Search

معرفی کامل و جامع رشته داروسازی و بازارکار آن

معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن

معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن اگر می خواهید عنوان دکتر داشته باشید و با خون و مرگ و میر ارتباط خوبی ندارید بهترین گزینه برای انتخاب شغل اینده شما رشته «دکتری عمومی داروسازی» است. رشته ای که نه در حین تحصیل و نه در محل کار خبری از شیفت شب نیست و زیاد با بیمار هم سرو کار ندارید. جذابیت های رشته داروسازی داروسازی رشته است که نسبت به رشته های گروه پزشکی ارامش بیشتری دارد و گزینه ی مناسبی برای خانم ها است، بشرطی که به ان علاقه داشته باشید.  باید اضافه کرد برای تحصیل در این رشته باید حافظه قوی داشت چون این رشته بیشتر مطالب حفظیاتی است.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

داروسازی یکی از شاخه های پزشکی است که بر تحقیق، تولید، کنترل، عرضه و توزیع دارو و دارو متمرکز است. همچنین با اطلاعات مربوط به داروها و عملکردهای دارویی، سازمان ها، با مدیریت عملکردهای دارویی در سیستم خدمات سلامت (داروخانه اجتماعی)، و با توسعه تاریخی این شعبه سروکار دارد.

برای دریافت مدرک دکتری عمومی داروسازی شما باید 6 سال در دانشگاه درس بخوانید و اگر دانشجوی باهوشی باشید می توانید در 11 ترم مدرک خود را از دانشگاه بگیرید. رشته داروسازی جزو رشته های است که 2 سال طرح اجباری دارد.

معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن معایب رشته داروسازی در رشته داروسازی در دانشگاه باید در گروه علوم تجربی ازمون کنکور شرکت کنید و به درس شیمی علاقمند باشید.

برنامه های تحصیلی داروسازی

دوره تحصیل داروسازی در دانشکده داروسازی در حال حاضر 6 سال طول می کشد. برنامه تحصیلی این امکان را برای دانش آموختگان فراهم می کند تا با انتخاب رشته های پیشنهادی و اختیاری در کنار رشته های اجباری، به میزان کافی بر اساس علایق خود تخصص پیدا کنند. مفهوم برنامه تحصیلی با وضعیت معاصر و استاندارد علوم دارویی، نیازهای عمل دارویی در زمینه اروپایی مطابقت دارد و پایه ای برای تحصیلات تکمیلی ایجاد می کند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

فارغ التحصیل رشته علوم دارویی متخصص واجد شرایط در رشته های مختلف علوم دارویی است. آنها دانش و مهارت های نظری و عملی در زمینه دارو و داروسازی، کشف و توسعه دارو و تجزیه و تحلیل دارویی کسب کرده اند. آنها دانش کاملی در مورد متابولیسم، مکانیسم اثرات دارو، قوانین مصرف دارو، اثرات سمی و ارزیابی داده های علمی مرتبط با دارو دارند.

بیشتر بخوانید : معرفی رشته اتاق عمل و بازار کار ان

در صنعت داروسازی، دانشجو باید انتخاب کند که چه نوع مدرکی برای شغلی که انتخاب کرده است لازم است. این انتخاب بهتر است در ابتدای سفر آموزشی شما انجام شود. با این حال، در صورت تمایل، هر دو قابل دستیابی هستند. اگرچه هر دو مربوط به رشته داروسازی هستند، مدرک دکترای آنلاین شما در داروسازی دو انتخاب را در اختیار شما قرار می دهد که معمولاً یک انتخاب بین Pharm.D است. مدرک یا دکترا درجه. دانش آموزانی که در هر یک از این برنامه ها ثبت نام می کنند، درک بسیار متفاوتی از حرفه داروسازی دارند.

امتیاز سریع:

داروسازان چه مدرکی دارند؟ مدرک دکترای داروسازی دارند.

دکتر داروسازی چه می کند؟… آنها داروساز می شوند و دارو می دهند.

با دکتری چه کار می کند؟ در داروسازی؟… بیشتر پژوهشی است یا مربی است.

دکترای فارماکولوژی چه می کند؟ آنها در علم داروها متخصص هستند.

مدرک فارماکولوژی

ضمناً راه صحیح ارجاع مدرک فارماکولوژی چیست؟

یکی از گرایش های تخصص رشته داروسازی، فارماکولوژی است که بیشتر به کار بالینی می پردازد.

اگر رشته فارماکولوژی را مد نظر دارید، می خواهید تا حد امکان تحقیق کنید. استفاده از گوگل ممکن است نقطه شروع خوبی برای شما باشد. با این حال، بسیاری نام مدرک را با وارد کردن “Pharm D، Pharm D به معنی” یا حتی “Pharm D درجه” جستجو می کنند. (همه با یک فاصله در میان.) همچنین ممکن است متوجه “Pharma.D” شوید. در لیست گزینه های جستجو؛ به هر حال مخفف Doctor of Pharmacy Pharm.D است. به هر حال مخفف Doctor of Pharmacy Pharm.D است.

فقط اگر کنجکاو هستید، معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن “Pharm.D.” یا “PharmD” صحیح در نظر گرفته می شود. (بدون فاصله در میان)؛ با این حال، با استفاده از “Pharm.D. به نظر می رسد این گزینه بیشترین نتایج جستجو را در گوگل دارد. اما بیایید صادق باشیم، در هر قالبی که در مورد «مدرک دکترای فارماکولوژی» یا «مدرک دکترای داروسازی» در گوگل جستجو می‌کنید، به احتمال زیاد، اطلاعات مربوط به یک Pharm.D. درجه برای لذت تماشای شما ظاهر می شود. همچنین، این اصطلاح ممکن است بین نام برنامه مدرسه نیز متفاوت باشد.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

9099070084

هر زمان که به دنبال پاسخ برای این سوال هستید، “PharmD چیست؟” متوجه خواهید شد که این یک سوال محبوب نیز با صدها هزار نتیجه جستجو است. پیشنهاد میکنیم فقط وب سایت های قابل اعتماد را بخوانید زیرا اطلاعات مربوط به برنامه های مدرک داروسازی در ایالات متحده می تواند تغییر کند. این تغییرات معمولاً ناشی از تغییرات در صنعت داروسازی به طور خاص و صنعت مراقبت های بهداشتی به طور کلی است. به عنوان مثال می توان به معرفی داروها و پروتکل های انقلابی، تغییرات در فرآیندها و رویه های طراحی شده برای بهبود ایمنی و کارایی مراقبت از بیمار، و استفاده از فناوری رادیکال در تحویل دارو اشاره کرد.

ضمناً راه صحیح ارجاع مدرک فارماکولوژی چیست؟

اگر رشته فارماکولوژی را مد نظر دارید، می خواهید تا حد امکان تحقیق کنید. استفاده از پارسین مشاوره ممکن است نقطه شروع خوبی برای شما باشد.

یک داروساز به چه مدارکی نیاز دارد؟

برای تبدیل شدن به یک داروساز، باید مدرک دکترای داروسازی داشته باشید که به عنوان Pharm.D نیز شناخته می شود. درجه. چرا این موضوع برای برخی مطرح است؟ اگر تحقیق خود را انجام دهید، معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن متوجه خواهید شد که رشته فارماکولوژی، به خصوص وقتی صحبت از «عنوان» و به رسمیت شناختن آموزشی به میان می‌آید، حتی برای خود داروسازان گاهی اوقات بسیار گیج‌کننده است.

مدرک دکترای داروسازی

مانند بسیاری از موقعیت هایی که نیاز به تحصیلات رسمی دارند، مانند موقعیت هایی که برای داروساز شدن لازم است، مدارک پس از نام شما اهمیت دارد. اغلب، آنها نشان می دهند که شغل شما چیست، و همچنین سطح تحصیلاتی که در آن به دست آورده اید. اینجاست که سردرگمی نهفته است: تفاوت بین داروساز ان چیست؟ همه دانشجویان داروسازی ملزم به دریافت مدرک Pharm.D بودند. درجه و این هنوز هم صادق است. قبل از سال 2003، داروسازان پس از فارغ التحصیلی صاحب عنوان “داروساز ثبت شده یا RPh” پس از نام خود بودند. آنها کار سخت لازم را انجام داده بودند و بسیاری از آنها در این زمان سالها تجربه دارویی داشتند. پس از تغییر لازم، بسیاری از داروسازان یا ملزم به دریافت Pharm.D بودند. یا به دلیل شرح شغلی که نیاز به Pharm.D دارد، موقعیت خود را از دست داده اند.

 داروسازان مشتاق باید مدرک دکترای داروسازی (Pharm.D.) را کسب کنند که یک مدرک حرفه ای پس از فارغ التحصیلی در نظر گرفته می شود. در حالی که شرایط پذیرش بسته به برنامه متفاوت است، بسیاری از برنامه ها متقاضیان را ملزم به گذراندن حداقل دو سال تحصیل در مقطع کارشناسی می کنند، اما بسیاری از برنامه ها به مدرک لیسانس نیز نیاز دارند. توجه داشته باشید که اکثر برنامه ها همچنین از متقاضیان می خواهند که کنکور داروسازی (PCAT) را بگذرانند.

برنامه های داروسازی از نظر مدت زمان نیز متفاوت است. برنامه معمولی به چهار سال تحصیل نیاز دارد، اما برنامه های سه ساله شتابان و برنامه های 6 ساله برای فارغ التحصیلان وجود دارد. با این وجود، همه برنامه‌های مدرک داروسازی شامل دوره‌های آموزشی دقیق شامل دوره‌های فارماکولوژی، شیمی و اخلاق پزشکی، و همچنین کارآموزی بالینی در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌هااست.

اما سفر به سمت داروساز شدن با پایان دادن به دکترای داروسازی به پایان نمی رسد. برنامه و گذراندن دوره کارآموزی! پس از فارغ التحصیلی، داروسازان مشتاق باید در آزمون مجوز داروسازی آمریکای شمالی (NAPLEX) و آزمون حقوقی داروسازی چند ایالتی (MPJE) بگذرانند. اولی دانش و مهارت های داروسازی متقاضی را آزمایش می کند در حالی که دومی یک آزمون خاص ایالتی است.

هنگامی که به همه این موارد دست یافتید – مدرک داروسازی خود را دریافت کردید، دوره کارآموزی را گذراند ید و دو امتحان مجوز را گذراندید – آنگاه می توانید خود را داروساز بنامید!

اکنون که به این سؤال پاسخ دادیم، “مدرک دکتری PharmD چیست؟” بیایید به سوال منطقی بعدی پاسخ دهیم، “دکتر داروسازی چه کار می کند؟”

به خاطر داشته باشید که بیش از هر چیز دیگری، پزشکان داروسازی – یا به اختصار داروسازان – در زمینه داروها متخصص هستند. به این ترتیب، مسئولیت اصلی آنها تدوین، اجرا و ارزیابی بهترین برنامه های دارویی برای بیماران است. اهداف اصلی آنها تضمین ایمنی دارو، بهبود نتیجه بیمار و اطمینان از برنامه های دارویی مقرون به صرفه است.

داروسازان همچنین ملزم به انجام وظایف و مسئولیت های زیر در محل کار هستند:

نسخه های دارویی را از پزشکان بررسی کنید و این نسخه ها را با توجه به دوز مناسب پر کنید

تعیین تداخلات دارویی احتمالی و عوارض جانبی که داروهای تجویز شده و داروهای بدون نسخه احتمالاً روی داروهای دیگری که توسط بیمار مصرف می شود و وضعیت یا مشکلات سلامتی وی خواهد داشت.

دستورالعمل هایی معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن را به بیماران و خانواده/مراقبان آنها در مورد زمان و نحوه مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ارائه دهید، همچنین آنها را از عوارض جانبی احتمالی و اقداماتی که باید انجام دهند آگاه کنید.

به بیماران و خانواده ها/مراقبان آنها در مورد موضوعات بهداشتی عمومی مشاوره دهید

انجام وظایف اداری مانند تکمیل فرم های بیمه، نظارت بر کارآموزان و نگهداری سوابق

واکسن و واکسن آنفولانزا بدهید، اگر تحت مجوز آنها مجاز است

داروسازان متخصصین مراقبت های بهداشتی هستند که مسئول تهیه دارو به اقتصادی ترین و موثرترین روش ممکن هستند، این یک علم پزشکی کاربردی است. داروسازان بر کیفیت، ایمنی و استفاده از داروها نظارت می‌کنند و نیاز به سطح بالایی از مشارکت و تعامل با بیماران دارند. آنها همچنین باید دانش قوی از قوانین و مقررات حرفه ای داشته باشند.

داروسازان در زمینه های مختلفی کار می کنند و در مورد داروها مشاوره می دهند. کار روزانه آنها به منطقه ای که در آن کار می کنند بستگی دارد.

وظایف معمول یک دکتر داروساز عبارتند از:

تجویز داروهای تجویز شده توسط پزشکان و سایر متخصصان پزشکی

بررسی نسخه ها برای اطمینان از صحت و ارزیابی مناسب بودن آنها برای بیمار

ارائه اطلاعات و مشاوره در مورد داروها، عوارض جانبی آنها، دوز صحیح و نگهداری مناسب

ارائه توصیه های بهداشتی دیگر، مانند راهنمایی در مورد ترک سیگار

نگهداری سوابق مانند پرونده های داروخانه، مشخصات بیماران، پرونده های سیستم شارژ، موجودی ها و ثبت سموم، مواد مخدر یا داروهای کنترل شده

برنامه ریزی، اجرا و حفظ رویه ها برای اختلاط، بسته بندی و برچسب گذاری داروها برای اطمینان از مطابقت با الزامات قانونی

ارزیابی هویت، قدرت یا خلوص داروها معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن

کار با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی برای برنامه ریزی، نظارت، بررسی یا ارزیابی کیفیت یا اثربخشی داروها

سفارش و خرید لوازم دارویی، لوازم پزشکی یا داروها.

 نگهداری و مدیریت صحیح آن

تجزیه و تحلیل روند تجویز برای نظارت بر انطباق بیمار و جلوگیری از استفاده بیش از حد یا تداخلات مضر

مشاوره دادن به بیماران در مورد برندهای دارویی، تجهیزات پزشکی یا لوازم بهداشتی.

تمرکز نقش بسته به نوع سازمانی که در آن کار می کنید متفاوت خواهد بود. مثلا:

داروسازان بیمارستانی مسئول تست کیفیت، نگهداری و امنیت داروها در بیمارستان ها هستند. آنها همچنین به پزشکان و بیماران در مورد داروهای مناسب توصیه می کنند و برخی از داروسازان بیمارستان می توانند نسخه تجویز کنند.

داروسازان خرده‌فروشی یا محلی داروهای تجویزی و بدون نسخه را در داروخانه‌های خرده‌فروشی و مطب‌های پزشکان عمومی برای عموم مردم عرضه می‌کنند. آنها همچنین به مشتریان در مورد استفاده ایمن از داروها و عوارض جانبی احتمالی توصیه می کنند. داروسازان جامعه همچنین شرایط طولانی مدت بیماران را تحت نظر دارند و توصیه هایی را برای حفظ سلامتی ارائه می دهند – برای مثال، آنها ممکن است راهنمایی و پشتیبانی برای ترک سیگار ارائه دهند.

داروسازان صنعتی برای شرکت های داروسازی کار می کنند که در آنجا داروهای جدید را طراحی، توسعه و آزمایش می کنند. آنها همچنین در بازاریابی مواد مخدر مشارکت دارند.

همچنین فرصت هایی برای آموزش و تحقیق داروسازی در سطح دانشگاه وجود دارد.

حقوق فارغ التحصیلان داروسازان

یک داروساز می تواند میانگین حقوق اولیه 10 الی 15 میلیون را انتظار داشته باشد و این می تواند  افزایش یابد. دانشجویان رشته داروسازی می توانند دو سال اخر خود را به عنوان قائم مقام در داروخانه مشغول بکار شوند البته در صورتی که از انجمن داروسازان کارت دریافت کرده باشید.

حقوق یک داروساز در صورتی که داروخانه داشته باشید خیلی بیشتر می توان باشد.

بازار کار رشته داروسازی

درآمد رشته داروسازی برای شروع کار و ورود به بازار کار فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توانند به عنوان مسئول فنی در داروخانه استخدام شوند. علاوه بر ان می توانند در داروخانه های بیمارستان ها، داروخانه خصوصی و شرکت های داروسازی مشغول بکار شوند.

بیشتر بخوانید : ۵ مرحله حیاتی برای انتخاب رشته تحصیلی

ایا از طریق رشته شیمی دارویی می توان مجوز تاسیس داروخانه گرفت؟

معرفی رشته داروسازی و بازارکار آن شیمی دارویی یکی از گرایش های رشته شیمی است که اکثر داوطلبانی که نتوانستن از طریق کنکور سراسری رشته داروسازی قبول شوند وارد این رشته می شوند و می خواهد با اخذ مدرک دکتری تخصصی داروسازی مجوز داروخانه دریافت کنند. متاسفانه باید گفت به این قبیل افراد مجوز داروخانه داده نمی شود.اما می توانند در داروخانه ها و شرکت های دارویی مشغول بکار شوند.

لیست دانشگاه های داروسازی

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز

دانشگاه علوم پزشکی زابل

دانشگاه علوم پزشکی زنجان

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج

دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) – تهران

دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

دانشگاه ازاد  داروسازی:

دانشگاه های واحد علوم دارویی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایت اله املی، دانشگاه علومپزشکی دامغان

مهارت های کلیدی برای داروسازان

مهارت های ارتباطی عالی، از جمله توانایی برقراری ارتباط با افراد از تمام بخش های جامعه.

مهارت های تحلیلی.

توانایی تفکر انتقادی.

مهارت های عددی قوی

توجه به جزئیات.

حل مسئله.

مهارت های مشاهده.

سوالات متداول:

1. برای داروساز شدن به چه مهارت ها و توانایی هایی نیاز دارید؟

توجه به جزئیات. داروسازان باید در کارهای روزانه خود دقت بالایی از خود نشان دهند. …
مهارت های ارتباطی و بین فردی عالی.
مهارت های قوی در علوم و ریاضیات. …
مهارتهای مدیریتی. …
توانایی انجام چند کار. …
محرمانه بودن …
مهارت های تحلیلی عالی. …
مهارت های کامپیوتری.

2. مهمترین مهارت یک داروساز بالینی چیست؟

یکی از مهم ترین مهارت هایی که یک داروساز می تواند داشته باشد توجه به جزئیات است. در صنعت داروسازی، دقت بسیار مهم است زیرا هر اشتباهی می تواند عواقب جدی داشته باشد و این نه تنها بر داروسازان بلکه بر بیمار نیز تأثیر می گذارد.

3. توانایی یک داروساز بیمارستانی چیست؟

داروسازان بیمارستانی مسئولیت طیف وسیعی از وظایف را بر عهده دارند. آنها باید مهارت های ارتباطی، سازمانی و خدمات مشتری عالی داشته باشند. آنها همچنین باید بتوانند تحت فشار به خوبی کار کنند و دانش قوی در مورد داروها داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید