Search

نحوه دریافت امریه شرکت دانش بنیان در سال 1402- ماه های اعزام

چگونه امریه از شرکت های دانش بنیان بگیرید

هر مرد ایرانی به امید داشتن یک زندگی خوب و یک شغل مناسب، زمان زیادی را صرف تحصیل و دانشگاه رفتن سپری می کند. که پس از فارغ التحصیل شدن بتواند در رشته ی تحصیلی و تخصصی خودش مشغول به کار شود. اما یکی از مشکلات همین افراد تحصیل کرده کشور، رفتن به سربازی است. امریه شرکت دانش بنیان خدمت کردن در یک پادگان نظامی که هیچ ارتباطی با زمینه ی تحصیلی او ندارد به نوعی بوجود آمدن یک وقفه در زندگی محسوب می شود. یک راه حل پیشنهادی که می توان همزمان، هم خدمت کرد و هم مشغول به کار و کسب تجربه کاری شد، دریافت امریه از شرکت های دانش بنیان است.

یکی از بهترین راهها برای داشتن سربازی راحت و به نوعی بدون لباس نظامی و پوتین، گرفتن امریه سربازی شرکت های دانش بنیان است. پیرو دستورالعمل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1397 در راستای استفاده از افراد تحصیل کرده در شرکت های دانش بنیان، این افراد می توانند سربازی خود را در این شرکت ها بگذرانند.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

به افرادی که سربازی خود را در شرکت های دانش بنیان می گذرانند، سرباز فناور گفته می شود.

مشمولانی که از امریه شرکت های دانش بنیان استفاده می کنند  دو ماه آموزش نظامی خود را در پادگان 01 تهران می گذرانند.  بقیه سربازی خود را در شرکت دانش بنیان به عنوان کارمند آن شرکت سپری می کنند و کارت پایان خدمت خود را دریافت می کند.

در این مقاله قصد داریم با پارسین مشاوره مسیر دریافت امریه شرکت های دانش بنیان را به طور کامل با شما در میان بگذاریم.

امریه شرکت دانش بنیان

آشنایی با شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان، لیست امریه دانش بنیان شرکت هایی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقیق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی در حوزه های فناوری های برتر و باارزش افزوده فراوان تشکیل شده اند.

این شرکت ها برای اهدافی نظیر ارتقاء تولید ملی و ایجاد اشتغال برای افرادی که در زمینه های پژوهشی و علوم پایه و کامپیوتر فعالیت می کنند وارد عرصه فعالیت های اقتصادی شده اند. این شرکت ها، بودجه ای از سمت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری دریافت کرده اند که به افراد کار بدهند.

انواع شرکت های دانش بنیان عبارتند از:

1.تولیدی       2. صنعتی      3. تجاری سازی     4. خدمات و مشاوره

به طور کلی شرکت های دانش بنیان از لحاظ کیفیت در سه سطح؛ نوع اول، نوع دوم و نوع سوم دسته بندی شده اند.

معافیت های شرکت های دانش بنیان

معافیت کفالت مادر با داشتن برادر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و کمک به رونق اقتصادی آنان معافیت های را برای این شرکت ها و کارکنانشان در نظر گرفته که عبارتند از:

  • معافیت مالیاتی
  • معافیت گمرکی
  • امریه سریازی
  • معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها

شرایط مشمولان برای گرفتن امریه شرکت های دانش بنیان

کلیه مشمولانی حقوق امریه دانش بنیان که متقاضی دریافت امریه از شرکت های دانش بنیان هستند، بایستی شرایط زیر داشته باشند:

1.فرد متقاضی غیبت نداشته باشد

2. مشمول باید دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشد.

3. فرد بایستی بصورت تمام وقت و به عنوان یک نیروی رسمی در یک شرکت دانش بنیان فعالیت کرده باشد.

4. حداقل سابقه 6 ماه بیمه را داشته باشد.

5. فارغ التحصیلان رشته های وزارت بهداشت، نمی توانند از امریه ی شرکت دانش بنیان استفاده کنند.

6. موضوع فعالیت فرد در مدت زمان حضور در شرکت بایستی در راستای کالا و خدمات دانش بنیان شرکت باشد.

7. فرد متقاضی حداقل 80 امتیاز را بر اساس جدول « فعالیت فناورانه» در شرکت کسب نموده باشد.

بیشتر بخوانید: 5 اشتباه رایج در گرفتن امریه دانش بنیان

چگونه امریه از شرکت های دانش بنیان بگیرید

شرایط شرکت های دانش بنیان برای استفاده از نیروی امریه

هر شرکت دانش بنیانی نمی تواند از کارکنان وظیفه عمومی نیروهای مسلح بعنوان سرباز فناور استفاده کنند. شرکت های دانش بنیان برای پذیرش نیروهای متقاضی حداقل بایستی یکی از این شرایط داشته باشند:

  • شرکت بایستی دارای اظهارنامه مالیاتی باشد.
  • فروش شرکت براساس اظهارنامه مالیاتی بیش از 100 میلیون تومان باشد.
  • بر مبنای آخرین گزارش صورت معاملات فصلی فروش شرکت حداقل 50 میلیون باشد.

تاریخ اعزام متقاضی و مهلت ارسال درخواست توسط شرکت دانش بنیان

مهم ترین کار در امریه سربازی شرکت های دانش بنیان، دانستن اینکه چه زمانی باید در سامانه ثبت نام کرد، چه زمانی باید دفترچه پست کرد و چه زمانی مدارک لازم را اماده کرد.

اگرمتقاضی غیر از تاریخ های اعلام شده در جدول ذیل درخواست خود را ارسال کند امکان بررسی وجود ندارد و شانس خود را برای گرفتن امریه دانش بنیان از دست می دهد. پس به تاریخ های ذیل خیلی دقت کنید و حتما با یک مشاوره با تجربه نظام وظیفه مشورت بگیرید.

نکته: برای درخواست امریه در آذرماه، بایستی اظهارنامه مالیاتی 1401 شرکت دانش بنیان را در سامانه مربوطه بارگذاری کرد. در غیر اینصورت درخواست شما بررسی نمی شود.

زمان اعلام لیست ماموران وظیفهمهلت ارسال درخواست توسط شرکتتاریخ اعزام متقاضی
10 بهمن 1401از 10 الی 25 دی ماه 1401 اردیبهشت
10 اسفند 1401از 10 الی 25 بهمن ماه 1401خرداد
10 فروردین 1402از 10 الی 25 اسفند ماه 1401 تیر
10 اردیبهشت 1402از 10 الی 25 فروردین ماه 1402مرداد
10 خرداد 1402از 10 الی 25 اردیبهشت ماه 1402شهریور
10 تیر 1402از 10 الی 25 خرداد ماه 1402مهر
10 مرداد 1402از 10 الی 25 تیر ماه 1402 آبان
10 شهریور 1402از 10 الی 25 مرداد ماه 1402آذر
10 مهر 1402از 10 الی 25  شهریورماه 1402دی
10 آبان 1402از 10 الی 25 مهر ماه 1402بهمن
10 آذر 1402از 10 الی 25 آبان ماه 1402 اسفند

مراحل دریافت امریه از شرکت های دانش بنیان

برای دریافت امریه از شرکت های دانش بنیان بایستی از قبل برنامه ریزی لازم را انجام داد و از شرایط لازم برای دریافت این امریه کاملاً آگاه بود. در واقع لازمه گرفتن امریه از شرکت های دانش بنیان کسب امتیاز لازم است. گزینه ی دیگر استفاده به موقع از سهمیه شرکت های دانش بنیان برای امریه است.

هر شرکت دانش بنیانی می تواند در سال حداکثر 3 نفر  به عنوان نیروی امریه جذب کند و این ظرفیت تنها برای همان سال قابل استفاده است.

در ذیل تمامی موارد به صورت کامل توضیح داده می شود. پس این مراحل را با دقت مطالعه کنید.

اولین مرحله: استخدام شدن در یک شرکت دانش بنیان

بیشتر بخوانید : قانون جدید خرید خدمت سربازی در سال 1403

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری هستید این مقاله را می خوانید؛ باید ابتدا شرایط مشمولان و شرکت ها را برای دریافت امریه بررسی کنید. سپس به دنبال استخدام در یک شرکت دانش بنیان دقیقاً با مشخصاتی که بالا ذکر شده باشید. چون با هر شرکت دانش بنیانی نمی توان امریه گرفت.

برای دریافت لیست کامل شرکت های دانش بنیان که شرایط لازم برای امریه گرفتن دارند با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید. تا تمامی اطلاعات لازم در مورد این شرکت ها متناسب با محل سکونت شما در اختیارتون قرار دهند.

نکته: اگر در یک شرکت دانش بنیان استخدام شدید، حتما باید به عنوان یک نیروی تمام وقت استخدام باشید و دوم این که بیمه برای شما رد شود تا بتوانید پس از 6 ماه داشتن بیمه برای امریه شرکت های دانش بنیان اقدام کرد.

مرحله دوم: بررسی جدول امتیازبندی متقاضیان امریه ی شرکت های دانش بنیان

همان طور که در بالا به آن اشاره شد هر مشمولی بایستی حداقل 80 امتیاز از فعالیت فناورانه در شیوه نامه ی استخدام امریه در شرکت های دانش بنیان را کسب کند که امکان دریافت امریه را داشته باشد.

در زیر جدول امتیازبندی متقاضیان امریه آورده شد. شما عزیزان با توجه به مدارک، رزومه و فعالیت خود در شرکت های دانش بنیان امتیاز خود را بررسی کنید. البته برای بررسی دقیق امتیاز خود و بررسی جزئیات می توانید از کارشناسان نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره راهنمایی بگیرید.

جدول امتیازبندی امریه دانش بنیان

فعالیت های فناورانهکارشناسیکارشناسی ارشددکتری     توضیحات
فعالیت تمام وقت در شرکت دانش بنیان تا 130 تا 140  تا 150به ازای هر ماه فعالیت، 7 امتیاز به مشمول تعلق میگیرد(با توجه به مستندات لازم شامل سابقه ی بیمه)
عضویت درهئیت مدیره شرکت دانش بنیانتا 100    تا 100تا100حداقل 9 ماه و هر ماه 4 امتیاز(در مدت زمان مدیر عاملی اعضا امتیاز عضویت هیت مدیره برای فرد محاسبه نمیشود)
مدیر عامل شرکت دانش بنیانتا 150 تا 150تا150حداقل 9ماه و هرماه 6 امتیاز باشد(مدت زمان مدیریت فرد براساس آگهی روزنامه رسمی میباشد)
عضو هیئت موسس  شرکت دانش بنیانتا 20 تا 20تا20اولین دوره ی تشکیل شرکت عضو باشد
شرکت دانش بنیان(محل کار)تا 20تا20تا20هر سه میلیارد ریال فروش 5 امتیاز
وضعیت تایید شرکت دانش بنیان    —–    ——  —–در صورتی که فرد در حال حاضر در یکی از شرکت های دانش بنیان نوع یک فعال باشد 15 امتیاز
وضعیت تاهل و فرزند      —–—–——در صورتی که فرد متاهل باشد،5 امتیاز و به ازای هر فرزند 10 امتیاز


نکته: علاوه بر موارد ذکر شده در این جدول امتیازهای علمی، پژوهشی و آموزشی مشمولان بررسی می شود. اگر امتیاز لازم را کسب نکنید به دوره بعد موکول می شود.

نکته: مهم ترین مواردی که باید به متقاضیان امریه شرکت دانش بنیان یادآورشد این است که امتیازی برای معدل در نظر گرفته نشد و امتیازها عموماً مربوط به مدرک، مدت زمان فعالیت و سمت فرد در شرکت است.

در ادامه بخوانید: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایب 1402

 مرحله سوم : ثبت نام در سامانه های مربوطه

در سال گذشته مشمول در سامانه سینا (sina.bmn.ir) که به آن بنیاد ملی نخبگان هم گفته می شد ثبت نامئ اولیه را انجام می داد، اما در سال 1402 سامانه مربوطه تغییر پیدا کرده است. در سامانه جدید متقاضی باید یک معرفی نامه مخصوص از شرکت دانش بنیانی که مشغول بکار است تهیه کند و آنرا با فرمت مخصوص بارگذاری کند.

در ادامه کار باید یکسری مدارک تخصصی را بارگذاری کرد. مشمولان برای دریافت مشاوره در مورد این که چه مدارک تخصصی مورد نیاز هست و چگونه آنها را تهیه کرد و به طور کلی چه مدت قبل از اعزام بایستی در سامانه ثبت نام کرد با کارشناشان تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید.

باید اضافه کرد؛ دانش آموختگان خارج کشور نیز می توانند از تسهیلات تخصصی نظام وظیفه استفاده کنند و درخواست خود را بارگذاری کنند.

راه حل سریع برای گرفتن گواهی تحصیلی از دانشگاه

یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام امریه شرکت های دانش بنیان در سامانه مربوطه، گواهی مدرک تحصیلی است. گواهی که در آن تاریخ شروع و پایان و معدل در آن درج شده باشد.

در صورت مراجعه به دانشگاه چنین گواهی به شخص داده نمی شود. چون دانشگاه ها در دو حالت گواهی فارغ التحصیلی به فرد می دهد:

1.مشمول در مقطع بالاتر در دانشگاه پذیرفته شده باشد یا این که

2. فرد کارت پایان خدمت داشته باشد.

راه حل سریع: مشکل این است که به سایت ثبت نام امریه دانش بنیان ایمیلی بدهید که آنها خودشان از دانشگاه درخواست کنند و همین ایمیل را در قسمت گواهی تحصیلی آپلود کنید. به این صورت مشکل گواهی تحصیلی حل می شود.

نکته: هر چه امتیاز شما بالاتر باشد، احتمال تایید شدن شما بیشتر است. اگر امتیاز فناورانه شما کمتر باشد امتیاز علمی، پژوهشی شما بررسی می شود. افرادی با بیشترین امتیاز به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شود.

معافیت سربازی

مرحله چهارم: پست کردن دفترچه سربازی و درج تاریخ اعزام در سامانه

بعد از این مشمول در سامانه اول تایید شد بایستی برای ادامه کار یک تاریخ اعزام و برگه سبز در سامانه بعدی همراه با یکسری مدارک دیگر بارگذاری کند. مشمول باید بداند دقیقاً در چه روزهای باید دفترچه خدمت خود را پست کند که به مشکل برنخورد.

امریه در شرکت های دانش بنیان، زیر نظر نیروی زمینی ارتش می باشد و بایستی در برگ اعزام مشمولان نام این سازمان نوشته شده باشد، در غیر این صورت فرآیند تخصصی دچار مشکل می شود.

برای تهیه برگ سبز سربازی، ابتدا به پلیس+ 10 مراجعه کنید و مدارک شناسایی و تحصیلی خود را همراه ببرید. پلیس +10 به شما سه برگه ( واکسیناسیون، پزشکی و اطلاعات فردی) می دهد که بایستی ابتدا واکسن خود را از مراکز دریافت کنید (در این دوران کرونا کارت واکسن کرونا خود را همراه ببرید).

برگه معاینات پزشکی که توسط پزشک نظام وظیفه بررسی می شود و یکسری سوالات از شما پرسیده می شود. همه این کارها را انجام دادید برگ سبز خدمت شما آماده می شود. برگ سبز را باید در سامانه بارگذاری کنید.

بعد از تایید شدن، شما بایستی طرح پژوهشی خودتان ( موضوع فعالیت ) را در سامانه ثبت کنید. شما قرار هست در این شرکت دانش بنیان بر اساس برنامه زمانبندی شده چه کاری انجام بدهید. برای مشخص کردن این کار یکسری فرم در سامانه وجود دارد که بایستی پر کنید و این جا بارگذاری کنید.

طرح شما توسط یکسری داورها بررسی می شود. در صورت تایید شدن طرح شما، این بار باید چند تا تعهد نامه، قرار داد و دو فقره چک از شرکت بگیرید و آن را در سامانه بارگذاری کنید یا حضوری تحویل بدهید.

نکته: دو فقره چکی که شما باید از شرکت بگیرید یکی بخاطر هزینه آموزشی سربازی و هزینه ارزیابی شماست و دومی به دلیل بیمه شما است. تاریخ اولین چک را یک ماه قبل از تاریخ اعزام و دومین چک تاریخ شش ماه بعد از تاریخ اعزام بزنید.

بعد از تایید مدارک ارسالی  و تایید شدن توسط ناظر، کار شما برای دریافت امریه شرکت های دانش بنیان تمام شده و شما به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شوید. البته این به معنی این نیست که شما هیچ کاری در زمان خدمتتان قرار نیست انجام بدهید. شما هر چند وقت یک بار باید گزارش کار بفرستید و هر از چند گاهی بازرس بصورت حضوری و تلفنی حضور شما چک می کنند

قوانین گذراندن های امریه در شرکت دانش بنیان

فردی که در یک شرکت دانش بنیان به عنوان سرباز فناور شروع به کار می کند، تمامی موارد زیر شامل وی می شود:

  • مشمول پس از گذراندن دوره آموزشی از سوی یگان خدمتی به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری معرفی می شود و پس از آن توسط مرکز به شرکت تخصیص می یابد.
  • هزینه های مربوط به حقوق، بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، بیمه بازنشستگی، بیمه عمر و حوادث بر عهده شرکت دانش بنیان است.
  • مدت زمان امریه سربازی شرکت های دانش بنیان 24 ماه می باشد.
  • شرکت موظف است از شرح فعالیت، حضور فرد و مستندات پرداختی به مشمول را به مرکز ارسال نماید.
  • قوانین مرخصی استحقاقی و استعلاجی، دقیقاً شبیه به قوانین مرخصی ستاد کل نیروهای مسلح است.
  • در صورتی که شرکت دانش بنیان از سرباز فناور رضایت نداشته باشد می تواند با ارائه دلایل و مستندات فرد را به مرکز معرفی نماید.
  • شرکت اجازه دورکاری به نیروی امریه را ندارد.
  • نیروهای امریه در شرکت های دانش بنیان صرفاً برای زیارت و یا درمان اجازه خروج از کشور را دارند.
  • هرگونه تاییدیه خدمتی( نامه اداری) برای ارائه به اداره راهنمایی و رانندگی، دفترخانه اسناد رسمی و… از طرف شرکت ممنوع است و تنها از طریق یگان خدمتی باید انجام شود.

سوالات متداول:

1.آیا افرادی که امریه دانش بنیان گرفته اند دوره آموزشی دارند؟

بله- این افراد پس از گذراندن دوران آموزشی به شرکت دانش بنیان مورد نظر به عنوان سرباز فناور معرفی می شوند.

2. برای گرفتن امریه ی دانش بنیان چند ماه بیمه لازم است؟

حداقل 6 ماه سابقه بیمه لازم است.

3. با وجود غیبت می توان امریه گرفت؟

خیر- غیبت مانع گرفتن هر نوع امریه می شود.

4. مدت زمان امریه ی دانش بنیان چقدر است؟

مدت زمان امریه ی دانش بنیان 24 ماه است.

8 پاسخ

  1. سلام.من دانشجو مقطل ارشد هستم . شهریور ۱۴۰۱ درسم تموم میشه من و یک سال فراغت از تحصیل دارم حالا سوال من اینه کا من می توانم مثلا فروردین ۱۴۰۲ اقدام به اخذ امریه کنم یا خیر؟؟

  2. سلام
    من فارغ تحصیل رشته پرستاری از دانشگاه آزاد هستم
    میتونم با استخدام تو شرکت های دانش بنیان از امریه اون ها استفاده کنم؟

  3. اگ بعد گرفتن امریه دانش بنیان
    اپلای دانشگاه خارجی بگیریم میتونیم استاپ بزنیم امریه رو و بریم خارج برای تحصیل؟

  4. سلام
    راهی وجود داره که بتونیم امتیاز رو به حداکثر رسوند
    مثلا با برداشتن پروژه برای بالا بر امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید