Search

کسری خدمت سربازی | بخشنامه جدید و شرایط دریافت

گرفتن کسری خدمت سربازی، یکی از دلایل رفتن به سربازی برای مشمولانی است که کسری خدمت دارند. زمانی که فرد بداند چقدر از سربازی او کم می‌شود تحمل و سپری کردن بقیه سربازی برای او راحت‌تر می‌شود.

در برخی موارد دیده شده که مشمول تنها دوره اموزشی را گذرانده و یا در بعضی شرایط فرد تنها ۶ ماه در پادگان حضور داشته و بقیه مدت خدمت را کسری گرفته است. در حال حاضر بر طبق بخشنامه‌های جدید در سال ۱۴۰۳ کسری‌های جدیدی اضافه شده است که داشتن اطلاعات در مورد آنها برای همه مشمولان قبل از اعزام به خدمت و سربازان در حال خدمت می‌تواند لازم و ضروری می باشد.

پس برای اینکه از این فرصت ایجاد شده استفاده کنید و بتوانید از تمام جزئیات و انواع کسری‌های جدید مطلع شوید با پارسین مشاوره همراه باشید.

برای گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت کفالت، معافیت پزشکی، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت عفو رهبری و… کافیست با تلفن ثابت با شماره 9099070084 بدون گرفتن کد با مشاوران خبره تماس بگیرید.

در صورت نداشتن تلفن ثابت و استفاده از بسته های مشاوره 50% تخفیف اینجا کلیک کنید.

کسری خدمت سربازی چیست؟

بر اساس قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه است که این ۲۴ ماه تبدیل به ۲۱ ماه خدمت در سال ۱4۰۳ شده است. با وجود کسری‌ها می‌توان این مدت ۲۱ ماه را کاهش داد.  کسری خدمت سربازی در واقع راهی برای کم کردن خدمت است که کاملاً قانونی است.

کسری خدمت یک نوع تسهیلات است که ستاد کل نیروهای مسلح برای سربازان وظیفه در نظر گرفته است. کسری می‌تواند مدت سربازی شما را کاهش دهد و مشمول بتواند زمان کمتری را در پادگان بگذراند.

بنابراین پیگیری برای دریافت کسری خدمت ارزش وقت گذاشتن دارد. به قول یکی از دوستان سرباز ما کم شدن حتی یک روز ارزش وقت گذاشتن دارد.

انواع کسری خدمت در بخشنامه جدید

بر طبق صحبت‌های سردار تقی مهری، رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا: ستاد کل نیروهای مسلح شرایطی را در نظر گرفته است که هر فرد با دارا بودن شرایط خاص بتواند در زمان خدمت کار مفیدی را انجام بدهد و مدت سربازی خود را کاهش دهد. افراد از طروق مختلف می‌توانند خدمت سربازی خود را کاهش دهند به شرطی که در زمان مشخص شده فعالیت‌هایی اعلام شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح را انجام داده باشند.

در سال ۱۴۰۳ کسری‌های جدیدی به انواع کسری‌ها اضافه شده است که قبلاً در قوانین نظام وظیفه خبری از این کسری‌ها نبود. کسری‌های مانند: کسری مهارت آموزان، کسری خدمت فرزندان، کسری برای افراد نخبه و…

مشمول اگر قبل از اعزام به خدمت سربازی از انواع کسری‌های خدمت و روش‌های دریافت آنها مطلع باشد، مسلماً می‌تواند طول مدت سربازی خود را کاهش دهد.

به طور کلی کسری‌هایی که سربازان در حین خدمت در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند از آن بهره‌مند شوند عبارتند از:

  • کسری خدمت ایثارگری
  •  کسری بسیج
  • کسری خدمت مناطق امنیتی
  •  کسری مناطق محروم و بد آب و هوا
  • کسری خدمت برای متاهلین
  • کسری خدمت فرزند
  • کسری مهارت آموزان
  • کسری برای افراد نخبه
  •  کسری خدمت برای حافظان قرآن و نهج البلاغه
  •  کسری خدمت غیربومی

بیشتر بدانید: معافیت سربازی – انواع معافیت‌های جدید در سال ۱۴۰۳ و شرایط دریافت

انواع کسری خدمت

کسری خدمت ایثارگری

کسری خدمت ایثارگری به افرادی تعلق می‌گیرد که پدر آنها چه در زمان جنگ و چه بعد از قطعنامه در مناطق جنگی و عملیاتی حضور داشتند. افراد ایثارگر به طور کلی شامل افراد رزمنده، جانبازان و اسرا می‌باشد. بر دریافت کسری خدمت فرزندان ایثارگر میزان مدت حضور پدر در جبهه، درصد جانبازی و همچنین مدت اسارت تاثیرگذار است.

به این صورت که به ازای هر ماه اسارت، یک ماه حضور در جبهه و یک درصد جانبازی در صورت دارا بودن شرایط دریافت کسری خدمت،  1۲ روز از خدمت فرزند ایثارگر کسر می‌شود.

باید خاطرنشان کرد که همه ی فرزندان ایثارگر نمی‌توانند از این کسری به خصوص استفاده کنند، تنها اشخاصی می‌توانند بهره‌مند شوند که غیبت سربازی نداشته باشند.. علاوه بر این سازمان نظام وظیفه در هر سال تنها ۲۰ هزار نفر از مشمولانی که دارای بیشترین درصد ایثارگری باشند در اولویت دریافت کسری ایثارگری قرار می‌دهد. تمامی جزئیات کسری ایثارگری در این مقاله وجود دارد.

نکته مهم: افرادی که می‌خواهند از کسری ایثارگری استفاده کنند بایستی قبل از اتمام خدمت خود مدارک و مراحل را طی کنند تا در زمان ترخیص از پادگان دچار مشکل نشوند و کارت پایان خدمت خود را به موقع دریافت کنند.

اشخاصی که پدر آنها میزان حضور در جبهه یا جانبازی یا اسارت بالایی دارند و هر کدام از سه مورد به تنهایی سبب معافیت سربازی فرد نمی‌شود می‌توانند از قوانین جدید معافیت ایثارگری استفاده کنند و از سربازی معاف شوند.

برای دریافت کسری خدمت ایثارگری، پدر مشمول بایستی تمامی مدارک حضور در جبهه را دارا باشد چون مراحل دریافت ایثارگری و استعلام آنها برای پادگان زمان بر است.

کسری خدمت بسیج

یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن کسری خدمت گرفت، سابقه عضویت در بسیج و حضور در دوره‌های آن است.

مشمولان برای بهره‌مند شدن از کسری خدمت بسیج از یک ماه تا نهایت ۶ ماه بایستی قبل از اعزام به خدمت سربازی در بسیج ثبت نام کرده باشند و سمتی را که حوزه‌های مختلف مانند پایگاه و غیره بر عهده گرفته باشد.

سقف دریافت کسری خدمت از طریق بسیج ۶ ماه است. دارا بودن کارت سبز بسیج یا دوره تکمیلی بسیج برای مشمولان می‌تواند امتیازات دیگری داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان پارسین مشاور تماس بگیرید تا بتوانید از کسری‌های بیشتری بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: آخرین تغییرات حقوق سربازان در سال 1403- مدرک تحصیلی،یگان خدمتی و تاهل

کسری جدید مهارت آموزان

کسری جدیدی که در سال ۱۴۰۳ توسط سازمان نظام وظیفه اعلام شد با عنوان کسری مهارت آموزی است. این کسری در حال حاضر در پادگان‌ها قابل اعمال است و تنها افراد خاصی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. سه گروه می‌توانند از کسری سرباز ماهر استفاده کنند:

1.افرادی که دیپلم هنرستان یا کار و دانش دارند.

2.فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی

3.افرادی که مدرک دانشگاهی دارند  و دارای یک مدرک مهارتی باشند.

باید اضافه کرد؛ کسری مهارت آموزان در حین خدمت به مدت یک ماه می‌باشد و علاوه بر دریافت کسری افرادی که دارای مهارت‌های خاصی می‌باشند ۸ امتیاز دیگری برای این افراد در نظر گرفته شده است. از جمله دریافت یک ماه مرخصی، تعیین محل خدمت خود و…

برای دریافت این نوع کسری باید قبل از اعزام به خدمت یک سری مراحل و کارها را انجام داد. همچنین مدارکی که به عنوان مهارت تخصصی ارائه می‌شود باید از یک سازمان خاص باشد تا در زمان خدمت از امتیازات آن بهره‌مند شد.

کسری خدمت برای نخبگان

کسری خدمت نخبگان مختص افرادی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا می‌باشند. این افراد می‌توانند در زمان دانشجویی یا پس از فارغ التحصیلی با دریافت پروژه‌هایی کسری دریافت کنند.

بر طبق گفته‌های سردار مهری؛ افراد نخبه می‌توانند از کسری‌های خدمت متعددی استفاده کنند. این افراد صرفاً ۴ ماه آموزش نظامی می‌بینند و بعد از آن برای ادامه پروژه یا طرح تحقیقاتی اقدام می‌کنند.

افراد نخبه ممکن است در ادارات و یا در یگان‌های نظامی پروژه‌های تحقیقاتی خود را ارائه بدهند و پس از اتمام طرح کارت پایان خدمت برای آنها صادر شود.

افراد نحبه می توانند به دو صورت از کسری خدمت نخبه  استفاده کنند. اشخاصی که می‌خواهند قبل از اعزام به خدمت اقدام کنند برای پروژه یا طرح تحقیقاتی و روش دوم افرادی که در حین خدمت طرح‌هایی را که نیروهای مسلح برای این افراد در نظر گرفته است، استفاده می کنند.

میزان کسری خدمت از طریق کسری پروژه می‌تواند از یک ماه تا ۲۱ ماه هم باشد.

دریافت کسری پروژه برای افراد نخبه صرفاً با داشتن شرایط خاص همراه است.

در ادامه بخوانید: معافیت پزشکی از طریق بیماری‌های استخوان و اسکلت

کسری خدمت نخبگان

کسری خدمت غیر بومی

کسری دیگری که سربازان در حین خدمت می‌توانند از آن بهره‌مند شوند کسری راه دور یا کسری غیر بومی است.

سربازانی که در شهر خودشان تا ۲۰۰ کیلومتر شعاع محل سکونتشان بومی آن منطقه به حساب می‌آیند و خدمت این افراد به مدت ۲۱ ماه است. بیش از ۲۰۰ کیلومتر، سرباز غیر بومی تلقی می‌شود و این سربازان به مدت ۱۸ ماه خدمت می‌کنند.

کسری خدمت مناطق مرزی و مناطق بد آب و هوا

به طور قطع افرادی که در مناطق مرزی و یا مناطق بد آب و هوا و سخت دوران سربازی خود را می‌گذرانند، ستاد کل نیروهای مسلح به خاطر شرایط خاص این سربازان کسری خدمت برای این اشخاص در نظر گرفته است.

بنابراین مشمولانی که در یکی از مناطق مرزی یا مناطق بد آب و هوا و محروم دوران خدمت خود را می‌گذرانند با توجه به محل خدمت که جز این مناطق می‌باشد یا نه، به تمام سربازان آن پادگان کسری خدمت تعلق می‌گیرد.

کسری خدمت منطقه عملیاتی پدر

کسری خدمت منطقه عملیاتی پدر یا کسری خدمت پدر بعد از قطعنامه موضوعی است که برخی از مشمولان از ما سوال می‌پرسند که با داشتن سابقه حضور پدر در مناطق عملیاتی و بعد از قطعنامه آیا می‌توانم از کسری خدمت ایثارگری بهره‌مند شد؟

برخی مناطق به عنوان مناطق مرزی و عملیاتی توسط ستاد کل نیروهای مسلح نامگذاری شده اند که در صورت حضور پدر در یک بازه زمانی خاص و انجام دادن عملیات جنگی یا پاک سازی مین به عنوان مناطق عملیاتی محسوب شدند. در صورتی که پدر مشمول با حضور در آن مناطق و دارا بودن شرایط، فرزند او می‌تواند به ازای هر ماه حضور در آن منطقه عملیاتی به او ۱۲ روز کسری خدمت تعلق بگیرد.

کسری خدمت سربازی برای متاهلین

کسری دیگری که در سال ۱۴۰۳ برای افراد متاهل در نظر گرفته شد کسری خدمت متاهلین است. سازمان وظیفه عمومی برای افرادی که متاهل هستند امتیازات خاصی در نظر گرفته است و جدیداً به خاطر تشویق افراد متاهل و دارای فرزند به سربازی، کسری سربازی را برای این افراد در نظر گرفته است.

بیشتر بدانید: انتقالی از یگان خدمتی در سربازی (بعد از ۶ ماه)

کسری خدمت فرزند

کسری خدمت که جدیداً مدت آن تغییر پیدا کرده است، کسری خدمت فرزند است. در قانون قدیم سازمان نظام وظیفه عمومی افرادی که دارای فرزند بودند، برای هر فرزند تنها سه ماه کسری را در نظر می گرفت؛ به این صورت که برای فرزند اول سه ماه کسری، فرزند دوم و…هر کدام سه ماه کسری در نظر می‌گرفت.

خبر خوشی که باید به افراد متاهل و دارای فرزند اعلام کرد این است که در بخشنامه جدید میزان کسری خدمت سربازی به خاطر فرزندان تغییرات اساسی لحاظ شده است. به این صورت که برای فرزند اول 3 ماه کسری، فرزند دوم ۴ ماه کسری و فرزند سوم ۵ ماه کسری لحاظ می‌شود.

مشمولانی که دارای غیبت سربازی هستند و دارای فرزند می‌باشند، بر طبق معافیت سربازی جدید در سال 1402 می‌توانند از رفتن به سربازی معاف شوند و لازم نیست دفترچه خدمت خود را پست کنند.

البته دریافت معافیت سربازی از طریق فرزند تابع شرایطی خاص مانند داشتن سن خاص و تعداد فرزندان است.

شرایط دریافت کسری خدمت سربازی

حال که با تمام کسری‌های خدمت آشنا شدید بایستی با شرایط دریافت و قوانین آنها اگاهی پیدا کنید. برای ثبت کسری خود در هنگام سربازی رعایت قوانین و شرایط آن لازم است. در صورتی که شما شرایط دریافت کسری را نداشته باشید هرچند تمامی مدارک شما آماده باشد آن کسری به شما تعلق نمی‌گیرد. پس برای اینکه دچار مشکل نشوید این قوانین را مرور کنید:

  • افرادی هستند که کسری خدمت آنها بیش از ۲۱ ماه است مانند افراد متاهل که دارای کسری ایثارگری یا بسیج هم هستند. این افراد با وجود اینکه تمام طول مدت سربازی آنها کسر می‌شود باز ملزم به گذراندن دوره آموزشی هستند و باید به مدت دو ماه دوره آموزشی را بگذرانند.
  • مهمترین مانع برای دریافت کسری خدمت داشتن غیبت سربازی است، مگر اینکه شخص بتواند این مشکل را حل کند.
  • در زمان خدمت می‌توان از دو یا چند کسری خدمت استفاده کرد هیچ محدودیتی برای دریافت چند نوع کسری با هم وجود ندارد، ولی در برخی ارگان‌ها چند کسری با هم مساوی است با دوندگی بیشتر.
  • اطلاع به موقع از کسری‌های جدید و اقدام برای دریافت آنها (برخی کسری‌ها و امتیازات تنها برای یک بازه زمانی خاص اعلام می‌شود).

با تمام این تفاسیر، برای استفاده از کسری خدمت بایستی شما عزیزان از تمامی قوانین و شرایط لازم مطلع شوید. تیم پارسین مشاوره در این زمینه می‌تواند مشاوره تخصصی کسری خدمت سربازی به شما ارائه بدهد. در صورت حضور در پادگان و  دسترس نداشتن به تلفن ثابت می‌توانید از تسهیلات ویژه این مرکز، تماس با موبایل و استفاده از بسته‌های ۵۰ درصدی تخفیفی مشاوره بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

1.کسری سرباز ماهر چند ماه است و در همه ارگان ها قابل دریافت است؟

کسری مهارت اموزان یکماه است و امکان دریافت ان در همه ارگان ها وجود دارد.

2.ایا ایثارگری پدر را می توان بین دو برادر تقسیم کرد و هر دو کسری سربازی گرفت ؟

خیر-این شرایط وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید