Search

10 قدم برای بهبود مهارت های مطالعه

بهبود مهارت های مطالعه

در نظام های آموزشی، بهبود مهارت های مطالعه دانش آموزان می تواند یک  آموزشی عالی باشد. مطالعه موثر تنها عنصری است که تضمین می کند نمرات خوب در مدرسه کسب کنید. اما جای تعجب دارد که به دانش آموزان تقریباً هرگز آموزش داده نمی شود که چگونه – به طور موثر – در مدرسه مطالعه کنند.

مثال: بخش مهمی از مطالعه، یادداشت برداری است، اما تعداد کمی از دانش آموزان در این مهارت آموزش می بینند. در بهترین حالت، به سادگی به شما می گویند: «بهتر است یادداشت برداری کنید»، اما هیچ توصیه ای در مورد اینکه چه چیزی را ضبط کنید یا چگونه از مطالب به عنوان ابزار یادگیری استفاده کنید، به شما یاد داده نمی شود.

خوشبختانه، داده های قابل اعتمادی در مورد نحوه مطالعه وجود دارد. از نظر علمی ثابت شده است که یک روش یادداشت برداری بهتر از دیگری است و همچنین راه هایی برای مرور، حفظ کردن و خواندن کتاب های درسی موثرتر وجود دارد. در زیر 10 قدم اثبات شده برای بهبود عادات مطالعه خود بیان شده است. تیم پارسین مشاوره تضمین می کنم که اگر واقعاً از آنها استفاده کنید، نمرات شما بهبود و به بهبود مهارت های مطالعه میرسید.

1. اصلاح رفتار می تواند برای شما کارساز باشد

از مفهوم یادگیری تداعی استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان هر روز یک موضوع را در همان زمان و در همان مکان مطالعه کنید. متوجه خواهید شد که پس از مدت کوتاهی، وقتی به آن زمان و مکان رسیدید، به طور خودکار در موضوع «شیار» قرار می گیرید. به نوعی یادگیری شما سریع آغاز می شود و زمانی برای تدارک و آماده شدن صرف نمی شود.

مغزتان را طوری آموزش دهید که ریاضیات را بر اساس یک نشانه زمان-مکان فکر کند و دیگر 10 دقیقه در روز طول نمی کشد تا به حال و هوای ریاضی برسید. نه تنها در زمان و انرژی عاطفی که زمانی برای روان سازی خود برای انجام ریاضیات یا هر چیز دیگری نیاز داشتید، صرفه جویی می کنید، بلکه به شما کمک می کند تا بیشتر مطالبی را که مطالعه می کنید به خاطر بسپارید.

پس از مطالعه، با انجام کاری که می خواهید انجام دهید (موسیقی گوش دهید، به مهمانی بروید) خود را تقویت کنید. کارشناسان می‌دانند که تقویت مثبت یک رفتار (مانند مطالعه) فراوانی و مدت آن را افزایش می‌دهد.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

2. بدون استراحت بیشتر از یک ساعت مطالعه نکنید.

در واقع، اگر در حال حفظ کردن مستقیم هستید، هر بار بیش از 20 تا 30 دقیقه وقت صرف نکنید. در اینجا دلیل منطقی پشت سر گذاشتن چنین لقمه های کوچکی از زمان مطالعه است.

اولاً، زمانی که تحت یک محدودیت زمانی تحمیلی قرار دارید، از زمان به نحو احسن استفاده می کنید. آیا دقت کرده اید که در روز قبل از امتحانات بزرگ چقدر مطالعه دارید؟ به همین دلیل است که به آن “کرمینگ” می گویند.

بهبود مهارت های مطالعه

ثانیاً، روانشناسان می گویند که شما بهترین یادگیری برای بهبود مهارت های مطالعه را در موارد کوتاه انجام می دهید. در واقع، مطالعات نشان داده است که در چهار جلسه یک ساعته که در چهار روز توزیع شده است، به اندازه یک جلسه ماراتن شش ساعته در طول یک روز، آموخته می شود. به این دلیل که در بین زمان های مطالعه، در حالی که در حال خواب یا غذا خوردن یا خواندن یک رمان هستید، ذهن شما ناخودآگاه روی جذب آموخته هایتان کار می کند. بنابراین زمان مطالعه نیز به حساب می آید. در نتیجه اگر مطالعه در ساعت های طولانی صورت بگیرد و استراحت نداشته باشید، میزان یادگیری شما بشدت پایین است.

زمانی که در حال حفظ کردن هستید، چه فرمول‌های ریاضی یا یک زبان خارجی یا نام‌ها و تاریخ‌ها، به خاطر داشته باشید که یادگیری واقعی بسیار سریع‌تر از زمانی که در حال خواندن یک متن مطالعات اجتماعی یا یک مقاله انگلیسی هستید، انجام می‌دهید.

متخصصان می گویند اگر هر ساعت 10 دقیقه استراحت کنید، موثرترین مطالعه خود را انجام خواهید داد. در واقع، برخی از دانش آموزان خوب 45 دقیقه تا یک ساعت مطالعه می کنند و 5 تا 10 دقیقه استراحت می کنند. استراحت پاداش شما محسوب می شود و یادگیری شما را در یک ساعت آینده بهبود می بخشد.

دکتر والتر پائوک، مدیر سابق مرکز مطالعه در دانشگاه کرنل، به شما پیشنهاد می‌کند هر زمان که احساس کردید به یک استراحت کوتاه نیاز دارید، استراحت کنید. به این ترتیب، وقت خود را با تماشای ساعت و پیش بینی استراحت خود تلف نخواهید کرد.

روش دیگر برای جلوگیری از سرگردانی ذهن در حین مطالعه و بهبود مهارت های مطالعه این است که از سخت ترین یا کم علاقه ترین موضوع خود شروع کنید و به سمت ساده ترین و/یا چیزی که بیشتر دوست دارید کار کنید. بنابراین، پاداش شما برای مطالعه کمترین علاقه یا سخت‌ترین، مطالعه موضوعی است که بیشتر دوست دارید. آن را امتحان کنید؛ کار می کند.

3. مطالعه موضوعات مشابه را از هم جدا کنید.

مطالعه موضوعات مشابه

امواج مغزی مانند امواج رادیویی هستند. اگر فضای کافی بین ورودی وجود نداشته باشد، تداخل دریافت خواهید کرد. هر چه نوع یادگیری مشابه بیشتر باشد، تداخل بیشتری خواهد داشت. بنابراین، درس های مشابه خود را برای روز و زمان خاص محول نکنید بطور مثال چند درس حفظیاتی را پشت سر هم مطالعه نکنید. مطالعه ریاضی خود را با یک ساعت  دنبال کنید، بعد از آن فوراً از دروس محاسباتی مانند شیمی یا آمار استفاده نکنید .

4. وقتی خسته هستید مطالعه نکنید

روانشناسان دریافته اند که هرکسی ساعت مشخصی از روز دارد که خوابش می برد. سعی نکنید در آن زمان مطالعه کنید (اما به خواب هم نروید – به ندرت باعث طراوت می شود). در عوض، برای آن دوره فعالیت بدنی، مانند تفریح یا ورزش برنامه ریزی کنید. اگر انبوهی از تکالیف مدرسه دارید، از آن زمان برای مرتب کردن یادداشت‌هایتان استفاده کنید یا میزتان را تمیز کنید و کتاب‌هایتان را جمع کنید یا با یک دوست مطالعه کنید.

5. در بهترین زمان برای کلاس خود آماده شوید

بهترین زمان مطالعه

بهتر است بعد از تدریس درس توسط معلم، مطالعه خود را بلافاصله بعد از کلاس انجام دهید. اگر قرار است در جلسه آینده پرسش و پاسخ در یک مبحث خاص باشد یا ازمونی گرفته شود، بهتر است از قبل برای آن برنامه ریزی کنید. پس از پایان کلاس، می توانید یادداشت های خود را مرور و سازماندهی کنید. قبل از کلاس های ترتیل، می توانید وقت خود را صرف حفظ کردن، بررسی حقایق خود و آماده سازی سوالات مربوط به تلاوت قبلی کنید. طرح سوال تکنیک خوبی برای کمک کردن به یادگیری عمیق و بهبود مهارت های مطالعه مشخص کردن مطالب خیلی مهم است که در آنها به کار بیشتری نیاز دارید.

6. از بهترین سیستم یادداشت برداری برای خود استفاده کنید

تحقیقات زیادی در مورد یادداشت برداری انجام شده است و یک سیستم به عنوان بهترین ظاهر شده است. از کاغذ 20 در 27 سانتی متری استفاده کنید و فقط در یک طرف آن بنویسید. (ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما زمانی است که صرفه جویی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.) زمانی را برای مدیریت صفحه خود به این صورت اختصاص دهید:

اگر دوره آموزشی است که در آن سخنرانی و متن ارتباط نزدیکی دارند، از تکنیک 5 -7-7-5  استفاده کنید: برای سرنخ های یادآوری، ستون هایی به اندازه پنج سانتی متردر پایین سمت چپ،  هفت سانتی متر در وسط برای یادداشت های سخنرانی و هفت سانتی متردر سمت چپ ایجاد کنید و پنج سانتی متر در سمت راست برای یادداشت های متنی. یک فضای  پنج سانتی متری در پایین صفحه برای مشاهدات و نتیجه گیری های خود برای بهبود مهارت های مطالعه بگذارید.

بیشتر بدانید: سه روش کاربردی برای خلاصه نویسی

اگر دوره‌ای است که در آن سخنرانی‌ها و خواندن ارتباط نزدیکی با هم ندارند، از صفحات جداگانه برای یادداشت‌های کلاس و خواندن یادداشت‌ها با پیروی از تکنیک 5-12-3 استفاده کنید: 5 سانتی متردر سمت چپ برای سرنخ‌های یادآوری، 12 سانت در وسط برای یادداشت‌های سخنرانی. و 3 سانتی متردر سمت راست برای مشاهدات و نتیجه گیری. (بعد از مدتی نیازی به کشیدن خطوط واقعی نخواهید داشت.)

شما به احتمال زیاد یادداشت های سخنرانی خود را به شکلی که در طول سال های تحصیل شما تکامل یافته بود، گرفته اید. شما همچنین احتمالاً سیستم کوتاه‌نویسی خود را تکامل داده‌اید، مانند استفاده از “g” برای تمام پایان‌های “-ing”، یک علامت (&) برای “and” و اختصارات برای بسیاری از کلمات (مثلا govt. برای حکومت و evaptn. برای تبخیر).

ستون سرنخ  کلید نمرات بالاتر است. در اسرع وقت پس از نوشتن یادداشت های خود، زمانی را برای خواندن آنها اختصاص دهید – نه مطالعه آنها، فقط خواندن آنها. در حالی که همه چیز تازه است، فوراً بررسی کنید که آیا چیز مهمی را کنار گذاشته‌اید یا چیزی را اشتباه گذاشته‌اید و تغییراتی را اعمال کنید.

پس از بررسی آنچه نوشته اید، کلمات سرنخ یادآوری را برای موضوعات در یادداشت های خود تنظیم کنید. این کلمات سرنخ نباید اطلاعات را تکرار کنند، بلکه باید نوع اطلاعاتی را که در یادداشت‌های شما وجود دارد مشخص یا برچسب بزنند. آن‌ها سرنخ‌هایی هستند که می‌توانید روی «ورقه‌های تخت» قرار دهید.

دکتر  Palmatier، استادیار آموزش خواندن در دانشگاه جورجیا، پیشنهاد می‌کند که برای آزمون‌ها به روش زیر مطالعه کنید:

صفحات بهم ریخته خود را بیرون بیاورید و آنها را جابه جا کنید تا نظم برای مطالعه منطقی تر باشد.

یادداشت برداری بهبود مهارت های مطالعه

صفحه اول را انتخاب کنید و قسمت یادداشت ها را بپوشانید و فقط سرنخ ها را مشاهده کنید. ببینید آیا می توانید یادداشت هایی را که با سرنخ ها همراه هستند را به خاطر بیاورید. همانطور که یک صفحه را درست دریافت کردید، آن را کنار بگذارید.

اگر قرار است در یک آزمون کوتاه شرکت کنید، صفحات یادداشت خود را طوری به هم بزنید که از نظم خارج شوند. (یکی از دلایل مهم استفاده از یک طرف مقاله) دکتر پالماتیر می‌گوید: «این رویکرد یادگیری را بدون پشتوانه توالی منطقی فراهم می‌کند، بنابراین، الگوی واقعی که در آن اطلاعات باید در آن یادآوری شوند، تقریباً تقریب می‌یابند. ‘

اگر قرار است در یک آزمون انشا شرکت کنید، می‌توانید با خیال راحت پیش‌بینی کنید که «بخش‌هایی که بیشترین یادداشت‌ها روی آن‌ها گرفته می‌شود، اغلب حوزه‌هایی هستند که سؤالات انشایی بر اساس آنها شکل می‌گیرد».

زیبایی روش یادداشت برداری “کلمه سرنخ یادآوری” در این است که راهی بدون دردسر برای انجام کاری که ثابت شده است به شما کمک می کند تا آنچه را که آموخته اید به خاطر بسپارید – فکر کردن فعال به یادداشت ها و درک منطقی آنها در ذهنتان است. در عوض، اگر فقط یادداشت های ضبط شده خود را مرور کنید، نه تنها حوصله تان سر می رود، بلکه سعی می کنید به بدترین شکل ممکن به خاطر بسپارید.

7. فعالانه به خاطر بسپارید نه منفعلانه

محققان دریافته‌اند که بدترین راه برای حفظ کردن – راهی که بیشترین زمان را می‌گیرد و کمترین یادگیری را در پی دارد – این است که به سادگی چیزی را بارها و بارها بخوانید. اگر این روشی است که حفظ می کنید، آن را فراموش کنید. در عوض، تا حد امکان از حواس خود استفاده برای بهبود مهارت های مطالعه کنید.

سعی کنید به صورت عینی تجسم کنید تا تصویری در ذهن خود داشته باشید. علاوه بر بینایی، از صدا استفاده کنید: کلمات را با صدای بلند بگویید و به گفتن آنها گوش دهید.

از تداعی استفاده کنید: واقعیتی که باید آموخته شود را به چیزی که از نظر شخصی مهم است ربط دهید یا یک پیوند منطقی پیدا کنید.

مثال‌ها: هنگام به خاطر سپردن تاریخ‌ها، آن‌ها را به رویدادهای مهمی که از قبل می‌دانید، مرتبط کنید. از یادگاری استفاده کنید: به عنوان مثال، عبارت “Every good boy does fine” برای به خاطر سپردن نام نت های موسیقی روی خطوط کلید سه گانه استفاده می شود. از کلمات اختصاری مانند OK4R استفاده کنید، که کلید به خاطر سپردن مراحل در روش خواندن است که در شماره 8 در زیر آمده است.

8. همزمان بخوانید و مطالعه کنید

واقعا در دراز مدت زمان کمتری می برد! با هدف بخوانید. به جای اینکه فقط از ابتدا شروع کنید و تا آخر بخوانید، اگر ابتدا برای پیروی از روش OK4R که توسط دکتر والتر پائوک ابداع شده است وقت بگذارید، تکلیف را خیلی سریع‌تر تکمیل می‌کنید و خیلی چیزهای بیشتری را به خاطر خواهید آورد:

 نمای کلی o- عنوان، پاراگراف های مقدماتی و خلاصه و تمام عناوین موجود در مطالب خواندنی را بخوانید. سپس یک ایده کلی از موضوعات مورد بحث خواهید داشت.

  k – به عقب برگردید و متن را برای ایده های کلیدی مرور کنید (معمولاً در اولین جمله هر پاراگراف یافت می شود). همچنین حروف کج و پررنگ، بخش های گلوله دار، موارد، تصاویر و جداول را بخوانید.

r1- تکلیف خود را از ابتدا تا انتها بخوانید. شما می توانید آن را به سرعت انجام دهید، زیرا از قبل می دانید نویسنده به کجا می رود و چه چیزی را می خواهد ثابت کند.

R2 – متن را کنار بگذارید و با چند کلمه یا جمله کلیدی، نکات مهمی را که خوانده اید بگویید یا بنویسید. ثابت شده است که بیشتر فراموشی ها بلافاصله پس از یادگیری اولیه اتفاق می افتد. دکتر پائوک می‌گوید: «یک دقیقه صرف یادآوری فوری، حفظ آن داده‌ها را تقریباً دو برابر می‌کند!»

R3 مرحله قبل به تثبیت مطالب در ذهن شما کمک می کند. برای تثبیت آن برای همیشه، آن را به دانش دیگر مرتبط کنید. برای آنچه خوانده اید روابط و اهمیت پیدا کنید.

4 R- این مرحله بلافاصله انجام نمی شود. باید برای مسابقه کوتاه بعدی و سپس برای تست های بعدی در طول ترم انجام شود. چندین بررسی باعث می‌شود که این دانش به‌طور پاک نشدنی از آن شما باشد.

9. یک سیستم رنگ و علامت برای متن و یادداشت ها بسازید

بهبود مهارت های مطالعه

دکتر پالماتیر برای متن شما پیشنهاد می کند:

قرمز برای ایده های اصلی

آبی برای تاریخ و اعداد

زرد برای حمایت از حقایق

دایره ها، جعبه ها، ستاره ها و چک های موجود در حاشیه نیز می توانند برای آسان کردن بازبینی استفاده شوند.

واژه نامه خود را از کلمات و مفاهیمی که نمی دانید بسازید.

در دفترچه یادداشت‌تان، بخش هایی را که معلمتان به شما می‌گوید مهم هستند، زیر خط بکشید، ستاره‌دار کنید یا علامت‌گذاری کنید، افکاری که به شما گفته می‌شود بعداً به آنها برمی‌گردید، مواردی که به شما هشدار داده می‌شود اشتباهات رایجی هستند. مراقب کلماتی باشید – مانند بنابراین و در اصل – که به شما می گویند چه چیزی خلاصه می شود. همیشه نمونه ها را ثبت کنید. در واقع، در دروسی مانند ریاضی، یادداشت های شما باید عمدتاً از مثال های معلم شما باشد.

در یادداشت برداری خود تا آخرین دقیقه کلاس دقت کنید. اغلب، یک معلم منحرف می شود و وقتش کم می شود. او ممکن است محتوای نیم ساعته را در پنج یا 10 دقیقه آخر یک سخنرانی ببندد. این ارزش چند دقیقه ای را پایین بیاورید. در صورت لزوم، بعد از کلاس درس بمانید تا همه چیز برطرف شود.

بیشتربخوانید : چگونه در حین مطالعه بیدار بمانیم

10. از کتاب های کهنه دیگران استفاده نکنید

البته اگر کتاب متعلق به شما نباشد، اصلاً زیر خط نکشید. اما اگر زیر خط کشیدید، آن را کم انجام دهید. بهترین خط کشی به اندازه بدترین یادداشت برداری موثر نیست.

خط کشی بیش از حد عیب رایج دانش آموزان است. فقط باید زیر کلمات کلیدی پاراگراف خط کشیده شود. این کار باید با جوهر یا برجسته‌کننده نمدی انجام شود و فقط پس از پایان بخش «OK» خواندن OK4R انجام شود.

اگر کتاب‌هایتان را دست دوم می‌خرید، هرگز کتابی را که قبلاً زیر آن خط کشیده شده است، نخرید. ممکن است تمایل داشته باشید که به آن تکیه کنید، و نمی دانید که آیا دستی که به مداد کمک کرد در این دوره “A” یا “F” گرفت! اگر به دلیل در دسترس بودن یا مالی مجبور به خرید کتاب درسی خط دار هستید، آن را با رنگ دیگری علامت بزنید.

تحقیقات ثابت کرده است که مدت زمان مطالعه مهم نیست بلکه میزان مطالعه شما در این مدت اهمیت دارد (مهم کیفیت مطالعه است). در واقع، حداقل در یک نظرسنجی، دانش‌آموزانی که بیش از 35 ساعت در هفته مطالعه می‌کردند، نمرات ضعیف‌تری نسبت به آن‌هایی که کمتر مطالعه می‌کردند، کسب کردند.

به یاد داشته باشید: از زمان مطالعه خود عاقلانه استفاده کنید، و شما نیز با این تکنیک ها خیلی سریع پیشرفت خواهید کرد.برای دریافت همه تکنیک ها و مشاوره انتخاب رشته تلفنی با پارسین مشاوره تماس بگیرید.

برای مشاوره تحصیلی از طریق تلفن ثابت با این شماره تماس بگیرید:

۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴  از کل کشور

سوالات متداول:

 10نکته مطالعه چیست؟

10 نکته برتر مطالعه

  1. مکان و زمان را انتخاب کنید.
  2. هر روز مطالعه کن.
  3. زمان خود را برنامه ریزی کنید
  4. سبک یادگیری خود را کشف کنید.
  5. بررسی و بازنگری.
  6. استراحت کنید.
  7. کمک بخواهید.
  8. با انگیزه بمانید

2. 5 نکته مطالعه چیست؟

5 راز برتر مطالعه موثر برای دانش آموزان

  1. همزمان مطالعه کنید. …
  2. هرگز کلاس یا جلسه مطالعه را از دست ندهید. …
  3. برای تقویت قدرت مغز خود از وعده های غذایی سالم استفاده کنید. …
  4. به اندازه کافی خواب خوب و سالم داشته باشید. …
  5. ابتدا از سخت ترین موضوع شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید