Search

10 راهکار مفید ایجاد انگیزه برای مطالعه  

انگیزه برای مطالعه

گاهی اوقات مجبور می شویم برای تمام مطالب و سرفصل های مطالعه نشده هفته قبل را یکجا مطالعه کنیم، به نظر سخت می رسد. برای ایجاد انگیزه برای مطالعه با ما همراه باشید.

این کار می تواند طاقت فرسا باشد زیرا همراه با مطالعه می تواند موجی از سؤالات را ایجاد کند که در آن ذهن شخص با افکاری مانند:

“آیا من این مطالب را می فهمم؟”… “آیا می توانم چیزی جالب و مرتبط بنویسم؟”… “آیا کار درستی را انجام می دهم؟”… “آیا به اندازه کافی خوب هستم که این کار را انجام دهم؟”… “آیا در زمان باقی مانده می توانم همه مطالب را مطالعه کنم؟… به نظر می رسد که دیگران بیشتر از من در رأس کارها هستند.

این افکار ظریف هستند اما می توانند منجر به احساسات دشواری شوند که در انگیزه اختلال ایجاد می کنند. بنابراین برای ایجاد این انگیزه می توانید برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

برای ارتباط با متخصصان جهت مشاوره انتخاب رشته تلفنی وارد شوید.

1. افکار منفی و مزاحم را حذف کنید

مطالعه

قبل از شروع  مطالعه بهتر است  احساسات یا افکار مزاحم را یادداشت کنید و سپس آنها را کنار بگذارید تا بتوانید مطالعه کنید. برای این کار یک کاغذ و خودکار تهیه کنید و تمامی افکاری که مانع شروع مطالعه می شوند را بنویسید. در ضمن حتما به آن مطالب اضافه کنید که در وقت دیگر این کار را انجام می دهم . با این کار ذهن تا حدودی پرونده افکار مزاحم را می بندد و شما می توانید مطالعه را شروع کنید.

2. فرار نکنید (اهمال کاری نکنید)

پرهیز از کار می‌تواند باعث شود که شما احساس خستگی کنید. این از نظر احساسی بیشتر از این که مجبور شوید از ناامیدی خواندن مقاله خود خسته شوید، خسته کننده است.

 با اهمال کاری و محول کردن کارها به وقت دیگر شما فقط زمان را از دست می دهید. معمولاً اکثر افراد در طول روز کارهای کم اهمیت را انجام می دهند که این کارها برای آنها بازده ای ندارد. برای غلبه بر اهمال کاری بهترین راهکار این است که مهم ترین کار را اول کار بعد از بیدار شدن انجام داد. مسلماً دلیل بزرگ عقب انداختن کارها به زمان دیگر نداشتن برنامه است.

3. خود را به خاطر تعلل هرازگاهی سرزنش نکنید

سعی کنید از این عادت آگاه شوید و به آرامی خود را مجبور کنید که زودتر به کار خود بازگردید. صرفاً با سرزنش کردن خود، انگیزه های منفی در شما تقویت می شود و سطح اعتماد به نفس شما به مرور زمان کاهش می یابد. با سرزنش کردن خود هیچ وقت زمان به عقب بر نمی گردد و هیچ کاری نمی توان انجام داد.

4. سعی کنید سبک مطالعه خود را بهتر درک کنید

چه چیزی کار را برای شما آسان تر می کند؟ همه ما مستعد تجربه های خوشایند هستیم و طبیعی است که از انجام وظایف و کارهای ناراحت کننده و خشک اجتناب کنیم. بنابراین سعی کنید تجربه مطالعه خود را تا حد امکان جذاب کنید.

5. توانایی های خود را زیر سوال نبرید

ایجاد انگیزه برای مطالعه با مقایسه خود با دیگران خود را تحقیر نکنید. زمانی که آدمی دچار حس حقارت می شود دلیلی برای انجام دادن و شروع  کردن کاری در ذهن او وجود ندارد. شما توانایی زیادی دارید فقط نمی دانید کار را چگونه انجام دهید از روش ها و راهکارهای درست انجام دادن کار اطلاع ندارید.

6. خود را در حال شروع تجسم کنید

تجسم مطالعه

خود را مجبور کنید بنشینید و کار کنید حتی اگر این فقط 20 دقیقه باشد. شروع را به عنوان یک فرآیند موازی مانند یک هواپیما در باند فرودگاه ببینید. ممکن است آهسته شروع کنید، اما همچنان بلند خواهید شد! فقط کافیست مطالعه را شروع کنید مغز به یادگیری و تحلیل مطالب می پردازد.

بیشتر بخوانید: آموزش تست زنی به سبک رتبه برترها

7. بر روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید

مهمترین کارها را اولویت بندی کنید و از انجام چند کار خودداری کنید. اگر در زمان مطالعه کردن با تمرکز بالا مطالب را بخوانیم احتیاج به چند بار خواندن مطالب نیست. در ضمن با این کار زمان را از دست نمی دهیم. می توان گفت تمرکز بالا در هنگام مطالعه مساویست با یادگیری بیشتر مطالب است.

8. هرگونه مشکل و/یا کاری که قصد انجام آن را دارید با دیگران در میان بگذارید

ایجاد انگیزه برای مطالعه

این می تواند به شما کمک کند تا با فرآیند تعامل داشته باشید و وظایف مهم را شناسایی کنید. ارتباط برون سازی می تواند به شما کمک کند تا به اهداف فوری متعهد شوید و همچنین می توانید نقطه نظرات و نکات دیگران را بیابید.

جهت مطلع شدن از پکیج مشاوره تحصیلی بر روی لینک کلیک کنید.

9. یک بازه زمانی محدود را در نظر بگیرید که در آن وظایف خود را برنامه ریزی می کنید

ایجاد انگیزه برای مطالعه از خود بپرسید “در 2 ساعت آینده چند صفحه می توانم مطالعه کنم؟” به جای “آیا می توانم همه وظایف را تکمیل کنم؟” به این ترتیب حجم مطالعه ای که باید انجام دهید به راحتی غرق نمی شوید. بهتر است برای شروع مطالعه کردن حجم مطالب را کم در نظر بگیرید و به مرور زمان زمان مطالعه را افزایش دهید. با این کار از مطالعه کردن زود خسته نمی شوید و راندمان شما مشخص است.

10. به یاد داشته باشید که مطالعه می تواند چالش برانگیز باشد و شما را از منطقه راحتی خود خارج کند.

به پیاده روی در کوه فکر کنید. آسان نیست و حتی می تواند ناراحت کننده باشد، اما لذت زمانی حاصل می شود که شما شروع به دیدن منظره از ارتفاع می کنید، هوای تازه را احساس می کنید و وقتی به مقصد می رسید احساس موفقیت و رضایت می کنید. روی نتیجه تمرکز کنید نه تلاش برای رسیدن به آن!

سوالات متداول:

1.چگونه به فردی که نمی تواند درس بخواند انگیزه دهید؟

تقویت انگیزه مطالعه از طریق پارسین مشاوره که به آنها کمک می کند تا اوج بگیرند.

2.چه چیزی یک دانش آموز را با انگیزه نگه می دارد؟

برای برخی، تجربیات عملی ممکن است بهترین باشد. دیگران ممکن است دوست داشته باشند بی سر و صدا کتاب بخوانند یا به صورت گروهی کار کنند. برای اینکه همه دانش‌آموزان را با انگیزه نگه دارید، درس‌های خود را با هم ترکیب کنید تا دانش‌آموزان با اولویت‌های متفاوت، هرکدام روی چیزهایی که بیشتر دوست دارند تمرکز کنند.

3.چگونه می توانم برای مطالعه در خانه انگیزه داشته باشم؟

اهداف واقع بینانه تعیین کنید. برای هر کلاس اهداف کوچک و دست یافتنی تعیین کنید تا دلسرد و غرق نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید