Search

شرایط معافیت کفالت پدر- بازنشسته، ازکارافتاده، بالای 60 سال

شرایط معافیت کفالت پدر-بازنشسته، بالای 60 سال

 شرایط معافیت کفالت پدر، دوران سربازی در ایران برای جوانان بالای ۱۸ سال اجباری است. کفالت پدر بیمار و لیست بیماری ها ما گاهی اوقات مشمولان به دلیل مشکلات خانواده نمی نوانند به خدمت سربازی بروند. اغلب مشمولان به دنبال روش هایی برای فرار از این وظیفه و به اصطلاح گرفتن معافیت سربازی هستند. یکی از رایج ترین راه ها برای گرفتن معافیت، معافیت کفالت پدر می باشد. سرپرستی پدر دارای قوانین خاص خود می باشد. با شروع سال 1399 شرایط جدید، کفالت پدر از سوی نظام وظیفه عمومی اعلام شد. شرایط معافیت کفالت پدر بالای 60 سال در معافیت کفالت پدر شما به عنوان سرپرست و تنها مراقب پدر محسوب می شوید. از این رو مسئولیت های زیادی در خانواده بر عهده شماست و شرایط رفتن به سربازی را ندارید.

برای دریافت معافیت کفالت پدر، بیمار، ازکارافتاده، بازنشسته، بالای 60 سال، معلول، معتاد و… در صورت داشتن سایر شرایط می توان درخواست کمیسیون کفالت داد و معافیت دائم گرفت.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید.

کفالت از واژه کفیل بودن می آید. کفیل یعنی سرپرستی شخصی را بر عهده گرفتن. معافیت کفالت پدر، یکی از انواع معافیت های دائم سربازی است.

کفالت پدر بازنشسته برای گرفتن معافیت کفالت پدر باید از تمامی قوانین و اخبار نظام وظیفه و قوانین جدیدی که اعلام می شود، مطلع باشید تا مشمولانی که شرایط گرفتن معافیت کفالت پدر را دارند، این فرصت را از دست ندهند. کارشناسان نظام وظیفه مرکز مشاوره پارسین مشاوره ، در این مقاله کلیه اطلاعاتی که شما برای اخذ کفالت پدربه آن نیاز دارید، را آماده کرده اند.

پس با ما همراه باشید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن کارت دائم معافیت کفالت پدر خود را دریافت کنید.

شرایط اصلی معافیت کفالت پدر

کفالت پدر از کار افتاده کلیه مشمولان قبل از این که به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس+ ۱۰) مراجعه کنند و درخواست خود را برای کفالت پدر ثبت کنند باید از شرایط اصلی برخورداری از معافیت کفالت پدر آگاه باشند. هر فردی در صورتی که شرایط اصلی معافیت کفالت پدر را با هم دارا باشد. می تواند برای این سرپرستی اقدام کنند. این شرایط عبارتند از:

۱.مشمول به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده باشد.

۲. مشمول فاقد غیبت باشد.

به طور کلی غیبت مانع رسیدگی به پرونده کفالت می شود. اگر مشمول حتی یک روز غیبت داشته باشد؛ شرط تشکیل پرونده کفالت را ندارد مگر این که بتواند از قانون توجیه غیبت استفاده کند و غیبت خود را توجیه کند.

۳. تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشد.

در صورتی که شخص دارای برادر بالای ۱۸ سال سالم، که ازدواج کرده، زندانی و یا خارج از کشور است مانع رسیدگی به معافیت کفالت می شود. مگر این که، برادر بالای ۱۸ سال به تشخیص شورای پزشکی قادر به نگهداری از پدر نباشد. مشمول می تواند از معافیت استفاده کند. برای درخواست معافیت کفالت پدر هر سه شرط با هم لازم است.

مقاله مرتبط: معافیت سربازی- روش‌های جدید معافیت در سال 1402

شرایط جدید معافیت کفالت پدر

کفالت پدر برای معافیت سربازی

سوالات کمیسیون معافیت کفالت پدر شرایط جدیدی که از سوی سازمان وظیفه عمومی، برای کفالت پدر اعلام شده مربوط به تغییر شرایط سن می باشد. یکی از قوانینی که مدام در سازمان وظیفه عمومی مورد تغییر قرار می گیرد، سن کفالت پدر است. در گذشته سن معافیت کفالت پدر ۶۰ سال بود که به مرور زمان به آن اضافه شد. تا سال ۹۸ سن کفالت پدر، ۷۰ سال بود. شرایط معافیت کفالت پدر بالای 70 سال دقیقاً در پایان سال ۹۸ برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح شرایط سنی در معافیت کفالت تنها فرزند ذکور پدر از ۷۰ به ۷۵ سالگی تمام تغییر داده شد. این ضوابط و مقررات جدید معافیت کفالت پدر از اول فروردین سال ۹۹ اجرایی شد.

شرایط معافیت کفالت پدر بازنشسته

برای دریافت معافیت کفالت پدر، یکسری شرایط پدر باید داشته باشد. بازنشسته بودن یکی از شرایط اصلی برای کفالت پدر است. بر طبق قوانین کار فردی که شرایط سنی بالایی دارد و توانایی انجام کار را نداشته باشد بازنشسته می شود. مسلماً چنین فردی احتیاج به مراقبت دارد و در بیشتر مواقع افراد بازنشسته دچار بیماری های مختلف هستند که تنها پسر بالای 18 سال خانواده باید برای درمان بیماری و مراجعه به بیمارستان به پدر کمک کند.

صرفا بازنشسته بودن پدر تنها ملاک دریافت کفالت پدر نیست و لازم است پدر بیماری خاصی یا ناتوانایی داشته باشد. البته بازنشسته بودن قبل از موعد پدر می تواند یک نکته مثبت برای دریافت کفالت باشد. علاوه بر بازنشسته بودن پدر باید شرایط سنی و شرایط دیگر را دارا باشد.

شرایط دریافت معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

در گذشته اگر سن پدر 60 سال بود به تک فرزند کفالت پدر داده می شود، اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و سن معافیت کفالت پدر 75 سال است. پس دریافت کفالت پدر با سن 60 سال مربوط به قانون قدیم است و در حال حاضر نمی توان از ان استفاده کرد.

اگر پدری بالای 60 سال سن داشته باشد آیا تنها فرزند پسر او که غیبت ندارد می تواند برای کفالت پدر درخواست بدهد؟ ایا کفالت به او تعلق می گیرد ؟ برای جواب این سوالات با مشاورین نظام وظیفه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: لیست کامل بیماری‌های معافیت پزشکی سربازی 1402

شرایط معافیت کفالت پدر از کار افتاده

مشمولی که پدرش از کارافتادگی تامین اجتماعی دارد گزینه خوبی برای گرفتن کفالت و معافیت سربازی است. از کارافتادگی طبق قوانین تامین اجتماعی دو نوع است کلی و جزئی، که هر کدام از این ازکارفتادگی ها مقررات و ضوابط خاصی را برای فرد بوجود می اورد.

پدری که در کمیسیون های تامین اجتماعی شرکت کرده و به او ازکارافتادگی تعلق گرفته است قادر به کار کردن نیست و فرزند چنین پدری باید کفالت پدر را بر عهده بگیرد. شرایط معافیت کفالت پدر از کارافتاده نشان می دهد که پسر او می تواند مراقب و سرپرست او شود.

اگر پدر ازکارفتادگی گرفته باشد شواهد و مدارک لازم برای این مورد باید در دسترس باشد و علاوه بر ان کمیسیون نظام وظیفه پدر را از لحاظ سلامت جسمی و روحی مورد بررسی و معاینه قرار می دهد.

نحوه محاسبه سن پدر

تاریخ تولد + عدد ۷۵ = سن ۷۵ سالگی پدر                          

۱۳۲۴+ ۷۵                                                               

در واقع اگر پدرتان به سن ۷۵ سالگی تمام رسید، بدون توجه به سلامت یا بیمار بودن او، به خاطر کهولت سن شما از خدمت سربازی معاف خواهید شد. البته در صورتی که شرایط دیگر معافیت کفالت پدر را داشته باشید.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

در صورتی که پدر مشمول کمتر از هفتاد و پنج سال داشته باشد و به علت بیماری توانایی سرپرستی خانواده نداشته باشد. بدون در نظر گرفتن شرط سنی فرد نیازمند به مراقبت، در صورت تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی از خدمت سربازی معاف می شود.

بیشتر بخوانید : قانون جدید خرید خدمت سربازی در سال 1403

انواع معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر با داشتن برادر ماده ۴۴ قانون خدمت وظیفه عمومی، مربوط به امور کفالت است. بر اساس این ماده، تنها فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود. کفالت پدر بر دو نوع است:

۱.معافیت کفالت پدر بخاطر کهولت سن

که بر اساس قانون جدید سن پدر از ۷۰ به ۷۵ سالگی تغییر پیدا کرد.

۲. معافیت کفالت پدر بخاطر بیماری

شرایط کفالت پدر ازکارافتاده

اگر سن پدر کمتر از ۷۵ سال است، اما دچار بیماری صعب العلاجی است. می توان برای کفالت پدر بازنشسته اقدام کرد.

شرایط دریافت معافیت کفالت پدر تحت پوشش بهزیستی

سازمان بهزیستی افرادی را که دچار بیماری های جسمی و روحی خاصی هستند تحت پوشش قرار می دهد. باید اضافه کرد افرادی که عضو سازمانهای با بیماری های خاص هستند نشاند هنده این است که باید از او مراقبت شود و بیماری صعب العلاجی دارد.

برای دریافت معافیت کفالت پدر عضو سازمان بهزیستی، یکسری شرایط پدر باید داشته باشد و درجه معلولیت او نیز هم است. بهتر است قبل از تشکیل پرونده برای کفالت با یک پارشناس نظام وظیفه با تجربه صحبت کنید.

سازمان نظام وظیفه برای افرادی که عضو بهزیستی هستند قوانین و ایین نامه های خاصی را تنظیم کرده است. در ضمن سال 1402 معافیت جدید برای خانواده های دارای معلول اعلام شد.

در ادامه بخوانید: شرایط معافیت کفالت مادر فاقد همسر

مدارک مورد نیاز برای معافیت کفالت پدر

برای اطلاع از این که چه نوع مدارک تخصصی پزشکی برای کمیسیون شورای پزشکی شرایط معافیت کفالت پدر بیمار مورد نیاز می باشد با مرکز پارسین مشاوره تماس بگیرید. در صورت تایید نشدن در کمیسیون شورای پزشکی و اعتراض کردن به دیوان عدالت اداری، این مرحله یک سال طول می کشد و امکان دارد شما طی این مدت شرایط کفالت را از دست بدهید.

مدارک معافیت کفالت پدر

پس از این که مشمول شرایط لازم برای گرفتن معافیت کفالت پدر را برخوردار بود. اولین کاری که برای گرفتن معافیت کفالت پدر می بایست انجام دهد جمع آوری مدارک مورد نیاز برای این معافیت می باشد. سپس مشمول به پلیس+۱۰ مراجعه کند و درخواست خود را ثبت کند. لازم به ذکر است برای هر نوع کفالتی، مدارک خاصی مورد نیاز است.

اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای معافیت کفالت پدر دارای شرایط سنی ۷۵ به بالا:

۱.کپی تمامی صفحات شناسنامه مشمول، پدر، برادر، خواهر و مادر

۲. کپی کارت ملی مشمول و پدر

۳. عکس ۴*۳ مشمول تمام رخ رنگی، ۲ قطعه

۴. گواهی آخرین مدرک تحصیلی یا اشتغال به تحصیل مشمول

۵. عکس ۴*۳ پدر ، ۲ قطعه

۶. افتتاح حساب بانک سپه به نام مشمول

۷. تکمیل برگ اطلاعات فردی( برگ شماره ۱ دفترچه وظیفه عمومی)

۸. تکمیل برگ درخواست معافیت( برگ شماره ۲).

برای گرفتن کفالت پدر برخی مواقع مدارکی وجود دارند که در جلسه هیات بدوی به شما کمک می کنند و باعث تغییر رای هیات بدوی می شود. به شما عزیزان توصیه می کنیم قبل از اقدام برای کفالت پدر حتماً با یک کارشناس خبره نظام وظیفه مشورت کنید. تا این شانس بزرگ، کفالت پدر را از دست ندهید. ما با افراد زیادی برخورد کردیم قبل از این که کمیسیون کفالت پدر بروند با یک کارشناس صحبت نکردند و در زمان کمیسیون  دست خالی بودن و شانس معافیت را از دست دادند.

بیشتر بخوانید : جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیر غایب 1403

مراحل درخواست معافیت کفالت پدر

پس از این که مدارک مورد نیاز را برای درخواست معافیت کفالت پدر بالای ۷۵ سال تهیه کردید. مراحل زیر را جهت دریافت کفالت انجام دهید.

۱.مراجعه به پلیس+۱۰ یا سایت نظام وظیفه برای دریافت شناسه دفترچه خدمت وظیفه عمومی به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز

۲. مراجعه به پلیس+۱۰ و تحویل کلیه مدارک مورد نیاز برای درخواست کفالت پدر

۳. ثبت درخواست معافیت در سامانه دفاتر پلیس+۱۰ و دریافت تاییدیه ثبت درخواست و ارسال پرونده از طریق رابطین به وظیفه عمومی برای رسیدگی

۴. استعلام از اداره ثبت  احوال محل تولد پدر از سوی وظیفه عمومی انجام می شود.

۵. برگزاری جلسه هیات رسیدگی در صورتی که شخص در بررسی های اولیه حائز شرایط معافیت تشخیص داده شود.

۶. در صورتی که مشمول معاف دائم شناخته شود. برای دریافت کارت معافیت یکسری فیش های بانکی پر می کند. در غیر این صورت سرباز شناخته شود برگ آماده به خدمت برای وی صادر و ارسال می گردد ویا اگر معافیت تحصیلی داشته باشد به تحصیل خود ادامه می دهد.

کفالت پدر برای معافیت سربازی

ایین نامه های نظام وظیفه برای معافیت کفالت پدر

۱.مشمولین در حین استفاده از معافیت تحصیلی می توانند تقاضای معافیت کفالت نمایند.

۲.مشمولانی که تقاضای معافیت کفالت نمود و حداکثر ظرف یک ماه برای رسیدگی مراجعه ننمایند، به عنوان انصراف تلقی و برای آنان برگ آماده به خدمت صادر و می بایست به خدمت اعزام گردید.

۳.اظهارنظر و رای نهایی در مورد معافیت کفالت پدر مشمولان توسط هیات رسیدگی انجام می شود.

۴.پرونده های که نیاز به پاسخ ثبت احوال دارد در خصوص استعلام تحولات شناسنامه، برای ثبت احوال محل تولد پدر ارسال می شود تا جواب استعلام برای نظام وظیفه ارسال نشود، جلسه رسیدگی هیات بدوی تشکیل نمی شود.

۵.در صورتی که مشمول به رای صادره توسط هیات بدوی اعتراض نماید، پرونده مشمول در هیات بدوی تجدید نظر مطرح و رای هیئت قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

۶.اعتراض به رای هیات بدوی تا یک زمان خاص پس از شرکت در جلسه کمیسیون امکان پذیر بوده و مشمولین پس از آن می توانند اعتراض خود را در یکی از دفاتر خدمات پلیس+۱۰ ثبت نمایند.

سوالات متداول

۱.سن پدر برای کفالت در سال 1403 چقدر باید باشد؟

شرایط سنی در سال 1403 برای کفالت پدر ۷۵ سال است.

۲. من تنها فرزند خانواده هستم غیبت هم ندارم می توانم کفالت پدر را بگیرم ؟

در صورتی که پدر شما بالای ۷۵ سال سن داشته باشد و یا این که بیماری صعب العلاجی، نقص عضو و ازکاراقتادگی داشته باشد.

۳. آیا پدر ۷۵ ساله یا بیمار می تواند فرزند خوانده خود را معاف کند؟

خیر- پدر ۷۵ ساله وبیمار نمی تواند فرزند خوانده خود را معاف کند.

۴. شرایط اصلی معافیت کفالت پدر کدامند؟

مشمول به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده باشد. غیبت نداشته باشد و تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشد.

۵. ایا در صورت پذیرفته نشدن در کمیسیون کفالت پدر می توان اعتراض داد؟

بله تا ۱۰ روز پس از تشکیل کمیسیون کفالت پدر فرصت دارید اعتراض خود را ثبت کنید.          

۶.اگر پدر ۷۵ ساله، فرزند اول خود را معاف کفالت کرده پس ان فرزند به علت بیماری، معلولیت یا فوت شرایط نگهداری و سرپرستی پدر را از دست داده باشد فرزند دیگر وی هم می تواند درخواست کفالت نماید؟

بله- در صورت تایید بیماری یا معلولیت، در شورای پزشکی یا فوت فرد معاف شده می توان به درخواست فرزند دوم رسیدگی نمود. 

37 پاسخ

  1. سلام دوتا خواهریم با یه پدر ۵۳ ساله با ساویدگی وانحراف شدید زانو برادرم تنها پسر خانواده سال ۹۳ رفت خدمت تو یه شهر دیگه اما بدلیل شرایط سخت پدرم که کارش کشاورزی ودامداری هست مجبور شد بیاد وخرج اور خونه بشه ودیگه نرفت پدرم الان غیر از مشکل زانوهاش قلب درد هم گرفته ایا با انجام تکلیف دادسرای نضامیش راهی داره معافیت کفالت بهش بدن؟استشهاد مهلی و نامه تحت پوشش کمیته بعلت از کار افتادگی پدرم هم داریم

  2. سلام بنده ۱۹ سالمه و پدرم مفقود شده و ۹ ساله نیست و مادرمم یک ماهیه طلاق گرفته و تو دادگاهم پرونده داریم اشتغال به تحصیل گرفتم تا خردادو برادرمم کلاس هفتمه پروندمون گرفتن گفتن برا کمیسیون باهاتون تماس میگیریم میخاستم بدونم چقدر میکشه تماس بگیرن و چقدر شانس دارم

  3. سلام من فرزند دوم خانواده هستم ۱۸سال دارم وبرادرم سالم است ازدواج کرده
    پدرم معلول است ومشکل اعصاب داره وزیر نظر بهزیستی است ودر کارت معلولیت شدت معلولیت شدید است
    میخواستم ببینم من میتونم کفالت بگیرم

    1. سلام
      پدرم بیماری NMOداره پاهاش فلج شده و از کمر به پایین حس ندارن و کنترل ادرار و مدفوع هم نداره
      تنها فرزند بالای 18سال هستم و تک پسر خانواده با دو تا خواهر کوچیکتر از خودم
      امکان گرفتن معافیت کفالت هست؟

  4. سلام بنده پدرم مشکل چشم داشتن رفتیم بیمارستان امام سجاد معاینات انجام شد گفتن ۴۵روز دیگه جوابش میاد خواستم بدونم دوباره باید بریم کمیسیون؟

      1. سلامن‌پسر‌بزرگ‌خانواده‌هستم‌وپدرم‌پارکینسون‌دارهوتحت‌پوشش‌هم‌هست‌ایامیتونم‌کفالت‌پدرم‌را‌بگیرم‌سن‌پدرم‌۴۵‌سال‌هست

  5. سلام و وقت بخیر بنده 18 سالمه یک پدر از کار افتاده دارم و کار میکنم برای خرج و مخارج و یک برادر 9 ساله دارم آیا ب بنده معافیت تعلق می‌گیرد؟

  6. وضعیت مشمول داخل سامانه سخا وقتی معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت ماده6بهزیستی تایید شده است کی تغییر می کند چقدر طول میکشد

  7. سلام خسته نباشید
    من فرزند سوم هستم ۱۸ ساله ام و دوتا برادرم سربازی رفتن و متاهل هستن و یه برادر کوچیک کلاس چهارم دارم سن پدرم ۷۴ است و اینکه پدر و مادرم دیسک کمر هستند و خودمم متاهل هستم و سرپرستی خانواده را بر عهده گرفتم آیا امکان معافیت کفالت هست

  8. سلام و خسته نباشید
    بنده یک برادر ناتنی دارم که ۴۰ سال سن داره و متاهل هم هست و پدرم ۷۵ سال رو رد کرده و خودم هم به سن سربازی رسیدم خواستم ببینم میتونم معافیت کفالت دریافت کنم.

  9. سلام وقت بخیر
    من 23 سالمه
    معافیت تحصیلی دارم
    غیبت ندارم
    سن پدرم 63 سال هستش
    تک پسرم و دوتا خواهر دارم
    پدرم دیابت داره و انسولین استفاده میکنه
    آیا میتونم برای کفالت اقدام کنم ؟

  10. سلام وقت بخیر
    من 19سالمه خانواده شهدا هستیم .
    سه برادر بزرگتر دارم که همگی ازدواج کرن دوتاشون سربازی رفتن .
    یکی دیگه هم توسط بنیاد شهید معافی سربازی گرفت .
    و اما من فرزند اخر خانواده هستم پدرم حدود 80 سالشونه .
    میتونم کفالت پدر رو بگیرم و معاف از سربازی بشم؟؟؟
    چگونه؟؟

    1. سلام من تک فرزند خانواده هستم پدرم شصت و چهار سالشه من الان سی سالمه میتونم برای کفالت اقدام کنم ؟

  11. سلام پدر من ۸۴ساله هستن از ناحیه مچ پا معلولیت نقص عضو دارن عمل قلب باز کردن و آسم هم دارن و برادر من ازدواج کرده و ۳بچه داره آیا میشه معاف بشم؟

  12. سلام خسته نباشید
    بعد از فارغ التحصیلی یک سال فرصت برای رفتن به خدمت هست،اگر طی این مدت(مثلا ابتدای فرصت یکساله)درخواست کفالت پدر داده شود و مورد پذیرش قرار نگیرد،این مهلت یکساله زودتر از موعد به پایان میرسد؟

  13. سلام من یه پدر دارم ٧۵ سالشه بیماری فشار داره پروستات داره دوتا کولیه هاش کیست داره ـ توان راه رفتن هم نداره پاهاش بی جونه یه خورده که راه میره خسته میشه ـ یه مادرم دارم حدود ۶٠ سالشه بیماری سرطان سینه داشته شیمی درمانی شده ـ ناراحتی قلبی داره چربی داره قلبش آن جی یو شده ـ مستاجر هم هستیم ـ دوتا داداش دارم یکیش معتاده یکیش هم زن داشته طلاق داده الان داره مهریه میده ـ منم دارم تو آرایشگاه کار میکنم خرج خونه رو میدم ـ با توجه یه این شرایط میتونم معافی بگیرم

  14. سلام من تک فرزند خانواده هستم پدرم شصت و چهار سالشه من الان سی سالمه میتونم برای کفالت اقدام کنم ؟

  15. سلام من 21سالمه پدرم 70سال سن دارد پدرم داری دو همسر می‌باشد ومن سرباز فراری هم هستم 5تاداداش دارم که ازدواج کردند از زن اول بابام ویک داداش کوچکتر از خودمم هست که از مادرخودمه آیا میشه کفالت برای پدرم بگیرم

  16. سلام خسته نباشید من تک پسر خانواده هستم پدرم ۶۷ سال دارد و تا الان دو بار عمل قلب باز انجام داده است و مشکل اریتمی و نارسایی قلبی دارد . آیا امکان گرفتن معافیت کفالت پدر را دارم ؟

  17. سلام من ۲۳سالمه تنها پسر خانواده ۳ تا خواهر دارم پدرم ۵۳سالشه و شنوایی گوشاش در حد۴۰ درصده باتوجه ب آزمایشات. میتونم از ای طریق کفالت بگیرم ؟

  18. با سلام و خدا قوت
    پدر من ۷۸ سال سن دارد و عضو کمیته امداد و مشکل ریوی دارد و نمیتواند کار کند و عملا از کار افتاده است
    از همسر اولش ۵ پسر دارد که همگی ازدواج کرده و تا جای ک خبر دارم خدمت رفته اند
    و از مادر من ۳ پسر ک ارشدشون من هستم ک مشغول خدمتم
    برادر کوچکترم ۲۱ سال سن دارد و معاف پزشکی گرفته و ازدواج کرده و بردار دیگرم ۱۷ سال سن دارد آیا من شرایط معافیت کفالت دارم یا ن؟؟

  19. با سلام و خدا قوت
    پدر من ۷۸ سال سن دارد و عضو کمیته امداد و مشکل ریوی دارد و نمیتواند کار کند و عملا از کار افتاده است
    از همسر اولش ۵ پسر دارد که همگی ازدواج کرده و تا جای ک خبر دارم خدمت رفته اند
    و از مادر من ۳ پسر ک ارشدشون من هستم ک مشغول خدمتم
    برادر کوچکترم ۲۱ سال سن دارد و معاف پزشکی گرفته و ازدواج کرده و بردار دیگرم ۱۷ سال سن دارد آیا من شرایط معافیت کفالت دارم یا ن؟؟

  20. سلام بنده تک پسر خانواده ام با تاریخ اعزام 8/1 بدون غیبت و پدرم متاسفانه با سن زیر۷۰ سال دچار سرطان استخوان شدند و ناتوانی حرکتی پیدا کرده اند و من تازه متوجه شدم که میشود معاف شوم .
    ایا معاف میشوم ؟و اگر بله تا قبل از ابان تمام میشود کارهاش ؟

  21. بنده معلول هستم و دارای دو دختر که هردوازدواج کرده اند ویک پسر دارم که هم‌اکنون ۱۵ سالش است ومن۵۶ سالم است وتحت پوشش‌ بهزيستي هستم آیا با این شرایط پسرمن اگر به سن ۱۸ سالگی برسد از خدمت سربازی معاف می‌گردد؟با تشکر

  22. سلام واقعا شرایط معاف شدن خیلی سخت شده زمان پهلوی به این شکل نبود مگه الان زمان جنگه که اینقدر سن پدر بالا رفته ۷۰سال اصلا ادم این وقتا سنش به ۷۰ سالگی نمیرسه

  23. با سلام من پدرم ۹۶ ساله هست و به شدت بیمار و دارای مشکلات بینایی و کلیوی، دو برادر ناتنی بزرگتر از خودم(بالای ۵۰ سال) هم دارم که سابقه بیماری قلبی دارند و چون اونا هم بیمار هستند و البته ناتنی، وظیفه مراقبت از پدر به تنهایی به دوش من هست، من تنها فرزند مادرم هستم، آیا امکان معافیت برای من وجود داره؟؟؟ لازم به ذکره که من در حال خدمت هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید