Search

مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد

مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی به منظور پیدا کردن شغل تخصصی تر و بهتر و ادامه تحصیل در مقطع بالاتر در کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته شرکت می کنند. نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی هر ساله تعداد متقاضیان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد رو به افزایش است و ما شاهد رقابت در این آزمون هستیم. با توجه به این که چند سالی هست که آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه برگزار می شود در ذهن بسیاری از داوطلبان این سواًل مطرح می شود که مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد به چه صورت می باشد. ما در این مقاله ابتدا توضیحی در مورد کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته ارائه می دهیم و در ادامه با پارسین مشاوره مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد را به صورت کامل بیان می کنیم.

به دوره کارشناسی ارشد و دکتری به صورت کلی تحصیلات تکمیلی می گویند. کارشناسی ارشد معادل درجه مسترز(به انگلیسی Masters) در دانشگاه های غربی است.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

کارشناسی ارشد ناپیوسته:

کارشناسی ارشد بدون کنکور پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی(لیسانس)، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته به صورت دوره ی دو ساله است. برای پذیرش در این دوره می بایست در آزمون تحصییلات تکمیلی شرکت کرد. با توجه به رشته ی تحصیلی، می بایست ۲۸ تا ۳۲ واحد درسی که ۴ تا ۶ واحد آن به پایان نامه اختصاص دارد بگذرانید تا بتوانید مدرک کارشناسی ارشد ناپیوسته را اخذ کنید.

برای دریافت مشاوره حضوری انتخاب رشته کارشناسی ارشد کلیک کنید .

کارشناسی ارشد پیوسته:

نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی دوره ای از آموزش عالی است، که پیش نیاز برای ورود به این دوره، داشتن مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی است و برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته باید در کنکور سراسری شرکت کرد. امکان پذیرش دانشجو در این مقطع در بعضی از رشته ها و دانشگاه ها ی خاص(مانند رشته علوم قضایی دردانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری یا رشته معارف اسلامی و حقوق در دانشگاه امام صادق و …) وجود دارد. مدت تحصیل ۵ سال و طول مجاز دوره ۷ سال است.

مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد:

۱.ثبت نام و شرکت در کنکور

اولین اقدامی که علاقمندان به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، نوبت دوم(شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد می بایست انجام دهند، ثبت نام در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org  می باشد. لازم به ذکر است که ثبت نام جداگانه ای برای دانشگاه آزاد در سایت دیگری وجود ندارد.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

همان طور که در بالا ذکر شد چند سالی است که آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد با هم ادغام شده و یک آزمون یکپارچه برگزار می شود. به طور کلی یک آزمون برای هر دو دانشگاه برگزار می شود. معمولاً ثبت نام امسال از 7 ابانماه انجام می شود و ۱۰ روز طول می کشد. البته سازمان سنجش برای جاماندگان از ثبت نام زمان های دیگری را در نظر می گیرد.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام کارشناسی ارشد 1403

مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد

مراحل ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1403:

۱.مراجعه به سایت سازمان سنجش و دانلود دفترچه ی راهنمای ثبت نام

۲. بررسی شرایط و ضوابط شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

۳. پرداخت هزینه و دریافت سریال اعتباری

۴. ورود به سامانه ثبت نام آزمون

۵. اسکن عکس و درج اطلاعات فردی و تحصیلی در فرم اینترنتی

۶. دریافت کد رهگیری و شماره پرونده به منزله پایان ثبت نام می باشد.

داوطلبان می توانند حداکثر دو رشته اصلی یا شناور را بدون مرتبط بودن با نوع مدرک کارشناسی از میان گروه های امتحانی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی انتخاب کنند.

سازمان سنجش، به منظور اطلاع رسانی داوطلبان یک جدول زمانبندی در دفترچه ی راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد در ابتدای دفترچه آورده است که زمان دریافت کارت ورود به جلسه را  8 تا 10 اسفند ماه 1402 اعلام کرده است.اما اما هنوز زمان دقیق دریافت کارت ورود به جلسه کنکور ارشد 1403 اعلام نشده است. 

با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، سال گذشته زمان آزمون و زمان دریافت کارت ورود به جلسه تغییر پیدا کرد و این شرایط ممکن است برای سال 1403 هم پیش بیاید.

مراحل پذیرش کنکور ارشد

۲. اعلام نتایج اولیه

پس از برگزاری یک آزمون یکسان برای دانشگاه های آزاد و دانشگاه های سراسری، نتایج اولیه به صورت کارنامه اولیه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود. داوطلبان می توانند از طریق شماره پرونده، شماره داوطلبی و کد پیگیری کارنامه خود را دریافت کنند. در این کارنامه برای هر گرایش در مجموعه امتحانی، یک رتبه، اخرین رتبه مجاز در دوره روزانه و دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد و همچنین مجاز بودن برای انتخاب رشته ارشد سراسری و آزاد و نمره تراز کل آورده شده.

 برای دانشگاه آزاد کارنامه اولیه جداگانه ای از طریق سایت دیگر صادر نمی شود.

شخص با توجه به بازار کار و میزان علاقمندی به گرایش مورد نظر در رشته ی پذیرفته شده، انتخاب رشته خود را انجام می دهد. از مرحله دریافت کارنامه اولیه به بعد مسیر متقاضیان دانشگاه هاس سراسری و دانشگاه آزاد از هم جدا می شود.

در ادامه بخوانید: کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد 1403

۳. انتخاب رشته سراسری، انتخاب رشته آزاد

هر داوطلبی با توجه به رتبه و ترازکل در گرایش مورد نظر، برای انتخاب رشته اقدام می کند. متقاضیان برای انتخاب رشته چه در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد می بایست این عوامل موثر در انتخاب رشته را در نظر بگیرد: میزان علاقه به آن گرایش، بازار کار، میزان شهریه، مسافت دانشگاه، شیوه ی تحصیل، خوابگاه و ..تا انتخاب ایده آلی را انجام دهد.

برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری هر داوطلبی که مجاز به انتخاب رشته شده، می تواند حداکثر ۱۰۰ انتخاب را برای دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، نوبت دوم(شبانه)، دانشگاه پیام نور، موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان انجام دهند. انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سایت سنجش به نشانی sanjesh.org  انجام می شود.

برای انتخاب رشته در رشته محل های دانشگاه آزاد، داوطلب در صورت مجاز بودن می تواند حداکثر ۱۰۰ انتخاب را انجام دهد. داوطلبان می بایست برای انتخاب رشته به سایت Azmoon.org  مراجعه می کنند و نیاز به کد دسترسی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد که در کارنامه اولیه در پایین آن قید شده دارد.

نکته: داوطلبان ابتدا انتخاب رشته دانشگاه های سراسری را در سایت سازمان سنجش انجام می دهند و پس از اتمام  زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت دانشگاه آزاد شروع می شود(هر دو انتخاب رشته با هم انجام نمی شود.)

بیشتر بخوانید : آمادگی آزمون کنکور: 10 نکته برای موفقیت 

۴. نتایج نهایی سراسری، نتایج نهایی آزاد

در این مرحله نتایج نهایی برای هر دو دانشگاه به صورت جداگانه و از طریق دو سایت مجزا اعلام می شود.

داوطلبان در نیمه اول شهریورماه می توانند، کارنامه اولیه دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، نوبت دوم(شبانه)، دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، در صورت انتخاب هر کدام از این دانشگاه ها را دریافت کنند. مسئله مهمی که برای داوطلبانی که انتخاب رشته را در دانشگاه های روزانه انجام می دهند، در صورت پذیرفته شدن در این دانشگاه ها، شخص بنا به دلایلی مانند علاقه نداشتن به آن رشته، مسافت دانشگاه و شاغل بودن تمایلی به نام نویسی در دانشگاه پذیرفته شده ندارد، محرومیت از ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد در انتظار اوست. خوشبختانه این محرومیت برای سال 1403 برداشته شد.

بیشتر بخوانید : توضیحات کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1403

 برای دریافت نتایج نهایی دانشگاه های سراسری از سایت سازمان سنجش می توان اقدام کرد.

معمولاً نیمه دوم شهریورماه نتایج انتخاب رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اعلام می شود. برای دریافت کارنامه نهایی دانشگاه آزاد می بایست از سایت Azmoon.org  اقدام کرد.

شخص در صورت پذیرفته شدن در رشته ی مورد علاقه خود می تواند وارد سایت دانشگاه مورد نظر شده و ثبت نام در دانشگاه را به صورت اینترنتی انجام دهد و احتیاجی به مراجعه حضوری در این شرایط بیماری کرونا نیست.

داوطلبان عزیز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بایستی مراحلی که برای پذیرش در کنکور ارشد در بالا به آن اشاره شد به ترتیب پشت سر بگذارند.

سوالات متداول

۱.آیا ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org است؟

خیر – ثبت نام در سایت سازمان سنجش انجام می شود. به دلیل ادغام شدن ثبت نام واحدی برای دانشگاه آزاد و سراسری انجام می شود.

۲. در زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد حداکثر چند رشته را می توان انتخاب کرد؟

در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد حداکثر دو رشته اصلی و شناور را می توان انتخاب کرد.

۳. آیا کارنامه اولیه جداگانه ای برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد صادر می شود؟

خیر برای داوطلبان دانشگاه آزاد وسراسری یک کارنامه اولیه صادر می شود که از طریق سایت سازمان سنجش می توان آن را مشاهده کرد.

۴. برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از چه سایتی می توان اقدام کرد؟

برای ثبت نام از سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org می توان اقدام کرد.

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر .
    سوالی داشتم اگر 13 ترم فارغ التحصیل شده باشیم و دارای کارت پایان خدمت باشیم ، کلا میتونیم در کنکور ارشد شرکت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید