Search

تمامی جزئیات کسری خدمت ایثارگری

تمامی جزئیات کسری خدمت ایثارگری

          

جزئیات کسری خدمت ایثارگری برای هر مشمولی رفتن به سربازی انتخاب سختی است چون معتقدند دو سال از بهترین سال های عمرم تلف می شود. اما با داشتن شرایط دریافت کسری خدمت و امید به کم شدن خدمت گذراندن دوران سربازی قابل تحمل تر می شود. یکی از بهترین کسری های سربازی، کسری خدمت ایثارگری است که معمولاً کلیه مشمولانی که پدر و مادرشان دارای سابقه ایثارگری است می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. جدول کسری خدمت سربازی  برای بهره مندی از کسری خدمت جبهه پدر بایستی از تمامی جزئیات دریافت کسری خدمت ایثارگری مطلع شد تا بتوان اقدامات لازم را در زمان مناسب و به موقع انجام داد.

 

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند معافیت تحصیلی معافیت پزشکی معافیت از طریق کفالت معافیت ایثارگران معافیت مددجویان معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

 

برای آگاه شدن از آخرین جزئیات قوانین مربوط به کسری خدمت ایثارگری و همچنین شرایط، مدارک و مراحل دریافت کسری ایثارگری با پارسین مشاوره همراه باشید.

بنابر قوانین سازمان وظیفه عمومی، افرادی که والدین آنها دارای بیشترین مدت حضور در جبهه، درصد جانبازی و مدت اسارت بودند می توانند از کسری بیشتری برخوردار شوند.

قانون کسری خدمت ایثارگری تا چه سالی است بر اساس ماده 88  برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، سربازان در حین خدمت برای هر ماه حضور در جبهه، هر یک درصد جانبازی و هر ماه اسارت پدر به آنان 12 روز کسری خدمت تعلق بگیرد. بر طبق همین برنامه پیش بینی شد در هر سال حداکثر تعداد بیست هزار نفر  از فرزندان ایثارگر که بالاترین امتیاز از درصد جانبازی، اسارت و رزمندگی والدین را دارند بنابر ضوابط و آماده کردن مدارک مورد نیاز از کسری خدمت بهره مند شوند. پس از پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه مقررات مربوط به کسری و معافیت ایثارگری تغییر می کند.

جزئیات کسری خدمت ایثارگری

چرا باید از جدیدترین قوانین کسری خدمت ایثارگری مطلع شد

 

نحوه محاسبه کسر خدمت فرزندان ایثارگران در قوانین نظام وظیفه همیشه تغییرات دیده شده، بخصوص در قوانین مربوط به کسری و معافیت ایثارگری، که با توصیه مقام معظم رهبری یا تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح تبصره های جدید برای یک دوره کوتاه مدت اضافه یا حذف شده دیده می شود.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

 

بطور مثال؛ در سال 1396 قوانین مربوط به معافیت ایثارگری تغییرات زیادی در آن دیده شد و قرار بود تا پنج سال قوانین مربوطه اجرا شود اما تنها یک سال یعنی سال 96 اجرا شد. بسیاری از افراد در این سال از خدمت سربازی معاف شدند. تمامی جزئیات مربوط به این قوانین در مقاله ای دیگر ذکر شده.

اگر مشمولان از این قوانین جدید به موقع مطلع نشود ممکن است برای همیشه نتواند از کسری خدمت ایثارگری بهره مند شوند. در شرایطی دیگر ما دیده ایم اگر مشمول در آن دوره برای کسری اقدام می کرد امکان داشت از کسری بیشتری برخوردار می شد.

در مورد دیگری؛ گرفتن کسری ایثارگری با داشتن غیبت سربازی ممکن نیست. اما در سال 1397 بخاطر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر، به افرادی که دارای غیبت بودند و سهمیه ایثارگری داشته اند فرصت داده شد تا تاریخ 12 فروردین 1398 دفترچه خدمت خود را پست کنند و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند تا بتوانند از تسهیلات کسری خدمت جبهه پدر بهره مند شوند.

 

در ادامه بخوانید: قانون کسری خدمت برای فرزندان ایثارگر

منظور از ایثارگران چه کسانی هستند

 

استعلام کسری خدمت جبهه پدر واژه ایثار به معنی از خود گذشتن، بذل کردن، دیگر را برخود ترجیح دادن است. ایثارگر اصطلاحی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص پس از پایان جنگ تحمیلی در میان مردم این اصطلاح بسیار پر رنگ شده و بیشتر بکار گرفته می شود.

بطور کلی ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران افرادی که برای دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور و مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان انجام وظیفه کرده اند در دو گروه ایثارگران و رزمندگان قرار داده اند.

ایثارگران شامل؛  شهدا، مفقود الاثر، جانبازان، اسراء و آزادگان

رزمندگان؛ شامل دو رزمنده داوطلب بسیجی یا جهادگران و رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح می باشد. رزمندگان، همسر و فرزندان رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح که به کارکنان نیروی ثابت، پیمانی، پایور و وظیفه در ارگان های ارتش، سپاه، ژندارمری گفته می شود.

  • بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئولیت اصلی رسیدگی به امور ایثارگران را بر عهده دارد، اما رزمندگان فاقد نهاد یا دستگاهی هستند که متولی امور آنان باشد.
  • نیروهای که از طریق ارتش اعزام شده اند همه کارت ایثارگری دارند و چند سالی هست که ستاد کل نیروهای مسلح سپاه برای تمامی رزمندگان اعزام های زمان جنگ و داوطلبانه بسیجی کارت رزمندگی صادر می کند. برای رزمندگان ژندارمری کارت ایثارگری صادر نشده است.

شرایط دریافت کسری خدمت ایثارگری

 

مشمولانی که والدین آنها سابقه حضور در جبهه دارند و یا جانبازی دارند می توانند از طریق آن کسری دریافت کنند. شرایط دریافت کسری خدمت ایثارگری متفاوت با بقیه کسری ها می باشد.

هر مشمولی برای بهره مندی از این کسری بایستی از شرایط، ضوابط و تمامی جزئیات مربوط به کسری خدمت ایثارگری اطلاع کامل داشته باشد. چون در طی چند سال گذشته تغییرات زیادی در کسری خدمت ایثارگری دیده شده. در ذیل شرایط دریافت کسری خدمت ایثارگری نام برده می شود؛

1.در صورتی که پدر و مادر هر دو دارای سابقه ایثارگری و حضور در جبهه داشته باشند، می توان از مجموع سوابق هر دو استفاده کرد  که به آن قانون تجمع کسری ایثارگری گفته می شود.

2. به ازای هر ماه حضور در جبهه، هر یک درصد جانبازی و هر ماه اسارت پدر به مشمول 12 روز کسری حدمت تعلق می گیرد.

3. مشمولانی که پدر آنان  دارای سابقه ایثارگری است، تنها در زمان سربازی و در حین خدمت می توانند برای دریافت کسری ایثارگری اقدام کنند.

4. به مشمولان غایب که والدین آنان دارای سابقه ایثارگری است، کسری خدمت ایثارگری تعلق نمی گیرد.

5. بر طبق قوانین نظام وظیفه، تنها یک فرزند می تواند از سابقه ایثارگری والدین استفاده کند و کسری دریافت کند.

6. امکان تقسیم کسری خدمت ایثارگری بین دو فرزند وجود ندارد، تنها در یک مورد امکان تقسیم کسری وجود دارد. مگر این که فرزندان دوقلو یا سه قلو و همزمان در حال خدمت باشند امکان تقسیم سابقه ایثارگری پدر و مادر وجود دارد و آن هم در صورت در خواست والدین این امر ممکن می شود.

7. برای بهره مندی از کسری خدمت ایثارگری هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.

تمامی جزئیات کسری خدمت ایثارگری

نامه تاییدیه سابقه ایثارگری پدر

 

برای دریافت کسری خدمت ایثارگری، هر مشمولی در مرحله اول بایستی نامه تاییدیه حضور در جبهه پدر را از ارگان یا اداره مورد نظر تهیه کند. برای این کار سربازان در حین  خدمت از یگان خدمتی خود، نامه ای مبنی بر استعلام حضور در جبهه پدر تهیه کنند و آن نامه را به یگان خدمتی پدر تحویل دهد. تا استعلام لازم از سوابق ایثارگری و زمان حضور در جبهه پدر گرفته شود. جزئیات مربوط به دریافت کسری خدمت ایثارگری خیلی زیاد است.

بایستی یادآوری کرد تا میزان سوابق ایثارگری پدر تایید نشود نمی توان به سراغ تهیه مدارک مورد نیاز برای گرفتن کسری رفت.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کسری خدمت ایثارگری

برای ثبت شدن میزان کسری خدمت ایثارگری در سامانه وظیفه عمومی مدارکی مورد نیاز هست. که این مدارک عبارتند از؛

1.اصل و کپی کارت ملی مشمول

2. اصل و کپی کارت ملی پدر مشمول

3. اصل و کپی شناسنامه مشمول

4. اصل و کپی شناسنامه ایثارگر

5.اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی مشمول

6. کپی کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت برادر یا گواهی اشتغال به تحصیل در صورت داشتن برادر  

7. سه قطعه عکس با لباس نظامی 4*3 با زمینه سفید و تمام رخ مشمول

شرایط عکس مشمول:

  • موی سرو صورت معمول و متعارف باشد.
  • فاقد زیورآلات، کراوات و … باشد.
  • عکس پشت نویسی شده باشد.

عکس غیر متعارف عودت داده می شود  و باعث طولانی شدن روند رسیدگی خواهد شد.

8. کپی کارت ایثارگری پدر

9. کپی کارت پایان خدمت پدر

10. گواهی حضور در جبهه از آخرین یگان خدمتی پدر

11.خرید دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر پلیس+ 10 و تکمیل فرم شماره یک

البته ممکن است در قرارگاههای مختلف مدارکی متفاوت باشند.

برای دریافت مشاوره کامل و تمامی جزئیات در زمینه کسری خدمت ایثارگری می توانید با کارشناسان نظام وظیفه مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

مراحل دریافت کسری خدمت ایثارگری

 

برای ثبت هر نوع کسری خدمت در پرونده سربازی ( ایثارگری، بسیج و…) در دوره آموزشی نمی توان اقدام کرد. دقیقاً زمانی که یگان خدمتی شما مشخص می شود می بایست برای دریافت کسری اقدام نمود.

برای دریافت کسری خدمت ایثارگری به ترتیب باید این مراحل را پشت سر گذراند؛

اول؛ مشمول از یگان خدمتی خود نامه ای مبنی بر اشتغال به خدمت اخذ کند

دوم؛ مراجعه ایثارگر یا رزمنده به یگان خدمتی یا ارگان مورد نظر خود برای استعلام سوابق ایثارگری

سوم؛ تهیه مدارک مورد نیاز برای گرفتن کسری ایثارگری

چهارم؛ دریافت گواهی درصد جانبازی از بنیاد شهید و امور ایثارگران( در صورت داشتن درصد جانبازی)

نکته مهم: به گفته سردار کمالی، فقط ایثارگرانی که جانبازی آنها به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران رسیده می تواند از کسری خدمت ایثارگری استفاده کند.

مرحله پنجم؛ مراجعه به دفاتر پلیس+ 10 و ثبت کردن درخواست در سامانه نظام وظیفه عمومی

مرحله ششم؛ ارائه برگه ثبت شده درخواست کسری ایثارگری به یگان خدمتی سرباز و ثبت در سوابق خدمتی او

بیشتر بخوانید: بررسی معافیت کفالت پدر با داشتن برادر

تمامی جزئیات کسری خدمت ایثارگری

سایر کسری های خدمت سربازی

 

سوالی که در این بین پیش می آید این است که از چه راههای دیگری می توان کسری گرفت و زمان خدمت را کوتاه تر کرد. در زمان سربازی، سرباز می تواند از سایر کسری های خدمت مانند؛ کسری بسیج، کسری فرزند، کسری پروژه خدمت، کسری خدمت مناطق امنیتی و بد آب وهوا و جدیداً هم کسری متاهل به ان اضافه شده، بهره مند شود.

در زمان سربازی، مشمولان می توانند از قانون تجمیع کسری خدمت ایثارگری با دیگر کسری خدمت استفاده کنند. به عنوان مثال می توان زمان کسری جبهه پدر را با کسری بسیج با هم جمع کرد. در صورتی که شخص شرایط دریافت کسری های دیگر را داشته باشند.

1.کسری خدمت بسیج

 

یکی از ساده ترین راه های دریافت کسری خدمت سربازی، استفاده کردن از کسری بسیج است. البته برای دریافت کسری بسیج مشمول بایستی در پایگاه های بسیج مساجد یا دانشگاه ها عضو باشد و عضو فعال باشد.میزان کسری بسیج، به میزان فعالیت و سمت فرد در آن پایگاه بستگی دارد.

مشمولانی که دارای سابقه بسیجی فعال هستند می توانند علاوه بر دریافت کسری خدمت، در صورت تمایل برای خدمت در سپاه پذیرش بگیرند. داشتن کارت سبز بسیجی یا دوره تکمیلی بسیج یک امتیا ز مثبت برای مشمول است.

 

2. کسری خدمت فرزند

این نوع کسری خدمت به مشمولانی داده می شود که دارای فرزند باشند یا در حین خدمت خداوند به آنها فرزندی هدیه داده باشد. بر اساس قوانین نظام وظیفه به ازای هر فرزند سه ماه از خدمت فرد کسر می شود.

3. کسری خدمت پروژه

 

برای دریافت این نوع کسری، مشمول بایستی مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد. میزان کسری خدمت، از 2 ماه تا 19 ماه می باشد. هر فردی می تواند حداکثر دو پروژه از یک ارگان دریافت کند. برای دریافت کسری پروژه، مشمول بایستی یک رزومه خوب تهیه کند تا بتواند از ارگان مربوطه پروژه دریافت کند.

 

4. کسری خدمت مناطق امنیتی و بد آب وهوا

 

قوانین نظام وظیفه برای افرادی که دوران سربازی خود رادر مناطق بد آب و هوا و محروم می گذرانند کسری خدمت 2 ماه در نظر گرفته است. همچنین سربازانی که خدمت خود را در مناطق درگیر عملیاتی یا امنیتی می گذرانند کسری خدمت 3 ماهه به آنان تعلق می گیرد.

 

5. کسری خدمت سربازان متاهل

 

یکی از کسری های که طی این یکی دو ساله به سربازان متاهل در حین خدمت داده شد، کسری خدمت 2 ماهه بود. بر اساس مصوبه فرماندهی معظم کل قوا خدمت سربازان متاهل 2 ماه کاهش یافت. باید اضافه کرد که این کسری به همه سربازان متاهل داده نمی شود، تنها به سربازانی که اعزامی 1399/09/01 به بعد در هر منطقه ای که خدمت می کنند تعلق می گیرد.

البته علاوه بر این کسری دو ماهه سربازان متاهل از یکسری تسهیلاتی که سازمان وظیفه عمومی بر آنها در نظر گرفته است برخوردار می شوند.

اطلاع داشتن از تمامی جزئیات کسری خدمت ایثارگری و باخبر بودن از جدیدترین اطلاعات و قوانین کسری خدمت ایثارگری به فرد کمک می کند در زمان مناسب و به موقع اقدام کند. در ضمن ممکن هست در همان دوره از کسری بیشتری بهره مند شود.

سوالات متداول:

 

1. آیا برای دریافت کسری خدمت ایثارگری در زمان تحصیل می توان اقدام کرد؟

خیر– تنها در حین خدمت می توان برای کسری جبهه پدر اقدام کرد.

2.اگر شخصی غیبت داشته باشد می تواند از کسری ایثارگری پدرش استفاده کند؟

خیر– با وجود غیبت نمی توان از کسری خدمت ایثارگری استفاده کرد.

3. در چه صورتی از درصد جانبازی پدر می توان کسری خدمت گرفت؟

طبق گفته سردار کمالی؛ تنها ایثارگرانی که جانبازی آنها به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران رسیده باشد، فرزندان آنها از کسری ایثارگری می توانند بهره مند شوند.

4. آیا افرادی که در زمان جنگ از طریق ژاندارمری به جبهه اعزام شده اند، کارت رزمندگی می توانند دریافت کنند؟

خیر- رزمندگان که از طریق ژاندارمری به جبهه اعزام شده اند برای آنها کارت ایثارگری صادر نشده.

 

 

 

2 پاسخ

  1. باسلام . بنده نامه کسری را از یگان خدمتی پدرم دریافت کردم اما قبل از ارائه به یگان خدمتی خودم نامه مفقود شد . آیا امکان دریافت مجدد نامه از یگان خدمتی پدرم وجود دارد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید