Search

معرفی جامع  رشته  جدید فناوری اطلاعات سلامت و بازار کار آن

معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت و بازار کار آن

معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت و بازار کار آن، حوزه ای از فناوری اطلاعات است که شامل طراحی، توسعه، ایجاد، استفاده و نگهداری سیستم های اطلاعاتی برای صنعت مراقبت های بهداشتی می باشد. سیستم‌های اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی موجب بهبود مراقبت‌های پزشکی و سلامت عمومی، کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی، کاهش خطاها و بهبود رضایت بیمار می شود و در عین حال بازپرداخت برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی سرپایی و بستری را نیز بهینه می‌کنند. رشته فناوری اطلاعات سلامت جزو رشته های گروه تجربی است که تنها با شرکت کردن در کنکور سراسری و کسب رتبه مناسب می توان مشغول به تحصیل در این رشته شد.

رشته فناوری اطلاعات سلامت یک رشته ی کاربردی است که بازار کار خوبی دارد و از طرف دیگر ظرفیت پذیرش این رشته جدید بالاست.

با حذف شدن رشته ی مدارک پزشکی از گروه علوم تجربی رشته فناوری اطلاعات سلامت جایگزین ان شد تا کارشناسان ان بتوانند با استفاده از علم IT اطلاعات بیماران طبقه بندی، ذخیره، بازیابی کنند. و در نتیجه کادر درمان بتوانند براحتی برای تصمیم گیری و ارتباطات از ان استفاده کنند. رشته فناوری اطلاعات سلامت (HIT)، شاخه ای از علوم پزشکی است و مناسب افرادی است که تمایل دارند در مراکز بهداشتی و درمانی به فعالیت فناوری اطلاعات بپردازند. بطور کلی رشته HIT یک دوره بین رشته ای است که برخی اطلاعات پزشکی، مدیریتی و فناوری اطلاعات اموزش داده می شود.

برای رتبه قبولی در رشته فناوری اطلاعات سلامت لطفا کلیک نمایید .

امروزه اهمیت فناوری اطلاعات سلامت ناشی از ترکیب فناوری در حال تحول و تغییر سیاست‌های دولتی است که بر کیفیت مراقبت از بیمار تاثیر می‌گذارد.

در دانشگاه به دانشجویان رشته HIT چه مهارت های اموزش داده می شود؟

در دانشگاه های علوم پزشکی به دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت در طول 4 سال تحصیلی 6 مهارت اموزش داده می شود تا زمان فارغ التحصیل امادگی لازم را برای انجام شغل خود داشته باشد:

  1. مهارت های مربوط به مدارک پزشکی مانند کد گذاری پزشکی، کد گذاری مرگ و میر
  2. مهارت های بالینی، فیزیولوژی و بیماری شناسی
  3. مهارت های IT مانند پایگاه داده ها، شبکه کامپیوتری، کدنویسی و..
  4. مهارت های مدبریتی
  5. مهارت های تخصصی زبان
  6. مهارت پژوهشی و روش تحقیق

بازار کار رشته فناوری اطلاعات سلامت

بازار کار رشته فناوری اطلاعات سلامت کسانی که در این نقش کار می کنند اغلب مسئول مدیریت ایمن اطلاعات سلامت در سراسر سیستم های کامپیوتری هستند و تکنسین های اطلاعات مراقبت های بهداشتی در پشت صحنه در مراکز مراقبت های بهداشتی برای بهبود مراقبت از بیمار از طریق فناوری ایفای نقش می کنند. فارغ التحصیلان رشته HIT می توانند در این زمینه های شغلی مشغول بکار شوند:

کارشناس 

 مدیر بخش فناوری 

مدیریت اطلاعات سلامت مراکز بهداشتی درمانی

مدیر پایگاه داده های سلامت

کارشناس فنی

 مدیر وب سایت های حوزه سلامت

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

انواع فناوری اطلاعات سلامت

EHR جزء اصلی زیرساخت فناوری اطلاعات سلامت است. EHR یا پرونده پزشکی الکترونیکی (EMR)، پرونده رسمی و دیجیتال سلامت یک فرد است و بین چندین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و آژانس به اشتراک گذاشته می شود. سایر عناصر کلیدی زیرساخت فناوری اطلاعات سلامت عبارتند از؛ پرونده سلامت شخصی (PHR)، که پرونده سلامت خود نگهداری یک فرد است، و تبادل اطلاعات سلامت (HIE)، یک مرکز تسویه داده های سلامت یا گروهی از سازمان های مراقبت های بهداشتی که وارد یک پرونده می شوند. قرارداد همکاری متقابل و توافق برای به اشتراک گذاری داده ها بین سیستم های مختلف فناوری اطلاعات سلامت آنها. به لطف تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه، در سال‌های آینده، PHR محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا مصرف‌کنندگان با اطلاعات سلامت دیجیتال خود راحت‌تر می‌شوند. بنابراین، PHR ها باید بیشتر با فناوری EHR ادغام شوند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

به عنوان یک نتیجه از کوه اطلاعات بیمار که سازمان های مراقبت های بهداشتی اکنون روی آن نشسته اند، تجزیه و تحلیل داده ها نقش بیشتری در عملیات روزانه ایفا کرده است. توانایی جمع‌آوری اطلاعات بیمار، تجزیه و تحلیل آن و سپس پایه‌گذاری درمان‌ها بر اساس نتایج، به خوبی با مدیریت سلامت جمعیت (PHM) و مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر ارزش مطابقت دارد. داشتن اطلاعات پزشکی زیاد در یک جا به محققان برای درمان و کشف داروی جدید می تواند کمک زیادی داشته باشد بخصوص در بیمارهای که نادر هستند. هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل را به سطح بالاتری می برد، اگرچه از سال 2018، هوش مصنوعی برای تشخیص ها متکی نیست. تجزیه و تحلیل همچنین این سوال را مطرح می کند که چه کسی مالک داده ها است: بیمار، سازمان مراقبت های بهداشتی یا فروشنده ای که نرم افزار تجزیه و تحلیل را تولید کرده است؟ روندهای مراقبت های بهداشتی نشان می دهد که بیماران در نهایت مالک می شوند.

بیشتر بخوانید : معرفی کامل و جامع رشته داروسازی و بازارکار آن

 یک پورتال بیمار ممکن است یک سایت بی نظم بوده باشد که بیماران را قادر می ساخت تا بازدیدهای آتی را مشاهده کنند و شاید نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خام را ببینند. در مقایسه، پورتال های مدرن زمینه بیشتری را برای مراقبت از بیمار فراهم می کنند. این پورتال ها به بیماران اجازه می دهند به طور ایمن با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند، صورتحساب ها را پرداخت کنند، خدمات را مطابق با آنچه یک طرح بیمه اجازه می دهد بررسی کنند، سوابق پزشکی کامل را دانلود کنند، نسخه ها را سفارش دهند و احتمالاً با یک ربات چت برای خدمات دیگر تعامل داشته باشند.

بازار کار رشته فناوری اطلاعات سلامت

پورتال ها همچنین ممکن است با سیستم های پزشکی از راه دور ادغام شوند که مکالمات ویدیویی ایمن را بین بیماران و ارائه دهندگان امکان پذیر می کند. همانطور که سهولت و راحتی کنفرانس ویدئویی بهبود می یابد، پزشکی از راه دور بخش مهمی از تجربه مراقبت های بهداشتی برای بیمارانی خواهد بود که ممکن است نیاز به صحبت رو در رو با پزشک یا پرستار داشته باشند اما لزوماً نیازی به ویزیت در مطب ندارند.

نوآوری های اخیر در  فناوری اطلاعات سلامت شامل استفاده بیشتر از رابط برنامه کاربردی (API) برای بهبود قابلیت همکاری، توانایی دسترسی و تعامل با داده های سلامت از طریق دستگاه های تلفن همراه و کاوش بیشتر  به عنوان راهی برای دسترسی بهتر و ایمن کردن سوابق پزشکی است.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

9099070084

  ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته فناوری اطلاعات سلامت

  ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته فناوری اطلاعات سلامت

امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در ایران وجود دارد و از آنجایی که بر مهارت فرد افزوده می شود بازار کار خوبی در انتظارشان می باشد . فارغ التحصیلان می توانند در مقطع ارشد در این رشته ها ادامه تحصیل دهند:

فناوری اطلاعات سلامت، ارزیابی فناوری سلامت، رفاه اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی پزشکی (بیوالکترونیک)، مهندسی پزشکی (بیومتریال)، نانوتکنولوژی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، اقتصاد پزشکی، زیست فناوری پزشکی، تاریخ علوم پزشکی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

امنیت و حریم خصوصی

قوانین امنیت و حریم خصوصی HIPAA مدت‌هاست که سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی را راهنمایی کرده است تا بیماران را به سوابق پزشکی خود دسترسی داشته باشند و در عین حال از این اطلاعات نیز محافظت کنند.

با توجه به اینکه نقض داده‌ها و حملات بدافزار از سال 2010 به صنعت مراقبت‌های بهداشتی آسیب رسانده است، چنین اهدافی فوریت بیشتری پیدا کرده‌اند. در سال 2017 رکوردهای نزدیک به 5.6 میلیون بیمار نقض شد، و اگرچه میزان نقض داده‌های بیماران در آن سال کاهش یافت، حملات بدافزارها و باج‌افزارها یک شرکت امنیت و حریم خصوصی فناوری اطلاعات سلامت، سایت های مراقبت های بهداشتی افزایش یافته اند.

در پاسخ، سیستم‌های IT سلامت سنتی اکنون اغلب با امنیت داده‌ها و فناوری امنیت سایبری ادغام می‌شوند. آموزش پرسنل نیز بخشی از راه حل است، زیرا خطاهای انسانی می تواند منجر به نقض داده ها شود.

 بررسی درآمد رشته فناوری اطلاعات سلامت  در ایران

 به صورت کلی می توان درآمد متوسط روبه بالایی دارد و درآمد بالا برای متخصصان این حوزه در نظر میگیرن که حدود 8 الی 15 میلیون می باشد اما به طور کلی به مهارت بستگی دارد .

دانشگاه های رشته فناوری اطلاعات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 دانشگاه علوم پزشکی مازندران 

 دانشگاه علوم پزشکی مشهد 

تغییرات در نیروی کار

مانند بسیاری از صنایع، مدیران فناوری اطلاعات و افسران ارشد اطلاعات (CIO) در سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی با رواج‌تر شدن فناوری، قدرت خود را افزایش داده‌اند.

موقعیت رو به رشد انفورماتیک یا انفورماتیک مستقیماً با گسترش فناوری اطلاعات سلامت مرتبط است. تحت انفورماتیک سلامت و انواع آن، متخصصان فناوری اطلاعات سلامت و داده های بیمار را با هم مدیریت و مطالعه می کنند. انفورماتیکان ممکن است پیشینه فناوری اطلاعات یا پیشینه بالینی داشته باشند، اما در هر دو مورد، این افراد علم، درمان های پزشکی و فناوری اطلاعات را با هم ترکیب می کنند. به عنوان مثال، یک متخصص انفورماتیک بالینی می‌تواند فردی با سابقه پرستاری باشد که به یک نقش مبتنی بر فناوری اطلاعات تغییر می‌کند.

همچنین، زیرمجموعه ای از پزشکان و پرستاران شاغل وجود دارد که در زمینه فناوری اطلاعات سلامت و مسائل مربوط به داده های بیمار نیز متخصص شده اند. اگرچه این پزشکان به طور محکم در مراقبت از بیمار مستقر هستند، آنها می توانند راحت تر با فناوری اطلاعات در مورد نیازهای خود و گزینه های فناوری موجود صحبت کنند.

در یک مفهوم گسترده تر، فناوری اطلاعات سلامت بر هر بالینی که در سیستم های EHR یا پزشکی از راه دور آموزش دیده است، تأثیر گذاشته است و کار با این فناوری به یک مهارت اصلی شغلی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید : معرفی رشته اتاق عمل و بازار کار ان

مزایای تحصیل در رشته فناوری اطلاعات سلامت

در حالی که برخی از منتقدان می‌گویند EHRباعث شده است که پزشکان زمان بیشتری را صرف وارد کردن داده‌ها نسبت به مکالمه با بیماران کرده ، اجماع گسترده‌ای در مورد مزایای فناوری اطلاعات سلامت وجود دارد. این مزایا عبارتند از:

معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت و بازار کار آن توانایی استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و کلان داده ها برای مدیریت موثر برنامه های مدیریت سلامت جمعیت و کاهش بروز بیماری های مزمن گران قیمت.

استفاده از محاسبات شناختی و تجزیه و تحلیل برای انجام پزشکی دقیق (PM) متناسب با بیماران فردی؛

توانایی به اشتراک گذاری داده های سلامت در میان محققان دانشگاهی برای توسعه درمان های پزشکی و داروهای جدید. و

حقوق بیماران برای به دست آوردن و استفاده از داده های بهداشتی خود و همکاری در مراقبت از خود با پزشکان.

سایر چالش های معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت و بازار کار آن  تحصیل در رشته  فناوری اطلاعات سلامت

برخی از چالش‌های عمده در فناوری اطلاعات سلامت وجود دارد. مهمترین آنها موانعی بر سر راه قابلیت همکاری هستند، از جمله فقدان استانداردهای تبادل داده های بهداشتی مورد توافق، اگرچه سازمان توسعه دهنده استاندارد فناوری اطلاعات سلامت چندین استاندارد محبوب را توسعه داده و منتشر کرده است – 

سوالات متداول :

  1. تاثیرفناوری اطلاعات بر سلامت انسان چیست؟

فناوری اطلاعات سلامت (HIT) کاربرد پردازش اطلاعات شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه‌ای است که با ذخیره‌سازی، بازیابی، اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی، داده‌های سلامت و دانش برای ارتباطات و تصمیم‌گیری سروکار دارد

2. نمونه ای از سیستم اطلاعات مراقبت های بهداشتی چیست؟

برخی از آنها عبارتند از: پرونده الکترونیک سلامت (EHR) یا پرونده الکترونیک پزشکی (EMR): این دو اصطلاح تقریباً قابل تعویض هستند. این پلتفرم ها داده های مربوط به سابقه سلامتی بیمار را جمع آوری، ذخیره و به اشتراک می گذارند.

3. فناوری اطلاعات چقدر برای سلامتی مهم است؟

داده های دقیق تر مراقبت شخصی برای بیماران ارتباطات پیشرفته بین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بیماران. بهبود مدیریت دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید