Search

معرفی رشته بهداشت عمومی و چشم انداز شغلی ان

معرفی رشته بهداشت عمومی

معرفی رشته بهداشت عمومی ، از جمله شاخه‌های آن، مشاغلی که می‌توانید دنبال کنید، اطلاعات حقوق و دستمزد و نحوه شروع آن بیشتر بیاموزید.

معرفی رشته بهداشت عمومی به تلاش برای جلوگیری از گسترش بیماری، حفظ سلامتی خوب در یک جامعه، و ارتقای کیفیت زندگی جامعه به عنوان یک کل بر خلاف اقدامات مراقبت های بهداشتی فردی اشاره دارد. رتبه لازم برای رشته بهداشت عمومی این یک تلاش هماهنگ شده توسط بسیاری از سازمان های دولتی مختلف است. هدف بهداشت عمومی حفاظت و بهبود سلامت جمعیت از طریق ترویج سبک زندگی سالم، تحقیق در مورد پیشگیری از بیماری ها، توصیه به تغییر سیاست ها، و آموزش مردم در مورد بیماری ها، سلامت روان، اعتیاد و سایر مسائل بهداشتی است.

معرفی رشته بهداشت عمومی یکی از رشته های گروه علوم تجربی است که از طریق کنکور سراسری می توان در ان تحصیل کرد. البته در مقطع کاردانی بدون کنکور وجود دارد.

هدف آن جلوگیری از بیماری، آسیب، ناتوانی و مرگ قابل اجتناب و ترویج و به حداکثر رساندن یک محیط سالم و پایدار برای نسل‌های فعلی و آینده است. برخلاف سیستم مراقبت های بهداشتی بالینی که بر درمان موارد فردی بیماری یا بیماری پس از وقوع تمرکز دارد، خدمات بهداشت عمومی سلامت جوامع یا جمعیت ها را ارتقا می دهد تا مردم بیمار نشوند. پس بیشتر بر اموزش افراد می پردازد.

بهداشت عمومی در بیمارستان از طریق آموزش، واکسیناسیون یا غربالگری، اقدامات می‌تواند گروه‌های خاصی را هدف قرار دهد، مانند موقعیت جغرافیایی، سن، قومیت، جنسیت، یا سطح بالای جمعیت. درباره سلامت عمومی به عنوان مسیر شغلی بیشتر بیاموزید.

مشاوره تحصیلی

آخرین رتبه قبولی بهداشت عمومی را به عنوان “هنر و علم پیشگیری از بیماری، افزایش عمر و ارتقای سلامت از طریق تلاش های سازمان یافته جامعه”  می توان تعریف کرد.

هدف سلامت عمومی بهبود رفاه افراد و جوامع از طریق تقویت خدمات بهداشتی و کاهش نابرابری ها است. متخصصان بهداشت عمومی از آموزش و تحقیق برای ترویج سبک زندگی سالم استفاده می کنند.

این سازمان ها علاوه بر تحقیق در مورد بیماری ها، برنامه های درمانی را برای مقابله با گسترش بیماری های عفونی توسعه می دهند. هدف بخش بهداشت عمومی ارائه خدمات بهداشتی برابر و با کیفیت به همه شهروندان است.

تخصص در یک حوزه واحد از بهداشت عمومی در میان متخصصان بهداشت عمومی رایج است. به عنوان مثال، یک مربی بهداشت عمومی عادات زندگی سالم را در یک جامعه ترویج می کند و یک کارمند بهداشت جامعه به مردم کمک می کند تا به خدمات پزشکی و اجتماعی دسترسی پیدا کنند. یک تحلیلگر خط مشی سلامت به قانونگذاران کمک می کند تا خط مشی های سلامت جامعه را ایجاد کنند و متخصصان بهداشت و ایمنی شغلی اطمینان حاصل کنند که محیط های کار با استانداردهای بهداشتی و ایمنی مناسب مطابقت دارند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از برترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران است.

دانشگاه علوم پزشکی اراک

 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی بابل (محل تحصیل دانشکده پرستاری رامسر)، دانشگاه علوم پزشکی بم، دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی – بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان

هنگام در نظر گرفتن تمرکز، دانش آموزان ممکن است به حوزه های مورد علاقه خود و نحوه هماهنگی آنها با تخصص مورد نیاز برای مسیرهای شغلی مختلف توجه کنند. درک چندین بخش و صنایع بهداشت عمومی نیز به محدود کردن انتخاب ها کمک می کند. موارد زیر برخی از مسیرهایی است که در دسترس متخصصان سلامت عمومی مشتاق است.

کارکنان بهداشت جامعه متعهد به بهبود کیفیت زندگی و سلامت جوامع خود هستند. آنها از طریق اطلاع رسانی، جوامع را آموزش می دهند و درگیر می کنند. کارشناسان بهداشت عمومی داده ها را جمع آوری می کنند و از نیازهای جامعه از طریق کارکنان بهداشتی جامعه حمایت می کنند.

کنکور تجربی

معرفی رشته بهداشت عمومی به بررسی عوامل محیطی مختلف می پردازد و سعی در تعیین تأثیر آنها بر سلامت افراد و جمعیت دارد. بر روی عوامل خطر محیطی در جمعیت های خاص مانند دود، آب و آلاینده های موجود در هوا تمرکز دارد.

بهداشت جهانی که به آن سلامت بین المللی نیز می گویند، بر خدمات رسانی به جوامع در کشورهای در حال توسعه تمرکز دارد. در حالی که متخصصان بهداشت جهانی به مسائلی مشابه مواردی که در کشورهای توسعه یافته پرداخته می شود، می پردازند، اما به دلیل کمبود منابع، راه حل ها باید منحصر به فرد باشند. سازمان‌های غیرانتفاعی مانند سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در سلامت جهانی نقش دارند. سازمان های دولتی همچنین کارکنان بهداشت جهانی را استخدام می کنند.

خدمات بهداشت روانی و جسمی بر عادات، رفتارها و اعمال روزانه افراد متمرکز است که می تواند بر رفاه آنها تأثیر بگذارد. ارائه دهندگان سلامت رفتاری جوامع را در مورد موضوعاتی از جمله تغذیه، تناسب اندام، پیشگیری از اعتیاد، اجتناب از رفتارهای مخاطره آمیز جنسی، و اطمینان از دسترسی سالمندان به داروهای تجویزی آموزش می دهند.

کارکنان خط مشی عمومی با تأثیرگذاری بر قوانین و سیاست های ایجاد شده توسط سازمان های دولتی تلاش می کنند تا سلامت بسیاری از مردم را بهبود بخشند. آنها داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند، تحقیقات انجام می دهند و گزارش تهیه می کنند. مؤسسه ملی بهداشت نیز ممکن است آنها را مستقیماً استخدام کند. در این زمینه، شما می توانید بر روی یک حوزه خاص از سیاست عمومی، مانند آموزش، حمایت اجتماعی، دولت، یا تحقیق و توسعه تمرکز کنید.

در حوزه بهداشت عمومی مسیرهای شغلی مختلفی وجود دارد. CDC بیش از 170 دسته شغلی بهداشت عمومی را ذکر می کند و در هر دسته، تخصص های فرعی وجود دارد

اگر می‌خواهید سلامت و رفاه جوامع یا جمعیت‌های خاص را بهبود ببخشید، احتمالاً می‌توانید جایگاه مناسبی پیدا کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

کارکنان بهداشت جامعه با خدمت به عنوان مدافع افراد و جامعه از طریق انتقال نیازهای آنها به ارائه دهندگان و آژانس های خدمات اجتماعی به جامعه کمک می کنند. آنها اغلب به عنوان رابط در شناسایی و کمک به اجرای برنامه هایی برای ارتقای سلامت کلی جامعه عمل می کنند. کارکنان بهداشت جامعه اغلب با مدرک دیپلم دبیرستان و آموزش در حین کار یا گواهینامه وارد میدان می شوند.

مربیان بهداشت نقش های گسترده ای در سلامت عمومی ایفا می کنند. هدف اصلی یک مربی بهداشت، توسعه برنامه هایی برای گسترش دانش جامعه در مورد عواملی است که بر سلامت و رفاه آنها تأثیر می گذارد. معرفی رشته بهداشت عمومی مدرک لیسانس و همچنین هر گونه گواهینامه دولتی لازم است.

 کارشناسان محیط زیست مواردی را که بر محیط زیست و نقش آن در سلامت عمومی تأثیر می گذارد، مطالعه می کنند. مدرک لیسانس برای موقعیت های ابتدایی مورد نیاز است.

با توجه به انواع مسیرهای شغلی که می توانید در سلامت عمومی انتخاب کنید، شرایط لازم برای ورود به این صنعت متفاوت است. برخی از کارکنان بهداشت عمومی کار خود را در مقطع ابتدایی با مدرک دیپلم دبیرستان یا به عنوان داوطلب شروع می کنند. برخی دیگر مدرک کاردانی، لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا را دریافت می کنند تا واجد شرایط شغل مورد نظر خود باشند. برخی از افراد قصد اجتناب از ورود به سلامت عمومی را دارند، اما تجربیات آنها در حرفه انتخابی آنها را به این رشته سوق می دهد.

همراه با آمادگی تحصیلی، شما همچنین می خواهید مهارت های ضروری برای موفقیت خود را در بهداشت عمومی توسعه دهید. در اینجا چند نکته برای شروع سفر خود به عنوان یک متخصص بهداشت عمومی آورده شده است.

اولین قدم درک حداقل الزامات برای حرفه بهداشت عمومی است که هدف نهایی شماست. در مورد موقعیت های مورد علاقه خود تحقیق کنید و الزامات آموزشی را بررسی کنید. در حالی که اکثر موقعیت‌های ابتدایی نیاز به مدرک لیسانس یا بالاتر دارند، برخی از مشاغل به تحصیلات متوسطه کمی یا بدون نیاز دارند اما بر تجربه تأکید دارند. طیف وسیعی از موقعیت های داوطلبانه می تواند به شما کمک کند تا ضمن ارائه خدمات ارزشمند به جامعه، تخصص مورد نیاز خود را به دست آورید.

مدرک کاردانی یا لیسانس حداقل نیاز برای برخی از مشاغل بهداشت عمومی است. این برنامه ها شما را با طیف گسترده ای از دانش در زمینه بهداشت عمومی مجهز می کنند و به شما امکان می دهند در صورت تصمیم به ادامه تحصیل، برنامه کارشناسی ارشد را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

مدرک کاردانی نقطه شروع خوبی برای ایجاد یک پایه محکم در مطالعات بهداشت عمومی است.

نسخه نویس پزشکی

کدگذار پزشکی

کارمند بهداشت جامعه

کارشناس ثبت سرطان

شما همچنین می توانید لیسانس هنر یا لیسانس علوم را در زمینه های مختلف دنبال کنید تا شما را برای نقش هایی در سلامت عمومی آماده کند، از جمله:

لیسانس بهداشت عمومی

لیسانس علوم بهداشتی

لیسانس مددکاری اجتماعی

لیسانس بهداشت محیط

لیسانس علوم تغذیه

لیسانس علوم در علوم ورزشی

لیسانس هنر در بهداشت کاربردی و تناسب اندام

لیسانس هنر در اپیدمیولوژی

کارشناسی ارشد معرفی رشته بهداشت عمومی می تواند به شما در آماده شدن برای گرفتن سمت های رهبری در موقعیت های رهبری در تنظیمات مختلف بهداشت عمومی کمک کند. شما می توانید این یا سایر برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری را بر اساس اهداف شغلی آینده خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اپیدمیولوژیست ها، مربیان بهداشتی پیشرفته، و محققین نظرسنجی سلامت نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارند.

کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

کارشناسی ارشد مدیریت مراقبت های بهداشتی

کارشناس ارشد اجرایی مدیریت بهداشت

کارشناسی ارشد بهداشت عمومی متخصص تغذیه

کارشناسی ارشد علوم بهداشتی

دکتر بهداشت عمومی

برای واجد شرایط بودن و گسترش فرصت‌های شغلی خود در نقش سلامت عمومی، مهارت‌هایی را توسعه دهید که با هشت شایستگی اصلی که اکثر کارفرمایان در بخش بهداشت عمومی به دنبال آن هستند، همسو باشد:

توسعه خط مشی: یاد بگیرید که چگونه با ارزیابی نیازها و استراتژی راه حل های سیاستی بالقوه، سیاست های مرتبط با سلامت عمومی را توسعه و اجرا کنید.

مهارت‌های تحلیلی: یادگیری برون‌یابی اطلاعات مرتبط از داده‌ها بسیار مهم است و استفاده از اطلاعات داده‌ها برای ایجاد یک پاسخ عملی برای موفقیت در سلامت عمومی ضروری است.

آگاهی فرهنگی: ابتکارات بهداشتی مبتنی بر جامعه مستلزم صلاحیت فرهنگی است که به کارکنان بهداشت عمومی اجازه می‌دهد تا خدمات مبتنی بر نیاز را برای افرادی با پیشینه‌های فرهنگی متنوع ایجاد کنند.

مهارت‌های ارتباطی: مهارت‌های ارتباطی ممکن است ابتدایی به نظر برسند، اما چنین مهارت‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات جامعه، اقدام برای تسهیل ارتباطات و انتشار صحیح اطلاعات ضروری هستند.

علم بهداشت عمومی: این حوزه از مهارت ها به ایجاد پایه ای برای درک سلامت عمومی کمک می کند و امکان سیاست گذاری مبتنی بر شواهد را فراهم می کند.

مشارکت های اجتماعی: ایجاد مشارکت های فعال در جامعه به شکل گیری و دفاع از برنامه های مبتنی بر سلامت جامعه کمک می کند.

رهبری و تفکر سیستمی: از آنجایی که همکاری بین سازمان‌های متعدد و جامعه برای یک سیستم بهداشت عمومی مؤثر حیاتی است، مهارت‌های رهبری که بر کار تیمی و مربیگری متمرکز است ضروری است.

برنامه ریزی و مدیریت مالی: تأمین مالی اغلب یکی از مهم ترین موانع سلامت عمومی است. یادگیری برنامه ریزی مسئولانه و مدیریت مالی محدود، همراه با رویه های ایالتی، فدرال و محلی، می تواند پایه و اساس موفقیت برنامه ها را ایجاد کند.

همه متخصصان معرفی رشته بهداشت عمومی اگر دارای مدرک دکترای بهداشت عمومی باشند، معمولاً چشم‌انداز حقوق بهتری دارند. دکترا در بهداشت عمومی فرصت های زیادی برای پیشرفت ارائه می دهد. این فارغ التحصیلان می توانند جزو هیات علمی دانشگاه ها شوند. این مدرک راه را برای گزینه های شغلی مانند متخصص ایمنی و بهداشت حرفه ای باز می کند.

برای نقش هایی مانند تکنسین بهداشت محیط، مدرک کاردانی در بهداشت عمومی می تواند پایه آموزشی محکمی را فراهم کند. با این حال، داشتن حداقل مدرک لیسانس شانس شما را برای پیشرفت شغلی افزایش می دهد. سطح تحصیلات، جغرافیا، بخش اشتغال، سطح مدیریت، اقتصاد و غیره از جمله عواملی هستند که بر نتایج شغلی تأثیر می‌گذارند.

ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری و حفاظت از سلامت.


بهداشت عمومی «علم و هنر پیشگیری از بیماری، افزایش عمر و ارتقای سلامت از طریق تلاش سازمان یافته و انتخاب آگاهانه جامعه، سازمان ها، جوامع دولتی و خصوصی و افراد» است.

این تعریف عموماً پذیرفته شده بیان می کند که «سلامتی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نه صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید