Search

آخرین تغییرات حقوق سربازان در سال 1402- مدرک تحصیلی،یگان خدمتی و تاهل

حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲

حقوق سربازان در سال 1402، یکی از دلایل نرفتن مشمولین به خدمت سربازی، هزینه‌های زیاد زندگی است. زمانی که فرد به خدمت سربازی می‌رود مسلماً هیچ درآمد و کاری نخواهد داشت که هزینه‌های آن زمان را برآورد کند، حال اگر این سرباز متاهل باشد وضعیت او بدتر می‌شود چون تمام هزینه‌های خانواده بر عهده اوست. در حال حاضر با توجه به شرایط بد اقتصادی و سخت شدن زندگی، پایین بودن حقوق سربازان سبب می‌شود مشمولی انگیزه‌ای بر رفتن به سربازی نداشته باشد.

بر اساس گفته سرهنگ حسین پیوندی در گفت وگو با خبرنگاران (23 ابان ماه) اظهار کرد: برابر قانون خدمت وظیفه عمومی باید حداکثر 90 درصد حداقل حقوق کادر رسمی به سربازان داده شود.

حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ متاهل طبق قوانین نیروهای مسلح تمام هزینه‌های غذا، پوشاک و بیمه سربازان بر عهده یگانه خدمتی است. اما با این وجود همین سرباز برای رفت و آمد و هزینه‌های دیگر احتیاج به پول دارد و بودن یک حقوق مشخص برای سربازان هزینه‌های سرباز و خانواده وی را تا حدودی تامین می‌کند.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

حقوق سربازان در سال1402 افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل داشته است. حداقل حقوق ماهانه برای سربازان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برای تعیین میزان حقوق سربازان متغیرهای زیادی مد نظر قرار می‌گیرد.

در این مقاله آخرین تغییرات حقوق سربازان در سال 1402، حقوق سربازان اموزشی کی واریز میشود میزان حقوق سربازان متاهل، لیسانس، مرزبانی، امریه و… به طور کامل بررسی می‌شود.

لایه کمیسیون تلفیق مجلس درباره افزایش حقوق سربازان

در بهمن ماه ۱۴۰۱ رئیس کمیسیون تلفیق مجلس خبر از افزایش حقوق سربازان در بودجه۱۴۰2  داد. محسن دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بیان کرد؛ که حداقل حقوق تعیین شده برای سربازان مجرد در بودجه سال آینده ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

نحوه واریز حقوق سربازان حقوق اعلام شده حقوق خام است و مطمئناً کسوراتی از جمله بیمه، استحقاقی و مسائل دیگر وجود دارد که سبب می‌شود میزان این مبلغ کمتر شود. باید انتظار داشت که میزان حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ بین ۴ تا ۶ میلیون تومان باشد.

حقوق سربازان لیسانس در سال ۱۴۰۲ با توجه به مصوبه اعلام شده میزان افزایش حقوق برای سربازان در سال ۱۴۰۲ برای سربازان مجرد ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد و برای سربازان متاهل تا ۹۰ درصد افزایش دیده می‌شود.

مقاله مرتبط: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایب 1403

در لایحه افزایش حقوق سربازان در کمیسیون تلفیق مجلس همچنین قید شد که ستاد کل نیروهای مسلح میزان حقوق کارکنان وظیفه را بر اساس سه معیار زیر مشخص کند:

  1. مدرک تحصیلی
  2. یگانه خدمتی
  3. وضعیت تاهل

افزایش حقوق سربازان ۱۴۰۲ هر مشمولی قبل از پست کردن دفترچه خدمت بایستی تمامی معافیت ها و راه حل های سربازی راحت را تحقیق کند و بعد اقدام به پست کردن دفترچه کند. چون ممکن است معافیتی به او تعلق بگیرد و او خبر نداشته باشد و 2 سال از عمر او تلف شود. برای دریافت مشاوره سربازی با کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

سه معیار تعیین کننده حقوق سربازان

برای محاسبه حقوق سربازان معیارهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود. به هر حال هر سربازی مدرک تحصیلی، منطقه خدمت و وضعیت زندگی او متفاوت با سرباز دیگر است. سربازی که تحصیلات او لیسانس است و متاهل حقوق او با سرباز مجرد و دیپلم متفاوت خواهد بود. در ذیل سه معیار تعیین کننده میزان حقوق سربازان بررسی می‌شود؛

معافیت سربازی

تاثیر تحصیلات بر حقوق سربازان

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده میزان حقوق سربازان تحصیلات فرد است. بدین صورت که سربازی که تحصیلات دکترا داشته باشد حقوق بیشتری برای او در نظر گرفته می‌شود تا سربازی که مدرک دیپلم دارد.

در قوانین نیروهای مسلح به سربازان بر اساس مدرک تحصیلی درجه نظامی داده می‌شو. به سربازان بعد از سپری کردن دوران آموزشی و تعیین شدن یگان خدمتی بر حسب مدرک تحصیلی آنها درجه نظامی اهدا می‌شود. درجات نظامی برای کلیه ارگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی یکسان است.

درجات نظامی در سربازی

مدرک تحصیلیدرجه نظامی
سیکل و زیر دیپلمسرباز دوم، سوم یا صفر
دیپلمسرجوخه(در برخی ارگانها سرباز یکم)
کاردانیگروهبان دوم و سوم (در برخی ارگانها سرجوخه)
کارشناسیگروهبان یکم(در برخی ارگان ها استواریکم یا استوار دوم)
کارشناسی ارشدستون سوم
دکتری تخصصیستون دوم

بیشتر بخوانید: ماه های اعزام به خدمت در سال 1402

تاثیر منطقه خدمت در حقوق سربازان

سربازی که در مناطق مرزی و بد آب و هوا خدمت خود را می‌گذراند حقوق بالاتری نسبت به سربازی که در مناطق شهری و با امکانات خدمت می‌کند. به ترتیب ضریب افزایش حقوق بر اساس منطقه خدمت به این صورت است؛ بالاترین افزایش حقوق مربوط به سربازانی است که در مناطق مرزی خدمت می‌کنند و در مرتبه دوم سربازان در مناطق بد آب و هوا و محروم هستند و در آخر سربازانی که در مناطق عادی سربازی می‌کنند.

از امتیازات دیگر که به سربازان مرزی و مناطق بد آب و هوا داده می‌شود کسری خدمت به این افراد است.  بنابراین خدمت کردن در مناطق مرزی عملیاتی و بد آب و هوا می‌تواند برای افزایش حقوق سربازان در این مناطق تاثیر بگذارد.

تاثیر تاهل در حقوق سربازان

یکی از متغیرهای اصلی در تعیین میزان حقوق سربازان تاهل می‌تواند باشد. سربازانی که متاهل هستند مسلماً حقوق بالاتری نسبت به سربازان مجرد دارند. معمولاً کارکنان وظیفه‌ای که دارای فرزند هستند یک حقوق اضافه‌تر از تاهل برای هر فرزند در نظر گرفته می‌شود.

سازمان وظیفه عمومی برای سربازان متاهل امتیازات خاصی در نظر گرفته است از جمله؛ افزایش حقوق سربازان، مرخصی بیشتر( سالی ۳۰ روز)، کسری خدمت، در اولویت بودن برای اخذ امریه و غیره

حداقل حقوقی که برای سربازان متاهل در قوانین نیروهای مسلح تعریف شده است ۷ میلیون تومان و ۲۰۰ هزار تومان است.

بالاترین میزان حقوق تعیین شده در سال 1402

یکی از سوالاتی که برای سربازان در حین خدمت و مشمولین نظام وظیفه پیش می‌آید این است که بالاترین حقوق در سربازی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد متغیرهای زیادی در تعیین میزان حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ موثر هستند. ممکن است سربازی در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت کند و تحصیلات کمتری داشته باشد حقوق بیشتری به او تعلق بگیرد نسبت به سربازی که دارای مدرک تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد یا دکتری است ولی در مناطق بومی و عادی خدمت می‌کند.

با تمام این تفاسیر، بالاترین میزان حقوقی که در لایحه بودجه حقوق سربازان در سال 1402تایید شده است مربوط به سربازان متاهل که دارای مدرک پزشکی یا دکترای تخصصی است که در مناطق مرزی و عملیاتی خدمت می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش های جدید معافیت سربازی

حداقل حقوق تعیین شده برای سربازان در سال 1402

حداقل حقوق تعیین شده در کمیسیون تلفیق مجلس برای سربازان در بودجه ۱۴۰۲ چقدر است؟

حداقل حقوق ماهانه برای سربازان وظیفه مجرد که در مناطق مرزی و عملیاتی خدمت می‌کنند ۶ میلیون تومان تعیین شده است و برای سربازان مجرد در مناطق عادی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین حداقل میزان حقوق تعیین شده برای سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است۰

حداقل حقوق سربازان در سال 1402

وضعیت تاهلمنطقه خدمتحقوق دریافتی
مجردمنطقه عملیاتی6 میلیون
مجردمنطقه غیر عملیاتی4 میلیون و 800 هزار تومان
متاهلسراسر کشور7 میلیون و 200 هزار تومان

باید اضافه کرد حداقل حقوق تعیین شده برای سربازان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته تغییر چشمگیری داشته است.

برای دریافت امریه و بررسی شرایط  خود با کارشناسان با تجربه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

حقوق سربازان امریه

سربازی که دوران خدمت خود را به صورت امریه می‌گذراند بطور قطع سربازی راحت‌تری خواهد داشت نسبت به سربازی که در پادگان خدمت می‌کند. میزان حقوق تعیین شده برای سربازان امریه در بودجه ۱۴۰۲ تفاوت چندانی با حقوق سربازان دیگر ندارد. تقریبا می‌توان گفت سربازان امریه حقوق مساوی با سربازان دیگر دریافت می‌کنند.

حقوق سربازان امریه

یکی از متغیرهایی که می‌تواند بر میزان حقوق سربازان امریه تاثیرگذار باشد میزان تحصیلات فرد امریه بگیر است که این عامل بر درجه نظامی تاثیرگذار است. مسلماً سربازی که تحصیلات بالاتری داشته باشد درجه نظامی که به او داده می‌شود بالاتر خواهد بود.

ذکر این نکته در اینجا لازم است که در قوانین جدید نیروهای مسلح تصمیم گرفته شد که یک حقوق اضافه برای سربازان امریه که از شهر خود دور هستند برای هزینه رفت و آمد و یا خورد و خوراک در نظر گرفته شود که دقیقاً این میزان حقوق فعلاً مشخص نیست.

در ادامه بخوانید: معافیت سربازی از طریق واریکوسل

حقوق سربازان لیسانس در سال 1402

بنابر گزارش‌های اعلام شده از سازمان وظیفه عمومی میزان افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ بین ۶۰ تا ۹۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته بوده است. سقف حقوق تعیین شده برای سربازانی که مدرک لیسانس دارند تا ۵ میلیون تومان تعیین شده که این نشان می‌دهد مدرک تحصیلی سرباز تاثیر مستقیمی بر میزان حقوق او می‌تواند داشته باشد. علاوه بر افزایش حقوق سربازان که مدرک تحصیلی بالاتری دارند درجه نظامی که به فرد داده می‌شود بالاتر خواهد بود.

سوالات متداول:

حداقل حقوق تعیین شده برای سربازان در سال 1402 چقدر است؟

بر اساس مدرک تحصیلی، درجه نظامی، محل خدمت، تعداد فرزندان و برخی دیگر از عوامل تعیین می شود.

2. حقوق سربازان لیسانس در سال 1402 چقدر است ؟

۵ میلیون تومان تعیین شده

3. تاثیر منطقه خدمت در حقوق سربازان به چه صورت است ؟

سربازی که در مناطق مرزی و بد آب و هوا خدمت خود را می‌گذراند حقوق بالاتری نسبت به سربازی که در مناطق شهری و با امکانات خدمت می‌کند.

6 پاسخ

  1. جوونای افغانی اونایی که مجوز اقامت دارن رو ببرید سربازی و در کارهای عمرانی ارتش و سپاه دو سال خدمت کنن الان افغانیا میان ایران سر کار میرن و جوون ایرانی دو سال سربازی میره و دو سال از عمرشو هدر میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید