Search

معافیت سربازی – انواع معافیت‌های جدید در سال ۱۴۰۳ و شرایط دریافت

معافیت سربازی و شرایط دریافت 1403

معافیت سربازی گرفتن و نرفتن به خدمت سربازی، اولین گزینه‌ای است که هر مشمولی به دنبال دریافت آن است. معافیت‌های سربازی انواع مختلفی دارند و در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ موارد جدیدی به آنها اضافه شده است که شرایط دریافت انها متفاوت است. برخی معافیت‌ها تنها برای چند سال وضع می‌شوند و یک مدت محدودی در کشور اجرا می‌شوند.

مشمولانی که از آخرین اخبار معافیت سربازی- خبر فوری و معافیت‌ها به موقع مطلع شوند می‌توانند از آن طریق کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

در قوانین نظام وظیفه همان طور که در بالا به آن اشاره شد موارد گسترده‌ای برای معافیت درج شده است و تعداد معافیت‌ها در این سال‌ها زیاد شده است. مواردی همانند معافیت افراد بالای ۳۵ سال سن، معافیت افراد دارای فرزند، تغییرات در قوانین معافیت‌های خانواده‌های دارای معلول، معافیت افراد جزایر جنوبی، طرح جدید برای افراد دارای بیش از ۸ سال غیبت و غیره است. علاوه بر موارد قید شده معافیت‌های دیگری در قوانین نظام وظیفه وجود دارد که همیشه پابرجا هستند و دریافت کارت معافیت از طریق آنها تابع داشتن یکسری شرایط است.

برای معاف شدن از سربازی، همه مشمولان نظام وظیفه که تا به حال خدمت نرفته‌اند؛ چه افرادی که در حال تحصیل هستند و چه افرادی که غیبت سربازی دارند باید با انواع معافیت‌های سربازی و شرایط دریافت و همچنین تازه‌ترین قوانین نظام وظیفه آشنا شوند. خواندن این مقاله به تمام این افراد توصیه می‌شود.

برای گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت کفالت، معافیت پزشکی، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت عفو رهبری و… کافیست با تلفن ثابت با شماره 9099070084 بدون گرفتن کد با مشاوران خبره تماس بگیرید.



در صورت نداشتن تلفن ثابت و استفاده از بسته های مشاوره 50% تخفیف اینجا کلیک کنید.


انواع معافیت‌های سربازی

قبل از اینکه در مورد معافیت‌های سربازی و شرایط دریافت آنها صحبت کنیم لازم است که شما عزیزان ابتدا در مورد انواع معافیت‌های سربازی در قوانین نظام وظیفه با اصطلاحاتی آشنا شوید.

به طور کلی معافیت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1.معافیت دائم سربازی

 معنی اصطلاح معافیت دائم چیست؟ این سوالی است که لازم است شما جواب آن را بدانید. زمانی که اصطلاح «معافیت دائم» به کار برود مشمول توانسته در حین تحصیل، قبل از خدمت و یا در حین خدمت بر اساس داشتن شرایط لازم از سربازی معاف شود. معافیت‌های دائم می‌تواند بر اساس سن، بیماری، سرپرستی یکی از اعضای خانواده، داشتن فرزند و ایثارگری باشد.

انواع معافیت‌های دائم:

۱- معافیت کفالت

۲- معافیت پزشکی

۳- معافیت ایثارگری

۴- معافیت عفو رهبری

۵- خرید خدمت سربازی

۶- معافیت مشمولان ۳۵ سال سن و دو فرزند

۷- معافیت متاهلین بالای ۴۰ سال

۸- معافیت ساکنین جزایر جنوبی

۹- معافیت ماده ۶ بهزیستی

۱۰- معافیت موارد خاص

۱۱- معافیت تعهد به خدمت

بیشتر بدانید: شرایط گرفتن کفالت پدر- بازنشسته، ازکارافتاده، بالای 60 سال

2.معافیت‌های موقت سربازی

همان طور که از کلمه موقت در معافیت از آن نام برده می‌شود، این نوع معافیت سربازی تنها برای یک بازه زمانی خاص می‌باشد. و پس از اتمام آن زمان مشمول بایستی برای پست کردن دفترچه خدمت اقدام کند و یا درخواست دوباره برگزاری سوالات کمیسیون نظام وظیفه داشته باشد.

ممکن است با برگزاری کمیسیون و یا پذیرش برای مقطع تحصیلی بالاتر معافیت موقت فرد تمدید ‌شود. در برخی معافیت‌ها مشمول به طور کلی از سربازی معاف می‌شود. خاطرنشان باید کرد در شرایطی حتی ممکن است معافیت موقت شخص ابطال شود و مشمول تنها یک فرصت محدود برای پست کردن دفترچه خدمت وظیفه داشته باشد.

انواع معافیت های موقت:

1. معافیت موقت تحصیلی

۲. معافیت موقت پزشکی

۳. معافیت موقت کفالت

انواع معافیت‌های دائم سربازی

هر مشمولی با توجه به شرایط سنی، خانوادگی، تحصیلی و… می‌تواند از یکی از معافیت‌های دائم سربازی استفاده کند. البته دریافت کارت معافیت دائم تنها با داشتن شرایط خاص آن مورد معافیت و در برخی موارد تشکیل کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد.

در این قسمت انواع معافیت‌های دائم خدمت سربازی برای شما آورده شده است.

معافیت کفالت سربازی

 معافیت کفالت سربازی

اولین معافیتی که مشمولان سعی در دریافت آن دارند، معافیت کفالت است. در این معافیت، مشمول به عنوان سرپرست یکی از اعضای خانواده از سربازی رفتن معاف می‌شود.

ذکر این نکته در اینجا لازم است معافیت‌های کفالت انواع مختلفی دارند. بهتر است قبل از مراجعه به پلیس + ۱۰ و تشکیل پرونده کفالت، شرایط خاص هر شخص توسط یک مشاور نظام وظیفه کار بلد بررسی شود تا مشمول از تمام قوانین کفالت و نیز حق قانونی خود آگاه شود و بتواند مسیر دریافت کارت پایان خدمت از طریق معافیت کفالت را سریع طی کند.

انواع معافیت‌های کفالت: پدر، مادر، خواهر، برادر، مادربزرگ، پدربزرگ

معافیت‌ سربازی از طریق کفالت ساده‌ترین روش دریافت معافیت است. در این نوع معافیت مشمول می‌تواند در حین تحصیل برای آن اقدام کند. کفالت گرفتن می‌تواند از طریق طلاق والدین، کفالت پدر بیمار، ناتوانی و کهولت سن والدین و…باشد.

در قوانین نظام وظیفه معافیت کفالت برای افرادی که تک فرزند هستند تحت شرایط خاصی وجود دارد. و یا مشمول در صورت داشتن شرایط می‌تواند سرپرستی مادربزرگ یا پدربزرگ خود را بر عهده بگیرد.

بهتر است بدانید که کفالت ها در بعضی موارد موقت هستند و بعد از اتمام زمان اعلام شده برای کفالت، دوباره باید کمیسیون برگزار شود تا شرایط جدید فرد در خانواده او بررسی شود.

کوچک‌ترین اشتباه در دریافت معافیت کفالت به خصوص در زمان کمیسیون کفالت و تحقیقات محلی مساوی است با از دست دادن کارت معافیت و رفتن به سربازی است. پس بهتر است با یک مرکز مشاوره تخصصی در زمینه معافیت کفالت سربازی و شرایط دریافت و کمیسیون صحبت کنید.

شرایط دریافت معافیت کفالت

برای دریافت معافیت کفالت و سرپرستی اعضای خانواده لازم است مشمول شرایط لازم را دارا باشد. برای تشکیل پرونده و بررسی شرایط مشمول و تشکیل کمیسیون هر مشمول بایستی یک سری شرایط داشته باشد. این شرایط عبارتند از؛

  • مشمول به سن ۱۸ سالگی رسیده باشد.
  • غیبت سربازی نداشته باشد.
  •  تنها فرزند بالای ۱۸ سال باشد.

نکته: در برخی قوانین و تبصره‌های نظام وظیفه با بودن دو یا سه برادر امکان گرفتن کفالت وجود دارد.

شرایطی که در بالا ذکر شد تنها شرایط عمومی گرفتن کفالت هستند. برای هر کدام از معافیت‌های کفالت پدر، مادر، خواهر و…شرایط خاصی لازم است. و در هر مورد گزینه های ویژه‌ای بررسی می‌شود. همچنین توانایی مشمول برای بر عهده گرفتن کفالت حتماً بررسی می‌شود و در صورت نداشتن تنها یک مورد فرد نمی‌تواند کفالت را بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری

معافیت سربازی از طریق ایثارگری

معافیت ایثارگری به مشمولانی تعلق می‌گیرد که یکی از اعضای خانواده آنها در مناطق جنگی یا عملیاتی برای یک مدت زمان خاص حضور داشته باشند. زمانی که صحبت از معافیت ایثارگری به میان می‌آید؛ رزمندگان، جانبازان و اسیران ۸ سال جنگ تحمیلی به میان می‌آید.

در قوانین نظام وظیفه که برای معافیت ایثارگری وجود دارد مشمولانی که پدر آنها بعد از جنگ در مناطق عملیاتی حضور داشته اند و دارای پرونده و کارت رزمندگی یا جانبازی باشند می‌توانند در صورت حضور فرد برای یک زمان خاص در ان منطقه فرزند آنها معاف شوند.

شرایط لازم برای گرفتن معافیت ایثارگری

معافیت ایثارگری برای اشخاصی که پدر آنها به عنوان رزمنده، ازاده یا جانباز می‌باشد تابع یک قانون خاص است. و برای هر کدام از موارد نام برده مدت زمانی در نظر گرفته شده است. در صورت نرسیدن به این حد نصاب خاص معافیت ایثارگری به فرد تعلق نمی‌گیرد.

  • حداقل مدت حضور برای رزمندگان ۳0 ماه
  •  برای درصد جانبازی حداقل ۲۵ درصد 
  • و برای مدت اسارت حداقل ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

باید توجه کرد علاوه بر قوانین نام برده قوانین دیگری مانند معافیت سربازی ایثارگری برای جانبازان ۱۰ درصد و یا قانون تلفیق امتیازات ایثارگری وجود دارد که مشمول می‌توان طبق شرایط خاص از آنها استفاده کند.

 خاطرنشان باید کرد در سال‌های گذشته رزمندگان و جانبازان بسیاری با شرکت در کمیسیون بنیاد شهید مدت و درصد جانبازی خود را توانستند افزایش دهند و از امتیازات زیادی برای خود و فرزندانشان بهره‌مند شوند.

معافیت پزشکی سربازی

نظام وظیفه همه ی مشمولان را برای اعزام به خدمت در یک رده از نظر سلامت در نظر نمی‌گیرد. و مشمولانی که مشکل جسمی یا روحی دارند به دسته‌های مختلف تقسیم کرده است. و معافیت‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته است؛ این معافیت‌ها عبارتند از:

1.معافیت موقت

2. معافیت دائم

3.معافیت از رزم

هر مشمولی قبل از اعزام به خدمت و یا در حین خدمت می‌تواند با توجه به بیماری مشهود یا نامشهود خود درخواست معافیت بدهد و با تشکیل کمیسیون پزشکی نتیجه به وی اعلام  ‌شنظام وظیفه تمامی بیماری های موجود را در ۱۷ بخش دسته‌بندی کرده است. بر اساس تقسیم بندی انجام شده به درخواست فرد رسیدگی می‌شود. در معافیت پزشکی سن و غیبت برای فرد تاثیری ندارد، اما مدرک تحصیلی در برخی بیماری‌ها تاثیر گذار است. به طور مثال شخصی که مشکل چشم دارد با داشتن دیپلم راحت تر معاف می‌شوند تا مدرک کارشناسی.

برای تشکیل پرونده معافیت پزشکی شما باید از لیست کامل بیماری های و قوانین معافیت پزشکی اگاهی داشته باشید.

 ذکر این نکته لازم است که برای تمامی بیماری‌ها، نمی‌توان در حین تحصیل برای معافیت پزشکی اقدام کرد و برخی از بیماری‌ها را باید منتظر ماند تا فارغ التحصیل شوید و بعد برای آن اقدام کنید.

مسئله ی دیگری که باید در اینجا به آن پرداخت بحث استخدام و گرفتن گواهینامه و …با داشتن کارت معافیت پزشکی است که باید به آن اشاره کرد. دریافت کارت معافیت پزشکی در برخی بندها محدودیت‌هایی برای فرد ایجاد می‌کند و این محدودیت‌ها ممکن است تا آخر عمر همراه شخص باشد.

همچنین افرادی که سرباز فراری هستند با وجود بیماری می‌توانند از سربازی معاف شوند. با وجود قوانین معافیت پزشکی در سربازی، همه ی مشمولان با یک چشم دیده نمی‌شوند و افرادی که یک مشکل جسمی یا روحی دارند در صورت معاف دائم نشدن می‌توانند از تمرینات سخت، پست دادن و …معاف شوند و سربازی باعث نشود بیماری آنها حادتر شود.

معافیت مددجویان

معافیت دیگری که شاید کمتر مشمولی از ان اطلاع داشته باشد، «معافیت مددجویان» است. این نوع معافیت بیشتر به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط خاص داشته باشند و از آن طریق بخواهند از سربازی معاف شوند. معافیت‌هایی که در قوانین معافیت کفالت قید نشده‌اند  در این نوع معافیت‌های سربازی اورده شده.

معافیت های مددجویان عبارتند از:

  • معافیت سه خواهری
  • معافیت مشمول دارای فرزند معلول
  •  معافیت مشمولی که با بانوی معلول ازدواج کند
  •  معافیت از طریق سرپرستی مادر

برای دریافت معافیت مددجویان باید حوصله داشت چون پروسه دریافت این نوع معافیت ممکن است طولانی باشد و مدارک و مراحل خاصی را می‌طلبد. همچنین برای اخذ این نوع معافیت، هر کدام از معافیت‌های نام برده در بالا احتیاج به شرایط خاص است. و باید عضویت در ارگان بهزیستی یا کمیته امداد لازم می‌باشد.

داشتن غیبت سربازی در معافیت مددجویان یکی از موانع به حساب می‌آید. پس لازم است قبل از تشکیل پرونده در موضوع معافیت مددجویان کارهای خاصی را انجام داد. در برخی موارد دیده شده مشمول با مشورت مشاوران نظام وظیفه از یکسری تبصره‌ها استفاده کرده و توانسته کارت پایان خدمت خود را دریافت کند.

خرید خدمت سربازی

خرید خدمت سربازی، یکی از معافیت‌های سربازی است که در قوانین نظام وظیفه ایران وجود دارد. تا به حال خرید خدمت سربازی در ایران دو بار تکرار شده است؛ بار اول در سال ۱۳۷۹ و بار دوم در سال ۱۳۹۷ بوده است که تعدادی از مشمولان نظام وظیفه توسط این قانون از سربازی معاف شدند.

آخرین باری که در مورد خرید خدمت سربازی مجلس شورای اسلامی لایحه تصویب کرد و شورای نگهبان آن را تایید نمود مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است. در این لایحه افرادی که ۵ سال غیبت سربازی دارند می‌توانند با توجه به مدرک تحصیلی مبالغی را بپردازند و کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند. این مبالغ از ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بود که این قانون توسط ستاد کل نیروی های مسلح تایید نشد. بنابراین قانون خرید خدمت سربازی برای بار سوم امکان اجرای ان در ایران بوجود نیامد.

خبر فروش سربازی برای بیش از ۳ میلیون مشمول دارای غیبت سربازی، که منتظر اعلام این خبر هستند می‌تواند خبر خوشایندی باشد، اما متاسفانه باید به اطلاع شما برسانم فعلاً خبری از اعلام این قانون در جامعه نیست و مشمولان غایب بهتر است از قوانین جدید که مناسب این افراد است استفاده کنند.

 مشمولان دارای بیش از ۸ سال غیبت با دریافت مشاوره درست می‌توانند از طرح‌هایی که برای آنها توسط نظام وظیفه اعلام شده است بهره‌مند شوند و منتظر خرید خدمت نباشند.

معافیت سربازی عفو رهبری

در قوانین نظام وظیفه افرادی که بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشند مشمول یعنی سرباز شناخته می‌شوند فردی که به سن ۵۰ سالگی رسیده باشد. دیگر نیازی به اقدامات رسمی برای سربازی نیست و شناسنامه وی حکم معافیت سربازی او را دارد.

معافیت سربازی عفو رهبری، مربوط به سن مشمولان است. علاوه بر سن افراد، مدرک تحصیلی در این معافیت تاثیر دارد. به طور مثال افرادی که مدرک تحصیلی انها زیر دیپلم، دیپلم و یا فوق دیپلم هستند و متولد سال ۱۳۵۴ باشند می‌توان از طریق این نوع معافیت از سربازی معاف شوند.

بنابراین متولد یک سال خاص بودن و مدرک تحصیلی در معافیت بخشودگی سنی تاثیرگذار است.

معافیت سربازی و شرایط دریافت، باید خاطرنشان کرد در سال‌های گذشته معافیت‌های سربازی جدیدی در جامعه در حال اجراست که نیاز نیست مشمولان تا سن ۵۰ سالگی یا بیشتر منتظر بمانند تا از سربازی معاف شوند.

در معافیت عفو رهبری، مشمولان نظام وظیفه را به ۵ گروه تقسیم کرده است که در آنها مدرک تحصیلی علاوه بر سن ملاک قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: استعلام غیبت سربازی به صورت آنلاین- غیبت سربازی چیست؟

معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند

معافیت سربازی جدیدی که در سال ۱۴۰۲ اعلام شد و مشمولانی که دارای فرزند بودند و توانستند از طریق این قانون کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند، خبر خوبی برای این اشخاص به شمار می‌آمد.

قانون معافیت متاهلین دارای فرزند، برای تمامی افرادی که مشمول، در حال سربازی بودند و یا افرادی که سرباز فراری و غایب بودند وضع شده بود تا سربازان متاهل از طریق آن بتوانند از خدمت سربازی معاف شوند. این قانون معافیت برای کلیه متاهلین دارای فرزند تعلق نمی‌گرفت و شرایط و قوانین خاصی شامل اشخاص متاهل بود.

معافیت سربازی متاهلین و شرایط دریافت ان به دو صورت قابل اجراست و اشخاص می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معافیت سربازی متاهلین بالای ۴۰ سال

مشمولان نظام وظیفه با داشتن حداقل ۴۰ سال سن و سه فرزند از سربازی معاف می‌شوند. این قانون در حال حاضر در جامعه در حال اجراست و تمامی مشمولان غایب، سربازان فراری و در حال خدمت می‌توان از آن استفاده کنند.

معافیت سربازی متاهلین کمتر از ۴۰ سال

در بند دیگر معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند که مختص مشمولان کمتر از ۴۰ سال است اینطور آمده است؛ مشمولانی که دارای ۴ فرزند و کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشند از خدمت سربازی معاف می‌شوند. در این نوع معافیت سن و تعداد فرزندان شرط اصلی عنوان شده است.

معافیت سربازی با استفاده از ماده ۶ بهزیستی

معافیت ماده ۶ بهزیستی، معافیتی است که بسیاری از مشمولان نظام وظیفه از آن اطلاعی ندارند. این نوع معافیت برای حمایت از خانواده‌هایی که دارای افراد معلول می‌باشند وضع شده است. بر اساس این نوع معافیت افرادی که یکی یا دو نفر از اعضای خانواده آنها عضو بهزیستی باشند می‌توانند از معافیت دائم برخوردار شوند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که مشمولی که متقاضی دریافت معافیت سربازی از طریق ماده ۶ بهزیستی است بایستی غیبت سربازی نداشته باشند مگر اینکه بتوانند غیبت خود را توجیه نمایند. ( توجیه غیبت شامل شرایط خاص است)

معافیت سربازی با استفاده از ماده ۶ بهزیستی برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سرپرستی یکی از اعضای خانواده خود را دریافت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

معافیت کمیته امداد

معافیت سربازی از طریق کمیته امداد، معافیت دیگری است که توسط ستاد کل نیروهای مسلح برای حمایت از افراد تحت پوشش کمیته امام در قوانین سربازی قید شده است.

دو دسته مشمولان می‌توانند از معافیت کمیته امداد بهره‌مند شوند:

دسته اول: مشمولانی هستند که می‌خواهند کفالت مادر بگیرند و مادر باید فاقد همسر باشد، یا طلاق گرفته باشد یا اینکه پدر فوت کرده باشد امکان‌پذیر است. با عضویت مادر در کمیته امداد امام خمینی تحت شرایطی خاص از سربازی می‌توان معاف شد.

دسته دوم: این دسته به اشخاصی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند از معافیت سه خواهری استفاده کنند. در این نوع معافیت بودن سه خواهر در قید حیات لازم است و علاوه بر آن مشغول باید غیبت نداشته باشد. در معافیت سه خواهری عضویت در کمیته امداد می‌تواند به مشمول برای گرفتن معافیت کمک کند. تبصره‌های نظام وظیفه برای معافیت زیاد هستند و آگاه بودن فرد از آنها می‌تواند شرایط را کاملاً تغییر بدهد.

انواع معافیت های سربازی

معافیت متعهدین به خدمت

طبق ماده ۶۶ قانون خدمت وظیفه عمومی؛ دولت می‌تواند از خدمات کارکنان وظیفه به دو صورت استفاده کند:

مورد اول: مربوط به مشمولانی است که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند و سربازی خود را در پادگان می‌گذرانند (کارکنان وظیفه).

  مورد دوم: اشخاصی که به عنوان استخدام تعهد خدمتی به کار می‌روند.

افرادی که به عنوان متعهدین خدمت از سربازی و پادگان و رفتن معاف می‌شوند موظف هستند پس از فارغ التحصیلی به مراکز آموزش نظامی برای طی کردن دوره آموزش رزم مقدماتی معرفی شوند.

متعهدین خدمت ممکن است در دستگاه‌های غیرنظامی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، قوه قضایه، سازمان هواپیمایی و هیئت علمی دانشگاه به کار گرفته می شوند. علاوه بر دستگاه‌های غیرنظامی متعهدین خدمت در نیروهای مسلح به کار گرفته می‌شوند.. مشمولان استخدام نیروی مسلح می‌شوند.

افرادی که از معافیت متعهدین خدمت برای دریافت کارت پایان خدمت خود استفاده می‌کنند باید بدانند هر کدام از دستگاه‌های دولتی یا نظامی قوانین خاص خود را دارد. در برخی موارد مشمول پس از فارغ التحصیلی ممکن است ۴ سال تعهد داشته باشد که برای آن ارگان کار کند یا در سازمان هواپیمایی کشوری این تعهد به ۱۰ سال خدمت می رسد و پس از انجام تعهد خدمت از دوره سربازی معاف می‌شوند.

بنابراین افرادی که از معافیت متعهدین خدمت از مزایای دولتی یا نظامی مانند حقوق، استخدام و… بهره‌مند می‌شوند باید تعهد خود را پس از فارغ التحصیلی به جا آورند تا از رفتن به سربازی معاف شوند و به آنها کارت پایان خدمت داده شود.

معافیت ساکنین جزایر جنوبی

معافیت جدیدی که در سال ۱۴۰۲ توسط نظام وظیفه اعلام شد و در تابستان قابل اجرا شد، معافیت ساکنین جزایر خلیج فارس بود. این معافیت برای برخی از ساکنین جزایر جنوبی ایران می‌باشد.

طبق دستور رهبر معظم که به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد افرادی که ساکن جزایر جنوبی باشند و مدت سکونت آنها در جزایر تا یک زمان خاص باشد یکی از فرزندان پسر یا پدر خانواده از سربازی معاف می‌شود.

دریافت کارت پایان خدمت از طریق این نوع معافیت احتیاج به جمع آوری مستندات مربوطه در خصوص سکونت مشمول در جزایر جنوبی می‌باشد. مدارکی مربوط به سکونت در آن جزیره از طریق نهادهای دولتی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، بخشداری و….به یگان خدمتی و یا نظام وظیفه لازم می‌باشد. معافیت سربازی برای ساکنین جنوب کشور تابع شرایط خاص است.

معافیت افراد دارای دو فرزند و ۳۵ سال سن

قانون دیگر که برای معافیت افراد متاهل دارای دو فرزند و ۳۵ سال سن تصویب شد و ستاد کل نیروهای مسلح آن را در شهریور ۱۴۰۳ قابل اجرا معرفی کرد. بر طبق این قانون اشخاصی که دارای دو فرزند هستند و حداقل ۳۵ سال سن دارند از سربازی معاف می‌شوند. مهم‌ترین نکته برای دریافت این معافیت لازم است نداشتن غیبت است. در صورتی که فرد غیبت سربازی داشته باشد نمی‌تواند از این قانون برای معافیت استفاده کند.

افرادی که غیبت سربازی دارند و متاهل و دارای چندین فرزند باشند از معافیت سربازی متاهلین بالای ۴۰ سال و یا کمتر از ۴۰ سال می‌توانند برای دریافت کارت پایان خدمت استفاده کنند.

حتماً بارها با خودتان تکرار کرده‌اید مگر امکان دارد فردی ۳۵ سال سن داشته باشد و غیبت سربازی نداشته باشد. باید گفت این قانون تنها شامل عده خاصی از مشمولان نظام وظیفه می‌باشد افرادی که در حال حاضر در حال تحصیل هستند.

معافیت‌های موقت سربازی

یک نوع دیگر معافیت‌های سربازی، معافیت‌های موقت می‌باشند. این معافیت‌ها همانطور از اسم آنها پیداست موقت هستند و تنها برای یک مدت خاص می‌باشند. مشمولان نظام وظیفه از طروق مختلف می‌توانند برای این نوع معافیت ها اقدام کنند.

معافیت سربازی و شرایط دریافت، استفاده کردن از معافیت‌های موقت می‌تواند مزایایی برای مشمولان داشته باشد. به واسطه داشتن این نوع معافیت‌ها فرد می‌تواند در دانشگاه ثبت نام کند و به تحصیل خود ادامه دهد و یا می‌تواند تحت شرایطی از کشور خارج شود. همچنین از یک سری خدمات دولتی بهره‌مند شود.

معافیت‌های موقت به سه صورت وجود دارند: معافیت موقت تحصیلی، معافیت موقت کفالت، معافیت موقت پزشکی.

معافیت موقت پزشکی

مشمولی که با داشتن بیماری قبل از اعزام به خدمت سربازی یا در حین خدمت، درخواست بررسی بیماری را داشته باشد و برای وی کمیسیون پزشکی تشکیل شده باشد ممکن است با نتیجه‌ای مانند معافیت موقت ۶ ماهه مواجه شود.

مسلماً فردی که دارای مشکلات جسمی یا روانی باشد و احتیاج به جراحی و یا درمان خاص داشته باشد به وی معافیت ۶ ماهه داده می‌شود در شرایط خاص ممکن است این نوع معافیت دو بار تکرار شود. پس معافیت موقت می‌تواند از ۶ ماه تا یک سال طول بکشد.

در آیین نامه‌های معافیت‌های پزشکی، معافیت موقت به بیماری های داده می شود که امکان بهبود آن برای یک بازه زمانی وجود دارد و یا بودن فرد در پادگان سبب انتقال بیماری به سربازان دیگر می‌شود مانند بیماری کچلی یا سالک پوستی و…

باید اضافه کرد تنها برخی بیماری‌ها به آنها معافیت موقت تعلق می‌گیرد. بیماری‌هایی مانند؛

 جراحی روی مغز و جمجمه

انواع خونریزی‌های سر و مننژ

ترومای عصبی

 هرگونه عمل جراحی بر روی ستون فقرات

 انواع شکستگی‌های مهره‌ها

 سنگ‌های کلیه، مثانه و پروستات

معافیت واریکوسل

هیدروسل

شکستگی استخوان و غیره.

معافیت موقت تحصیلی

معافیت تحصیلی گزینه دیگری است که اکثر مشمولان نظام وظیفه با عناوینی همانند معافیت تحصیلی دانش‌آموزی، دانشجویی و یا حوزوی از آن بهره‌مند شده‌اند. کلیه مشمولان نظام وظیفه پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمام بایستی وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. برای استفاده از معافیت موقت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی و پذیرش در دانشگاه یک مدت زمان خاص در نظر گرفته شد بطور مثال لیسانس ۵ سال معافیت تحصیلی و کاردانی 3 سنوات تحصیلی می باشد.

نحوه تمدید معافیت تحصیلی برای پشت کنکور ماندن، دانشجویان و دانش آموزان باید بدانند قوانین انصراف از تحصیل، اخراج از دانشگاه یا مدرسه و یا ایست خدمتی قوانین خاصی هستند و بهترین کار این است که قبل از هر اقدامی ابتدا با یک مشاور نظام وظیفه صحبت شود و بعد عمل مورد نظر را انجام دهید. چون انجام یک اقدام خاص تحصیلی امکان برگشت به تحصیل را برای فرد فراهم نمی‌شود و تنها راه مانده برای او رفتن به سربازی است.

ذکر این نکته لازم است تا یک زمان خاص می‌توان از معافیت موقت تحصیلی استفاده کرد و شخص نمی‌تواند برای همیشه از سربازی رفتن معاف شود.

در ادامه بخوانید: نحوه درخواست و مدارک برای توجیه غیبت مشمولان غایب

معافیت موقت کفالت

کفالت ها انواع مختلفی دارد. یکی از کفالت‌ها، کفالت مادر است که در شمول کفالت‌های موقت قرار دارد. در صورتی که از تاریخ طلاق مادر یا فوت پدر کمتر از ۳۰ ماه نگذشته باشد به مشمول کفالت دائم داده نمی‌شود. و دریافت کفالت موقت برای متقاضی مساوی است با ندادن کارت پایان خدمت است و همین فرد از یکسری خدمات و امتیازات محروم می‌شود.

مشمولانی هستند که با داشتن شرایط دریافت کفالت و معافیت دائم به سراغ کفالت موقت مادر می‌روند و این اقدام ممکن است با پایان یافتن زمان محدود کفالت موقت مادر برای همیشه از گرفتن معافیت دائم بی‌بهره شوند.

معافیت دیگری که در شمول معافیت‌های موقت قرار می‌گیرد، معافیت ازدواج با بانوی معلول است. این معافیت برای یک مدت ۵ سال است و مشمول از تاریخ ازدواج تا ۵ سال در معافیت موقت قرار می‌گیرد. تبدیل شدن معافیت موقت به دائم ازدواج با بانوی معلول تابع شرایط خاص است و با ازدواج همه ی گروه‌های (بانوان) تحت پوشش بهزیستی نمی‌توان از این نوع معافیت بهره‌مند شد.

نکته مهم: در صورتی که فرد در کمیسیون نظام وظیفه که برای تبدیل شدن معافیت موقت به دائم برگزار می‌شود شرکت کند و به وی معافیت دائم داده نشود خود را باید ظرف مدت ۶ ماه برای سربازی معرفی کند تا وارد غیبت نشود.

شرایط دریافت معافیت سربازی

برای معافیت سربازی دانستن شرایط دریافت معافیت لازم است. اگر شما شرایط که یک نوع معافیت مانند معافیت کفالت پدر را نداشته باشید نمی توانید برای ان اقدام کنید.

با توجه به اینکه تعداد معافیت های سربازی زیاد شده شرایط دریافت هر کدام از انها متفاوت است. مشمولان برای دریافت و اقدام هر کدوم از معافیت های دائم یا موقت بایستی با شرایط دریافت ان اگاهی کامل داشته باشند.

مشاوره معافیت سربازی

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید موارد و گزینه‌های معافیت سربازی زیاد هستند و برای دریافت هر کدام از آنها مشمولان باید شرایط خاصی داشته باشند و همچنین مدارک و مراحلی را طی کنند.

بارها در مشاوره‌ها دیده شده است که فرد با داشتن یک مشاوره ساده می‌توانست از طریق یک بند یا تبصره نظام وظیفه از سربازی معاف شود و یا سربازی راحتی را داشته باشد اما همین فرد جور دو سال سربازی را در مناطق مرزی و باد آب و هوا تحمل کرده است.

باید اضافه کنم شرایط دریافت مشاوره برای تمامی عزیزان در سراسر کشور در مرکز مشاوره پارسین از طریق تماس تلفنی یا آنلاین فراهم شده است، حتی این مرکز برای حل مشکل سربازی و بهره‌مند شدن تمامی مشمولان و سربازان در حین خدمت بسته‌های تخفیفی ۵۰ درصدی مشاوره با تلفن همراه را در نظر گرفته است.

به طور قطع دریافت مشاوره و بررسی شرایط شما توسط یک کارشناس نظام وظیفه با تجربه صورت می‌گیرد. و همین کار موجب می شود فرد راهی راصلی برای دریافت کفالت نداشتن غیبت سربازی است.

انتخاب نکند که از نتیجه آن بی‌اطلاع باشد. با دریافت مشاوره مسیر برای شما روشن می‌شود و دیدگاه شما از سربازی و راهی که در پیش دارید واضح می‌شود.

سوالات متداول:

1.چه زمانی می تواند در صورت رد در کمیسیون پزشکی اعتراض زد؟

اگر در کمیسیون اول رد شوید بعد از 10 روز می توانید اعتراض خود را ثبت کنید.

2.بنده غیبت سربازی دارم می توانم برای کفالت مادر اقدام کنم؟

یکی از شروط اصلی برای دریافت کفالت نداشتن غیبت است.

3.تا چه سنی می توان پشت کنکور بمانم و معافیت تحصیلی داشته باشم؟

بر اساس قوانین نظام وظیفه حداکثر تا سن 20 سالگی

4. چطوری بدانم چقدر غیبت سربازی دارم؟

با استعلام وضعیت سربازی. کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره حتی با نداشتن کد سخا این کار را برای شما انجام می دهند و لازم به مراجعه حضوری به مکان خاصی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید