Search

آموزش تست زنی به سبک رتبه برترها

اموزش تست زنی به سبک رتبه برترها

چرا باید در ایام کنکور روش درست تست زنی را یاد بگیریم؟ رتبه های برتر کنکور چگونه تست می زنند؟ اینها سوالاتی هستند که اکثر داوطلبان کنکور از خودشان می پرسند. در جواب این عزیزان باید بگوئیم متاسفانه آمارها نشان داده که 42 درصد دانش آموزان با معدل های بالا در سال اول کنکور، رتبه های بالای 10000 را کسب می کنند که این یک فاجعه است. در واقع علت این امر به سیستم آموزشی ما در دوران تحصیل برمی گردد. دانش آموزی که در طول 12 سال تحصیل تمامی امتحانات و بازخوردی که از او گرفته شده بصورت آزمون تشریحی بوده و اصلاً تست کار نکرده است. مسلماً این دانش آموز سال کنکور که سال سرنوشت او است با مشکل روبرو می شود.

«در کنکور کسی موفق است که در زمان کمتر تعداد تست درست بیشتری بزند.»

برای موفقیت در کنکور و کسب رتبه عالی، هر دانش اموزی نیاز به یادگیری مهارت تست زنی دارد. می توان گفت تست زنی مهم ترین مهارت مورد نیاز در کنکور است. قطعاً داوطلبی که بتواند تعداد تست های درستی بیشتری در آزمون کنکور بزند رتبه ی بالایی کسب می کند. حتی در برخی دروس حل یک تست ممکن است رتبه ی شما را 1000 نفر جابجا کند.

با تست زدن زیاد، مطالب مطالعه شده در ذهن داوطلب تثبیت می شوند و تمرکز افزایش می یابد.

بدون شک افرادی که در کنکور جزو رتبه برترها می شوند مهارت بالایی در تست زنی دارند چون این افراد با فنون تست زنی و مدیریت زمان کاملاً آشنا هستند. پس برای موفقیت باید از روش های آنها استفاده کرد.

داوطلبی که با تکنیک های تست زنی در جلسه آزمون آشنا است قطعاً در زمان آزمون سراسری دچار استرس نمی شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی تست زدن رتبه های برتر، آموزش انواع روش های تست زنی در منزل و تکنیک های تست زنی آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر با مشاوران پارسین مشاوره تماس بگیرید.

رتبه های برتر کنکور چگونه تست می زنند

تصور غلطی که درباره ی تست زنی در بین داوطلبان کنکور وجود دارد این است که باید چند بار درسنامه را مرور کرده و بعد به سراغ تست زنی برویم این کار کاملاً اشتباه است. به این علت که دانش اموز دچار وسواس مطالعاتی می شود و زمان کافی برای تست زدن نخواهد داشت.

روشی که رتبه برترها در تست زدن بکار می برند به این صورت است که درسنامه را مطالعه می کنند و زیر نکات مهم خط می کشند و بلافاصله شروع به تست زدن می کنند. اگر شما بگذارید همه ی فصل تمام شود و حجم مطالب زیاد شود و بعد به سراغ تست زدن بروید احتمال این که مطالب را فراموش کرده باشید زیاد است. پس فرد دوباره به سراغ درسنامه و منابع کمک اموزشی می رود و این موجب از دست دادن زمان بیشتری می شود.

تست زنی

معمولاً رتبه برترها هر روز در برنامه ی خود تست زدن را دارند و از روش های مختلف تست زنی استفاده می کنند. بنابراین این افراد تست زنی را در چند مرحله انجام می دهند به این صورت که ابتدا از روش تست زنی آموزشی استفاده می کنند. سپس کل فصل و درسنامه آن به اتمام رسیده تست زده می شود که به آن تست سنجشی می گویند و در آخرین مرحله، چند فصل با هم تست زده می شود که به آن تست تکمیلی گفته می شود.

نگران نباشید! این روش ها بطور کامل شرح داده می شود.

در ادامه بخوانبد: سه روش کاربردی برای خلاصه نویسی

آموزش انواع روش های تست زنی در منزل

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، بطور کلی رتبه برترها از سه نوع روش برای تست زنی استفاده می کنند. این روش ها عبارتند از:

  • تست زنی آموزشی
  • تست زنی سنجشی
  • و در آخر تست زنی تکمیلی

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور است.

1.تست آموزشی برای یادگیری

پس از مطالعه درسنامه، برای اولین بار از آن مبحث باید روش تست زنی آموزشی استفاده کرد. هدف از تست زنی آموزشی یادگیری و تثبیت بهتر نکات است. در تست اموزشی باید تست های آسان را در نظر گرفت و لازم نیست همه ی تست ها را حل کنید. در این مرحله فقط دانش آموز با نوع تست ها آشنا می شود.

تست را پاسخ دادید به سراغ پاسخنامه بروید و پاسخ تشریحی را مطالعه کنید. اگر جواب ها را درست نزدید، اصلاً نگران نباشید هدف تنها آشنا شدن با تست ها و راه حل ها و فرمول ها است.

روش تست زنی آموزشی وقت گیر است و جزئی از مرحله ی مطالعه می باشد.

2. روش تست زنی سنجشی برای عمیق شدن یادگیری

در روش تست زنی سنجشی، باید فصل مورد نظر تمام شده باشد و دقیقاً چند روز بعد از مطالعه درسنامه، شروع به تست زدن کرد. در این مرحله باید سوالاتی با درجه سختی بیشتر را انتخاب کرد.

بطور قطع استفاده کردن از روش تست زنی سنجشی، سبب می شود شما مطالب را بطور کلی مرور کنید و با تست زدن مطالب فراموش نمی شود. در این مرحله بایستی جواب تشریحی تست ها را کاملاً بررسی کنید و در خلاصه های خودتان یادداشت کنید.

3.تست تکمیلی برای ارزیابی و جمع بندی

این روش تست زنی دقیقاً شبیه آزمون سراسری و آزمون های آزمایشی است. در این مرحله داوطلب چند فصل از کتاب مورد نظر را برای تست زدن انتخاب می کنید. به این صورت که زمان را برای حل سوالات باید در نظر بگیرید. درصدگیری را انجام دهید، چند سوال درست است و چند سوال غلط زده شده است. در پایان به سراغ پاسخنامه بروید.

در  این روش تست زنی شما دقیقاً سرعت تست زنی، مدیریت زمان و درصد درست وغلط سوالات خود را درک می کنید.

نکته: آزمون سراسری دارای نمره منفی است بدین صورت که زدن سه سوال اشتباه مساویست با پاک شدن یکی  از جواب های درست شما است.

اگر شما می خواهید در کنکور امسال از همه روش ها و تکنیک های تست زنی اطلاع داشته باشید برای راهنمایی با مرکز پارسین مشاوره تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: اصول اولیه برنامه ریزی درسی

تکنیک های طلایی برای تست زنی

در زمان تست زدن در منزل و هنگام آزمون های آزمایشی و آزمون سراسری می توان از یکسری تکنیک های تست زنی استفاده کرد تا سرعت تست زنی شما افزایش یابد. در ضمن شما بتوانید با این تکنیک ها زمان خود را مدیریت کنید.

تکنیک های طلایی تست زنی

1.تکنیک تست زنی به روش ضربدر منها

هنر رتبه برترها، سرعت عمل در تست زنی و مدیریت زمان در جلسه آزمون است. خیلی از رتبه برترها از روش ضربدر منها در جلسه کنکور استفاده کرده اند و وقت کم نیاوردند.

تکنیک ضربدر منها به منظور جلوگیری از تلف شدن در جلسه آزمون بکار می رورد. نحوه استفاده از این تکنیک بدین صورت است که شما ابتدا باید سوالات را شناسایی کنید. بدین صورت که سوالات را سه دسته تقسیم کنید:

  • سوالات ساده
  • سوالات وقت گیر یا شک دار
  • سوالات سخت یا غیرقابل حل

در این روش سوالات یک بار خوانده می شود و علامت گذاری می شود. بدین ترتیب که جلوی سوالات وقت گیر علامت ضربدر و جلوی سوالات سخت علامت منها، که باید از خیر این سوالات بگذرید.

پس سوالات در دو مرحله جواب داده می شود. در مرحله اول، سوالات ساده باید جواب داده شود. در واقع سوالات ساده، سوالاتی هستند که کمتر از زمان تعیین شده به آنها پاسخ داد. در مرحله دوم سوالات وقت گیر یا شک دار باید بررسی کنید و به آنها پاسخ داد.

برای شناسایی سوالات شما باید از قبل تعداد زیادی تست حل کرده باشید و به مهارت رسیده باشید.

2. تست زنی به روش دو خودکار

تکنیک تست زنی دوخودکار برای تست زنی در منزل باید بکار برده شود. اگر می خواهید بدانید که در یک مبحث خاص در هنگام تست زدن مشکل شما مربوط به کمبود وقت است و سرعت عمل شما است یا اینکه مطلب را خوب یاد نگرفته اید از این تکنیک استفاده کنید.

روش تست زدن در این تکنیک به این صورت است که شما مثلاً 20 تست را در 25 دقیقه زمان انجام دهید. لازم به ذکر است که این روش در دو مرحله انجام می شود:

در مرحله اول، با خودکار آبی سوالات را جواب می دهید و زمان را در نظر می گیرید. بعد از اتمام وقت بررسی می کنید که کدام سوالات را سفید گذاشتید و یا نتوانستید جواب بدهید.

در مرحله دوم، با خودکار سیاه سوالات را جواب دهید و زمان را در نظر نمی گیرید. در این حالت کاملاً  جواب ها را بررسی کنید.

برای نتیجه گیری باید این دو مرحله را با هم مقایسه کنید:

  • اگر تعداد جواب های غلط یا نزده در مرحله دوم خیلی کمتر از مرحله اول بود، یعنی مشکل از کمبود وقت و سرعت عمل است.
  • در صورتی که تعداد جواب های اشتباه یا سفید در مرحله اول و دوم اختلاف زیادی نداشتن، نشان می دهد که شما مبحث را خوب یاد نگرفته اید. در واقع احتیاج است که شما روش مطالعه خود را عوض کنید و یا اینکه منابع کمک درسی جدید باید بگیرید.
تست زنی

3. تکنیک حذف گزینه

یک روش برای جواب دادن به سوالات شک دار، استفاده کردن از تکنیک حذف گزینه است. این تکنیک به این صورت است که یک نکته یا کلمه کلیدی را در سوال مشخص کنید که در گزینه ها خلاف آن نکته بیان شده، سریعاً گزینه مورد نظر را حذف کنید و روی سایر گزینه ها کار کنید. در برخی موارد دیده می شود حتی دیدن کلمه کلیدی در سوال سریعاً ما را به جواب مورد نظر راهنمایی می کند و گزینه درست را علامت بزنیم.

تکنیک حذف گزینه برای دروس تحلیلی مانند عربی، زیست و شیمی برای پاسخ به سوالات شک دار می تواند کارساز باشد.

4. تکنیک فرار از اشتباه

طراحان سوالات کنکور، سوالات را در سه سطح ساده، متوسط و سخت برای داوطلبان کنکور طرح می کنند. یکی از اشتباهاتی که در بین داوطلبان کنکور دیده می شود، نخواندن تمام گزینه های سوالات ساده است. گاهی اوقات طراحان با کلمات بازی می کنند و گزینه ها را شبیه به هم طراحی می کنند. پیشنهاد می کنیم حتی اگر از گزینه مورد نظر خود مطمئن هستید حتماً سه گزینه دیگر را بخوانید. با این کار از جواب خود صد در صد مطمئن می شوید.

برای کسب مهارت در تست زنی باید از تکنیک های بیان شده خیلی زیاد استفاده کرد تا بتوانید تراز خود را در آزمون های آزمایشی و در نهایت در آزمون سراسری بالا ببرید. برای دریافت همه تکنیک ها به صورت یکجا با مشاوران رتبه برتر پارسین مشاوره از طریق تلفن ثابت با این شماره تماس بگیرید ۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴ در صورت نداشتن تلفن ثابت اینجا کلیک کنید .

سوالات متداول:

1.در تست سنجشی باید زمان را در نظر گرفت؟

بله

2.در درس ریاضی باید بلافاصه تست زد؟

در درس ریاضی ابتدا تمرین ها و مسئله ها را حل کنید و بعد شروع به تست زدن کنید.

3.تکنیک دو خودکار به چه صورت است؟

با مطالعه مقاله بالا روش را کامل یاد می گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید