Search

معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن

معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن

معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن : یکی از رشته های پیراپزشکی در گروه علوم تجربی، رشته تکنسین اتاق عمل است. در هر اتاق عمل در بیمارستان یا کلینک های جراحی یک کارشناس اتاق عمل باید حضور داشته باشد وبه جراح کمک کند و با تمامی تجهیزات و دستگاه ها مزایا رشته اتاق عمل اشنایی کامل داشته باشد. متقاضیان این رشته پس از 4 سال تحصیل در دانشگاه وارد بازار کار می شوند.

رشته اتاق عمل یکی از رشته های است که به یک رتبه متوسط در زمان انتخاب رشته احتیاج دارد. این رشته در دانشگاه های روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه ازاد پذیرش دارد. همچنین رشته تکنسین اتاق عمل جزو رشته های است که طرح اجباری دارد. برای فارغ التحصیلان مرد گذراندن 2 سال طرح بجای دوره سربازی محسوب می شود.

اگر فردی هستید که به محیط بیمارستان و کار در اتاق عمل علاقمند هستید با ما همراه باشید تا بطور کامل با این رشته و درامد رشته اتاق عمل اشنا شوید.

وظایف کارشناس اتاق عمل

معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن کارشناس اتاق عمل معمولاً کارهای زیر را انجام می دهند:

اتاق های عمل را برای جراحی آماده کنید

تجهیزات را استریل کنید و مطمئن شوید که وسایل کافی برای جراحی وجود دارد

آماده سازی بیماران برای جراحی، مانند شستشو و ضد عفونی کردن محل های برش

با دادن ابزار و سایر لوازم استریل به جراحان در حین جراحی کمک کنید

شمارش لوازم، مانند ابزار جراحی، برای اطمینان از اینکه هیچ جسم خارجی در بیماران باقی نمی ماند.

برای جلوگیری از عفونت بیمار، محیط استریل را حفظ کنید

کارشناس اتاق عمل به عنوان اعضای یک تیم مراقبت های بهداشتی در کنار پزشکان و جراحان، پرستاران ثبت نام شده و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی کار می کنند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

قبل از عمل، کارشناس اتاق عمل با تنظیم ابزار و تجهیزات جراحی، اتاق عمل را آماده می کنند. آنها محلول های استریل و داروهای مورد استفاده در جراحی را تهیه می کنند و بررسی می کنند که همه تجهیزات جراحی به درستی کار می کنند. کارشناس اتاق عمل نیز بیماران را به اتاق عمل آورده و با قرار دادن آنها روی میز، پوشاندن آنها با پرده های استریل و شستن و ضدعفونی کردن محل های برش، آنها را برای جراحی آماده می کنند. و به تیم جراحی کمک می کنند تا لباس های استریل بپوشند.

در طول یک عمل جراحی، تکنسین‌های اتاق عمل، ابزار و لوازم استریل را به جراحان و دستیاران اول می‌دهند. آنها ممکن است جمع کننده ها را نگه دارند، اندام های داخلی را در حین عمل در جای خود نگه دارند، یا تجهیزات جراحی رباتیک را راه اندازی کنند. فن‌آوران همچنین ممکن است نمونه‌هایی را که برای آنالیز آزمایشگاهی گرفته می‌شوند، مدیریت کنند.

پس از اتمام عمل، تکنسین های جراحی ممکن است بانداژ و سایر پانسمان ها را روی محل برش قرار دهند. آنها همچنین ممکن است بیماران را به اتاق های ریکاوری منتقل کنند و پس از انجام یک عمل، اتاق های عمل را مجدداً ذخیره کنند و در پایان جراحی کارشناس اتاق عمل را مرتب می کند و گزارش جراحی را می نویسد.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

اشنایی با فضای اتاق عمل

اتاق عمل یک اتاق بزرگ و استریل است که در آن جراحان بیماران را تحت عمل جراحی قرار می دهند. مجهز به میزهای جراحی، مانیتور و سایر تجهیزات لازم برای جراحی است. اتاق های عمل بسته به نوع جراحی انواع مختلفی دارد. اتاق معمولا خنک و ساکت است و هوا استریل و تمیز است.

اشنایی با فضای اتاق عمل

داخل اتاق عمل چگونه است؟

اتاق عمل معمولی از یک میز جراحی تشکیل شده است که می تواند در طول عمل چرخانده و تنظیم شود. همه میزها دارای محدودیت وزنی و قطعات قابل جابجایی برای پشت و پا هستند. این امکان انعطاف بیشتر برای بیمار و ارگونومی مطلوب را برای جراح و تیم فراهم می کند.

مجموعه عملیاتی دارای چندین اتاق برای تعویض، لوازم و تجهیزات است. اکثر اتاق های عمل دارای اتاق مجزا برای شستشو و آماده سازی میزهای استریل هستند. اکثر اتاق‌های عمل دارای دریچه‌ای هستند که اتاق عمل را به راهروهای مجتمع  متصل می‌کند تا جریان هوا را بهینه کند تا از پیشگیری از عفونت پشتیبانی کند.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

9099070084

در مرحله بعد، چراغ ها و بوم های نصب شده وجود دارند که برای تامین روشنایی در طول عمل استفاده می شوند. اینها قابل تنظیم هستند و می توانند در طول عمل جراحی به مکان های خاصی منتقل شوند. نصب چراغ ها فضای اضافی را برای کارکنان اتاق عمل و تجهیزات اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد فراهم می کند. جداول پشتی نیز در طول هر روش استفاده می شود. این میزها با پارچه سبز استریل پوشانده شده اند و برای نگهداری وسایل جراحی مورد نیاز برای عمل استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید : معرفی رشته هوشبری و بازار کار آن

تمام اتاق های عمل شامل چرخ دستی بیهوشی، اکسیژن، ساکشن دیواری و گازهای بیهوشی اضافی است. اتاق عمل چندین اتاق دیگر برای شستن دست، تعویض لباس، لوازم و تجهیزات دارد. برای موفقیت یک عمل جراحی، همه چیز از ابتدا تا انتها به دقت بین کارکنان اتاق عمل هماهنگ می شود.

پیشگیری از عفونت در اتاق عمل

پیشگیری از عفونت در اتاق عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. اتاق‌های عمل محل رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند، بنابراین رعایت اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از گسترش عفونت ضروری است.

یکی از مزایای دمای خنک در اتاق عمل این است که میکروارگانیسم ها در دمای پایین تر رشد می کنند. یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات جراحی شما تمیز و استریل هستند. همچنین باید مطمئن شوید که دست‌هایتان تمیز است و لباس و دستکش استریل می‌پوشید.

درآمد کارشناس اتاق عمل چقدر است؟

کارشناسان اتاق عمل همچنان در سراسر کشور تقاضای بالایی دارند. این متخصصان در یک محیط پرفشار در تیم های بین رشته ای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کار می کنند. کارشناس اتاق عمل، بیماران را برای جراحی آماده می‌کنند، با اعضای خانواده صحبت می‌کنند و از بیماران در طول مراحل جراحی مراقبت می‌کنند.

میانگین حقوق کارشناسان اتاق عمل

دستمزد یک کارشناس اتاق عمل به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، تجربه و مدارک آنها بستگی دارد. حرفه ای ها می توانند حقوق بالقوه خود را با کسب گواهینامه ها، کسب تجربه و نقل مکان به شهرها با حقوق بالاتر  افزایش دهند.

طبق داده‌ها متوسط ​​حقوق ماهیانه کارشناس اتاق عمل به طور حدودی، مبلغی بین 8 تا 12 میلیون تومان در ماه برای فردی که در یک مرکز دولتی مشغول به کار باشد است

چند راه برای افزایش دستمزد به عنوان کارشناس اتاق عمل

راه های مختلفی برای کارشناس اتاق عمل وجود دارد که بتوانند حقوق خود را بدون نقل مکان  افزایش دهند. کار در یک منطقه محروم ممکن است فرصتی برای بخشش وام دانشجویی فراهم کند. در حالی که این از نظر فنی افزایش دستمزد نیست، معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن دریافت بخشش وام به شما امکان می دهد بیشتر از حقوق خود را حفظ کنید.

مدرک پیشرفته کسب کنید

دستمزد کارشناس اتاق عمل به سطح تحصیلات شما نیز بستگی دارد. کارشناسی که انتخاب می‌کنند مدرک‌های پیشرفته کسب کنند، می‌توانند به دنبال دریافت گواهینامه برای تمرین به عنوان دستیار جراح باشند. این متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند در زمینه هایی مانند دستیار جراحی قلب، چشم پزشکی، تروما، و جراحی پلاستیک و ترمیمی تخصص داشته باشند.

چشم انداز شغلی رشته اتاق عمل

چشم انداز شغلی رشته اتاق عمل

پیش‌بینی می‌شود که استخدام رشته اتاق عمل از سال 2020 تا 2030 به میزان 9 درصد رشد کند که تقریباً به سرعت متوسط ​​​​برای همه مشاغل است.

به طور متوسط ​​در طول یک دهه، سالانه حدود 9000 فرصت برای رشته اتاق عمل پیش بینی می شود. انتظار می رود بسیاری از این فرصت ها ناشی از نیاز به جایگزینی کارکنانی باشد که به مشاغل مختلف منتقل می شوند یا از نیروی کار خارج می شوند، مانند بازنشستگی.

پیشرفت‌های فناوری پزشکی، جراحی را ایمن‌تر کرده است و عملیات‌های بیشتری برای درمان انواع بیماری‌ها و جراحات انجام می‌شود.

مهارت و دانش شغلی مورد نیاز برای رشته اتاق عمل

نظارت – نظارت/ارزیابی عملکرد خود، سایر افراد یا سازمان‌ها برای بهبود یا انجام اقدامات اصلاحی. مشاغل مرتبط با این مهارت را مشاهده کنید.

گوش دادن فعال – معرفی رشته اتاق عمل و درآمد آن توجه کامل به آنچه دیگران می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات گفته شده، پرسیدن سؤالات مناسب، و عدم قطع صحبت در زمان های نامناسب. مشاغل مرتبط با این مهارت را مشاهده کنید.

نظارت بر عملیات – تماشای گیج‌ها، شماره‌گیرها یا سایر نشانگرها برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه. مشاغل مرتبط با این مهارت را مشاهده کنید.

هماهنگی – تنظیم اقدامات در رابطه با اقدامات دیگران. مشاغل بیشتر مرتبط با این مهارت را ببینید.

تفکر انتقادی – استفاده از منطق و استدلال برای شناسایی نقاط قوت و ضعف راه حل ها، نتیجه گیری ها یا رویکردهای جایگزین برای مشکلات.

ذکر این نکته ضروری است که کارشناس اتاق عمل بودن احتیاج به تحمل زیادی برای دیدن زخمها، جراحت و همچنین باید تحمل زیادی برای شنیدن بوی بد اتاق عمل داشت.

بیشتر بخوانید : آخرین رتبه های قبولی پرستاری پردیس خودگردان ۱۴۰۲

ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته اتاق عمل

زمانی که شما از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدید و طرح خود را گذرانید می توانید برای ازمون وزارت بهداشت خود را اماده کنید.

رشته تکنولوزی اتاق عمل عنوانی برای فارغ التحصیلات رشته اتاق عمل در مقطع ارشد پزشکی است. علاوه بر فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل، فارغ التحصیلان هوشبری و پرستاری می توانند در این رشته شرکت کنند.

همچنین فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل علاوه بر رشته خودشان می توانند در یکی از رشته های زیر ازمون بهداشت شرکت کنند:

اموزش بهداشتو ارتقاء سلامت

فیزیولوژی پزشکی

ارگونومی

تکنولوزی گردش خون

علوم تشریحی

تاریخ علوم پزشکی

پرستاری مراقبت ویژه

پرستاری مراقبت ویژه نوزادان

سوالات متداول :

1. حقوق و درآمد رشته اتاق عمل چقدر است ؟

مبلغی بین 8 تا 12 میلیون تومان در ماه برای فردی که در یک مرکز دولتی مشغول به کار باشد

2. یک کارشناس اتاق عمل چه کاری انجام می دهد؟

در طول یک عمل جراحی، کارشناس اتاق عمل، ابزار و لوازم استریل را به جراحان و دستیاران اول می‌دهند. آنها ممکن است جمع کننده ها را نگه دارند، اندام های داخلی را در حین عمل در جای خود نگه دارند، یا تجهیزات جراحی روباتیک را راه اندازی کنند. فن‌آوران همچنین ممکن است نمونه‌هایی را که برای آنالیز آزمایشگاهی گرفته می‌شوند، مدیریت کنند.

3. چگونه می توانم یک کارشناس اتاق عمل شوم؟

برای تبدیل شدن به یک تکنسین جراحی خبره، باید در یک دانشگاه شرکت کنید. بخشی از اعتبار  تجربه بالینی است. بدون ساعات بالینی مورد نیاز ، نمی توانید الزامات تکنسین جراحی را برآورده کنید و نمی توانید گواهینامه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید