Search

اشنایی جامع با شیمی کاربردی و چشم انداز شغلی آن

اشنایی جامع با شیمی کاربردی

شیمی کاربردی چیست؟

اشنایی جامع با شیمی کاربردی و بازار کار ان، شاخه ای از شیمی است که بر استفاده از اکتشافات علمی انجام شده در زمینه شیمی برای حل مسائل دنیای واقعی تمرکز دارد.

هدف شیمی کاربردی استفاده از دانش در مورد عناصر و فعل و انفعالات شیمیایی برای پیشبرد سایر زمینه های علمی مانند پزشکی، فارماکولوژی، زیست شناسی، روانشناسی و عصب شناسی است.

اصول شیمی همچنین برای بهبود محصولات مصرفی، تأثیر مثبت بر محیط زیست و توسعه محصولات جدید استفاده می شود. افرادی که به دنبال استخدام در شیمی کاربردی هستند، یک برنامه لیسانس را تکمیل می کنند، که شامل دوره های پیشرفته در شیمی، فیزیک و ریاضیات خواهد بود. رشته های تخصصی در شیمی کاربردی شامل شیمی محیطی، شیمی قانونی و شیمی صنعتی است. شیمیدانان کاربردی در نقش های مختلفی مانند تحلیلگران کنترل کیفیت، همکاران پژوهشی، تحلیلگران اثرات زیست محیطی و مربیان به کار گرفته می شوند.

مشاوره تلفنی تحصیلی  پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس، کنکور، دانشگاه، انتخاب رشته، دکتری، کارشناسی ارشد و … کافی است تماس بگیرید. 

در مقطع کارشناسی تنها سه نوع رشته شیمی وجود دارد: شیمی محض، شیمی کاربردی و مهندسی شیمی. در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های شیمی زیاد می شود مانند؛ شیمی دارویی، نانو شیمی، فیتوشیمی، شیمی معدنی و…

تفاوت بین شیمی محض و کاربردی

مطالعه واکنش های شیمیایی و اکتشاف علمی تئوری های چگونگی تأثیر ماده توسط واکنش های شیمیایی است. شیمیدانان محض با پاسخ به سؤالاتی در مورد ترکیب شیمیایی مواد و تأثیر واکنش های شیمیایی بین مواد به دنبال افزایش دانش در زمینه شیمی هستند. رشته شیمی محض به تجزیه و تحلیل دانش برای قابلیت های کاربردی مربوط نمی شود. شیمیدانان محض مایلند در مورد حقایقی مانند ترکیب شیمیایی مواد در مریخ، ترکیب عناصر منحصر به فرد و خواص ترکیبات شیمیایی بیاموزند. شیمیدانان کاربردی به دنبال استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط شیمیدانان خالص هستند و دانش را در مسائل یا پدیده های دنیای واقعی به کار می برند.

اشنایی جامع با شیمی کاربردی، شیمیدانان کاربردی ممکن است بخواهند از دانش خالص در مورد ترکیب شیمیایی مواد در مریخ استفاده کنند تا فناوری ای را توسعه دهند که بتواند در برابر قرار گرفتن در معرض عناصر مقاومت کند. ترکیب عناصر و ترکیبات مختلف می تواند توسط شیمیدانان کاربردی برای تعیین چگونگی ساخت داروهای جدید توسط این عناصر استفاده شود. شیمی محض و کاربردی زمینه های مهمی برای گسترش دانش و به کارگیری آن دانش برای حل مسائل است.

مقاله مرتبط: معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و چشم انداز شغلی ان

تفاوت شیمی کاربردی با شیمی محض

با مدرک شیمی کاربردی چه شغلی پیدا می کنم؟

آشنایی جامع با شیمی کاربردی، شیمی کاربردی طیف وسیعی از کاربردها در توسعه دارو، فناوری نانو، مولکول‌های طراحی‌شده با کامپیوتر و کارخانه‌های سلولی دارد.

فارغ التحصیلان شیمی کاربردی در صنایع مختلف شیمیایی مانند صنایع غذایی، صنایع داروسازی، صنایع پتروشیمی، صنایع بهداشتی و ارایشی، صنایع رنگ و رزین، صنایع پلاستیک و… می توانند مشغول بکار شوند. متخصصانی که در این زمینه کار می کنند، اصول شیمی را در موقعیت های واقعی زندگی مانند تحقیق و آزمایش داروهای جدید به کار می گیرند. اکثر آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا هستند و مهارت های تحلیلی، بین فردی و حل مسئله قوی دارند. مدرک شیمی کاربردی می تواند دنیایی از فرصت ها را باز کند و به شما امکان می دهد در تحقیقات، دانشگاهی، انتشارات یا سایر زمینه ها کار کنید.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره همین حالا تماس بگیرید.

نکته: بسته به اهداف شغلی خود، ممکن است از دانش خود در شیمی کاربردی برای تبدیل شدن به یک محقق، نویسنده علمی، نانوتکنولوژیست یا سم شناس استفاده کنید. هر یک از این گزینه ها به شما این امکان را می دهد که در لبه نوآوری بمانید و از طریق کار خود تفاوت ایجاد کنید.

مدرک شیمی کاربردی

در ادامه بخوانید: معرفی جامع رشته حسابداری و بازار کار آن در سال 1403

شیمیدان تحلیلی شوید

به دلیل کار شدید آزمایشگاهی مربوط به شیمی کاربردی، فارغ التحصیلان واجد شرایط کار به عنوان شیمیدان تحلیلی هستند. این شامل بررسی ماهیت مواد شیمیایی و کار برای درک نحوه رفتار آنها در شرایط مختلف است. به عنوان مثال، یک شیمیدان تحلیلی دارویی ممکن است با مطالعه خواص فیزیکی یا شیمیایی ترکیبات داروها و تداخلات آنها داروهای جدیدی تولید کند. این به تعیین کیفیت و پایداری آنها قبل از رسیدن به آزمایش کمک می کند و به دانشمندان امکان می دهد فرمول های مؤثرتری را توسعه دهند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته کنکور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

درامد و اینده شغلی رشته شیمی

اشنایی جامع با شیمی کاربردی، این متخصصان همچنین می توانند در تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی، توسعه فرآیند، اعتبارسنجی و آزمایش محصول و کنترل کیفیت کار کنند. بسته به تجربه آنها، طبق گفته PayScale، آنها ممکن است در هر جایی بین 42000 تا 88000 دلار یا بالاتر درآمد کسب کنند. متوسط ​​دستمزد سالانه حدود 56941 دلار است. اگر تصمیم دارید این مسیر شغلی را دنبال کنید، دوره های مرتبط با شیمی را در دبیرستان در نظر بگیرید. پس از فارغ التحصیلی، یک برنامه مدرک در رشته شیمی را تکمیل کنید و برای کسب تجربه کاری در دوره های کارآموزی شرکت کنید.

به عنوان یک نویسنده علمی کار کنید.

عشق به شیمی و نویسندگی می تواند به شغلی به عنوان یک نویسنده علمی تبدیل شود. این نوع کار به شما این امکان را می‌دهد که آخرین پیشرفت‌ها در این زمینه را به اشتراک بگذارید و در مورد آن بحث کنید و اصطلاحات پیچیده و فنی را به مفاهیم روزمره تبدیل کنید که غیر شیمی‌دانان می‌توانند آن‌ها را بفهمند. بسته به شغل، می توانید برای مجلات علمی، نشریات تجاری، وب سایت های معتبر و موارد دیگر بنویسید. نویسندگان علم همچنین فرصت شرکت در کنفرانس های مطبوعاتی، مصاحبه با محققان مشهور و ماندن در خط مقدم نوآوری را دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن

حقوقش هم خوبه در واقع گزارش می دهد که نویسندگان علمی حدود 57800 دلار در سال درآمد دارند، اما بسته به مهارت، تجربه و موقعیت مکانی شما می توان نزدیک به 80000 دلار درآمد کسب کرد. اگر تازه شروع کرده اید، یک وبلاگ راه اندازی کنید و محتوای مرتبط را منتشر کنید. بر ایجاد یک سبد قدرتمند تمرکز کنید و خدمات خود را برای سازمان های حرفه ای بازاریابی کنید. شورای پیشرفت علم نویسی چندین برنامه آموزشی و کارگاه آموزشی ارائه می دهد، بنابراین ممکن است بخواهید آنها را بررسی کنید.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج برنامه ریزی است.

ایجاد یک شغل آموزشی موفق

اگر به شیمی علاقه دارید، ممکن است تدریس شغلی پرارزش پیدا کنید. شیمی در دبیرستان و همچنین در کالج ها و دانشگاه ها تدریس می شود. حرفه ای به عنوان استاد در سطح پس از متوسطه نیاز به دکترا دارد، اما ارزش زمان و تلاش را دارد.

رشته شیمی کاربردی و بازار کار ان به عنوان یک معلم، می توانید از دانش خود در شیمی کاربردی برای شکل دادن به ذهن های جوان استفاده کنید و به دانش آموزان کمک کنید علم پشت داروها و فن آوری های مدرن را درک کنند. در این نقش، آزمون‌ها را آماده و اجرا می‌کنید، سخنرانی ارائه می‌کنید، نحوه استفاده ایمن از تجهیزات آزمایشگاهی ارائه شده را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهید و عملکرد آنها را نظارت می‌کنید. معلمان شیمی پس از دوره متوسطه همچنین فرصت شرکت در کنفرانس ها، برنامه ریزی برنامه های اجتماعی و نوشتن پیشنهادات کمک هزینه را دارند.

سایر مشاغل در شیمی کاربردی

اشنایی جامع با شیمی کاربردی، مدرک شیمی کاربردی همچنین به شما امکان می دهد به عنوان سم شناس کار کنید. این رشته مطالعاتی به روش‌هایی می‌پردازد که مواد شیمیایی بر انسان و محیط‌ زیست تأثیر می‌گذارند. سم شناسان برای شناسایی، نظارت و ارزیابی زباله های سمی، آلاینده ها، آفت کش ها و سایر مواد در آزمایشگاه ها و همچنین در میدان کار می کنند. انجمن سم شناسی (SOT) خاطرنشان می کند، آنها همچنین ممکن است تحقیقات اساسی انجام دهند، ایمنی محصول را ارزیابی کنند و به سازمان های دولتی کمک کنند.

برنامه های مدرک شیمی کاربردی همچنین می تواند شما را با مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک محقق، نانوتکنولوژیست یا دانشمند بالینی مجهز کند. با آموزش اضافی، ممکن است به عنوان مهندس شیمی یا مشاور محیط زیست نیز کار پیدا کنید. گزینه های خود را باز نگه دارید، مهارت های خود را ارزیابی کنید و مسیر شغلی را انتخاب کنید که با علایق شما مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل و جامع رشته داروسازی و بازارکار آن

چارت درسی رشته شیمی کاربردی

ریاضی عمومی 1 و2

فیزیک عمومی 1 و 2

شیمی الی 1 و2 و3

شیمی تجزیه 1 و2 و3

شیمی فیزیک

شیمی معدنی

امار در شیمی تجزیه

نانو شیمی

شیمی سطح و حالت جامد

ایمنی در ازمایشگاه

اصول محاسبات شیمی صنعتی

شیمی و فناوری رنگ

شیمی صنعتی

ازمایشگاه

اصول تصفیه پسابهای صنعتی

شناسایی ترکیبات الی

شیمی پلیمر

متون علمی شیمی و…

لیست دانشگاه رشته شیمی کاربردی

دانشگاه شهید بهشتی تهران

دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانشگاه سراسری زاهدان

دانشگاه سمنان

دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی همدان

دانشگاه زنجان

دانشگاه زابل

دانشگاه رازی کرمانشاه

سوالات متداول :

1.شغل رشته  شیمی کاربردی چیست؟

مشاغلی که مستقیماً با مدرک مرتبط هستند عبارتند از: شیمیدان ثبت اختراع / شیمیدان آرایشی / شیمیدان مواد غذایی / شیمیدان دارویی / دانشمند / مسئول تحقیقات / حسابرس مواد غذایی / مسئول ایمنی و بهداشت / شیمیدان نفت و گاز / مجری کنترل کیفیت / تضمین کیفیت / مدرس / معلم.

2.مزایای مطالعه شیمی کاربردی چیست؟

شیمی کاربردی برای کشف محصولات جدید و بهبود محصولات موجود مهم است. ترکیبات شیمیایی اجزای مهم محصولات مصرفی مانند صابون ها، شوینده ها، پاک کننده ها و محصولات غذایی هستند.

3.آیا شیمی کاربردی رشته خوبی است؟

فارغ التحصیلانی که مدرک لیسانس شیمی کاربردی را گذرانده اند، به عنوان تکنسین ها و سرپرستان آزمایشگاه، تکنسین های داروسازی، و در نقش های مختلف در تولید دارو و مواد غذایی مورد تقاضا هستند. افراد با این مدرک نیز به عنوان مدیریت توسط شرکت های این رشته ها جذب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید