Search

اهمیت برنامه ریزی در کنکور

اهمیت برنامه ریزی در کنکور

آیا تا به حال دیده اید کسی بدون برنامه ریزی برای کنکور رتبه عالی کسب کرده باشد؟ یکی از دلایل اصلی که بسیاری از افراد به دنبال برنامه ریزی نمی روند و به نوعی از آن فراری هستند، همین ندانستن اهمیت دقیق و صحیح برنامه ریزی در کنکور است. تا زمانی که ذهنیت اشتباه نسبت به برنامه ریزی در وجود افراد باقی باشد و به خوبی از اهمیت ان آگاه نباشد ، آنها نمی توانند هیچ رشد و پیشرفتی کنند راز رتبه های برتر کنکور! همه ی افراد موفق و بزرگ دنیا معتقد هستند که انسان نمی تواند بدون برنامه ریزی به موفقیت برسد؛ پس منطقی نیست با ذهنیت غلط و عدم برنامه ریزی مناسب منتظر قبولی در کنکور و رتبه شدن باشیم. هرگز این جمله را فراموش نکنید که موفقیت برنامه می خواهد.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

برنامه ریزی فرآیندی برای رسیدن به اهدافمان است.

برنامه ریزی صحیح است که در کنار حفظ حال خوب و سلامت شما، انجام کارها به صورت خیلی دقیق تر و حتی روتین تر و آسان تر را در کنار تفریح واستراحت به همراه داشته باشد.

اهمیت برنامه ریزی در کنکور

فواید برنامه ریزی برای کنکور:

برای پی بردن به اهمیت برنامه ریزی در کنکور شما باید با مزایای این کار آشنایی داشته باشید.

1.برنامه ریزی روش صحیح مطالعه برای کنکور باعث آرامش بیشتر می شود.

2. سبب افزایش کیفیت مطالعه می شود

3. با برنامه ریزی کنکور در زمان صرفه جویی می کنید.

4. برنامه ریزی کنکور از پشیمانی در آینده جلوگیری می کند.

۵. پیشرفت درپی دارد.

6. با برنامه ریزی کنکور از بحران خارج می شوید.

۷. همیشه انگیزه دارید.

در ادامه بخوانید: 9 نکته طلایی برای موفقیت در کنکور

چرا افراد موفق برای انجام کارهای خود برنامه ریزی می کنند

در واقع هدف از برنامه ریزی این است که ما به کارهای خودمان به طور کامل برسیم و خود را ملزم به انجام کارها کنیم! همین! قرار نیست تمام کارهای ۲ ماه گذشته و ۲ ماه آینده را در یک روز جای دهیم.

” اصلی ترین هدف برنامه ریزی این است که خود را به انجام کارها ملزم کنیم”

در صورتی یک برنامه ریزی عملی می شود که ان را بنویسیم. نوشتن برنامه ها و کارها به قدری اهمیت دارد که در واقع زمانی که شما کاری را یاد داشت می کنید یک پرونده باز در ذهنتان تشکیل می شود و تا زمانی هم که بسته شود ، شما را درگیر می کند. افرادی که برنامه خود را می نویسند، احتمال به موفقیت رسیدنشان ۴۰% بیشتر از سایر افراد خواهد بود. چرا که نوشتن ذهن را وادار می کند که باید به ان چیزی که نوشته ای عمل کنی و به نوعی آن نکته در ذهن ثبت دائمی می شود. به همین دلیل است که افراد بزرگ و موفق دنیا می گویند : “بنویسید تا اتفاق بیفتد

ویژگی های یک برنامه ریزی کنکور استاندارد

هر دانش آموزی برای انجام برنامه ریزی و شروع کردن مطالعه خود احتیاج به دانستن ویژگی های استاندارد یک برنامه ریزی دارد. زمانی که شما بر اساس همان استانداردها برنامه ریزی خود را انجام دهد موفق خواهی بود.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

1.در نظر گرفتن اهداف

قبل از نوشتن برنامه خود ابتدا باید اهداف خاص خود را تعیین کنید. منظور از اهداف خاص، این است که هدف شما از شرکت در کنکور قبولی در چه رشته و دانشگاهی است.

مسلماً برنامه ریزی برای قبولی در فلان رشته یا فلان دانشگاه با هم متفاوت خواهد بود. چون قبولی در هر رشته رتبه و درصدهای متفاوتی را می طلبد.

2.اختصاصی بودن برنامه برای هر فرد

هر فردی برای قبولی در یک رشته خاص در این رقابت سخت کنکور شرکت می کند. همان طور که انگشتان دست با هم متفاوت هستند ویژگی های جسمی ، روحی و شخصیتی افراد با هم متفاوت می باشد.

بنابراین برای همه افراد نمی تواند یک برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه یکسان داشت. برنامه ریزی درست است که بر اساس ویژگی های شخصیتی و موقعیت زندگی ان فرد تعیین شده باشد.

3.انعطاف پذیری

همان طور که همه ی ما در زندگی تجربه کرده ایم برخی مواقع اتفاقات غیر منتظره ای رخ می دهد که اصلاً قابل پیش بینی نیستند. اما نباید این اتفاقات باعث تغییرات عمده در برنامه ریزی دانش آموز شود و یا اینکه سبب دلسرد شدن فرد از برنامه مورد نظر شود. برنامه ریزی اصولی و استاندارد است که ساعت و روزهای برای جبران این تایم های از دست رفته داشته باشد.

4. برنامه قابل اجرا باشد

بارها با دانش آموزانی برخورد کرده ایم که برای شروع مطالعه ساعت ها زیادی مثلاً 10 ساعت را تعیین می کنند. این کار کاملاً اشتباه است. مسلماً هر فردی توان مطالعه خاصی را دارد.

بنابرای باید بر اساس سطح و توان مطالعه خود برنامه ریزی کرد و قدم به قدم ساعت مطالعه را افزایش داد. بطور مثال روزانه 10 تا 20 دقیقه را افزایش داد که در هفته 1/5 تا 2 ساعت می شود.

5.تنوع در برنامه ریزی

یک روش اشتباه دیگر که در برنامه ریزی دانش اموزان بارها دیده شده این است که 7 ساعت مطالعه در یک روز صرف یک کتاب می شود.

خواندن یک کتاب در یک روز روشی درست نیست چون باعث خستگی و دلزدگی فرد از مطالعه می شود. از این رو دانش آموزان باید بدانند در طول برنامه روزانه خود بایستی دروس متنوع قرار بدهند تا هم زمان مطالب را با هم پیش ببرند.

مقاله مرتبط: چگونه برای شیمی کنکور مطالعه کنیم _ روش های کاربردی

6.مکتوب بودن برنامه

همان طوری که در بالا به ان اشاره شد بهترین عبارتی که در مورد مکتوب بودن برنامه ریزی بیان شده « بنویسید تا اتفاق بیفتد» است.

زمانی که دقیقاً ساعات مطالعه و تست زدن هر درس بطور جداگانه ثبت می شود این کار باعث می شود حتماً آن کار را انجام دهیم. از طرف دیگر داوطلب یک مقیاس اندازه گیری برای پیشرفت خود در دست دارد که می فهمد چقدر ارتقاء داشته است.

7. برنامه باید قابل ارزیابی باشد

برنامه ریزی استاندارد است که در پایان کار میزان پیشرفت و پسرفت دانش آموز را نشان دهد. در واقع باید ضعف ها و قوت های فرد مشخص شود.

برای دانستن قوت ها و ضعف در هر درس بهترین ابزار تست زدن است و همچنین شرکت کردن در ازمون های ازمایشی می باشد. در این آزمون ها درصد و تراز کل داوطلب مشخص می شود.

در نتیجه داشتن برنامه ای بدون بازخورد، صرفاً وقت تلف کردن است.

سوالات متداول:

1.اهمیت برنامه ریزی در کنکور چیست؟

برنامه ریزی میزان پیشرفت کار ما را می سنجد و فرآیندی است که ما رو به اهدافمان می رساند.

2. چرا باید در برنامه ساعاتی برای جبران تعیین کرد؟

در طول روز اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می دهد که باعث می شود داوطلب از برنامه از قبل تعیین شده جا بماند. بنابراین داشتن ساعت و روزی که این ساعات از دست رفته را جبران کند یکی از اصول استاندارد برنامه ریزی است.

3. داشتن برنامه ریزی چه فوایدی برای ما دارد؟

با مطالعه کردن مقاله بالا می توان با مزایایی برنامه ریزی اشنا شد.

3 پاسخ

  1. سلام و درود . آیا با لیسانس دانشگاه علمی کاربردی میتوان در کنکور ارشد وزارت بهداشت ثبت نام نمود ؟ خواهش میکنم از مشاوره سایت به این سوال پاسخ دهد چون برایم مهم است . مرسی . سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید