Search

معاف از رزم در سربازی- مزایا، معایب و شرایط استخدام

معاف از رزم در سربازی

معاف از رزم در سربازی اصطلاحی است که برخی از مشمولان نظام وظیفه آن را نشنیده‌اند و حتی ممکن است قبل از خدمت و یا در حین خدمت به آنها تعلق گرفته باشد. قانون جدید معاف از رزم یکی از معافیت‌های پزشکی است که به افرادی که دچار بیماری و نقص عضو و اختلال روانی جزئی هستند داده می شود. معمولاً این قبیل افراد توانایی انجام امور رزمی را ندارند و نظام وظیفه برای این قبیل افراد تسهیلات معاف از رزم در نظر می‌گیرد.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند معافیت تحصیلی معافیت پزشکی معافیت از طریق کفالت معافیت ایثارگران معافیت مددجویان معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

بیشتر مشمولان اطلاعات کاملی درباره معاف از رزم ندارند و سوالات زیادی در مورد آن دارند. سوالاتی از قبیل اینکه؛ در حین سربازی، معاف از رزم ها چه وظایفی انجام می‌دهند، مزایا و معایب معاف از رزم چیست، روی کارت پایان خدمت این افراد کلمه معاف از رزم درج می‌شود یا نه، دوره آموزشی این افراد چه مدت است، شرایط استخدام شدن در آینده به چه صورت است و غیره. برای پاسخ به تمام این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

معاف از رزم ها کجا می افتند در قوانین سازمان نظام وظیفه، معافیت‌های زیادی برای مشمولان وجود دارد. یکی از این معافیت‌ها، معافیت پزشکی است. در واقع معاف از رزم یکی از زیر مجموعه‌های معافیت پزشکی است. مشمولی که در کمیسیون پزشکی شرکت می‌کند ممکن است یکی از سه نتیجه کمیسیون (معافیت دائم، معاف از خدمات رزم و معافیت موقت) را ببیند. معاف از رزم یک نوع معافیت است که به اشخاصی داده می‌شود که می‌توانند سربازی بروند اما نمی‌توانند فعالیت‌های سنگین و کارهای رزمی را انجام دهند.

معاف از رزم، معافیت دائم از سربازی نیست و فقط در مورد بیماری‌ها وجود دارد. بنابراین تا فرد در کمیسیون پزشکی شرکت نکند معاف از رزم به او داده نمی‌شود.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

معاف از رزم یا معافیت گروه ب، برای معاف شدن از نگهبانی، رژه و… است. معاف از رزم می‌تواند برای بیماری‌های اعصاب و روان هم باشد. در قوانین نظام وظیفه بیماری‌ها در ۱۷ بخش دسته‌بندی شده‌اند که هر بیماری ممکن است معافیت دائم یا حتی معاف از رزم به آن تعلق بگیرد، بستگی به شدت بیماری دارد.

مشمولان ممکن است در دو حالت از معافیت از خدمات رزم برخوردار شوند: معاف از رزم دفترچه‌ای و معاف از رزم پادگانی.

تجربه معاف از رزم در شرایطی پزشک معتمد نظام وظیفه یا پزشک بهداری پادگان ممکن است به بیماری مشمول پی ببرد و می‌تواند بدون رضایت مشمول درخواست کمیسیون پزشکی بدهد تا بیماری فرد مورد بررسی قرار بگیرد.

معاف از رزم دفترچه ای، قبل از اعزام به خدمت سربازی، مشمولان می‌توانند آن را دریافت کنند. با دریافت معافیت از خدمات رزم مشمولان از یکسری فعالیت‌ها در پادگان معاف می‌شوند.

معافیت سربازی

معاف از رزم در سپاه مشمول در هنگام پست کردن دفترچه خدمت سربازی، پزشک اولیه نظام وظیفه بعد از معاینه دستور بررسی می‌دهد یا خود فرد درخواست بررسی بیماری را دارد. برای طی شدن مراحل و دریافت نتیجه چندین مرحله وجود دارد.

برخی مشمولان برای دریافت معاف از رزم از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند، چون با دریافت آن می‌خواهند از برخی امریه‌ها استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

مدت آموزشی معاف از رزم مشمولانی هستند که قبل از اعزام به خدمت بیماری جسمی یا روحی دارند ولی آن را کتمان می‌کنند و یا شدت آن به حدی نیست که برای معافیت سربازی اقدام کنند و شخص در حین خدمت وضعیت او بدتر می‌شود و ناچار باید برای معافیت پزشکی درخواست بدهد.

معاف از رزم پادگانی، در حین خدمت و هنگامی که سرباز در پادگان به سر می‌برد به او داده می‌شود.

در پادگان پزشک بهداری برای سرباز تشکیل پرونده می‌دهد و پس از تشکیل کمیسیون پزشکی، سرباز از انجام کارهای سنگین و غیره معاف می‌شود.

یکی از بیماری‌هایی که از طریق آن می‌توان معاف از رزم گرفت، بیماری‌ اعصاب و روان است. مشمولانی که بیماری اعصاب و روان دارند بهترین گزینه برای انجام خدمت سربازی دریافت معافیت از خدمات رزم است. معمولاً اشخاصی که معافیت گروه ب به آنها تعلق می‌گیرد و بیماری اعصاب و روان دارند امتیازات خاصی در حین خدمت و آموزشی به آنها تعلق می‌گیرد.

این افراد از نگهبانی و حمل اسلحه معاف هستند، همچنین از نگهبانی روی برجک نیز معاف می‌شوند. در تقسیم بندی معاف از رزم های اعصاب و روان‌ها، این قبیل افراد در مناطق بومی تقسیم می‌شوند به خاطر شرایط بیماری آنها و همچنین روزبرگ باشند.

با تمام این امتیازات که برای مشمولانی که معاف از رزم اعصاب و روان را دارند، محدودیت‌هایی از قبیل استخدام برای این افراد پیش می‌آید. به مشمولان توصیه می‌کنیم تا حد امکان از معافیت اعصاب و روان پرهیز کنند چون در آینده مشکلاتی برای آنها به وجود می‌آید.

در هنگام تقسیم بندی سربازان، افراد دارای معافیت از رزم کجا می‌افتند؟ آیا این اشخاص در منطقه بومی خود سربازی می‌کنند یا نه؟

 در جواب باید گفت: در تقسیم بندی برای دوره آموزشی چون تقسیمات سربازان توسط قسمت توزیع نیروی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود معاف از رزم بودن، متاهل بودن و غیره تاثیری در تقسیمات ندارد حتی ممکن است فرد در منطقه غیر بومی دوران آموزشی خود را بگذرانند. تنها امتیازی که معاف از رزم‌ها نسبت به بقیه سربازان دارند معافیت از کارهای رزمی و سنگین است.

پس از اتمام دوره آموزشی، وضعیت کمی متفاوت خواهد شد و حدالامکان سربازان معاف از رزم در یگان‌های بومی تقسیم می‌شوند.

البته شرایط برای معاف از رزم‌های اعصاب و روان کمی متفاوت می‌باشد.

خرید سربازی
  • بیماری‌های عمومی: مانند بیماری مربوط به قد و وزن است. این بیماری‌ها بر اساس یکسری معیارهای خاص امکان معافیت از رزم وجود دارد.
  • بیماری‌های غدد مترشحه داخلی: مانند بیماری غدد هیپوفیز، تیروئید و بیماری‌های غدد پاراتیروئید.
  • بیماری‌های اعصاب و روان: مانند بیماری‌های اختلال خلقی، انواع اختلالات شخصیتی، اختلال وسواس (OCD) و غیره.
  • بیماری پوست و بافت‌های زیر پوست: مانند اگزما در صورت خفیف بودن، پسوریازیس، انواع آگنه و غیره.
  • بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب: مانند تومورهای استخوانی ستون فقرات، وجود کیست‌های مغزی و یا نخاعی و غیره.
  • بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب: مانند داشتن بیماری صرع در صورت مدت زمان خاص و شرایط بیمار و غیره.
  • بیماری‌های استخوانی: مانند انحرافات ستون فقرات بر اساس یک درجه خاص، کوتاهی پا آن هم با توجه به یک نوع اندازه خاص، صافی کف پا و غیره.
  • بیماری‌های ریه: مانند عدم تشکیل قسمتی از ریه یا آپلاژی کامل یا جزئی با اختلال خفیف در عملکرد تنفسی، آسم از نوع خفیف با FEV1 کمتر از ۵۰ درصد و غیره.
  • بیماری‌های چشم: مانند آستیگماتیسم ساده، مرکب یا مخلوط با  دیوپتر خاص، بیماری‌های  ملتحمه و پلک در یک چشم، شب کوری یا کوررنگی، استرابیسم و غیره.
  • بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی: مانند پتوز کلیه درجه ۲، اورترسل درجه یک، تنگی گردن مثانه بدون عارضه، آتروفی، اکتوپی یا فقدان بیضه یک طرفه و..
  • بیماری‌های گوش حلق و بینی: مانند کاهش شنوایی با توجه به مدرک تحصیلی در یک دسی بل خاص معاف از رزم امکان‌پذیر است، شکستگی‌های قدیمی بینی با تغییر شکل ظاهری صورت که نیاز به عمل جراحی باشد، فلج غیر ارگانیک تارهای صوتی دو طرفه و غیره.
  • بیماری‌های قلب و عروق: مانند اختلال ریتم به صورت اکستراسیستولهای فوق بطنی با تعداد بین ۵ تا ۱۰ ضربان در دقیقه، بیماری مادرزادی قلب بدون عارضه یا اختلال عملکرد و غیره.
  • بیماری‌های گوارش و جراحی عمومی: مانند هرگونه فتق خارجی نواحی اینگوئینال، فمورال و جدار شکم عمل شده یا عمل نشده بدون عارضه، بواسیرهای داخلی و خارجی با درجه ۲ و ،۳ واریس خفیف و متوسط، همانژیوم کبدی با اندازه خاص و غیره.

افرادی که معاف از رزم در کمیسیون‌های پزشکی نظام وظیفه دریافت کرده اند باید به سربازی بروند. برای مشمولان دارای معافیت از رزم کارت پایان خدمت صادر می‌شود.

شایان ذکر است تا به حال بر روی کارت پایان خدمت افراد معاف از رزم این کلمه درج نشده است، اما داخل تراشه الکترونیکی آن کلمه معاف از رزم و نوع بیماری آن درج می شود.

درج کلمه معاف از رزم می‌تواند محدودیت‌های استخدامی و همچنین در هنگام دریافت گواهینامه برای فرد مشکل بوجود اورد.

مشمولانی که معاف از رزم، به خاطر بیماری یا نقص عضو به آنها داده می‌شود در هنگامی که در پادگان هستند مزایای زیر برخودار می شوند:

  • معاف از انجام کارهای سنگین هستند.
  •  در رژه شرکت نمی‌کنند.
  •  در تمرینان و آمادگی جسمانی و ورزش شرکت نمی کنند.
  •  معاف از حمل اسلحه هستند.
  •  معاف از نگهبانی می‌باشند.
  •  بیشتر در کلاس‌های تئوری شرکت می‌کنند.
  • معاف از رفتن به میدان تیر هستند.
  •  به کارهای خدماتی و دفتری این افراد مشغول می‌شوند.
  •  دوره آموزشی کوتاه‌تری دارند.

در کنار مزایایی که معافیت از رزم برای شما در زمان سربازی دارد، معایب یا محدودیت‌هایی بعد از اتمام خدمت برای شما می‌تواند داشته باشد.

فردی که کارت پایان خدمت معاف از رزم دارد برای استخدام در ارگان‌های نظامی به مشکل بر می خورد. شخصی که معاف از ر‌زم دارد نمی‌تواند در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی استخدام شود، چون ارگان‌های نظامی سلامتی جسمی و روحی صد در صد برای آنها مهم است و این را در معاینات پزشکی قبل از استخدام مد نظر قرار می‌دهند.

در صدور گواهینامه یا تعویض آن مشمول دچار مشکل می‌شود به خصوص مشمولانی که با معاف از ر‌زم اعصاب و روان و چشم دارند.

دوره آموزشی همیشه برای مشمولان نظام وظیفه سخت‌ترین دوره بوده است. چون از محیط راحت وارد یک محیط نظامی با قوانین سخت شده‌اند. دوره آموزشی برای افرادی که معاف از رزم هستند بیشترین تاثیر را می‌تواند داشته باشد.

افرادی که معاف از رزم هستند در زمان آموزشی در رژه و تمرینات نظامی سخت شرکت نمی‌کنند این مورد بخصوص برای افرادی که بیماری استخوانی و اسکلتی دارند می‌تواند بهترین کمک برای آنها باشد.

مشمولانی که بیماری چشم یا مغز و اعصاب دارند در تمرینات میدان تیر و نگهبانی‌ها و غیره شرکت نمی‌ کنند.

مدت آموزشی برای مشمولان معاف از رزم کمتر از مشمولان سالم است چون این قبیل افراد از لحاظ جسمانی و روحی ظرفیت پایینتری برای تحمل سختی‌ها دارند. پس معاف از رزم‌ها تنها یک ماه آموزشی دارند و پس از آن به یگان خدمتی معرفی می‌شوند.

سربازان معاف از رزم در پادگان چه کارهایی انجام می‌دهند؟ افرادی که معاف از رزم هستند به طور کلی وظایفی مانند نگهبانی، انجام امور دفتری، کارهای خدماتی و کامپیوتری انجام می دهند.

کارهای خدماتی که سربازان معاف از رزم در پادگان انجام می‌دهند عبارتند: از راننده بودن، نانوایی، نظافت، آشپز، تعمیرکار و غیره. انجام دادن این وظایف در صورتی است که فرد مهارت لازم برای آن داشته باشد و ثانیا شرایط جسمانی و روحی فرد طوری باشد که توانایی انجام آن کارها را داشته باشد.

به طور کلی وظایف معاف از رزم‌ها داده می‌شود که وضعیت بیماری آنها بدتر نشود و به سرباز صدمه جدی جسمانی یا روحی وارد نشود.

مهمترین محدودیتی که برای فردی که معاف از رزم در طی خدمت بوده است مشکل به وجود آمدن در پروسه استخدام است.

استخدام شدن ممکن است در ارگان نظامی، دولتی یا خصوصی باشد. هر کدام از ارگان‌ها برای فردی که معاف از رزم شده است برخوردی متفاوت خواهد داشت.

با توجه به اینکه کلمه معاف از رزم بر روی کارت پایان خدمت فرد درج نمی‌شود اما در داخل تراشه الکترونیکی آن تمام اطلاعات موجود است. سازمان‌ها و ارگان‌ها برای استخدام از تراشه کارت پایان خدمت استعلام می‌گیرند. اما با این تفاسیر آموزش و پرورش افرادی که معاف از رزم چشم را دارد و همچنین بانک‌ها مشکلی در استخدام ندارند.

افرادی که پس از کمیسیون پزشکی به آنها معافیت از خدمات رزم تعلق می‌گیرد و سرباز سپاه می‌شوند برتری خاصی نسبت به سرباز در ارتش یا نیروی انتظامی ندارند. مزایایی که بقیه سربازان معاف از رزم دارند، سربازان سپاه نیز از ان برخودار هستند.

پس هیچ تفاوتی بین سربازان معاف از رزم در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی وجود ندارد.

برای گرفتن معافیت از رزم مشمول باید بیماری جسمی یا روحی خاصی داشته باشد که بتوانند مراحل دریافت معاف از رزم را طی کند. ابتدا باید به مراکز الکترونیکی انتظامی مراجعه کند و مدارک مربوط به بیماری را ارائه بدهد و حتماً مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده معافیت پزشکی همراه داشته باشد. در مرحله بعد مشمول توسط پزشک اولیه نظام وظیفه معاینه می‌شود و در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه فرد به بیمارستان نظامی معرفی می‌شود.

پس از انجام آزمایشات و معاینات لازم مشمول باید در کمیسیون پزشکی شرکت کند و رای نهایی شورای پزشکی را دریافت کند. در مرحله آخر برای فرد تاریخ اعزام به خدمت تعیین می‌شود.

ابتدا باید به مراکز الکترونیکی انتظامی مراجعه کند و مدارک مربوط به بیماری را ارائه بدهد

پس معاف از رزم‌ها تنها یک ماه آموزشی دارند و پس از آن به یگان خدمتی معرفی می‌شوند.

پس از اتمام دوره آموزشی، وضعیت کمی متفاوت خواهد شد و حدالامکان سربازان معاف از رزم در یگان‌های بومی تقسیم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید