Search

توضیحات کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1403

توضیحات کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1400

از سال 96 که آزمون کارشناسی ارشد، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با هم ادغام شدند هم زمان با  اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد، کارنامه اولیه ارشد 1403 یک کارنامه مشترک برای هر دو گروه متقاضی دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد منتشر می شود. کلیه داوطلبان برای دریافت کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1403 می بایست به سامانه sanjesh.org  مراجعه نمایند و وضعیت علمی خود را مشاهده کنند.

هر داوطلبی با مشاهده کارنامه اولیه خود، می تواند درصد دروس کسب شده در آزمون کتبی، نمره تراز و رتبه خود و همچنین مجاز بودن یا نبودن جهت انتخاب رشته ارشد مطلع شود.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

زمانی که داوطلبان به «سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد» در سایت سازمان سنجش مراجعه می کنند و گزینه میز کار را کلیک می کنید، معمولاً دو کارنامه مشاهده می کنید. یکی با عنوان «کارنامه اولیه» که برای  انجام انتخاب رشته در حال حاضر باید آنرا رویت کنید و دیگری، «کارنامه نهایی» نام دارد که در زمان اعلام نتایج نهایی قابل مشاهده است و فعلاً غیر فعال است. برای مشاوره حضوری انتخاب رشته کارشناسی ارشد کلیک کنید .

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

کارنامه اولیه کارشناسی ارشد

چرا در کارنامه ارشد چند برابر ظرفیت برای انتخاب رشته تعیین می شود

سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد معمولاً فهرست چند برابر ظرفیت صندلی های تعیین شده برای دانشگاه ها در سال 1403، به عنوان کسانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند را معرفی می کند. دریافت کارنامه کارشناسی ارشد به این دلیل که رشته های ارشد تعداد کد ضریب هر رشته یا گرایش هر رشته به نسبت زیاد است و معمولاً همه داوطلبان در کلیه گرایش ها مبادرت به انتخاب رشته نمی کنند.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

دلیل دیگری که برای فهرست معرفی شدگان، چند برابر ظرفیت دانشگاه ها وجود دارد مربوط به رشته های خاص مانند؛ مدیریت اطلاعاتی، مددکاری اجتماعی، مهندسی معماری، فرش، طراحی لباس و پارچه و… برای آزمون تشریحی و عملی است. که در کارنامه های رشته های خاص علامت(؟) مشاهده می شود و به این معنی است که رتبه ی داوطلب تنها بر اساس نمرات تستی بوده و پس از مصاحبه و آزمون تشریحی و عملی تغییر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که از زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه اولیه، مسیر دو دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد به طور کامل از هم مجزا می شود. به این صورت که کلیه متقاضیان انتخاب رشته، دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، نوبت دوم(شبانه)، پیام نور، مجازی، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان می بایست در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته ی خود را انجام دهند و علاقمندان به انتخاب کد رشته محل های دانشگاه آزاد باید در سایت Azmoon.iau.ac.ir انتخاب رشته خود را پس از تهیه کارت اعتباری از همین سایت انجام دهند.

کارنامه اولیه ارشد

داوطلبانی که برای بار اول در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده اند اطلاعات چندانی در مورد کارنامه اولیه ندارند و نمی دانند چطور این اعداد و ارقام را تفسیر کنند. لازم است در این جا توضیحات کاملی در مورد کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد برای تمامی عزیزان شرکت کننده در این آزمون ارائه شود.

در این مقاله برای توضیح کامل  قسمت های مختلف کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد، یک کارنامه رشته روانشناسی به طور نمونه ارائه شده است. تیم پارسین مشاوره، کارنامه را در قالب 4 قسمت برای شما عزیزان تحلیل می کند:

1.مشخصات ثبت نامی داوطلب در کارنامه کارشناسی ارشد 1403

2. اطلاعات رشته امتحانی اول در کارنامه کارشناسی ارشد 1403

3. وضعیت داوطلب در هر کد ضریب در کارنامه ارشد 1403

4. کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه

توضیحات کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1401

1.مشخصات ثبت نامی داوطلب در کارنامه کارشناسی ارشد 1403

در قسمت اول کارنامه اولیه کارشناسی ارشد، مشخصات ثبت نامی درج شده است. این مشخصات را داوطلب در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در فرم اینترنتی ثبت کرده است و شامل اطلاعاتی همچون نام ونام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره پرونده، جنسیت، سهمیه ثبت نامی، معدل، نام رشته امتحانی، موسسه فارغ التحصیلی، ماه و سال فراغت از تحصیل می باشد.

  • داوطلبان عزیز این قسمت کارنامه دارای اهمیت می باشد آن را با دقت بررسی کنید در صورت مشاهده مغایرت با اطلاعات شخصی و تحصیلی خود، حتماً نسبت به اصلاح آن از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمائید.

2. اطلاعات رشته امتحانی اول در کارنامه کارشناسی ارشد 1403

همان طوری که اطلاع دارید هر داوطلبی در صورت تمایل می تواند در دو مجموعه امتحانی اصلی و شناور شرکت نماید. در قسمت دوم کارنامه اولیه کارشناسی ارشد 1403، اطلاعات مربوط به رشته امتحانی اول یا اصلی درج شده است که به ترتیب توضیح داده می شود:

شماره داوطلبی: در زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد 1403 توسط سازمان سنجش تعیین می شود.

علاقمند به پیام نور و غیرانتفاعی: این ردیف نشان می دهد که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، داوطلب علاقمندی خود را به رشته های تحصیلی در دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی اعلام کرده است و کارت اعتباری مجزایی را خریداری کرده باشد کلمه«بلی» و در غیر این صورت کلمه«خیر» درج شده است.

نکته: در صورتی که داوطلبان در زمان ثبت نام، برای انتخاب این رشته محل ها اعلام علاقمندی نکرده، اما حداقل نمره علمی لازم را برای انتخاب رشته های این دانشگاه ها کسب نموده باشند، می توانند با واریز مبلغ 200000 ریال اعلام علاقمندی خود را به رشته های این دانشگاه ها و موسسات نشان دهد(در زمان انتخاب رشته لینک خرید کارت اعتباری دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی فعال می شود).

وضعیت انتخاب رشته داوطلب: در این ردیف،  دو کلمه احتمال داردکه نوشته شده باشد. یکی کلمه«مجاز هستید» و به منزله آن است که داوطلب با توجه به نمره اکتسابی، رتبه در هر کد ضریب و سهمیه وی، مجاز به شرکت در مرحله انتخاب رشته است و داوطلبانی که نمره لازم را کسب نکرده باشند کلمه«مجاز نیستند» درج شده است.

معدل موثر: سازمان سنجش برای برقراری عدالت، داوطلبانی که در دانشگاه های سطح بالا با استاندارد های سخت گیری درس خوانده اند، با فارغ التحصیلانی که در یک دانشگاه سطح پایین و راحت تر نمره کسب کرده تاثیر یکسانی از لحاظ معدل کارشناسی اعمال نکرده است و تاثیر معدل موثر را اعمال کرده است.

معدل موثر، معدلی است که از حاصل ضرب معدل کارشناسی داوطلب با ضریب اعتبار دانشگاه کارشناسی شما بدست می آید.

تاثیر معدل موثر در کنکور کارشناسی ارشد بصورت قطعی و 20 درصدی می باشد. پس می بایستی کلیه داوطلبان در زمان ثبت نام و زمان ویرایش اطلاعات، در صورت ثبت اشتباه معدل نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.

کد و نام رشته امتحانی اول: این قسمت، نام رشته امتحانی اول(اصلی) که در آن آزمون داده اید درج شده است.

نمرات اکتسابی: در این قسمت از کارنامه کارشناسی ارشد نام هر درس و نمرات خام به صورت درصد درج شده است. نمرات خام به صورت درصد در فاصله(100 و 33/33-) در اختیار داوطلب قرار می گیرد.

  • در مواردی که داوطلب به هیچ یک از سوالات آن درس پاسخ نداده باشد کلمه«سفید» در کارنامه آورده می شود.
  • در صورتی که نمره خام یک درس عدد صفر«0» درج شده باشد، به معنای آن است که از محاسبه نمرات مثبت و منفی حاصل از پاسخ های داده شده، نمره خام آن درس صفر«0» شده است.

بیشتر بخوانید: مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد

3. وضعیت داوطلب در هر کد ضریب در کارنامه ارشد 1403

مهم ترین قسمت کارنامه برای انتخاب رشته، وضعیت داوطلب در هر کد ضریب است که تمامی این ستون ها بایستی با دقت تفسیر شود:

کد ضریب: هر رشته امتحانی از گرایش های مختلفی تشکیل شده که ضریب دروس امتحانی در آن یکسان است. داوطلبان می توانند با مراجعه به دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ضرایب دروس و گرایش رشته امتحانی خود را مشاهده کنند.

همان طور که در کارنامه بالا(مجموعه روانشناسی) مشاهده می کنید. این رشته، از 6 کد ضریب یا گرایش تشکیل شده است. که به ترتیب عبارتند از:

کد ضریب 1 شامل؛ روانشناسی عمومی و روانشناسی مثبت گرا

کد ضریب 2 شامل؛ روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

کد ضریب 3 شامل؛ روانسنجی

کد ضریب 4 شامل؛ روانشناسی صنعتی و سازمانی

کد ضریب 5 شامل؛ روانشناسی کوردکان استثنایی

کد ضریب 6 شامل؛ روانشناسی تربیتی

نمره کل:

یا تراز کل، دومین ستون از سمت راست کارنامه کارشناسی ارشد است. هر چقدر تراز کل بالاتر باشد رتبه در سهمیه عدد کوچکتری است و احتمال قبولی داوطلب در آن گرایش بیشتر است.

                   20 درصد معدل موثر+80 درصد نمره آزمون =نمره کل

رتبه داوطلب در سهمیه:

به طور کلی در کنکور کارشناسی ارشد، دو نوع سهمیه آزاد و ایثارگران وجود دارد و رتبه هر داوطلب در بین سهمیه خود مقایسه می شود. برای به دست آوردن رتبه در سهمیه، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با مقایسه می کنند و سپس با توجه به تراز هر  فرد، رتبه دیگران محاسبه می شود.

رتبه داوطلب بدون سهمیه:

رتبه داوطلب در بین کل جامعه آماری و بدون اعمال سهمیه وی درج شده است.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه:

در این ستون آخرین رتبه مجاز در دوره روزانه نمایش داده شده. همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد سازمان سنجش برای دوره روزانه سه برابر ظرفیت دانشگاه ها،  مجاز به انتخاب رشته می شوند. برای این که بسنجید شانس قبولی شما در دوره روزانه چقدر است آخرین رتبه مجاز در دوره روزانه را بر عدد 3 تقسیم کنید اگر رتبه شما در دوره روزانه کمتر از عدد حاصل بود بدانید شانس قبولی شما در دوره روزانه وجود دارد.

نتیجه در دوره روزانه: در این ستون نتیجه به صورت دو کلمه«مجاز» یا «غیرمجاز» درج شده است. اگر کلمه «مجاز» درج شده باشد یعنی این که داوطلب می تواند در انتخاب رشته خود در دوره های روزانه را در فرم اینترنتی انتخاب کند. اما در صورتی که کلمه «غیرمجاز» عنوان شده باشد داوطلب نمی تواند انتخابی از بین دانشگاه های روزانه داشته باشد.

رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی:

رتبه داوطلب در بین سهمیه خود و علاقمند به رشته های نوبت دوم(شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد را نشان می دهد.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیرروزانه و دانشگاه آزاد:

آخرین رتبه ی مجاز در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد در هر کد ضریب را نشان می دهد.

نتیجه در دروه های غیر روزانه و دانشگاه آزاد:

آخرین ستون نتیجه، را به صورت«مجاز» و «غیر مجاز» نشان می دهد.

4. کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه

در پایین ترین قسمت کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج شده است. در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در رشته محل های دانشگاه آزاد شده باشد می تواند با درج این کد دسترسی و کد ملی در سامانه Azmoon.iau.ac.ir  انتخاب رشته خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد معمولاً پس از اتمام انتخاب رشته دانشگاه های سراسری شروع می شود.

برای تحلیل کارنامه خود و مشخص شدن شانس قبولی خود، در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، از تجربه و راهنمایی کارشناسان تحصیلی تیم پارسین مشاوره استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 20 عادت کلیدی دانشجویان موفق در مقطع کارشناسی ارشد

توضیحات برخی علائم در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

در کارنامه اولیه برخی از داوطلبان، با علائم ناآشنایی مواجه می شوند که برای آنها سوال برانگیز است.

1.علامت تعجب:

در کارنامه داوطلبانی که سهمیه ایثارگری دارند این علامت مشاهده می شود. بر طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد، متقاضیانی که سهمیه ایثارگری دارند در صورتی این سهمیه برای آنها لحاظ می شود که حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کرده باشد تا این سهمیه برای آنها لحاظ شود و از ان جای که این حد نصاب را کسب نکرده اند علامت تعجب در آن گرایش و ستون رتبه داوطلب در سهمیه درج شده است.

2. علامت سوال:

علامت سوال (؟) در کارنامه داوطلبانی که آزمون تشریحی و عملی دارند مشاهده می شود. مفهوم علامت سوال این است که رتبه ی کسب شده در این کد ضریب بر اساس نمره تستی بوده و بعد از برگزاری آزمون تشریحی و عملی نمره تغییر خواهد کرد.

سوالات متداول:

1.آیا کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از سایت دانشگاه آزاد اعلام می شود؟

خیر، کارنامه اولیه کنکورکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری از سایت سازمان سنجش اعلام می شود. در ضمن برای هر دو دانشگاه یک کارنامه مشترک صادر می شود.

2. در کارنامه اولیه من سهمیه ای ثبت نامی اشتباه درج شده چکار کنم؟

شما بایستی صریحاً به سایت سازمان سنجش، قسمت ارسال درخواست مراجعه کنید و درخواست خود را مبنی بر این که سهمیه بنده در کارنامه اشتباه درج شده را ثبت کنید.

3. معدل موثر یعنی چه؟

معدل موثر، معدلی است که از حاصل ضرب معدل کارشناسی داوطلب با ضریب اعتبار دانشگاه کارشناسی شما بدست می آید.

تاثیر معدل موثر در کنکور کارشناسی ارشد بصورت قطعی و 20 درصدی می باشد.

4. کدام رتبه در کارنامه کنکور کارشناسی رتبه اصلی به حساب می آید؟

در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد یک رتبه در سهمیه وجود ندارد. هر رشته معمولاً چند گرایش دارد که برای هرگرایش یک رتبه در سهمیه در کارنامه درج شده است.

4 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر من سهمیه داشتم ولی علامت تعجب کنار کد ضریبم وارد شده با توجه به توضیحات شما الان من مثل یک فرد بدون سهمیه انتخاب رشته میکنم و اگر قبول شدم نمیتونم از سهمیه برای هزینه دانشگاه استفاده کنم؟؟

  2. سلام من فوق دیپلم مهندسی معدن از آزاد اسلامی و لیسانس ناپیوسته مددکاری از علمی کاربردی دارم . آیا با مدرک کارشناسی ناپیوسته میتونم در کنکور ارشد مددکاری وزارت بهداشت ۱۴۰۳ ثبت نام کنم ؟

  3. سلام من کنکور ارشد رشته اولم را مشاوره و رشته شناور را مددکاری زدم . به مشاوره خانواده و مددکاری هم به یه اندازه علاقه دارم و جفتش هیچ فرقی واسم نداره . میخوام بعد ارشد ، دوره های مهارت حرفه ای را هم بگزرونم که بتونم یا مرکز مشاوره خانواده یا مرکز خدمات مددکاری بزنم و جفتشم دوست دارم و فرقی نمیکنه چه مرکزی بزنم . فقط میخوام بدونم بعد از مدرک ارشد و جور کردن جواز تاسیس مرکز ، چه مرکزی بزنم ؟ الان مراکز مشاوره خانواده بیشتر کار میکنن یا مراکز مددکاری ؟ مراکز مشاوره الان در جامعه سرش شلوغ تره یا مراکز مددکاری ؟ لطفاً یه جواب کوتاه بدهید و مهم نیست در چه شهری هستم ، لطفاً به مراحل دریافت مجوز تاسیس مرکز هم ورود نکنید ، فقط کوتاه بگید الان مراکز مشاوره خانواده درآمد بیشتری دارن یا مراکز مددکاری ؟ الان در جامعه مردم بیشتر سراغ مراکز مشاوره خانواده میرن یا بیشتر سراغ مراکز خدمات مددکاری اجتماعی میرن ؟ مرسی و سپاس از پاسخ شما مشاور گرانقدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید