و داشتن فرزند ندارد و می‌توان با داشتن حداقل سن از سربازی معاف شد. در قوانین نظام وظیفه افرادی که به سن ۵۰ سالگی برسند شناسنامه آنها حکم کارت معافیت دارند و این اشخاص می‌توانند از تمام خدمات اجتماعی استفاده کنند و شناسنامه همان کارت پایان خدمت آنها است.

در معافیت بخشودگی رهبری، سن مشمول و مدرک تحصیلی او معیار معافیت قرار می‌گیرد. در معافیت سنی مشمولان را به ۵ گروه تقسیم کردند و افراد بر اساس آن می‌توانند از این نوع معافیت استفاده کنند. در حال حاضر مشمولانی که متولد ۱۳۵۴ باشند یکی از این گروه‌ها هستند که می‌توانند معاف شوند.

ماده ۶۶ قانون خدمت وظیفه عمومی این طور بیان شده است: دولت می‌تواند از خدمات کارکنان وظیفه به دو صورت استفاده کند:

  1. به عنوان کارکنان وظیفه برای انجام خدمات دوره ضرورت
  2. به عنوان استخدام تعهد خدمتی

در این نوع معافیت مشمولان به خدمت سربازی نمی‌روند و بعد از یک مدت خاص کارت پایان خدمت می‌گیرند. مشمولان در یک ارگان دولتی نظامی و غیرنظامی به کار گرفته می‌شوند و تعهد رسمی در زمان استخدام می‌دهند و پس از پایان زمان تعهد برای این افراد کارت پایان خدمت صادر می‌شود. شرایط و میزان تعهد در ارگان‌های مختلف متفاوت است. معمولاً بیشتر جوانان برای دریافت این نوع از معافیت مشتاق هستند.

معافیت سربازی فرزند معلول مختص اشخاصی است که دارای فرزند معلول هستند. در این نوع معافیت پدر و مادر سالم هستند.

معافیت فرزند معلول بستگی به درجه معلولیت او دارد و سازمان بهزیستی معلولیت او را تایید کرده باشد.

برای دریافت معافیت سربازی بایستی یکسری مدارک را آماده کنید و به مراکز پلیس + ۱۰ تحویل دهید تا پرونده معافیت شما به جریان بیفتد. در صورتی که مدارک شما ناقص باشد پرونده شما عودت داده می‌شود و هر بار که بخواهید یک مدرک را آماده کنید زمان رسیدگی به پرونده شما از سوی نظام وظیفه حداقل یک ماه به تعویق می‌افتد و ممکن است در این مدت وارد غیبت شوید و معافیت سربازی را از دست دهید.

1)مدارک شناسایی همسر و فرزندان (مخصوص معافیت متاهلی)

2) مدارک شناسایی تمام اعضای خانواده (مخصوص تمام معافیت‌ها به جز پزشکی)

3) مدارک شناسایی مشمول (شناسنامه و کارت ملی)

4) گواهی اشتغال به تحصیل یا آخرین مدرک تحصیلی

5) گواهی اشتغال به خدمت

6) طلاق نامه یا گواهی فوت (مخصوص معافیت کفالت)

7) اجاره نامه یا سند مالکیت محل سکونت

8) مدارک درمانی و بستری( برای معافیت پزشکی)

9) گواهی حضور در جبهه صادره از نیروهای مسلح (مخصوص معافیت ایثارگری)

10) برگه درخواست معافیت صادره از بنیاد شهید (مخصوص معافیت ایثارگری)

11) فرم سه برگی تعیین وضعیت معلولیت

12) گواهی ترخیص و تسویه حساب (مخصوص سربازان در حین خدمت)

برخی از معافیت‌های سربازی که در بالا به آن اشاره شد بدون برگزاری کمیسیون نظام وظیفه و طی شدن مراحل اداری به مشمول داده می‌شود در صورت داشتن شرایط لازم. اما برخی از معافیت‌های دیگر باید برای انها کمیسیون در سازمان نظام وظیفه شهرستان یا استان محل سکونت برای فرد درخواست کننده برگزار شود و قبل از آن استعلام‌ها و تحقیقات محلی از محل سکونت مشمول توسط نظام وظیفه گرفته می‌شود.

در کمیسیون‌های نظام وظیفه به همه درخواست کنندگان معافیت دائم داده نمی‌شود. نتیجتاً، برخی مشمولان ممکن است معافیت موقت، معافیت ۶ ماهه، معاف از رزم داده شود که هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

در کمیسیون‌های نظام وظیفه کوچک‌ترین اشتباه به قیمت از دست دادن معافیت برای مشمول ممکن است تمام شود.

پیشنهاد ما به شما این است قبل از هر اقدامی ابتدا با یک مشاور نظام وظیفه با تجربه صحبت کنید و شرایط خود را کامل بیان کنید تا بتواند تمام راهنمایی‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید. کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

در این نوع معافیت دائم سربازی سن مشمول و تعداد فرزندان مهم است، میزان تحصیلات، غیبت و فرار از خدمت مد نظر نمی‌باشد.

یک نوع دیگر معافیت سربازی برای خانواده‌های دارای معلول، معافیت همسر معلول است که معلولیت یا قبل از ازدواج بوده یا بعد از ازدواج دچار معلولیت شده باشد. با این شرایط هم مشمول می‌تواند از سربازی معاف شود.

مشمولان باید بدانند در این نوع معافیت شرط تنها بودن پسر بالای ۱۸ سال برداشته شده است و اگر دو یا چند پسر بالای ۱۸ سال در خانواده وجود داشته باشد مهم نیست. اگر مشمولی غیبت پشت دفترچه داشته باشد تحت شرایطی خاص توجیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید