Search

9 نکته طلایی برای موفقیت در کنکور- تکنیک ها و مهارت ها

9 نکته طلایی برای موفقیت در کنکور

 

برای موفقیت در کنکور و پیروز شدن در این رقابت نفس گیر، عاقلانه ترین راه استفاده کردن از مسیرهای است که افراد رتبه برتر آنرا تجربه کرده اند. با توجه به وقت کم داوطلبان برای مطالعه و زیاد بودن منابع کمک درسی در بازار، الزاماً باید از تجربیات و مهارت های مورد نیاز در سال کنکور اطلاعات کاملی کسب نمایند. برای رسیدن به موفقیت در کنکور و قبول شدن در رشته و دانشگاه مورد نظر تلاش و انگیزه زیادی لازم است.

برای موفقیت در کنکور، صرفاً داشتن منابع کمک درسی و برنامه ریزی کافی نیست. در این مسیر شما احتیاج به یادگیری مهارت ها و تکنیک های زیادی دارید. بطور مثال؛ ضروری است که با تکنیک های تست زنی، مدیریت زمان، خلاصه نویسی، تندخوانی و … آشنایی لازم را داشته باشید.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

 

در نتیجه سال کنکور سال سرنوشت شماست و نمی توان با آزمون و خطا آنرا طی کرد. اصول موفقیت در کنکور امتحان کردن روش های مختلف و اشتباه رفتن مسیر مساویست با از دست دادن زمان و ایجاد استرس در داوطلب است.

هدف از نوشتن این مقاله، صرفاً یاد دادن نکات کلیدی و مهم به داوطلبان کنکور برای رسیدن به خواسته و هدف آرمانی آنهاست. هدف این است که به داوطلبان بگوئیم که به چه نکاتی توجه کنید و رعایت کردن کدام مطالب برای شما لازم است. مطمناً با رعایت کردن این 9 مورد، شما می توانید یکی از رتبه های برتر کنکور در سال 1402 باشید.

1.فقط به کتاب های درسی اکتفا نکنید

موفقیت در کنکور

دانش آموزی که برای اولین بار می خواهد در کنکور سراسری شرکت کند و هنوز با کنکور و سوالات آن آشنا نیست فکر می کند تنها با خواندن خط به خط کتاب درسی  می تواند رتبه خوبی کسب کند. درست است که کنکور از همین کتاب های درسی است اما طراح سوالات دبیر دبیرستان نیستند. طراحان سوالات، اساتید دانشگاه ها هستند که سوالات را بصورت کاملاً مفهومی طرح می کنند. به عبارت دیگر سوالات در حد مدرسه نیست و داوطلب باید در سطح کنکور مطالعه کند.

برای آشنا شدن با مطالب جامع و کامل باید از بهترین منابع کمک درسی متناسب با سطح خود استفاده کرد. با این کار داوطلب سطح سواد علمی خود را تا حد کنکور بالا می برد.

2. روش مطالعه موثر را یاد بگیرید

یکی از تکنیک های ضروری در سال کنکور، تکنیک روش مطالعه موثر است. برای خواندن مطالب بایستی دروس را بر اساس ضرایب آن، حفظیاتی یا مفهومی بودن و همچنین اهمیت آن (جزو دروس اختصاصی یا عمومی) تقسیم بندی کرد.

قطعاً برای یادگیری مطالب در کنکور می توان از تکنیک های زیادی استفاده کرد. بکار بردن درست و اصولی تکنیک های مطالعه موثر سبب می شود مطالب در حافظه بلند مدت شما ماندگار شود. این تکنیک ها عبارتند از؛

یادداشت برداری

تندخوانی

خط کشیدن زیر مطالب مهم

استفاده کردن از فلش کارت و …

 

در ادامه بخوانید:6 نکته اساسی در مورد نرم افزارهای انتخاب رشته

3. تکنیک های تست زنی را یاد بگیرید

کنکور سراسری آزمونی است که سوالات آن بصورت تستی طرح می شود. متاسفانه تمامی آزمون های که از دانش آموزان از ابتدا تا سال کنکور گرفته می شود بصورت تشریحی است. دانش آموزان با سوالات تستی آشنایی زیادی ندارند و تمامی این سالها درس خواندن آنها به روش تشریحی است. هر ساله ما شاهد هستیم که دانش آموزان با معدل های خیلی بالا در کنکور رتبه ی پایینی را کسب می کنند و این نتیجه بکارگیری این روش های اشتباه می باشد.

 

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

 

 برای موفقیت صد در صد در کنکور هر داوطلبی لازم است از چند روش تست زنی آگاهی کامل داشته باشد و در زمان آزمون ها و تست زدن در منزل انها را بکار بگیرید. برخی از این تکنیک های تست زنی عبارتند از ؛

تست آموزشی

تست تثبیتی

تست زمان دار

تکنیک دو خودکار و…

4. در یک آزمون آزمایشی ثبت نام کنید

موفقیت در کنکور در زمان کم با برخی دانش آموزان در مورد آزمون های آزمایشی صحبت می کنیم یا اطلاعات کاملی از کیفیت انواع آزمون ها آزمایشی ندارند یا اصلاً تاثیر آزمون ها را در کنکور سراسری ناچیز می دانند. متاسفانه آزمون کنکور اولین و تنهاترین آزمون می شود. در واقع این دانش آموزان هیچ وقت از ضعف و قوت خود مطلع نمی شوند.

بنابراین داوطلبان با شرکت کردن در آزمون آزمایشی هم با جلسه آزمون آشنا می شوند و هم با تحلیل ازمون خود از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی پیدا می کنند.

به عبارت دیگر با شرکت کردن در آزمون های آزمایشی، داوطلب با مهارت های مدیریت زمان، مدیریت استرس و افزایش سرعت کاملاً آشنا می شود.

برای موفقیت در کنکور داوطلب به یک راهنما و یک فرد کاملاً باتجربه احتیاج دارد که این مسیر طولانی و سرنوشت ساز را با او طی کند. معمولاً  وظیفه مشاوران تحصیلی است که تمامی تکنیک ها و مهارت های مورد نیاز را به داوطلب کنکور آموزش بدهد.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت برنامه ریزی در کنکور

5. از بهترین منابع کنکور مطلع شوید

یکی از نکات کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور انتخاب بهترین منابع کنکور است. البته ذکر کلمه بهترین منابع کنکور اشتباه می باشد در اینجا  باید کلمه مناسب ترین منابع کنکور برای شما کدام منبع است بکار گرفته شود.

قطعاً استفاده کردن از منابع رتبه برتر برای همه ی دانش اموزان، یک کار کاملاً اشتباه می باشد. هر داوطلبی برای انتخاب منبع مناسب لازم است چند معیار مهم را مد نظر قرار بدهد؛

  1. توجه به سطح علمی داوطلب
  2. سال چاپ کتاب
  3. کتاب درسنامه ای است یا تستی و یا برای دوران  جمع بندی مناسب است

نکته بسیار مهم؛ صرفاً خریدن کتاب های زیاد تضمین موفقیت شما در کنکور نیست.

6. چطور خلاصه نویسی و مرور داشته باشیم

بر کسی پوشیده نیست که حجم مطالب در کنکور خیلی بالاست. معمولاً دانش اموزان با دیدن این همه کتاب دچار سردرگمی و نگرانی می شوند. دو تکنیک خلاصه نویسی و مرور کردن از تکنیک های مهم و ضروری برای هر داوطلب کنکوری است.

هر دانش آموزی در ابتدای راه بایستی با خلاصه نویسی و انواع روش های آن کاملاً آشنا شود. بطور قطع روش خلاصه نویسی دروس با هم فرق می کند. برای برخی دروس لازم است با استفاده از طرح واژه، طرح درختی و… خلاصه نویسی را انجام داد.در مقابل برای دروس محاسباتی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی دسته بندی فرمول ها بهترین خلاصه نویسی است. تا حد امکان نیبید از خلاصه نویسی دیگران استفاده کرد.

همان طور که می دانید با خواندن مطالبی، ذهن انسان بعد از مدتی آنها را فراموش می کند. برای اینکه زحمت های قبلی شما از بین نرود و مطالب در حافظه تثبیت شود بایستی در برنامه که دارید، مرور کردن را بگنجانید.

مرور کردن روش های مختلفی دارد؛ مرور بازخوانی، مرور بازیابی، مرور تلفیقی

7. چگونه مدیریت زمان داشته باشیم

یکی از مهارت های لازم و کاربردی که همه ی داوطلبان کنکور بایستی در این مسیر کسب کنند، مهارت مدیریت زمان است. با توجه به اینکه زمان در سال کنکور بسیار مهم است و حجم مطلبی که باید مطالعه شود بالاست. پس دانش اموزان لازم است در هنگام برنامه ریزی و اجرا کردن آن و  همچنین در زمان برگزاری آزمون های ازمایشی بتوانید به درستی زمان را مدیریت کنند.

اگر داوطلبی مدتها روی یک درس وقت گذاشته و هدف او کسب درصد بالا در آن آن درس باشد، اما در جلسه آزمون وقت کم بیاورد تمام تلاش های او بی مفید بوده است. لذا کلیه داوطلبان لازم است مهارت مدیریت زمان را بطور کامل یاد بگیرند و آنرا بصورت درست اجرا کنند.

انواع روش های مدیریت زمان در سال کنکور؛

روش ضربدر منها

تکنیک وقفه در آزمون

روش زمان های نقصانی و…

8. از برنامه خود بازخورد بگیرید

هر داوطلبی برای رسیدن به هدف مورد نظر خود ، باید برنامه ای داشته باشد. اگر این برنامه، زمانی را برای بازخورد از مطالعه و میزان یادگیری مطالب نداشته باشد تنها زمان را بیهوده صرف کردیم.

بدون شک تمامی داوطلبان ضروری است از نحوه ی عملکرد خود در مدت زمان تعیین شده بازخوردی داشته باشند تا بتوانند میزان رشد و پیشرفت خود را ارزیابی کنند. از جمله عواملی که می توان با استفاده از آنها بازخورد مناسبی گرفت میزان بالا رفتن تراز کل و درصد در درس مورد نظر در زمان آزمون آزمایشی است.

9. چطور تمرکز خود را بالا ببریم

یکی از سوالاتی که دانش آموزان کنکوری از مشاوران تحصیلی می پرسند این است که چطور می توانند در زمان مطالعه تمرکز خود را بالا ببرند. همه ی ما می دانیم اگر  مطلبی را با تمرکز بالا مطالعه کنیم نتیجه مطلوبی از آن کسب می کنیم و در مقابل طبق برنامه ریزی تعیین شده درس مورد نظر به پایان می رسد. از این رو احتیاج به تکرار مطالب نیست.

معمولاً مشاوران با بررسی شرایط محیطی و شخصیتی داوطلب راههای لازم را برای افزایش تمرکز پیشنهاد می کنند.

سوالات متداول:

1.چرا شرکت کردن در آزمون های آزمایشی لازم است؟

با شرکت کردن در یک ازمون ازمایشی داوطلب با جلسه ازمون کنکور آشنا می شود در ضمن با تحلیل ازمون خود با نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آشنا می شود.

2. آیا داوطلبان تنها از یک روش تست زنی استفاده کنند کافیست؟

هرکدام از روش های تست زنی برای یک مرحله از مطالعه کاربرد دارد. بهتر است حداقل از دو روش استفاده کنید.

3. آیا خلاصه نویسی و مرور کردن در سال کنکور هر دو لازم است؟

بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید