Search

چگونه برای شیمی کنکور مطالعه کنیم- روش های کاربردی  

مطالعه شیمی کنکور

مطالعه شیمی کنکور، یکی از آن درس هایی است که شما یا عاشق آن هستید یا از آن می ترسید. برای کسب رتبه بالا در کنکور، شیمی معمولاً یک درس ضروری در رشته های تجربی و ریاضی است. اگر دقت کرده باشید در کنکور 1402 ضریب این درس برای رشته تجربی 9 می باشد و همچنین در رشته ریاضی ضریب آن 7 است. پس لازم است که برای موفقیت در کنکور مطالعه شیمی را جدی بگیرید.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

اگر قصد قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و یا مهندسی در دانشگاه های برتر ایران را دارید بایستی در برنامه ی خود ساعاتی را به مطالعه درس شیمی اختصاص دهید. خیلی صریح به شما بگویم بدون کسب درصد خوب در این درس امکان قبول شدن در رشته های تاپ تقریباً غیر ممکن است. شیمی جزو دروسی است که همه مباحث آن مانند هم نیست. بطور کلی این درس از سه مبحث تشکیل شده و تست های کنکور آن از این سه مبحث است؛

1. حفظیاتی 2. مفمومی 3. مسئله

برای مطالعه هر کدام از مباحث بالا باید از استراتژی خاصی استفاده کرد. در زیر ما استراتژی‌ها و تکنیک‌های اثبات‌شده‌ای را بررسی می‌کنیم که در صورت استفاده، توانایی شما برای مطالعه و یادگیری شیمی بهبود می‌بخشد.

قبل از رفتن به کلاس مطالب را مرور و مطالعه کنید

در یک مدل یادگیری سنتی، دانش‌آموزان به کلاس می‌رسند، مربی مطالب را معرفی می‌کند، مفاهیم مرتبط را توضیح می‌دهد، مطالب و تکالیف بعدی را اختصاص می‌دهد و کلاس را پایان می‌دهد. سپس از دانش‌آموزان انتظار می‌رود که به خانه بروند، یادداشت‌های کلاس خود را مرور کنند، سعی کنند مطالب و تکالیف محوله را تکمیل کنند. در واقع آنچه را که در کلاس آموزش داده شده است بیاموزند (که همیشه اتفاق نمی‌افتد)، هفته بعد با هر سؤالی که دارند به کلاس بیایند. جلسه قبلی کلاس درس، آماده حرکت و کشف مطالب و مفاهیم جدید باشید. مشکل این مدل این است که به خصوص در مورد موضوعات و مطالبی که یادگیری آنها چالش برانگیز است، ناکارآمد است.

بهترین راه برای مطالعه شیمی کنکور این است که با خواندن و مطالعه مطالبی که قرار است در آن روز ارائه شود، در کلاس حاضر شوید. این روش یادگیری به عنوان “کلاس درس معکوس” شناخته می شود، که گاهی اوقات به عنوان “کلاس معکوس” شناخته می شود، و روند رو به رشدی برای تدریس بسیاری از موضوعات در مدارس و دانشگاه ها در سراسر کشور است. این مدل به دلایل مختلفی برای یادگیری (و آموزش) شیمی مؤثر است.

بیشتر بخوانید : ۱۰ قدم برای بهبود مهارت های مطالعه

مزایایی روش یادگیری کلاس درس معکوس

اول، دانش‌آموزان را وادار می‌کند که با مطالعه مطالبی که قرار است ارائه شود، به کلاس بیایند. ثانیاً، دانش‌آموزان با ورود به کلاس از قبل با موضوع درسی آشنا می‌شوند و می‌توانند آنچه را که آموزش داده می‌شود، دنبال کنند و یاد بگیرند. اگر دانش‌آموزان مفاهیمی را از مطالعات خود درک نکرده باشند، می‌توانند در طول سخنرانی مربوطه سؤال بپرسند. در نهایت، زمان کلاس درس به طور موثرتری به عنوان یک ابزار یادگیری استفاده می شود. دانش آموزان در ساعات کلاسی با درک بسیار بهتری از مفاهیم درسی و با سوالات کمتر خارج می شوند.

مطالعه شیمی کنکور

مطالعه تکالیف، مطالعه شیمی کنکور قبل از رفتن به هر کلاس یکی از موثرترین راهکارها برای یادگیری شیمی است که مشاوران پارسین مشاوره بهترین برنامه در اختیار شما قرار میدهند .

به دنبال تفاهم باشید (مباحث حفظیاتی)

مانند هر یک از علوم، اطلاعات جدید زیادی برای یادگیری و حفظ کردن در شیمی وجود دارد. در واقع، با شروع مطالعه شیمی کنکور، اطلاعات بسیار جدیدی به شما ارائه می شود که اگر در تلاش برای به خاطر سپردن تمام جزئیات باشید، به سرعت گرفتار خواهید شد. ابتدا بر درک مفاهیم اساسی تمرکز کنید. هنگامی که درک درستی از اصول اولیه پیدا کردید، می توانید زمانی را صرف به خاطر سپردن جزئیات کنید. همچنین، با تسلط بر مبانی شیمی و به دست آوردن درک مفاهیم، ​​به خاطر سپردن بقیه چیزها بسیار آسان تر خواهید بود.یکی از مباحثی که در شیمی می توان براحتی تست زد، مباحث حفظیاتی است.

به یاد داشته باشید، حفظ کردن هرگز نباید جایگزین درک شود. ابتدا به دنبال کسب درک باشید.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

یادداشت های خوبی بردار (خلاصه نویسی کنید)

حضور منظم در کلاس و توجه کردن مهم است، اما کافی نیست. همانطور که در رشته شیمی مطالعه می کنید، لازم است یادداشت های فراوان و قابل فهمی بردارید تا درک شما از مفاهیم مورد بحث را بیشتر کند. یادداشت برداری برای مطالعه شیمی به دلایل زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یادداشت برداری همچنین شما را مجبور می کند که چیزها را یادداشت کنید. فرمول‌ها و معادلاتی که در حین مطالعه شیمی با آنها آشنا می‌شوید، پس از نوشتن آن‌ها به مراتب راحت‌تر به خاطر سپردن و درک آنها خواهند بود. کلاً مغز تمایل بیشتری برای انجام کارهای کوتاه و سریع دارد.

خلاصه نویسی صحیح و سپس مرور آن یادداشت ها به شما کمک می کند تا بفهمید چه مطالب یا مباحثی را یاد گرفته اید و در کدام مباحث ایراد دارید.

مطمئن شوید که یادداشت برداری شما سازماندهی شده است. یادداشت برداری منظم به شما کمک می کند که سخنرانی ها را به طور موثر مرور کنید و برای امتحانات آماده شوید.

یادداشت برداری شما را قادر می سازد در گروه های مطالعه شرکت کنید. هرچه یادداشت‌های بهتری داشته باشید، بهتر می‌توانید در گروه مطالعه خود شرکت کرده و به آن کمک کنید. به نوعی یادداشت برداری موجب می شود دانش آموز در مباحث به تسلط کافی برسد.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

بیشتر بخوانید : چگونه یادداشت های زیست شناسی خوب برداریم 

هنگام یادداشت برداری، فقط بر آنچه مربی خود روی تخته می نویسد تمرکز نکنید. تمام نکات کلامی و مفاهیم کلیدی مورد بحث در طول سخنرانی را گوش داده و کپی کنید.

بعد از هر سخنرانی چند دقیقه وقت بگذارید و یادداشت های خود را مرور کنید. مطمئن شوید که تمام مفاهیم مطرح شده در سخنرانی را درک کرده اید. از کتاب درسی خود برای بهبود یادداشت ها و درک مفاهیم کلیدی تحت پوشش استفاده کنید.

روزانه تمرین کنید

کلید یادگیری و مطالعه شیمی کنکور تمرین است. تکمیل مسائل تمرینی، حل معادلات، فرمول های کاری و غیره باید یکی از ویژگی های اصلی روال مطالعه روزانه شما باشد. درست است، روال مطالعه روزانه. اگر می خواهید شیمی را بیاموزید و در صدر بازی خود بمانید، باید هر روز زمان کمی (1 ساعت) را صرف مطالعه شیمی کنید. درک و دانش خود را از شیمی با مرور و کار کردن روی مسائل تمرینی موجود در تست های کنکور سراسری شیمی و همچنین مشکلاتی که در تست های قبلی شیمی یافت شده اند (اگر می توانید به آنها دست پیدا کنید) آزمایش کنید.

هنگام کار کردن با مسائل شیمی، به کلید پاسخ نگاه نکنید، مگر اینکه (1) قادر به یافتن پاسخ باشید یا (2) کاملاً گیج شده باشید. قبل از اینکه به پاسخ نگاه کنید، برای درک نحوه حل مشکل از یک همراه مطالعه، دستیار معلم یا مربی خود کمک بخواهید. کتاب درسی یا درسنامه خود را دوباره بخوانید تا متوجه شوید و روشن شوید.

یادگیری و مطالعه شیمی کنکور

اگر مسئله ای را اشتباه گرفتید، دوباره آن را روی کاغذ کار کنید تا زمانی که بتوانید آن را درست کنید. مطمئن شوید که هر مرحله از مسئله را درک کرده اید و چرا لازم است. وقتی توانستید جواب را پیدا کنید، مسئله ای دیگری از همان نوع پیدا کنید و آن را حل کنید. این کار را تا زمانی که مفهوم آموزش داده شده را به طور کامل درک کنید، ادامه دهید.

از زمان آزمایشگاهی استفاده کنید

وقتی صحبت از درک و یادگیری شیمی می شود، هیچ جایگزینی برای تجربه عملی وجود ندارد و هیچ راهی بهتر از حضور در آزمایشگاه های شیمی برای به دست آوردن این تجربه وجود ندارد. از هر فرصتی برای کار در آزمایشگاه استفاده کنید. کار بر روی مسائل شیمی و انجام آزمایشات شیمی در یک محیط عملی، درک و دانش شما را از شیمی تقویت می کند.

از فلش کارت ها استفاده کنید

فلش کارت ها چیز جدیدی نیستند، اما کار می کنند. آنها به ویژه برای مطالعه شیمی مفید هستند. شیمی پر از نمادها، فرمول ها و واژگان علمی است که باید به خاطر بسپارید و به درستی تفسیر کنید. فلش کارت ها برای سازماندهی و مطالعه نمادهای شیمیایی، فرمول ها و واژگان – از جمله جدول تناوبی عناصر – ایده آل هستند. هنگامی که مجموعه ای سازمان یافته از فلش کارت ها را ایجاد کردید، متوجه خواهید شد که حفظ کردن باید آسان تر باشد.

از گروه های مطالعه استفاده کنید

استفاده از یک گروه مطالعه به خوبی سازماندهی شده یک راه عالی برای مقابله با یادگیری هر موضوع چالش برانگیزی از جمله شیمی است. گروه‌های مطالعه به دانش‌آموزان شیمی اجازه می‌دهند تا بینش‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، ایده‌های خود را تبادل کنند، مفاهیم دشوار را برای یکدیگر توضیح دهند، آنچه را که آموخته‌اند آموزش دهند، یادداشت‌ها را به اشتراک بگذارند، برای امتحانات مطالعه کنند، و مطالب بیشتری را پوشش دهند.

بیشتر بخوانید : 12 نکته و ترفند ساده برای کمک به آمادگی برای کنکور

در زیر نکاتی برای تشکیل گروه های مطالعه موثر آورده شده است:

گروه های بین 3 تا 6 نفر را نگه دارید.

همه اعضا باید با آمادگی برای جلسات مطالعه گروهی حاضر شوند.

شامل اعضایی باشید که به موفقیت فردی خود و همچنین موفقیت سایر اعضای گروه اختصاص دارند.

جلسات مطالعه گروهی را در زمان و مکان مشخص هر هفته برنامه ریزی کنید.

جلسات مطالعه را بین 2 تا 3 ساعت نگه دارید.

جلسات مطالعه را متمرکز نگه دارید. اجازه ندهید تبدیل به رویدادهای اجتماعی شوند.

به صورت گروهی در محیطی عاری از حواس پرتی مطالعه کنید.

وظایف بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید

هنگام مطالعه شیمی، مواد را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید که بتوانید به آنها مسلط شوید. اگرچه ممکن است گاهی اوقات کند و خسته کننده به نظر برسد، اما به شما کمک می کند تا در واقع آنچه را که مطالعه می کنید یاد بگیرید. پس از تسلط بر یک مفهوم، به سراغ مفهوم بعدی بروید. تعجب خواهید کرد که بعد از اینکه واقعاً چند مفهوم کوچکتر را به خوبی درک کردید، یادگیری و تسلط بر مفاهیم بزرگتر بسیار آسان تر خواهد شد.

روی کار خود تمرکز کنید، نه نمره خود

یادگیری شیمی نیاز به تمرکز کامل دارد. تمرکز مداوم روی نمره، تمرکز را از یادگیری شیمی دور می کند. اگر روی یادگیری شیمی تمرکز کنید، نمره شما به دنبال آن خواهد بود. میانبری وجود ندارد. در پایان روز، چیزی که یاد می گیرید مهم است. مسلماً شیمی را خوب یاد بگیرید، نمره خوبی خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید : آمادگی آزمون کنکور: ۱۰ نکته برای موفقیت 

با هر دو پا به داخل بپرید

مانند سایر دروس چالش برانگیز، از جمله زیست شناسی، پریدن با هر دو پا کلید موفقیت شما در مطالعه و یادگیری شیمی است. تلاش های جزئی آن را قطع نمی کند. اکنون تصمیم گرفتید که در رشته شیمی موفق شوید و تمام تلاش خود را برای آن به خرج دهید.

سوالات متداول:

1. چه مدت برای امتحان شیمی باید مطالعه کرد؟

شیمی هم به حفظ کردن و هم به حل مسئله نیاز دارد و آن را به موضوعی خاص تبدیل می کند هر هفته دو ساعت برای هر ساعت سخنرانی و یک ساعت برای هر ساعت آزمایشگاهی مطالعه کنید (این حدود 12 ساعت در هفته برای دروس شیمی 4 ساعت اعتباری است).

2. چگونه از شیمی لذت ببریم؟

سهمیه روزانه خود را برای خواندن شیمی در ابتدا ثابت کنید. شاید هر روز فقط با 30 دقیقه شروع کنید و سپس به سمت بالا بروید. به یاد داشته باشید، خواندن هر روز مهم است، کلمات مهم “خواندن” و “هر روز” هستند. مهم نیست که سهم شما کم باشد.

3. بهترین زمان برای مطالعه شیمی چه زمانی است؟


همانطور که گفته شد، علم نشان داده است که یادگیری بین 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و از ساعت 4 بعد از ظهر تا 10 شب، زمانی که مغز در حالت اکتساب است، بیشترین تأثیر را دارد. از طرفی کمترین زمان یادگیری بین ساعت 4 صبح تا 7 صبح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید