Search

معرفی رشته هتل داری و بازار کار آن- بهترین دانشگاه

معرفی رشته هتل داری و بازار کارآن

معرفی رشته هتل داری و بازار کارآن، داری یک زمینه هیجان‌انگیز و همیشه در حال تغییر برای کار است. اگر به دنبال شروع حرفه‌ای در مهمان‌نوازی هستید، درامد رشته هتلداری در ایران ممکن است تعجب کنید که چه نوع مسیر شغلی را می‌توانید دنبال کنید و چه نوع نقش‌هایی را می‌توانید آرزو کنید.

در این مقاله، انواع مختلف نقش های مهمان نوازی را که در سطوح مختلف در صنعت هتلداری پیدا خواهید کرد، بررسی خواهیم کرد. ما در مورد وظایف و مسئولیت‌های مختلفی بحث خواهیم کرد و همچنین مهارت‌ها و آموزش‌های لازم برای موفقیت در صنعت هتل‌داری را مورد بحث قرار خواهیم داد.

رشته هتلداری بصورت کاردانی و کارشناسی پیوسته وجود دارد. این رشته در دانشگاه های دولتی روانه، نویت دوم، دانشگاه پیام نور، دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه ازاد و علمی کاربردی وجود دارد. برای تحصیل در این رشته هم می توانید از طریق کنکور سراسری شرکت کنید و هم بدون ازمون وارد دانشگاه شوید.

رشته های مرتبط با رشته مدیریت هتلداری: مدیریت گردشگری، گردشگری سلامت، میهمانداری هواپیما و مدیریت سرپرستی مجتمع های تجاری

برای مشاوره تخصصی شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

رشته  هتلداری چیست؟

معرفی رشته هتل داری و بازار کارآن، شامل همه چیزهایی است که با اسکان و شبانه روزی برای مهمانان انجام می شود و بخش عمده ای از بخش مهمان نوازی است.

صنعت هتلداری شامل هتل ها، B&B، هاستل ها، متل ها، استراحتگاه ها و غیره است. البته، این بدان معناست که تمرکز زیادی روی مهارت‌های خدمات مشتری و کار مستقیم با مهمانان وجود دارد، نظرات در مورد رشته هتلداری اما عناصر زیادی از صنعت هتل‌داری وجود دارد که ممکن است بلافاصله آشکار نشوند.

به عنوان مثال، هر کسب و کار مهمان نوازی به مدیرانی نیاز دارد که عملیات روان شرکت را مدیریت کنند.

همچنین حوزه‌های مختلف زیادی در صنعت هتل‌داری وجود دارد، زیرا هتل‌ها اغلب رستوران‌ها، بارها، اسپا، و سایر امکانات رفاهی را برای مهمانان ارائه می‌دهند، که به این معنی است که نقش‌های مهمان‌نوازی متنوعی در هتل‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید : ثبت نام رشته تربیت معلم آموزش ریاضی بدون کنکور

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته هتلداری در ایران

برای تحصیل در هر رشته ای اگر متقاضی بتواند بهترین دانشگاه را انتخاب کند شانس موفقیت او در ان رشته بیشتر می شود . به این دلیل که در دانشگاه های برتر اساتید ان رشته مطرح هستند و امکانات اموزشی بالایی برای ازموش در ان رشته وجود دارد. علاوه بر موارد نامبرده مدرک اخذ شده در این دانشگاه ها از اعتبار بالایی برخوردار است.

برترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته هتلداری:

دانشگاه تهران

دانشگاه علامه طباطبائی

دانشگاه سمنان

دانشگاه مازندران

دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنر تهران

دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ

دانشگاه غیر انتفاعی طوس مشهد و…

هتل ها و اقتصاد

معرفی رشته هتل داری و بازار کارآن، یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است. با افزایش سفرهای بین المللی، هتل ها و مهمان نوازی صنعت رو به رشدی بوده اند که پیش بینی می شود همچنان در حال رشد باشد.

شغل های مربوط به هتلداری این بدان معناست که اگر می‌خواهید در صنعتی با محیطی پویا و پتانسیل زیادی برای پیشرفت کار کنید، مشاغل مدیریت هتل می‌تواند مسیر بسیار خوبی باشد و مشاغل جدید در مهمان‌نوازی به طور مکرر ایجاد می‌شوند.

این تنها یکی از دلایلی است که مشاغل صنعت هتلداری بسیار محبوب هستند.

همچنین به این معنی است که اگر آرزوی راه اندازی کسب و کار مهمان نوازی خود را دارید، فضای زیادی برای ورود هتل ها، استراحتگاه ها یا مکان های جدید به بازار وجود دارد. با توجه به اینکه تجارت بین المللی و گردشگری همچنان قوی هستند، صنعت هتلداری می تواند بسیار سودآور و هیجان انگیز باشد.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

انواع مشاغل در رشته هتلداری

مشاغل مختلف در معرفی رشته هتل داری و بازار کارآن وجود دارد. نقش‌های مختلف طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها را پوشش می‌دهند، به این معنی که می‌توانید طیف وسیعی از نقش‌ها را متناسب با مهارت‌ها و علایق مختلف پیدا کنید. برخی از فرصت های شغلی اصلی در صنعت هتلداری عبارتند از:

مشاغل مدیریت هتل

مشاغل عملیات هتل

مشاغل فروش و بازاریابی

مشاغل مربوط به غذا و نوشیدنی

مشاغل خانه داری

مشاغل مهندسی و تعمیر و نگهداری.

در تمام بخش‌های صنعت هتل‌داری، موقعیت‌های مختلفی با طیف وسیعی از مسئولیت‌ها، از مشاغل ابتدایی گرفته تا انتصاب‌های ارشد، وجود دارد. این به این معنی است که فرصت‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد، حتی اگر از یک شغل ابتدایی شروع کنید.

شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

مشاغل سطح پایه در صنعت هتلداری

بسیاری از مشاغل سطح ابتدایی در صنعت مهمان‌نوازی مستلزم برخورد مستقیم با مهمانان و مشتریان است. افرادی که در این نقش ها هستند از داشتن مهارت های عالی در خدمات مشتری سود زیادی می برند. همچنین نقش های مختلف پشت سر هم وجود دارد و نقش های موجود شامل موارد زیر است.

کارگزار میز جلو: شرح شغل نماینده میز جلو شامل خوشامدگویی به مهمانان و کمک به آنها در مورد سؤالات است.

نماینده خدمات مهمان: در این نقش، شما معمولاً به سؤالات مهمان پاسخ می دهید و رزرو می کنید و همچنین پرداخت ها را پردازش می کنید.

خانه داری: خانه داری وظیفه اطمینان از تمیز و مرتب بودن اتاق های هتل و تکمیل منابع را بر عهده دارد.

مهماندار اتاق: در این نقش، شما مسئول کمک به مهمانان در اتاق، تحویل غذا و رسیدگی به سایر درخواست‌ها هستید.

سرور: سرورها کارکنانی هستند که در رستوران ها یا بارهای موجود در هتل ها کار می کنند.

آشپز: آشپزها، باربرهای آشپزخانه و سرآشپزهای جوان همه برای تهیه غذا و نوشیدنی برای رستوران ها، بارها و سرویس اتاق کار می کنند.

مشاغل سطح پایه در صنعت هتلداری

مشاغل سطح متوسط ​​در صنعت هتلداری

نقش‌های سطح متوسط ​​زیادی در صنعت هتل‌داری وجود دارد که می‌توانید از یک نقش سطح ابتدایی به آن‌ها ارتقا پیدا کنید یا با آموزش و تجربه مناسب به آن‌ها برسید.

اینها برخی از مشاغل بسیاری هستند که می توانید با مدرک مدیریت مهمانداری بدست آورید. شرح شغل مدیر هتل اغلب شامل رسیدگی به بخش خاصی است، مانند موارد زیر:

مدیر فروش: این شخص مسئول رسیدن به اهداف فروش و انجام قراردادهای بزرگ است.

مدیر بازاریابی: گاهی اوقات به نام مدیر برند، این نقش شامل اجرای تبلیغات، مدیریت رسانه های اجتماعی و برندسازی می شود.

مدیر درآمد: مدیریت درآمد هتل شامل استفاده از داده ها و پیش بینی بازار تقاضا برای تعیین قیمت ها و به حداکثر رساندن درآمد برای هتل است.

مدیر رستوران: یک مدیر رستوران مسئول اداره رستوران در محل خواهد بود یا یک مدیر بار بار را مدیریت می کند. این شامل نظارت بر سایر کارکنان این بخش می شود.

مدیر ضیافت: این نقش به معنای مسئولیت پذیرایی و رویدادهای بزرگ در هتل است. این شامل برقراری ارتباط با سرآشپز و کارکنان جلو خانه است.

مدیر خدمات مهمان: این شامل مدیریت پرسنل جلوی خانه و رسیدگی به رزروها و خدمات ارائه شده است.

مشاغل سطح بالا در صنعت هتلداری

هتل ها همچنین دارای نقش های ارشد هستند که در آن افراد بر یک بخش یا بخش نظارت می کنند. در حالی که پیشرفت به این نقش ها از طریق تجربه در سایر مشاغل مهمانداری امکان پذیر است، رایج ترین مسیر برای رسیدن به این نقش ها گرفتن مدرک مهمان نوازی است. برخی از این نقش ها عبارتند از:

مدیر کل

مدیر فروش

مدیر بازاریابی

مدیر عملیات

مدیر منابع انسانی

مدیر مالی

دروس رشته هتلداری

روانشناسی گردشگری

حسابداری در هتل

محاوره مکالمه زبان انگلیسی

شناخت هتل، خدمات پشتیبانی و حقوق مهمان در هتل

فرانت آفیس

خانه داری و لباسشویی در هتل

آشپزی، قنادی، پذیرایی و عملیات

زبان دوم (فرانسه یا عربی یا اسپانیولی)

مهارت های مورد نیاز برای یک شغل موفق در صنعت هتلداری

مشاغل صنعت هتلداری می توانند از طیف گسترده ای از مهارت های مختلف بهره مند شوند که همه آنها را می توان از طریق مدرک مدیریت مهمان نوازی به دست آورد.

ایجاد این مهارت ها می تواند برای تضمین موفقیت در مشاغل مهمان نوازی اساسی باشد. بسیاری از این ها مهارت های قابل انتقالی هستند که می توانند در نقش های دیگر نیز استفاده شوند، مانند سایر مشاغل صنعت گردشگری یا نقش های مدیریتی.

بیشتر بخوانید : ثبت نام رشته مراقبت زیبایی پوست و مو بدون کنکور

مهارت های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید مانند موارد زیر:

مهارت های ارتباطی برای صنعت هتلداری شامل ارتباط کتبی و شفاهی با مهمانان، اعضای تیم و تامین کنندگان است و برای ایجاد یک تجربه خوب از مهمانان حیاتی است.

مهارت های خدمات مشتری برای برخورد با مهمانان و اعضای عمومی حیاتی است.

مهارت های مدیریت زمان به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که می توانید چندین پروژه را همزمان برنامه ریزی و مدیریت کنید.

مهارت‌های رهبری در صنعت هتلداری چه در پست‌های ارشد و چه در سطوح متوسط، حیاتی است.

مهارت های حل مسئله در صنعت هتلداری ضروری است زیرا مسائل می توانند در یک محیط سریع به وجود بیایند

مهارت‌های فن‌آوری حیاتی هستند زیرا تحول دیجیتال در مهمان‌نوازی به این معنی است که راه‌های بیشتری وجود دارد که هتل‌ها از راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری استفاده می‌کنند.

فرصت های پیشرفت شغلی در صنعت هتلداری

اگر می‌خواهید در صنعت هتلداری پیشرفت کنید، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به سمت نقش‌های ارشدتر کار کنید. کسب تجربه در نقش های ورودی و سطح متوسط ​​می تواند به شما در کسب مهارت های مورد نیاز کمک کند.

همچنین می‌توانید به ادامه تحصیل در صنعت مهمان‌نوازی نگاه کنید تا به شما در یادگیری مهارت‌های بیشتر و دریافت گواهی‌های حرفه‌ای کمک کند.

برای مثال، می‌توانید به مدرک مدیریت مهمان‌نوازی، برنامه‌های آموزشی رهبری، یا برنامه‌های گواهینامه‌های مدیریت هتل نگاه کنید. همه این‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که در نقش‌های ارشد و تخصصی‌تر ارتقا پیدا کنید.

آیا صنعت هتلداری مسیر شغلی خوبی است؟

مشاغل در مدیریت هتل می تواند برای بسیاری از افراد هیجان انگیز و جالب باشد، چه بخواهید مدیر رویداد، مدیر کل یا هر چیز دیگری شوید.

این مورد به خصوص اگر عاشق کار با مشتریان و مدیریت کسب‌وکارهای سطح بالا هستید، بیشتر می‌شود. همچنین فرصت های زیادی برای پیشرفت یا انشعاب وجود دارد، مانند انتقال به مدیریت رستوران یا مشاغل مدیریت درآمد.

چارت درسی کارشناسی رشته مدیریت هتلداری

مبانی مردم شناسی

اصول سازمان و مدیریت 1 و 2

کاربرد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری

شناخت روحیات ملل

مبانی کشور شناسی

شناخت و فرهنگ اقلیت های ایران

اصول تغذیه و رژیم های غذایی

شناخت تاسیسات اقامتی و پذیرایی و تشکیلات ان

گذراندن اوقات فراغت

اشپزی 1 و 2

شیرینی پزی 1 و 2

محاسبه قیمت تمام شده

قوانین و مقررات حقوقی صنعت جهانگردی و هتلداری

بهداشت مواد غذایی

اقتصاد جهانگردی

نقشه خوانی و اشنایی با نقشه

جغرافیایی جهانگردی عمومی

حسابداری هتلداری

جغرافیایی جهانگردی ایران

عوارض و نتایج توریسم

خانه داری 1 و 2

پذیره 1 و 2

خدمات رستوران 1 و 2

شناخت و نگهداری تاسیسات هتل

روابط عمومی

بهداشت و کمک های اولیه

مدیریت بازاریابی و تبلیغات

حقوق کار و تامین اجتماعی

بهداشت کار و ایمنی و…

سوالات متداول :

1. رشته هتلداری چیست؟

مدیریت هتل بخشی از صنعت هتلداری است که شامل نظارت بر عملیات یک مکان هتل می شود. هنگام کار به عنوان مدیر هتل، می‌توانید عملیات یک متل، استراحتگاه یا سایر مؤسسات مشابه را مدیریت کنید که اقامتگاه و سایر خدمات را برای مهمانان فراهم می‌کند.

2. فرصت بازار صنعت هتلداری چیست؟

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی مهمان‌نوازی با نرخ قابل‌توجهی در دوره پیش‌بینی، بین سال‌های 2023 و 2030 افزایش یابد. در سال 2022، بازار با نرخ ثابتی در حال رشد است و با افزایش اتخاذ استراتژی‌ها توسط بازیگران کلیدی، انتظار می‌رود که بازار رشد کند.

3. چرا رشته مدیریت هتلداری را انتخاب کردید؟


چرا مدیریت مهمانداری را به عنوان رشته خود انتخاب کردید؟ من مدیریت مهمان نوازی را به دلیل ترکیب منحصر به فردش از مهارت های مدیریت کسب و کار و خدمات مشتری به عنوان دوره خود انتخاب کردم. من مشتاق ارائه تجربیات استثنایی به مردم هستم و در محیط های پویا و مردم مدار پیشرفت می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید