Search

محرومیت از ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد

محرومیت از ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد

با شروع ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد متقاضیان زیادی برای شرکت در این آزمون که همه دارای شرایط ثبت نام یکسان نیستند با یکدیگر رقابت خواهند کرد. تنها داوطلبانی می توانند ثبت نام را انجام دهند که از کنکور کارشناسی ارشد  دچار محرومیت نشده باشند. که این محرومیت در واقع برمی گردد به اشتباهات سال قبل در زمان انتخاب رشته در دوره روزانه که داوطلب از آنها اطلاعی نداشته و عواقب جبران ناپذیری را برای داوطلبان به دنبال دارد.

بعضی از داوطلبانی که از ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد محروم شدن امکان دارد کلاً مسیر زندگی شخصی تغییر پیدا کند بخصوص برای داوطلبان مرد که چاره ای جزء رفتن به سربازی ندارند.

پس علاقمندان به ثبت نام درکنکور کارشناسی ارشد بهتر است قبل از ثبت نام در سایت سازمان سنجش از شرایط عمومی و اختصاصی دفترچه را مطالعه کنند.

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد

نگران نباشید! ما در این مقاله محرومیت های که هر ساله برای متقاضیان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد به وجود می آید و راه حل هایی برای رفع این محرومیت ها بیان می کنیم. پس با ما همراه باشید.

کدام داوطلبان از ثبت نام کنکورکارشناسی ارشد محروم هستند؟

افرادی که از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد محروم شده اند، چنانچه بدون کسب آگاهی از این موضوع در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند و یا پس از اطلاع از محرومیت خود، نسبت به رفع آن اقدام نکنند، حتی در صورت کسب رتبه عالی و پذیرش در بهترین رشته و دانشگاه اجازه ثبت نام از آنها سلب خواهند شد.

۱.پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد سال ۹۹

بر طبق مصوبه سازمان سنجش در دوره های تحصیلات تکمیلی کلیه پذیرفته شدگان نهایی دوره های روزانه(اعم از پذیرفته شدگان شهریور ماه و یا پذیرفته شدگان در مرحله تکمیل ظرفیت، با آزمون یا بر اساس سوابق تحصیلی) حتی در صورت عدم ثبت نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، حق ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ را ندارند. اما برای دانشجویان پذیرفته شده دوره های غیر روزانه(شهریه پرداز) از قبیل دوره های نوبت دوم(شبانه)، مجازی، پیام نور، پردیس خودگردان، دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته این قانون صدق نمی کند. این افراد می توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ ثبت نام و شرکت نمایند. در صورت پذیرش نهایی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

متاسفانه بیشترین محرومیت های که هر ساله داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد شاهد آن هستند مربوط به دوره های روزانه می باشند که علت آن به زمان انتخاب رشته بر می گردد. داوطلبان بدون در نظر گرفتن اولویت علاقه، اقدام به انتخاب رشته محل های دوره روزانه نموده و زمانی متوجه این اشتباه می شوند که می بایست برای ثبت نام در دانشگاه محل قبولی اقدام نمایند. در حالی که تمایلی برای ثبت نام در رشته و دانشگاه  پذیرفته شده ندارند و با مشکل محرومیت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال بعد مواجه می شوند.

رفع محرومیت پذیرفته شدگان دوره روزانه سال ۹۹

سازمان سنجش بعد از این که نتایج نهایی کارشناسی ارشد را اعلام می کند. برای رفاه حال داوطلبانی که به دلیل بی دقتی یا عدم آگاهی انتخاب رشته در دوره روزانه را داشته اند و پس از قبولی تمایلی برای ثبت نام در آن رشته و دانشگاه را ندارند. راهکارهایی را در اختیار این داوطلبان قرارداده که می توانند مجوز ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ را کسب کنند و جزو افراد محروم از ثبت نام نباشند.

در بخش ارسال درخواست سازمان سنجش مربوط به آزمون کارشناسی ارشد یکی از موضوعات “بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی” می باشد. یکی از امکانات این درخواست لغو محرومیت از کنکور کارشناسی ارشد سال بعد می باشد که مختص افرادی هست که رشته محل قبولی خود راضی نبوده و قصد ثبت نام مجدد در آزمون کارشناسی ارشد را دارند. لازم به ذکر است  بازه زمانی که برای این کار سازمان سنجش در نطر گرفته محدود می باشد و همیشه بسیاری از متقاضیان از این مرحله جا می مانند وموفق به لغو محرومیت خود نمی شوند.

۲. دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

با شروع ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد، برخی مواقع با داوطلبانی مواجه می شویم که دانشجویی مقطع کارشناسی و دکتری بوده و قصد ثبت نام مجدد در این آزمون را دارند.

دانشجویانی که در دوره های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند. به خاطر عواملی مانند دور بودن دانشگاه، هزینه ها، علاقه نداشتن به رشته محل قبولی، پایین بودن سطح کیفیت آموزشی دانشگاه و یا از دست دادن بازار کار در شهر محل سکونت خود، از تحصیل در این دانشگاه و رشته راضی نبوده و قصد مجدد ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را دارند.

یکی از موارد محرومیت در مصوبه های سازمان سنجش، محرومیت دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد که نمی توانند هم زمان با تحصیل، در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند.

رفع محرومیت دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

برای رفع محرومیت دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دوره روزانه(ورودی سال ۹۸ و قبل ازآن)، این افراد تا پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فرصت دارند که انصراف قطعی خود را از تحصیل اعلام نمایند.

در صورتی که دانشجویان شاغل به تحصیل بدون انصراف از تحصیل در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند وجزو پذیرفته شدگان نهایی قرار گیرند، قبولی آنها باطل شده و هیچ اقدام دیگری میسر نخواهد شد.

نکته: دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دوره روزانه، می بایست علاوه بر انصراف از تحصیل از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست لغو محرومیت داده و با درخواست او موافقت شود.

 دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسب ارشد ۱۴۰۰

۳. داوطلبان مردی که از دانشگاه اخراج شده اند

داوطلبان مرد علاوه بر اطلاع از شرایط آزمون کارشناسی ارشد باید از قوانین نظام وظیفه و سنوات تحصیلی آگاهی داشته باشند.

یکی از قوانین نظام وظیفه برای داوطلبان مرد این طور بیان شده؛ دانشجویان اخراجی دانشگاه حق ثبت نام مجدد در دانشگاه را ندارند و دو بار سنوات تحصیلی در یک مقطع به آنها داده نمی شود. این افراد، باید خدمت سربازی را به پایان برسانند و یا با اخذ کارت معافیت دائم(پزشکی، کفالت، ایثارگری و…) مجوز ادامه تحصیل به انها داده می شود.

در این مورد هیچ گونه لغو محرومیتی وجود نداشته و افراد باید طبق قانون وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند.

سوالات متداول:

۱.آیا پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد برای ثبت نام مجدد ارشد باید از دانشگاه انصراف بدهند؟

خیر انصراف لازم نیست

۲. برای رفع محرومیت از کنکور کارشناسی ارشد دوره روزانه چه روشی هست؟

در یک بازه زمانی خاص از طریق سیستم ارسال درخواست کارشناسی ارشد اقدام کرد.

۳. برای درخواست لغو محرومیت از کنکور کارشناسی ارشد از چه سایتی باید اقدام کرد ؟

از طریق سایت سازمان سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید