Search

نحوه یادگیری تندخوانی 

نحوه یادگیری تندخوانی 

نحوه یادگیری تندخوانی، چه در حال خواندن کتاب های درسی در کلاس فلسفه یا مطالعه روزنامه صبحگاهی باشید، خواندن می تواند خسته کننده باشد. خود را به سرعت خواندن آموزش دهید تا این کارها را بسیار سریعتر انجام دهید. سریعتر خواندن منجر به درک کمتری می شود، اما با تمرین آموزش تند خوانی رایگان می توانید بر بخشی از این تأثیر غلبه کنید.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

با خودت حرف نزن تقریباً هر خواننده ای همانطور که تصور می کند کلمات را به زبان می آورد، “زیر آواز” می کند یا گلوی خود را حرکت می دهد. این ممکن است به خواننده کمک کند مفاهیم را به خاطر بسپارد، اما همچنین مانعی بزرگ برای سرعت مطالعه است.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

 در اینجا چند راه برای به حداقل رساندن این عادت وجود دارد:

1.هنگام مطالعه آدامس بجوید یا زمزمه کنید.

این ماهیچه هایی را که برای زیر آواز کردن استفاده می شود اشغال می کند.

اگر هنگام خواندن لب‌هایتان را تکان می‌دهید، انگشت خود را روی آن‌ها نگه دارید.

2. کلماتی را که قبلا خوانده اید پوشش دهید.

هنگام مطالعه نحوه یادگیری تندخوانی  ، چشمان شما اغلب به کلمات قبلی برمی گردد. بیشتر اوقات، اینها حرکات کوتاهی هستند که احتمالاً درک را بهبود نمی بخشند. بلافاصله پس از خواندن کلمات از یک کارت نمایه برای پوشاندن کلمات استفاده کنید و به خودتان آموزش دهید تند خوانی با درک بالا که از این عادت زیاده روی نکنید.

این “پسرفت ها” همچنین زمانی اتفاق می افتد که شما چیزی را درک نکرده باشید. اگر چشمان شما چندین کلمه یا خط را به عقب می پراند، این نشانه آن است که ممکن است نیاز به کاهش سرعت داشته باشید. زمانی که در مطالعه به عقب برنگردید، مغز یاد می گیرد در اولین خواندن مطالب را به خاطر بسپرد و دقت کند.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

3. حرکات چشم را کنترل کنید

در حین مطالعه، چشمان شما به شدت حرکت می کند، روی برخی کلمات می ایستد و برخی دیگر را نادیده می گیرد. شما فقط می توانید زمانی که چشمان شما متوقف شده است بخوانید. اگر یاد بگیرید که حرکات کمتری در هر خط انجام دهید، خیلی سریعتر خواهید خواند. اما مراقب باشید – تحقیقات محدودیت‌هایی را برای اینکه خوانندگان انگلیسی می‌توانند در یک لحظه ببینند نشان می‌دهد:

شما می توانید هشت حرف را در سمت راست وضعیت چشم خود بخوانید، اما فقط چهار حرف را در سمت چپ. این تقریباً دو یا سه کلمه در یک زمان است.

شما متوجه حروف 9 تا 15 فاصله در سمت راست می شوید، اما نمی توانید آنها را به وضوح بخوانید.

خوانندگان عادی کلمات را در خطوط دیگر پردازش نمی کنند. آموزش دادن به خود برای رد کردن خطوط و درک آنها بسیار دشوار خواهد بود.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

4. چشمان خود را برای انجام حرکات کمتر آموزش دهید.

مغز شما معمولاً بر اساس آموزش تندخوانی و تقویت حافظه طولانی یا آشنا بودن کلمات بعدی تصمیم می گیرد که چشمان خود را کجا حرکت دهد. اگر چشمان خود را برای حرکت به مکان های خاصی در صفحه آموزش دهید، می توانید سریعتر بخوانید. این تمرین را امتحان کنید:

یک کارت فهرست را روی یک خط متن قرار دهید.

روی کارت، روی کلمه اول، یک X بنویسید.

در همان خط یک X دیگر بنویسید. آن را سه کلمه جلوتر برای درک خوب، پنج کلمه برای متون آسان، یا هفت کلمه برای مرور نکات اصلی قرار دهید.

5. سرعتی را سریعتر از آنچه می توانید درک کنید تنظیم کنید.

بسیاری از برنامه‌ها ادعا می‌کنند که سرعت خواندن شما را با آموزش رفلکس‌های شما در ابتدا افزایش می‌دهند، سپس تمرین می‌کنند تا مغز شما بتواند به عقب بیفتد. این موضوع به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. مطمئناً سرعت حرکت شما در متن را افزایش می دهد، اما ممکن است کمی درک کنید یا چیزی متوجه نشوید.

 اگر می‌خواهید تندخوانی شدید را هدف بگیرید، این را امتحان کنید، و ممکن است بعد از چند روز تمرین بیشتر متوجه شوید. در اینجا به این صورت است:

یک مداد را در طول متن حرکت دهید. این را زمان‌بندی کنید تا بتوانید با سرعتی آرام «یک هزار» بگویید و درست زمانی که به انتهای یک خط رسیدید، کار را تمام کنید.

دو دقیقه را صرف خواندن با سرعت مداد کنید. حتی اگر نمی توانید چیزی را بفهمید، روی متن تمرکز کنید و چشمان خود را برای تمام دو دقیقه در حرکت نگه دارید.

یک دقیقه استراحت کنید، در مرحله بعدی سریعتر بروید. سه دقیقه را صرف خواندن با سرعت قلمی کنید که هر بار که می گویید “یک هزار” در دو خط حرکت می کند.

بیشتر بخوانید : ۶ نکته و تکنیک تندخوانی برای کنکور 1403

6. عناوین و بخش ها را بخوانید.

فقط با خواندن عناوین فصل ها و هر زیر عنوان در ابتدای بخش های بزرگ شروع کنید. سرفصل هر مقاله روزنامه یا فهرست مطالب یک مجله را بخوانید.

7. ابتدا و انتهای یک بخش را بخوانید.

کتاب‌های درسی معمولاً شامل مقدمه و خلاصه‌ای از هر فصل هستند. روش تند خوانی برای کنکور برای سایر متون کافیست پاراگراف اول و آخر یک فصل یا مقاله را بخوانید.

اگر با موضوع نحوه یادگیری تندخوانی  آشنایی دارید می توانید سریع بخوانید، اما سعی نکنید تا حد امکان سریع مطالعه کنید. با رد کردن بیشتر بخش در زمان صرفه جویی می کنید، اما باید آنچه را که می خوانید درک کنید.

روش تند خوانی برای کنکور

8. دور کلمات مهم در متن دایره بکشید.

اگر همچنان می خواهید بیشتر بیاموزید، به جای خواندن معمولی، چشمان خود را به سرعت در سراسر صفحه بکشید. اکنون که اصل بخش را می دانید، می توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که قسمت های مهم را مشخص می کنند. بایستید و کلمات زیر را دایره کنید:

کلماتی که چندین بار تکرار می شوند

ایده های اصلی – اغلب شامل کلماتی از عنوان یا سرفصل بخش است

اسامی خاص

حروف کج، متن پررنگ یا زیر خط

کلماتی که نمی شناسید.

9. تصاویر و نمودارها را بررسی کنید.

اینها اغلب اطلاعات زیادی را بدون نیاز به مطالعه زیاد ارائه می دهند. برای اطمینان از درک کامل هر نمودار، یک یا دو دقیقه وقت بگذارید.

10 . در صورت گیج شدن، جمله اول هر پاراگراف را بخوانید.

اگر مسیر موضوع را گم کرده اید، شروع هر پاراگراف را بخوانید. یکی دو جمله اول نکات اصلی را به شما آموزش می دهد.

بیشتر بخوانید : چگونه یادداشت های زیست شناسی خوب برداریم 

11. با استفاده از حاشیه نویسی خود مطالعه کنید.

برگردید و به کلماتی که دایره کرده اید نگاه کنید. آیا می توانید اینها را “بخوانید” و درک کلی از آنچه متن در مورد آن است به دست آورید؟ اگر در کلمه خاصی گیج می شوید، سعی کنید چند جمله در اطراف آن کلمه بخوانید تا موضوع را به خود یادآوری کنید. در حین انجام این کار، کلمات اضافی را دایره بکشید.

بیشتر بخوانید : ۱۰ راهکار مفید ایجاد انگیزه برای مطالعه

12. سرعت خواندن خود را تعیین کنید.

با زمان‌بندی روزانه یا هر بار که این تمرین‌ها را امتحان می‌کنید، نحوه یادگیری تندخوانی  پیشرفت خود را دنبال کنید. تلاش برای شکست دادن بهترین سرعت می تواند انگیزه زیادی ایجاد کند. در اینجا نحوه زمان بندی خواندن بر حسب کلمات در دقیقه (wpm) آمده است

تعداد کلمات یک صفحه را بشمارید یا تعداد آن ها را در یک خط بشمارید و در تعداد خطوط صفحه ضرب کنید.

یک تایمر برای ده دقیقه تنظیم کنید نحوه یادگیری تندخوانی  و ببینید در این مدت چقدر می توانید بخوانید.

تعداد صفحاتی را که می خوانید در تعداد کلمات در هر صفحه ضرب کنید. برای بدست آوردن کلمات در دقیقه بر ده تقسیم کنید.

شما می توانید از یک “تست سرعت خواندن” آنلاین استفاده کنید، اما احتمالاً روی صفحه نمایش با سرعت متفاوتی نسبت به صفحه چاپ شده مطالعه خواهید کرد.

سوالات متداول:

1. چگونه می توانم 3 برابر سریعتر بخوانم؟

هنگام مطالعه از یک خودکار یا انگشت به عنوان راهنما استفاده کنید تا از خواندن دوبار یک جمله جلوگیری کنید و تا جایی که می توانید سریع شروع به خواندن کنید. بعد از این 2 دقیقه به خواندن ادامه دهید اما اکنون از کلمه سوم از ابتدای سطر شروع کنید و در کلمه دوم تا آخر به پایان برسانید.

2. تند خوندن بهتره یا آهسته؟

می‌توانید هر چند وقت یک‌بار از تندخوانی استفاده کنید تا ایده بهتری از یک پست، مقاله یا کتاب داشته باشید، اما برای درک عمیق‌تر موضوعاتی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، آهسته‌خوانی رویکرد بهتری است.

3. آیا تندخوانی یک استعداد یا مهارت است؟

تندخوانی یک استعداد نیست، یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری، هر کسی می تواند با تمرکز و اراده کافی یاد بگیرد که چگونه تندخوانی کند. درست مانند صحبت کردن، هیچ کس با توانایی خواندن متولد نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید