Search

سه روش کاربردی برای خلاصه نویسی

سه روش کاربردی برای خلاصه نویسی

یکی از اساسی ترین مشکلات داوطلبان کنکور، به یاد آوردن تمامی مطالب مطالعه شده قبل از آزمون سراسری است. بهترین راه حل برای این مشکل، استفاده کردن از روش های خلاصه نویسی برای هر درس بصورت جداگانه است. خلاصه نویسی یعنی مختصر و کوتاه نوشتن مطالب است در صورتی که مبحث خلاصه نویسی شده تمام نکات اصلی و کلیدی در آن درج شده باشد. چه زمانی خلاصه نویسی کنیم به عبارتی دیگر خلاصه نویسی یعنی جمع بندی کردن مطالب به زبان ساده و مختص به خود شخص می باشد. مطالب خلاصه نویسی شده در زمان های قبل از آزمون های آزمایشی، یک ماه قبل از کنکور سراسری، ایام نوروز، شب امتحان و هنگامی که داوطلب در مطلبی دچار مشکل شده کاربرد دارد.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

یکی از بهترین روش ها برای به یاد آوردن مطالب، خلاصه نویسی و یادداشت برداری است. بر کسی پوشیده نیست که در ایام کنکور حجم مطالب و کتاب ها زیاد است و نمی توان یک ماه قبل از کنکور تمامی جزوه ها و کتاب ها را دوباره مطالعه کرد. به نوعی زمان کافی برای این کار وجود ندارد و نمی توان  تمامی مطالب را بصورت خط به خط دوباره مطالعه کرد. بطور کلی با خلاصه نویسی می توان مطالب را با لحن ساده نوشت و برای جمع بندی و مرور کردن از آنها استفاده کرد.

مشاوره تحصیلی پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس کنکور دانشگاه انتخاب رشته دکتری کارشناسی ارشد و … کافی است تماس بگیرید .

« با خلاصه نویسی و مرور کردن، مطالب به حافظه بلند مدت منتقل می شود»

خلاصه نویسی یکی از مهارت های مورد نیاز در زمان کنکور است که کلیه داوطلبان باید این مهارت کاربردی را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند. دانش آموزی که با این مهارت، آشنایی ندارد برای خلاصه نویسی همان مطالب کتاب و حتی گاهی اوقات بیشتر از مطالب کتاب را به عنوان خلاصه در یک دفتر جداگانه یادداشت می کند.

به شما عزیزان قول می دهیم آشنا نبودن با روش های خلاصه نویسی مساوی است با اضافه شدن دو رقم به رتبه کنکور شما است. تجربه ها نشان داده خلاصه نویسی می تواند به داوطلبان کنکور کمک زیادی برای جمع بندی و مرور کردن مطالب داشته باشد. در ضمن استفاده کردن از مهارت خلاصه نویسی یعنی مدیریت کردن زمان برای مطالعه کردن کتاب ها و جزوه های بیشتر است.

مشاوره تحصیلی

پس با ما همراه باشید تا در این مقاله با آموزش خلاصه نویسی، اصول مهم خلاصه نویسی، سه روش خلاصه نویسی و کاربردهای خلاصه نویسی در ایام کنکور  آشنا شوید.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

آموزش خلاصه نویسی استاندارد

بارها دیده شده دانش آموزان کنکوری از استاندارهای خلاصه نویسی و اینکه چطور خلاصه نویسی انجام دهند اطلاعی نداشتند. با نگاهی به جزوه ها وخلاصه های نوشته شده توسط آنها این گفته تایید می شود. داوطلب تمام مبحث را بصورت خط به خط در یک دفتر جداگانه نوشته است و اصلاً با روش های خلاصه نویسی آشنا نیست.

برای دانستن نکات کلیدی برای موفقیت در کنکور تجربی با قبولی تضمینی کافیست با پارسین مشاوره تماس بگیرید .

در نظر داشته باشید که خلاصه نویسی کار راحت و آسانی نیست. انواع خلاصه نویسی برای خلاصه نویسی باید یکسری نکات و قوانین را رعایت کنید تا به نوشته های شما خلاصه برداری گفته شود. در نتیجه با رعایت کردن نکات شما هم زمان مطالعه را از دست نمی دهید و هم تمامی مطالب  با مرور کردن خلاصه ها آسان تر به حافظه بلندمدت شما منتقل می شود.

1.قبل از خلاصه نویسی پیش خوانی انجام دهید.

 شما قبلاً یکبار مطالب را مطالعه کردید و زیر مطالب مهم خط کشیده اید. اکنون برای نت برداری می بایست شما پیش خوانی از مطالبی که زیر آنها خط کشیده اید انجام دهید. با این کار یک مرور انجام داده اید و مطالب در ذهن شما یادآوری می شود و آماده خلاصه برداری است.

2. استفاده کردن از ماژیک و هایلایت

در خلاصه نویسی نمونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری از چند ماژیک و هایلایت استفاده کنید. به هر حال این کار سبب یادگیری عمیق و تثبیت مطالب مهم در ذهن می شود. بهتر است هر رنگ ماژیک یا هایلایت برای مفهوم خاصی باشد. بطور مثال؛ برای کلمات کلیدی یک رنگ خاص انتخاب کنید و برای  توضیح اصطلاحات خاص از رنگ شماره دو استفاده کنید.

3. از روش های خلاصه نویسی مختلف برای هر درس استفاده کنید.

تمامی دروس در شاخه های مختلف نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) به سه صورت حفظیاتی، محاسباتی و مفهومی است . مسلماً نحوه نوشتن خلاصه نویسی درس زیست با درس فیزیک متفاوت است. پس برای هر درسی بایستی از روش خلاصه نویسی مختلفی استفاده کرد. در این مقاله سه روش کاربردی خلاصه نویسی آمده است که از آن استفاده کنید.

4. حتماً بعد از نوشتن خلاصه آنرا بازخوانی کنید.

در آخر کار لازم است که یکبار از روی خلاصه های نوشته شده بازخوانی انجام دهید. با این کار شما متوجه می شوید تمام مطالب مهم و اصلی در خلاصه آورده شده یا نه.

کارشناسان تحصیلی تیم پارسین مشاوره آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما درباره روش های خلاصه نویسی برای هر درس هستند.

در ادامه بخوانید: اهمیت برنامه ریزی در کنکور

اصول مهم خلاصه نویسی

آیا تا به حال از خودتان سوال کرده اید این خلاصه ای که نوشتید، خلاصه نویسی استاندارد است یا نه؟ در این بخش از مقاله می خواهیم یه شما بگوئیم یک خلاصه برداری چگونه است و به چه نوشته های خلاصه نویسی گفته می شود.

در هر بار که شما نت برداری می کنید بایستی این موارد در آن رعایت شده باشد:

  • خلاصه را با لحن خودتان بنویسید. منظور از این تیتر این است که از همان کلمات کتاب برای خلاصه نویسی استفاده نکنید. خلاصه نویسی باید مختص خودتان باشد. به این صورت که ازکلماتی که قابل فهم برای شما است استفاده کنید. در واقع می توان از لهجه محلی خودتان استفاده کنید. داوطلب  در نت برداری می تواند از اصطلاحات و کلمات خاص خود را استفاده کند. مانند« این عنصر کارش تمومه»

در نتیجه با این کار  یادگیری و یادآوری مطالب برای شما راحتتر است.

  • از کلمات کلیدی در خلاصه ها حتماً استفاده کنید. منظور از کلمات کلیدی کلماتی چیست؟ کلماتی هستند که مهم ترین کلمات یک متن می باشند. به عبارتی دیگر کلماتی، که با دیدن آنها مفهوم کل متن را برساند. در واقع در خلاصه نویسی کلمات مهم یا کلمات کلیدی اصلی ترین قسمت خلاصه نویسی است که این کلمات ارزشمندتر از بقیه کلمات است.

  • استفاده از کلمات هم معنی: یک راه دیگر برای نوشتن خلاصه نویسی، استفاده کردن از کلمات هم معنی است. در هر درس دانش آموز با اصطلاحات و کلماتی مواجه می شود که برای او قابل درک نیستند. در این مواقع بهترین کار این است که از این کلمات در خلاصه نویسی استفاده نکند و از کلمات هم معنی که قابل فهم است استفاده کند. بنابراین با نوشتن کلمات هم معنی، شما خلاصه نویسی و ساده نوشتن را انجام داده اید.

  • تنها مطالب مهم و اصلی را خلاصه نویسی کنید. یکی از نکات مهم در هنگام خلاصه نویسی این است که شما برای اولین بار که مطالب را مطالعه می کنید به هیچ وجه خلاصه نویسی انجام ندهید. شما در این مرحله زیر نکات و مطالب کلیدی خط بکشید و یا مطالب را علامت گذاری کنید. در واقع در مرحله اول مطالعه شما مطالب را یاد می گیرید.

لازم به ذکر است که در هر پاراگراف تنها یک یا دو جمله، ایده و کلمات کلیدی در آن وجود دارد و بقیه جملات توضیحاتی درباره پاراگراف اصلی است.

در نتیجه خلاصه نویسی یا نت برداری بایستی شامل مطالب اصلی آن پاراگراف باشد تا بتوان در زمان کم آن مطالب را مرور کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش تست زنی به سبک رتبه برترها

سه روش خلاصه نویسی

برای خلاصه نویسی روش های زیادی وجود دارد که عبارتند از ؛ علامت گذاری، حاشیه نویسی، خط کشیدن زیر مطالب مهم، دسته بندی و یادداشت برداری. علاوه بر روش ها، تکنیک های خاصی برای خلاصه نویسی وجود دارد که می توان از آنها بهره زیادی ببرید. این تکنیک ها برای داوطلبان کنکور می توان کاربردی باشد.

1.روش خلاصه نویسی نمودار درختی

همان طور که از نامگذاری این روش به اسم درختی آمده است. خلاصه نویسی شبیه به یک درخت است که ریشه، شاخه اصلی و فرعی، تنه و برگ تشکیل شده است. این روش برای دروس دینی، زیست و شیمی کاربرد فراوانی دارد.

 در روش خلاصه نویسی درختی موضوع اصلی در بالای صفحه یادداشت می شود. برای نت برداری در روش نمودار درختی از کلمات کلیدی و مهم استفاده می شود. بهتر است برای رسم این شکل از رنگ های مختلف استفاده شود. این روش یکی از روش های موثر در خلاصه نویسی می باشد.

2.یادداشت برداری به روش نقشه کشی ذهنی

یکی از بهترین روش های که در اکثر رشته های تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد روش نقشه کشی ذهنی است. در این روش مطالب دسته بندی می شود و چون مطالب بصورت بصری است از رنگ های مختلف استفاده می شود. بنابراین یادگیری و یادآوری مطالب ساده تر است.

برای شروع کار ابتدا موضوع مطالب را در مرکز صفحه می نویسید.

سپس مطالب را به شاخه اصلی تقسیم می کنید و در مرحله بعد شاخه های فرعی را ترسیم می کنیم. در ضمن می توانیم در این روش از  تصویر هم استفاده کرد.

لازم به ذکر است برای روش نقشه کشی ذهنی، بایستی از کلمات کلیدی استفاده کرد و از رنگ های مختلف برای یادگیری بیشتر استفاده نمود.

روش خلاصه نویسی کرنل

3. روش خلاصه نویسی کرنل

یکی از جدیدترین روش های خلاصه نویسی، روش کرنل می باشد که توسط دانشگاه کرنل ابداع شد. در این روش مطالب در حجم کم خلاصه می شود و برای مرور کردن کمک زیادی به داوطلب می کند.

روش خلاصه نویسی کرنل، به این صورت است که در بالای صفحه موضوع نوشته می شود.

در این روش کل صفحه به سه قسمت تقسیم می شود. دو ستون در قسمت بالای صفحه رسم کنید. در ستون سمت راست کلمات کلیدی نوشته شود و در مقابل ستون سمت چپ توضیح در مورد کلمات کلیدی قید شود.

در پایین دو ستون یک خط افقی رسم کنید و خلاصه تمام دو ستون بالا در آن یادداشت کنید.

                                  موضوع:

کلمات کلیدیتوضیحات
خلاصه تمام مطالب

خلاصه نویسی در کجا کاربرد دارد

شاید از خودتان بپرسید این همه در مورد خلاصه نویسی تاکید می کنید خلاصه های نوشته شده در کجا استفاده شود و به نوعی کاربرد خلاصه ها در کجا است.

در واقع نت برداری انجام شده در این موارد کاربرد دارد:

  • قبل از برگزاری آزمون ها ی آزمایشی
  • یک ماه قبل از کنکور سراسری
  • در ایام نوروز
  • در هنگام امتحانات پایان ترم
  • زمانی که داوطلب در مطالبی دچار اشتباه شده از خلاصه های نوشته شده استفاده کند.

در نتیجه با ذکر کاربردهای خلاصه نویسی، حالا شما بهتر درک می کنید هنگام مطالعه از روش های خلاصه نویسی استفاده کنید. برای اشنا شدن با دیگر تکنیک های کنکوری با متخصصان پارسین مشاوره تماس بگیرید.

سوالات متداول:

1.چرا باید مطالب را خلاصه نویسی کرد؟

خلاصه نویسی برای دسته بندی کردن مطالب و یادگیری بیشتر و در آخر برای مرور کردن مفید است.

2. برای همه درس ها می توان از یک روش خلاصه نویسی استفاده کرد یا نه؟

بهتر است از روش های مختلف خلاصه نویسی برای دروس مختلف استفاده کرد تا بازده بالایی بدست بیاورید.

3. چطور می توانم کلمات کلیدی را در هر درس پیدا کنم؟

در هر پاراگراف چند کلمه مهم است که با حذف کردن انها متن معنایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید