Search

نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری

نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری

یکی از نگرانی های اصلی پشت کنکوری ها و والدین آنها، نداشتن اطلاعاتی در مورد نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان است. هر دانش آموز پسری لازم است که برای دو بار ماندن در پشت کنکور با تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان آشنایی کامل داشته باشد. بطور قطع هر مرد ایرانی که به سن 18 سالگی تمام می رسد، یعنی وارد سن 19 سالگی می شود سرباز شناخته می شود و باید از یک نوع معافیت سربازی استفاده کند. معافیت های سربازی انواع مختلفی دارد که یک نوع از آن معافیت تحصیلی دانش آموزان است. در واقع معافیت تحصیلی یکی از تسهیلات سازمان نظام وظیفه برای مشمولانی است که قصد ادامه تحصیل دارند در نظر گرفته شده است.

هر ساله در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری، داوطلبان مرد شرکت کننده دچار استرس و نگرانی دو چندان هستند. بطور خلاصه این متقاضیان از یک طرف نگران نتایج کنکور هستند و از طرفی دیگر نگران وضعیت سربازی خودشان هستند. تیم پارسین مشاوره کاملاً به این مشمولان حق می دهد، چون در صورت قبول نشدن بایستی قدم در راه سربازی بگذارند.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

در این بازه زمانی (اعلام نتایج کنکور) مشمولانی هستند که تمایل چندانی برای رفتن به سربازی ندارند. از این رو این افراد می خواهند یکبار دیگر زمان بگذارند تا در رشته ی مورد علاقه ی خود قبول شوند. فارغ از این که اصلاً نمی دانند باید معافیت تحصیلی خود تمدید کنند.

معافیت تحصیلی پشت کنکوری

اجازه بدهید یک مورد مشاوره ای که خاص بود و دقیقاً در همین مورد بود برایتان بازگو کنم (موردی که هیچ وقت فراموش نمی کنم). دقیقاً دو سال پیش به مشمولی مشاوره می دادم که بخاطر شرایط بد خانواده مجبور بود سخت کار کند و همین فرد در مدارس بزرگسالان تحصیل می کرد. رشته ی تحصیلی این مشمول ریاضی و فیزیک بود و اصلاً معافیت تحصیلی خود را تمدید نکرده بود چون اطلاعی از این موضوع نداشت و سن او 20 سال تمام بود. به طرز شگفت آوری جای که هر فردی با شنیدن آن افسوس می خورد این بود که او در کنکور سراسری رتبه ی 42 را کسب کرده بود. افسوس و صد افسوس که این دانش آموز نابعه با این رتبه مجاز به تحصیل در دانشگاه نبود.

معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری

یکی از انواع معافیت های تحصیلی که نظام وظیفه برای کلیه مشمولان قبل از ورود به دانشگاه در نظر گرفته است، معافیت تحصیلی دانش آموزان است.

بطور کلی معافیت تحصیلی، یک نوع معافیت موقت است.

در واقع دانش آموزانی که می خواهند برای بار دوم در کنکور سراسری شرکت کنند بایستی به این نکته خیلی دقت کنند که در چه سنی مدرک دیپلم خود را از مدرسه اخذ کرده اند. اگر دانش آموزی در سن کمتر از 18 سالگی تحصیلات متوسطه خود را پایان رسانده طبق قوانین نظام وظیفه تا 6 ماه از معافیت تحصیلی دانش آموزی برخوردار است. در مقابل اگر همین فرد مدرک دیپلم خود را بالای 18 سال گرفته باشد، شرایط معافیت تحصیلی او متفاوت است.

برای مشاوره نظام وظيفه، از طریق تلفن ثابت با پارسین مشاوره تماس بگیرید:

۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴  از کل کشور

ذکر این نکته در اینجا ضروری است که کلیه مشمولان در صورتی که تصمیم به ماندن در پشت کنکور دارند عاقلانه ترین کار این است که ابتدا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند و سپس شروع به برنامه ریزی برای کنکور کنند.

قوانین نظام وظیفه در مورد معافیت ها و بخصوص معافیت تحصیلی پیچیده است. هر  قانونی معمولاً چندین تبصره دارد. به عبارتی دیگر شرایط تمام مشمولان سربازی با همدیگر یکسان نیست و هر فردی شرایط خاصی دارد که احتیاج به رسیدگی توسط یک کارشناس نظام وظیفه با تجربه دارد.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

یکی از قوانین در مورد معافیت تحصیلی دانش آموزان در  ماده 10 نظام وظیفه ذکر شده است. بر طبق این ماده اداره آموزش و پرورش موظفند اسامی دانش آموزانی که به سن مشمولیت برسند و در حال تحصیل هستند برای صدور معافیت تحصیلی به سازمان نظام وظیفه اعلام نمایند.

نکته: باید به اطلاع شما عزیزان برسانم که برای پشت کنکور ماندن و گرفتن معافیت تحصیلی راه های مختلفی وجود دارد. برای مطلع شدن با این راه ها با مشاورین با تجربه تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن معافیت کفالت مادر در سال 1402

شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی

 برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی شرایط خاصی لازم است. این شرایط عبارتند از؛

  • هر فرد مشمولی که وارد سن 18 سالگی تمام شده و وارد دانشگاه نشده است و درخواست تمدید معافیت تحصیلی نداده باشد. در نتیجه این فرد نمی توان از معافیت تحصیلی دانش آموزی استفاده کند.

  • دانش آموز باید بطور پیوسته به تحصیل مشغول باشد و وقفه طولانی در  بین تحصیل او رخ نداده باشد.

  • مشمولی که وارد غیبت سربازی شده به او معافیت تحصیلی دانش اموزی تعلق نمی گیرد.

  • دانش آموزانی که در زمان تحصیل خود ترک تحصیل داشته باشند تنها تا یک مدت محدودی می تواند به تحصیل بازگردد و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

  • حداکثر سن مناسب برای برخورداری از معافیت تحصیلی دانش آموزی 20 سال تمام می باشد. پس از آن سن نمی توان معافیت تحصیلی را تمدید کرد.

  • معافیت تحصیلی دانش آموزی به کلیه افرادی که در مدارس روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند تعلق می گیرد.

نحوه تمدید کردن معافیت تحصیلی دانش آموزان

رسیدیم به مهمترین قسمت مقاله، نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان. برای تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان، بایستی به مراکز پلیس + 10 مراجعه کرد.  در این مقاله ما دو حالت را برای تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان برای شما عزیزان بازگو می کنیم.

  • نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان در حال تحصیل

این قسمت مناسب دانش آموزانی که در پایه یازدهم و دوازدهم در حال تحصیل هستند و سن آنها بیشتر از 18 سال است. بطور قطع این افراد در مدارس بزرگسالان یا آموزش از راه دور در حال تحصیل هستند.

نحوه تمدید کردن معافیت تحصیلی دانش آموزان که در مدارس بزرگسالان یا اموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند:

1.در مرحله اول دانش آموز از مدرسه در حال تحصیل برگه گواهی اشتغال به تحصیل درخواست کند.

2. در قدم بعد مدارک مورد نیاز  را همراه با گواهی اشتغال به تحصیل، به یکی از مراکز پلیس + 10 مراجعه کند و معافیت تحصیلی خود را تمدید کند.

3. پس از صدور معافیت تحصیلی توسط دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس + 10) آنرا به مدارس مورد نظر تحویل دهد.

  • نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، هر دانش آموزی قبل از ورود به دانشگاه حداکثر 2 بار می تواند در کنکور سراسری شرکت کند. در صورتی که مشمول بخواهد برای بار دوم معافیت تحصیلی خود را تمدید کند بایستی قبل از اتمام معافیت تحصیلی این کار را انجام بدهد.

بنابراین برای تمدید کردن معافیت تحصیلی مشمول به یکی از مراکز پلیس + 10 مراجعه  کند و معافیت خود را برای سال دیگر تمدید می کند.

مدارک مورد نیاز برای صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان

برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانش اموزان در مراکز پلیس + 10 یکسری مدارک مورد نیاز می باشد. این مدارک عبارتند از ؛

1.گواهی اشتغال به تحصیل یا گواهی فراغت از تحصیل از مدرسه یا اموزش و پرورش منظقه مورد نظر  .

2. یک قطعه عکس 4*3 تمام رخ مشمول

3. اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه مشمول

4. اصل و کپی کارت ملی مشمول

سوالات متداول:

1.حداکثر چند بار می توان معافیت تحصیلی دانش آموزی را تمدید کرد؟

دانش آموزان فقط دو بار می توان معافیت تحصیلی خود را تمدید کنند.

2. آیا معافیت تحصیلی به دانش آموزانی که در مدارس شبانه درس می خوانند داده می شود؟

بله – به این دانش آموزان هم معافیت تحصیلی داده می شود.

3. چطوری می توان معافیت تحصیلی دانش آموزی را تمدید کرد؟

با مطالعه مقاله بالا دقیقاً می توانید معافیت تحصیلی خود را تمدید کنید.

17 پاسخ

  1. سلام من متولد آبان 82هستم دیپلمم رو اسفند ماه 1401 صادر کردند امسال اولین سال پشت کنکور بودم و میخوام برای دومین سال پشت کنکور بمونم. میخوام بدونم میتونم معافیت تحصیلی بگیرم؟

  2. سلام خسته نباشید من پایه دوازدهم هستم و در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردم و قصد دارم پشت کنکور بمانم برای ۱۴۰۳ و باید چه کاری کنم تا سربازی نروم؟ مهلت معافیت تحصیلی ام در ماه مهر تمام می شود ، آیا میتوان معافیت تحصیلی ام را تا یک سال دیگر تمدید کرد ؟و تعدادی تجدیدی دارم ، آیا می‌شود به جای شهریور، در دی تجدیدی ها رو پاس کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام خسته نباشید بنده متولد 1382/7/27 هستم و یه سال با معافیت پشت کنکور موندم میتونم دوباره معافیت تحصیلی بگیرم یا دیگه کلا چاره ای نیست
        چندتا واحد افتاده هم دارم

      2. سلام خسته نباشید من امسال دیپلمم رو گرفتم سنمم 18سال است بعد الان خود به خود یکسال معافم یا باید برم پلیس +10 ؟؟؟؟

      3. من متولد دی ۱۳۸۳ هستم دیپلم خودم را خرداد ۱۴۰۲ گرفتم امسال نتیجه کنکور خوبی نداشتم می خواستم برای سال ۱۴۰۳ کنکور بدهم برای معافیت پشت کنکوری نظام وظیفه چگونه اقدام کنم

      4. سلام من درسال ۱۴۰۱ نتونستم دیپلم بگیرم در مدارس بزرگسالان ثبت نام کردم من متولد ۱۳۸۲.۱۰.۱۱هستم میخواستم بدونم میتونم تا دی ماه معافیت خود را تمدید کنم و در امتحانات دی ماه به عنوان دانش اموز شرکت کنم یا خیر

    1. سلام خسته نباشید من ۱۰ ماه از وقت معافیت تحصیلی ام گذشته ولی میخوام دانشگاه ثبت نام کنم ایا ب من معا فیت تعلق میگیرد

  3. سلام
    معافیت تحصیلی من در مقطع کارشناسی ارشد تا آخر شهریورماه فرصت دارد و من امسال مشخص نیس دکترا قبول بشم یا نه. اگر قبول نشدم امکانش هس یکسال دیگر تمدید کنم تا دوباره برای دکترا کنکور دهم؟

  4. سلام وقت بخیر
    ببخشید من پایه دوازدهم متولد ۱۳۸۳/۱۰/۲هستم و معافیت تحصیلیم رو ۱۴۰۱/۱۲/۱۳گرفتم یعنی دوسه ماهی از تولدم گذشته بود که معافیت تحصیلی رو گرفتم و مدت زمان معافیت تحصیلیم ۱ مهر ۱۴۰۲ بود کلا ۶ یا ۷ ماهی میشد مگه معافیت تحصیلی ۱ سال یا ۲ سال نیست ؟چرا مال من ۶ ۷ ماه شد

    ببخشید میتونم دوباره معافیت تحصیلی تمدید کنم؟

  5. سلام
    فرزندم از یکسال معافیت استفاده کرده در مدرسه بزرگسالان اما هنوز دیپلم نگرفته آیا دوباره می تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند
    سن ایشان دی بیست سال می شود

  6. سلام من امسال پشت کنکوری بودم با توجه به اینکه نتایج کنکور در مهر میاد ومن تا اخر شهریور معافیت دارم باید چکار کنم ؟ممنون از پاسخ گویی شما

  7. سلام وقت بخیر
    پایان تحصیل تا ۳۱/۰۷/۱۴۰۱ بوده و الان کنکور دادم قبول شدم میخواهم بروم ولی معافیت تحصیلی تموم شده الان میتونم تمدید کنم یا باید برم سربازی
    کنکور دادم امسال قبول شدم

  8. سلام خسته نباشید من امسال سال دومم بود که کنکور دادم و می‌خوام پشت کنکور بمونم.
    برای 1403 میشه معافیت تحصیلی رو تمدید کنم؟
    متولد1383/4/20 هستم.
    قبولی خرداد 1401 هستم.

  9. سلام من متولد 78 ام سال دو سال پشت کنکور موندم بار دوم رو رفتم از دانشگاه پیام نور دو ترم مرخصی گرفتم الانم لیسانس ترم 7 ام و 9 ترمه درسم تموم میشه میخواستم ببینم بعد از این ک مدرک لیسانسمو بگیرم یک سال معافیت پس از تحصیل بهم تعلق میگیره یا نه؟؟؟؟

  10. ممنون بابت توضیحات تون
    امکان ثبت درخواست برای معافیت مجدد(پشت کنکور) به صورت غیر حضوری هم هستی؟ سایتی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید