Search

قانون کسری خدمت برای فرزندان ایثارگر

آخریت مهلت اجرای قانون کسری خدمت ایثارگری تا سال 1401

پس از گذراندن دوران آموزشی در سربازی و مشخص شدن یگان خدمتی، معمولاً افراد به دنبال کم کردن این دوران و به نوعی دریافت کسری خدمت هستند. نحوه محاسبه کسر خدمت فرزندان ایثارگران اولین کسری که به فکر افرادی که والدین آنها سابقه ایثارگری دارند و نتوانستن از طریق همین سابقه ایثارگری از خدمت سربازی معاف شوند، استفاده از آن برای دریافت کسری خدمت ایثارگری است. بنابراین هر مشمولی، بایستی با قانون کسری خدمت ایثارگری آشنا باشد تا بتواند در زمان مناسب از آن استفاده کند.

استعلام کسری خدمت ایثارگران بر طبق ابلاغیه ستاد کل نیرو های مسلح در مورخ  1398/2/28 سربازان در حین خدمت که والدین آنان سابقه حضور در جبهه، جانبازی و اسارت دارند می توانند به ازای هر ماه حضور در جبهه، هر یک درصد جانبازی و هر ماه اسارت، 12 روز از خدمت سربازی آنان کسر شود.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند معافیت تحصیلی معافیت پزشکی معافیت از طریق کفالت معافیت ایثارگران معافیت مددجویان معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

یکی از سوالاتی که اکثر مشمولان و خانواده ها از ما می پرسند این است که «آخرین مهلت اجرای قانون کسری خدمت ایثارگری چه تاریخی است» بر طبق گفته های سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، آخرین مهلت اجرای این قانون تا سال 1401 است و به احتمال زیاد، قانون کسری خدمت ایثارگری از سال 1401 به بعد دیگر اجرا نشود.

نکته: مشمولان برای استفاده از سابقه ایثارگری والدین و دریافت کسری خدمت، بایستی در حین خدمت باشند و فاقد غیبت باشند.

برای دریافت مشاوره شرایط معافیت کفالت پدر بیمار لطفا کلیک نمایید .

مشمولان عزیز قوانین مربوط به وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر هستند. کلیه مشمولان بایستی از آخرین خبرها و مقررات مربوطه اطلاع کامل داشته باشند تا در زمان مناسب برای معافیت یا کسری خدمت بخصوص کسری ایثارگری اقدام کنند. در زیر تمامی قوانین که در مورد کسری ایثارگری تا بحال اجرا شده را یادآور می شویم. اگر برای کسری ایثارگری در زمان مناسب اقدام نکنید ممکن است شانس دریافت این کسری را از دست بدهید.

قانون معافیت ایثارگری

معافیت سربازی

نحوه دریافت کسری خدمت ایثارگری بر اساس ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی، افرادی که پدر یا مادرشان در زمان جنگ در مناطق جنگی یا عملیاتی حضور داشته اند. در صورتی یکی از فرزندشان از سربازی معاف می شود که :

1.حداقل دارا ی 25 درصد جانبازی یا

2. دارای 30 ماه حضور در جبهه یا

3. دارای 24 ماه اسارت باشند.

این قانون طی این سال ها ثابت بوده و با عنوان« قانون قدیم معافیت ایثارگری» از آن نام برده می شود. تنها یک سال تغییراتی در آن دیده شد. در سال 1396 قانونی توسط مجلس شورای اسلامی در مورد معافیت ایثارگری تصویب شد که ستاد نیروهای مسلح آن را پذیرفت. این قانون قرار بود 5 سال اجرا شود یعنی تا سال 1400 باشد و به قانون جدید معافیت ایثارگری نامگذاری شد.

قرار بر این شد که 20 هزار فرزند ایثارگری که امتیاز بالاتری دارند از خدمت سربازی معاف شوند. اما این قانون فقط در سال 96 اجرا شد.

مفاد این قانون به این صورت بود که در هر سال افرادی که پدرشان امتیاز بالاتری از ایثارگری دارند از سربازی معاف شوند.

  • سال 96 ؛ افرادی که پدرشان 28 و 29 امتیاز داشته اند معاف می شده اند
  • سال 97؛ مشمولانی که پدرشان 26 و 27 امتیاز دارند معاف بوده اند که در سال 97 اجرا نشد.

مشمولان در حین تحصیل می توانند برای معافیت ایثارگری اقدام کنند و در صورت داشتن شرایط از سربازی شوند.

در حال حاضر، مشمولانی که پدرشان سابقه ایثارگری یا جانبازی داشته اند بایستی بر طبق قانون قدیم معافیت ایثارگری، امتیاز لازم را داشته باشند که از سربازی معاف شوند. قانون جدید معافیت ایثارگری برای سابقه جبهه 28 و 29 امتیاز تنها تا پایان شهریور 98 قابل اجرا بود و برای همیشه بسته شد.

مقاله: قانون جدید خرید خدمت سربازی در سال 1403

قانون تجمع معافیت ایثارگری

کسری خدمت ایثارگری ارتش همان طور که در بالا ذکر شد به ازای هر 24 ماه اسارت یک فرزند معاف می شود. به ازای هر 25 درصد جانبازی یک پسر معاف می شود و به ازای هر 30 ماه سابقه حضور در جبهه یک فرزند از سربازی معاف می شود.

در قوانین ایثارگری سه نوع تجمع وجود دارد که عبارتند از:

1.تجمع سوابق ازادگی، رزمندگی و جانبازی

2. تلفیق سوابق ایثارگری والدین با هم

3. تجمع کسری ایثارگری

این سه مورد قانون تجمع قابل اجرا هستند.

مثال؛
استعلام کسری خدمت جبهه پدر
مشمولی را در نظر بگیرید که پدرش 10 درصد جانبازی و 20 ماه سابقه حضور در جبهه را دارد. اگر این مشمول بخواهد برای معافیت از قانون معافیت ایثارگری استفاده کند نه مدت رزمندگی پدرش 30 ماه است و نه درصد جانبازی پدر 25 درصد، که برای معافیت اقدام کند. این شخص می تواند از قانون تجمع ایثارگری استفاده کند و درصد جانبازی پدر با رزمندگی او جمع شود تا از سربازی معاف شود.

برای استفاده از قانون تجمع ایثارگری مشمول بایستی به پلیس +10 مراجعه کند و درخواست استفاده از این  قانون را داشته باشد.

قانون کسری خدمت ایثارگری در سال 1403

قانون کسری ایثارگری در طی چند سال گذشته تغییرات زیادی داشته است. برای مثال در سال 1390 به ازای هر یک درصد جانبازی و هر ماه رزمندگی و اسارت یک ماه کسری خدمت به فرزندان ایثارگر داده می شد. اما در سال 1396 قانون دیگری در مورد کسری خدمت ایثارگری تصویب شد که به صورت زیر بود:

متولدین 72 به قبل در صورتی که تاریخ اعزام آنان  1396/9/19 باشد و امتیاز کمتری از 28 و 29 ایثارگری داشته باشند به ازای هر امتیاز 9 روز کسری دریافت می کرده اند. قانون 9 روز کسری فقط در سال 96 اجرا شد.

بر اساس ماده 88 برنامه ششم توسعه مجلس که به سازمان وظیفه عمومی ابلاغ شد. برای هر ماه حضور در جبهه، هر یک درصد جانبازی و هر ماه اسارت 12 روز کسری خدمت تعیین شد. این قانون در حال حاضر اجرا می شود و همچنان پا برجاست.

بیشتر بخوانید : معافیت سربازی از طریق واریکوسل

در صورتی که سابقه ایثارگری پدر به حدنصاب معافیت نرسد مشمول می تواند در حین خدمت درخواست کسری بدهد.

نکته: حداقل امتیاز برای استفاده از این قانون 6 امتیاز است یعنی ایثارگری دارای 5 امتیاز کسری به فرزندش تعلق نمی گیرد. در ضمن محدودیت سنی برای دریافت کسری ایثارگری وجود ندارد.

مدت زمان دریافت کسری خدمت ایثارگری به مدت زمان حضور پدر در جبهه، زمان اسارت و یا درصد جانبازی بستگی دارد. هرچقدر این زمان بیشتر باشد مشمول از مدت سربازی او بشتر کسر می شود.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین اخبار روز کسری خدمت ایثارگری با کارشناسان نظام وظیفه مرکز پارسین مشاوره تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیر غایب 1403

آیا امکان تقسیم کسری خدمت ایثارگری بین دو فرزند وجود دارد

در مشاوره های نظام وظیفه از ما سوال می کنند که پدرم 24 ماه رزمندگی دارد و برادر بزرگترم فقط 8 ماه از این 24 ماه سابقه ایثارگری پدر را استفاده کرد. آیا من هم می توانم در زمان خدمت از این 12 امتیاز باقی مانده استفاده کنم و کسری خدمت بگیرم؟

در پاسخ به سوال این عزیز لازم می دانم دقیقاً گفته سردار مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی را در مورد تقسیم کسری خدمت ایثارگران بین دو فرزند را برای شما یادآوری کنم؛ « صدور کسری خدمت ایثارگری تنها برای یک فرزند امکان پذیر است.»

کسری خدمت ایثارگری را نمی توان بین دو فرزند تقسیم کرد. مگر در دو شرایط این کار امکان پذیر می شود:

1.فرزندان دو قلو یا سه قلو که همزمان در حین خدمت باشند و آن هم در صورت رضایت والدین این کار امکان پذیر است.

2. شرایط دیگر، مدت زمان حضور پدر در جبهه و جانبازی او به اندازه ای برسد که یک فرزند معاف شود و فرزند دیگر بتواند از باقی مانده سوابق کسری خدمت ایثارگری دریافت کند.

در ادامه بخوانید: بررسی معافیت کفالت پدر با داشتن برادر

مشمولان غایب می توانند از کسری خدمت ایثارگری استفاده کنند

استفاده از کسری خدمت یکی از روش های است که دوران سربازی را راحت تر می کند. مشمولانی که والدین آنان دارای سابقه ایثارگری هست می توانند در این دوران از کسری خدمت ایثارگری بهره مند شوند.

برای دریافت کسری خدمت ایثارگری دو شرط لازم است:

1.مشمول دارای غیبت نباشد.

2. فرد در حین خدمت باشد که بتواند از این تسهیلات استفاده کند.

حال سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که آیا با داشتن غیبت سربازی می توان از کسری خدمت ایثارگری بهره مند شد؟

در حال حاضر با داشتن غیبت نمی توان از سابقه ایثارگری پدر استفاده کرد. تنها در یک مورد و آن هم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و دهه فجر به فرزندان ایثارگری دارای غیبت و آن هم در صورتی که تا تاریخ 12 فروردین ماه سال 1398 دفترچه خدمت خود را پست کرده باشند و وضعیت خدمت خود را مشخص کرده باشند. در غیر این صورت از این تاریخ به بعد کسری خدمت ایثارگری به فرزندان ایثارگر تعلق نمی گیرد.

بیشتر بخوانید : قانون کسری خدمت برای فرزندان ایثارگر

آیا کسری خدمت ایثارگری به داماد تعلق می گیرد

اگر ایثارگر فرزند ذکور نداشته باشد. آیا داماد این فرد ایثارگر می تواند در زمان سربازی از سابقه ایثارگری پدر خانم خود استفاده کند و کسری بگیرد؟

بنابر قوانین سازمان وظیفه عمومی کسری خدمت ایثارگر تنها به فرزند ایثارگر تعلق می گیرد. در شرایطی که ایثارگر فرزند ذکور نداشته باشد برادر او می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

نکته: مشمولان پس از اعزام به خدمت و مشخص شدن یگان خدمتی برای دریافت کسری خدمت ایثارگری بایستی به قسمت نیروی انسانی یگان خدمتی خود مراجعه  کنند.

قانون کسری خدمت ایثارگری بر اساس استفاده 20 هزار نفر فرزند ایثارگری که هر سال از آن بهره مند می شوند تصمیم به تغییر واصلاح آن گرفته می شود.

سوالات متداول:

1.آخرین مهلت اجرای قانون کسری ایثارگری تا چه تاریخی است؟

برای استفاده از قانون کسری ایثارگری تا سال 1401 فرصت هست.

2. آیا دو برادر می تواند از ایثارگری پدر کسری خدمت بگیرند؟

خیر- تنها یک برادر می تواند کسری بگیرید مگر در شرایطی خاص که در مقاله بالا ذکر شده.

3. در حال حاضر برای سابقه ایثارگری والدین چه مدت کسری خدمت تعلق می گیرد؟

بر طبق قوانین نظام وظیفه، به ازای هر امتیاز 12 روز کسری تعلق می گیرد.

4. برای استفاده از کسری ایثارگری در حین خدمت، پدر باید چند ماه سابقه حضور در جبهه داشته باشد؟

حداقل امتیاز برای استفاده از کسری خدمت ایثارگری 6 امتیاز است.

29 پاسخ

  1. با سلام بنده درسال 61 تا63 در منطقه عملیاتی سرپل ذهاب وقصرشیرین {ژاندارمری }خدمت کردم واز فرماندهی انتظامی کرمانشاه گواهی 14 ماه حضور در جبهه برایم صادر شد الان فرزندم در حال خدمت میباشد برای گرفتن کسری خدمت فرزندم باید بکجا مراجعه کنم محل سکونتم در گیلان است لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنونم

      1. سلام، بنده 25 ماه جبهه دارم و نصف آن را برای فرزند اول و بقیه را خواستم بالسویه برای فرزند دوم در نظر گرفتم. این‌که فرزند دوم نمی‌تواند استفاده کند بر خلاف عدالت و عقل است.

  2. سلام وقت بخیر پدرم 15درصد جانبازی و 7ماه جبهه داره. برادرم فقط از جانبازی استفاده کرده
    الان بنده میتونم از کسری جبهه استفاده کنم؟ بهم تعلق میگیره؟

    1. سلام پدر من تو ۱۳ سالگی جبهه بوده و تو زمان خدمت خودش از کارت ایثارگریش استفاده کرده ایا منم که پسرشم الان میتونم ازون استفاده کنم

    2. سلام بنده مدت 21ماه خدمت درجبهه داشتم وبرای پسر بزرگم در سال 96استفاده کردم در سال 1401با پیگیری براساس قانون برنامه ششم توانستم 5درصد جانبازی بگیرم الان امکان استفاده وکسری خدمت پسر دومم امکان از درص جانبازی هست؟

  3. سلام و عرض ادب پدرم ۲۰ درصد جانباز هست و ۲۴ ماه جبهه دارد
    برادرم از جبهه کسر خدمت گرفته
    آیا من می‌توانم از جانبازی استفاده کنم

  4. سلام.توراخداجوابم را بدین خیلی مهمه …من ازدانشگاه پیام نورامسال انصراف دادم وتمهلت یکساله بعدانصراف هستم … میخواستم بگم باتوجه به اینکه قانون کسری خدمت ایثارگری در۴۰۱ تموم .میشه خواستم بگم منی که ۲۳سالمه آیا نمیشه قبل پست کردن به خدمت کسری ایثارگریم را بگیرم ..چون من میخوام اردیبهشت یاخردادبرم خدمت وباتوجه به اینکه ‌کسری ایثارگری ۴۰۱تموم میشه میخوام هرچه زودترکسری را بگیرم نمیخوام هیچ بشه اگر راهی پیشنهاد میکنید که من هم بتونم کسری را امسال بگیرم و به خدمت اردیبهش یاخردادبرم بهم بگید…….؟

      1. سلام خسته نباشید
        پدر من 5%ایثارگری و 8ماه حضور در جبهه دارد محل اعزام به جبهه هم از 05کرمان بوده اگه بخوام نامه اشتغال به خدمت بگیرم باید به همین 05کرمان بفرستم یا که نه لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام پدرم ۲۴ ماه تمام خدمتش در کرمانشاه رو تو زمان جنگ تموم کرده رو سربازی من تاثیر داره؟
      ممنون اگه جواب بدین

  5. با سلام و وقت بخیر
    ایا قانون ایثارگری بعد قطعنامه فقط برای امساله یا سال آینده نیز اجرا خواهد شد!؟ اخبار قطعی کی میاد؟؟
    ممنون بابت سایت خوبتون

  6. سلام علیکم.
    پدر۱۵درصدجانبازی ایثارگری۲۱ماه جمعامیشود۳۶ماه بردارم ۷ماه خدمت کردولی سره ۳۰معاف شدایاامکانش هست اون ۶ماه ایثارگری پدربه من تعلق بگیره.
    ممنون میشوم پاسخ بدید

  7. سلام به سوال داشتم پدرم کارت خدمتش ۲۸ ماه جبهه هست ۶ ماه هم ایثارگری داره آیا این دوتا با هم جمع میشن که معاف بشم ممنون میشم بگید

    1. سلام پدرم ۲۰ ماه سابقه حضور در جبهه داره و جانباز ۵ درصد بنیاد شهید دارن و جانباز ۹ درصد نیروی انتظامی خودم مدرک کاردانی کامپیوتر دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چند ماه از خدمت برای من کسر میشود

  8. سلام، اطلاع رسانی بفرمائید که بسیاری از فرزندان دوم نتوانستند از امتیاز کسر خدمت بهره مند شوند. به نظر شما این قانون می‌تواند درست باشد؟
    من که عمداً بین بچه‌ها تقسیم کردم حالا حقوق ما تضییع شده است. 16 ماه خدمت در جبهه از بین رفت. این امتیاز حق ماست.

  9. سلام وقتتون بخیر پدر من ۴۳ ماه سابقه حضور در جبهه داره و برادرم حدودای سال ۹۲ بود که کامل معاف شد و الان من محصلم و میخوام معافیت بگیرم، میخواستم بدونم چه مقدار از معافیت به من تعلق میگیره و اگه بشه پرونده های بیشتری داره پدرم که برم دنبالشون و به سابقه اضافه کنم و همزمان میشه از بسیج هم استفاده کرد
    ممنونم از شما🙏🏻

    1. سلام پدر من ۶ماه جبهه منطقه مهران بوده من سرباز هستم متولد ۸۱هستم الان ۲۰ ماه در حال انجام وظیفه خدمت سربازی هستم میتونم از کسری خدمت استفاده کنم از ایثارگری پدرم در ضمن بردار بزرگم استفاده نکرده سال ۹۱ رفته سربازی ممنون میشم جواب بدید

  10. سلام و خسته نباشید
    پدرم منطقه گیلان غرب پادگان ۵۸ ذولفقار خدمت کرده نمی‌دونم جز مناطق درگیر حساب میشه یان
    نظر شما چیه کسری بهم تعلق میگیره یا ن؟؟

  11. سلام وقت بخیر من متولد 78 هستم و پدرم دارای 28 ماه جبهه است و کارت ایثارگری دارد آیا معاف میشوم،یا اینکه باید خدمت کنم ترم آخر دانشگاهم هست مدرک لیسانس مکانیک خودرو
    اگر معاف نشوم غیبتم دارم چند ماه کسری تعلق میگیره

  12. سلام و عرض ادب.بنده تقریبا 2 الی 3سال غیبت دارم که البته برای فوت پدرم و کفالت مادرم اقدام کردم اما به دلیل 2ماه غیبت قبول نکردند.الان کار های جانبازی پدرم دارم انجام میدم..اگه به ایشون 25درصد متوفی تعلق بگیره ایا بنده معاف میشم؟

  13. سلام وقت بخیر، پدر بنده 28 ماه سابقه ایثارگری داره برادر بنده اخرای خدمتش بود که بهش کسری تعلق گرفت منتهی زمانی که پدرم برای کسری اقدام کرد سوابقش 18 ماه بود و توی سیستم هم همین 18 ماه درج شده بود بعد از کسری گرفتن واس برادرم و اتمام خدمتش پیگیری کردن و 10 ماه به سوابقش اضاف شد که شد 28….میخواستم بدونم امکانش هست از 10 ماه که جدید اضاف شده برای کسری اقدام کرد؟ با تشکر

  14. سلام پدرم 21 ماه جبهه دارد و ده درصد جانبازی.بنده سال 90 اعزام شدم و در حال حاضر دوباره در حال خدمت کردن هستم ایا کسری برای من شامل میشود؟و اگر شود چند ماه.تشکر

  15. سلام بنده مدت 21ماه خدمت درجبهه داشتم وبرای پسر بزرگم در سال 96استفاده کردم در سال 1401با پیگیری براساس قانون برنامه ششم توانستم 5درصد جانبازی بگیرم الان امکان استفاده وکسری خدمت پسر دومم امکان از درص جانبازی هست؟

  16. سلام خسته نباشید من پدرم‌۳۶ ماه جبهه داره و ۵ درصد جانبازی داره و اینکه من فرزند دوم هستم داداشم‌ هم استفاده نکرده‌ من تازه شده ۱۸ سالم می توانم از کسری خدمت پدرم استفاده کنم

  17. سلام وقتتون بخیر من پدرم سال ۶۷ در سرپل‌ذهاب و قصر شیرین خدمت میکرده میتونم از کسری استفاده کنم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید