Search

5 راه گرفتن کارت معافیت دائم سربازی

معافیت دائم سربازی

بدون رفتن به خدمت سربازی، راهی برای گرفتن کارت معافیت دائم سربازی وجود دارد؟

معافیت دائم سربازی این سوالی است که بدون شک همه ی مشمولان داخل کشور و مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور دارند.

یک راه عالی برای معافیت سربازی همه ی مردان ایرانی با رسیدن به سن مشمولیت یعنی 18 سالگی تمام بایستی آماده رفتن به سربازی شوند.همان طور که اطلاع دارید سربازی در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر اجباری است و افرادی که کارت پایان خدمت ندارند یا از معافیتی برخوردار نیستند محدودیت های برای آنها وجود دارد.

من جمله؛ استخدام نشدن در هیچ ارگان دولتی یا خصوصی، اجازه خروج از کشور ندارند، نمی توانند برای اخذ مجوز اقدام کننند و…

یکی از انواع معافیت های سربازی، معافیت کفالت پدر بیمار می باشد برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

بطور کلی در قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، معافیت از سربازی به دو نوع موقت و دائم تقسیم بندی شده است. معافیت های موقت برای یک مدت زمان مشخصی به مشمولان داده می شود و پس از پایان آن دوره شخص بایستی آماده رفتن به سربازی شود. یکی از معافیت های موقت که همه ی شما با آن آشنا هستند معافیت تحصیلی می باشد. این معافیت برای هر مقطع یک سنوات خاصی از طرف نظام وظیفه در نظر گرفته شده است.

در مقابل معافیت های دائم  سربازی انواع معافیت دائم سربازی دارد که شامل؛ معافیت کفالت، معافیت پزشکی، معافیت ایثارگری، معافیت بخشودگی سنی و معافیت متعهدین خدمت می باشد. باید توجه داشته باشید هر مشمولی تنها با داشتن شرایط، مشکلات و وضعیت زندگی خود می تواند از این نوع معافیت ها بهره مند شود و به همه ی مشمولان تعلق نمی گیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با 5 راه قانونی گرفتن کارت معافیت دائم سربازی آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

چگونه کارت معافیت دائم سربازی بگیریم

یک بار برای همیشه اطلاعات درستی در مورد معافیت های دائم سربازی کسب کنید. همان طور که اشاره کردم معافیت های دائم شامل کفالت، پزشکی، ایثارگری، معافیت سنی و معافیت تعهد در خدمت است. هر کدام از این معافیت ها شرایط خاصی برای برخورد شدن از آنها وجود دارد. برخی از این معافیت ها را می توان با وجود داشتن غیبت سربازی از آن بهره مند شد و اما برخی دیگر با توجیه غیبت می توان برای آن اقدام کرد.

شگرد های گرفتن معافیت سربازی در مقابل مشمولانی هستند که برای گرفتن کارت پایان خدمت به هر طریقی( کارت معافیت اعصاب و روان) اقدام می کنند غافل از اینکه همین کارت برای او  مشکلات و محدودیت های خاصی را لحاظ می کند.

بارها دیده شده که مشمولانی برای نرفتن به سربازی به هر دری می زنند و وقتی موفق نمی شوند مجبور می شوند دفترچه خدمت سربازی خود را پست کنند تا وارد غیبت نشوند. در نتیجه همین افراد 2 سال از عمر خود را بدون آگاهی از اینکه شرایط داشتن معافیت را دارند تلف کرده اند.

زمانی که این مشمولان از کارشناس باتجربه ای در زمینه ی نظام وظیفه مشاوره نمی گیرند و به سراغ افراد سودجو می روند و نتیجه ای جز از دست دادن زمان و سرمایه ی خود نمی بینند.

مسلماً شرایط و موقعیت زندگی هر فردی خاص است و تنها با بررسی شرایط او می توان  بهترین راه حل را پیشنهاد داد.

پس بهترین کار برای گرفتن کارت معافیت دائم سربازی مشورت با یک مشاوره نظامی از یک مرکز با تجربه است. تیم کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره در این زمینه می تواند به شما عزیزان کمک کند.

کارت معافیت سربازی کفالت

اولین گزینه ای که معمولاً مشمولان برای معافیت به سراغ آن می روند، معافیت کفالت است. در خانواده های که پدر بیمار است و یا سن بالایی دارد و یا اینکه مادر بدون سرپرست است مشمول می تواند سرپرستی آنها را برعهده بگیرید.

کفالت پدر بیمار

مسلماً در چنین خانواده های پدر قادر به کار کردن نیست و تمامی هزینه ها و مسئولیت های خانواده بر عهده مشمول است. علاوه بر کفالت پدر و مادر در قوانین نظام وظیفه، کفالت های دیگری وجود دارد که مشمول با داشتن شرایط می تواند برای آنها اقدام کند من جمله کفالت برادر، خواهر، پدربزرگ و مادربزرگ.

هر مشمولی برای بهره مند شدن از معافیت کفالت از هر کدام از کفالت ها بایستی از یکسری شرایط اولیه برخوردار باشد:

1.غیبت نداشته باشد.

2. مشمول به سن 18 سالگی تمام رسیده باشد.

3. فرد بایستی تنها مراقب مکفول (پدر، مادر، خواهر، برادر، جدو جده ) باشد.

بطور کلی هر کدام از کفالت ها شرایط خاص و قوانینی برای آنها در نظر گرفته شده است . مشمول باید دقیقاً شرایط و وضعیت زندگی او توسط یک مشاور با تجربه بررسی شود تا مشخص شود کدام یک از کفالت ها به او تعلق می گیرد.

نکته:  از بین کفالت ها، کفالت مادر جزو کفالت های موقت است. البته در صورتی که از تاریخ طلاق یا فوت همسر مدت زمان مشخصی گذشته باشد به مشمول کفالت دائم داده می شود.

معافیت پزشکی سربازی

معافیت پزشکی مربوط به خود مشمول است. به این صورت که مشمول دچار بیماری جسمی یا روحی و روانی خاصی باشد. به هر حال با بررسی شرایط و انجام معاینات لازم توسط نظام وظیفه به مشمول تعلق می گیرد. معافیت پزشکی تنها معافتی است که هر سه نوع معافیت دائم، موقت و معاف از رزم در ان دیده می شود. بنابراین هر مشمولی با توجه به شدت و عوارض بیماری که به آن دچار شده به او تعلق می گیرد.

خرید سربازی

سازمان نظام وظیفه برای اعزام به خدمت، مشمولان را به چهار گروه دسته بندی کرده است (از لحاظ سلامتی جسمی و روحی).

1.مشمولی که از لحاظ جسمی و روحی و روانی سالم است و بایستی به خدمت سربازی اعزام شود.

2. فردی که دچار بیماری خاصی شده ولی قادر به انجام خدمت دوره ضرورت می باشد که او از فعالیت رزمی و نظامی معاف می شود.

3. در شرایطی که بیماری مشمول احتیاج به درمان و جراحی داشته باشد معاف موقت به او داده می شود.

4. آخرین گروه، مشمولانی هستند که دچار نقص عضو و بیماری صعب العلاج هستند و اصلاً قادر به انجام خدمت سربازی نیستند.

به هر حال، هر فردی برای گرفتن کارت معافیت پزشکی باید توسط چند پزشک متعمد نظام وظیفه و در چندین مرحله معاینات، آزمایشات لازم و…وضعیت او دقیقاً بررسی شود. برای دریافت معافیت پزشکی مراحل طولانی لازم است که شما لازم است بگذرانید تا نتیجه معافیت شما مشخص شود.

ذکر این نکته لازم است که برروی کارت پایان خدمت مربوط به معافیت پزشکی نوع بیماری بر روی آن درج نمی شود. بلکه بر روی کارت معافیت پزشکی، بخش و بند مربوط به آن بیماری قید می شود. بطور مثال بخش 8 ، بند 12

سازمان نظام وظیفه در قوانین مربوط به معافیت پزشکی، بیماری ها را در 17 بخش تقسیم بندی کرده است که هر بخشی دارای چندین بند است که دقیقاً نوع معافیت بیماری شرح داده شده است.

نکته: باید توجه داشته باشید برای اقدام و اخذ معافیت پزشکی، باید به محدودیت های بعد از آن باید دقت کرد بخصوص محدودیت های مربوط به کارت قرمز و مشکلاتی که برای شما ایجاد می کند.

کارت معافیت ایثارگری

این نوع معافیت تنها به افراد خاصی تعلق می گیرد. مشمولانی که پدر یا مادرشان در زمان جنگ در مناطق جنگی یا عملیاتی در یک بازه زمانی خاصی حضور داشته اند شامل می شود.

قانون معافیت ایثارگری به افرادی که عضو خانواده شهدا هستند یا پدر آنها جانباز ، آزاده یا رزمنده باشد تعلق می گیرد. بر اساس این قانون ایثارگرانی که 30 ماه حضور در جبهه داشته اند یا حداقل 25 درصد جانبازی و یا دارای 24 ماه اسارت باشد یک فرزند از انها معاف می شود.

بنابراین برای دریافت کارت معافیت دائم ایثارگری می توان در حین تحصیل اقدام کرد. تنها در صورتی که پدر مدارک لازم را دال بر حضور در جبهه داشته باشد.

اگر امتیاز یا درصد جانبازی و رزمندگی پدر به حدنصاب معافیت فرزند نرسد، مشمول می تواند در حین خدمت از کسری خدمت استفاده کند.

بیشتر بخوانید: تمامی جزئیات کسری خدمت ایثارگری

معافیت سنی (عفو رهبری)

یک مصوبه ای که در سال 1382 توسط مقام معظم رهبری برای افرادی که به سربازی نرفته اند تعیین شد. بر اساس این مصوبه افرادی که شرایط سنی بالای دارند، کارت معافیت عفو رهبری یا بخشودگی سنی صادر شود. بعد از سال 82 هنوز تاریخ های جدیدی اعلام نشده است.

معافیت سنی بر اساس تاریخ تولد و نوع مدرک تحصیلی فرد مشخص می شود. بطور مثال افرادی که متولد 1354 هستند و مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم، کاردانی و لیسانس است می تواند برای دریافت کارت معافیت سنی اقدام کنند.

طبق قوانین نظام وظیفه هر فردی ایرانی تا سن 50 سالگی مشمول شناخته می شود و فردی که به این سن برسد لزومی به داشتن کارت پایان خدمت نیست. برای این مشمولان پس از سن 50 سالگی، شناسنامه آنها به عنوان کارت معافیت سربازی در نظر گرفته می شود.

معافیت متعهدین خدمت

آخرین نوع معافیت ها مربوط به کسانی که بجای خدمت دوره ضرورت، در مدت معینی در دستگاه های غیر نظامی (دولتی) بکار گرفته می شود. در این نوع معافیت مشمول متعهد می شود در یکی از ارگان های دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی، سازمان کشتیرانی و قوه قضاییه  

پس از پایان تعهد به خدمت این افراد برای دستگاه های مربوطه به آنها کارت معافیت دائم سربازی داده می شود.

سوالات متداول

1.معافیت موقت شامل چه نوع معافیت های می شود؟

معافیت کفالت مادر ، معافیت پزشکی و معافیت تحصیلی

2.ایا امکان تبدیل معافیت موقت به دائم وجود دارد؟

بله_ با بررسی شرایط و وضعیت سلامتی فرد امکان دارد.

3.کسی که دانشگاه فرهنگیان قبول می شود بعد از فارغ التحصیلی به او کارت پایان خدمت داده می شود؟

خیر – باید ابتدا دوره اموزشی را بگذراند و بعد تعهد به خدمت که معمولاض 5 سال است.

14 پاسخ

  1. سلام من سالها قبل معافیت کفالت گرفتم و کارت پایان خدمت از دوره ضرورت برایم صادر شد ایا باید دوره اموزشی هم برم اجبارا ؟ ایا برای صدور پاسپورت مشکلی خواهم دغشت؟

  2. من همسرم فرزند شهید هستن
    آیا امکان معافیت از طریق همسرم داررم
    متولد ۶۳ هستم بچه هم ندارم

  3. سلام ۱۸سال رو تموم کردم و پدرم ۳ساله زندانه و هنوز هم زندان قطعی ندادن و بلاتکلیفه.
    یه خواهر دارم و یه مادر
    میتونم معافیت کفالت بگیرم.
    لطفا جواب بدهید

  4. سلام من تک پسرم و دو خواهر دارم و مشغول به تحصیلم پدرم ۵۹ سالشه و کمرش پلاتینه و پدرم ۲۴ ماه به جبهه رفته آیا امکان معافیت دارم ؟

  5. سلام من دختر ۲۲ ساله ای هستم که پدرم جانباز بالای ۲۵ درصد هست و دوتا برادر کوچیک دارم که یکیش معافیت پزشکی باید بگیره اون یکی هم تا موقع سربازیش بشه بابام ۶۰ سال رو رد میکنه .
    امروز توی یه مقاله خوندم اگه پسری بخاد با من ازدواج کنه که سربازی نرفته باشه با این شرایطم میتونه معافیت موقت بگیره تا ۵ سال و اگه ۵ سال از عقدمون بگذره با تایید بنیاد شهید و پدرم معافیت موقتش تبدیل به داعم میشه
    چنین چیزی صحت داره ؟!
    که اگه با نامزدم عقد کنیم معافیت موقت بخاطر جانبازی پدرم بگیره ؟!و بعد ۵سال معافی داعم بشه ؟!درضمن پدرم ۵۴ سالشه و جانباز ۲۵ درصد به بالا هستش ممنون میشم اطلاع بدید بهم 🙏🏻

  6. سلام وقتتون بخیر
    متاسفانه گاهی اوقات فک من هنگام جویدن و غذا خوردن قفل می‌کند به طوری که نیمه باز نمیشود یک طرف دهان من باز میشه نصف و طرف دیگر کامل بسته اس و خیلی صدا می‌دهد طوری که اطرافیان از این موضوع کلافه اند آیا این موضوع باعث معافیت دائم می‌شود؟

  7. سلام وقتتون بخیر
    متاسفانه گاهی اوقات فک من هنگام جویدن و غذا خوردن قفل می‌کند به طوری که نیمه باز نمیشود یک طرف دهان من باز میشه نصف و طرف دیگر کامل بسته اس و خیلی صدا می‌دهد طوری که اطرافیان از این موضوع کلافه اند آیا این موضوع باعث معافیت دائم می‌شود؟

  8. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من متاسفانه دچار مشکلات و اختلالت روحی و روانی هستم که تعداد آن ها تقریبا 7 بیماری است که توسط روانشناس تشخیص داده شده مثل وسواس و نقص توجه و…. آیا برای گرفتن جواز کسب با داشتن کارت معافیت اعصاب و روان مشکلی به وجود می آید یا نه؟

  9. سلام قدم 168و توده بدنی 14.2 دارم و پدرم هم بالای 60 سال سن دارد. و در کودکی جراحی روده داشتم آیا معاف میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید