Search

معافیت تحصیلی دانشجویی چیست- شرایط و مراحل دریافت

معافیت تحصیلی دانشجویی

هر مشمولی که در دانشگاه پذیرفته می‌شود بایستی بعد از انجام کارهای ثبت نام در دانشگاه و دقیقاً آخرین مرحله، معافیت تحصیلی دانشجویی خود را در سامانه نظام وظیفه ثبت کند. درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی برخی افراد بدون اطلاع از داشتن زمان سربازی رفتن و حتی رد کردن معافیت تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه، ناخواسته وارد غیبت می‌شوند و دقیقاً زمانی متوجه این امر می‌شوند که برای ثبت نام دانشگاه اقدام می نمایند.

معافیت تحصیلی دانشجویی، مدت زمان محدودی است که به افرادی که در دانشگاه پذیرفته شده اند تعلق می گیرد. مدت زمان معافیت تحصیلی برای مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت می‌باشد و مشمول تا این مدت سرباز نیست و تاریخ اعزام به خدمت برای او صادر نمی‌شود.

قانون جدید معافیت تحصیلی مناسب افرادی است که فعلاً نمی‌خواهند سربازی بروند و قصد دارند تحصیل خود را ادامه دهند و نظام وظیفه به مشمولان بالای ۱۸ سال تمام این فرصت را می‌دهد. با گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویی، شما خدمت خود را به طور موقت به تعویق می‌اندازید و نظام وظیفه به شما مجوز ادامه تحصیل در دانشگاه را می‌دهد.

اگر بعد از قبول شدن در دانشگاه و نتیجه دادن تمامی تلاش‌ها، نظام وظیفه اجازه ثبت نام در دانشگاه را به شما ندهد به علت رد نکردن معافیت تحصیلی چکار باید کرد؟ به محض رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمام (سن سربازی رفتن) بایستی هر سال با یک مشاور با تجربه نظام وظیفه صحبت کنید تا دچار این چنین وضعی نشوید.

معافیت تحصیلی چیست؟

در قوانین سازمان نظام وظیفه دو نوع معافیت وجود دارد؛ معافیت دائم و معافیت موقت.

معافیت دائم همان طور که اسمش مشخص است با گرفتن آن برای همیشه فرد از رفتن به سربازی معاف می‌شود. اگر مشمولی شرایط گرفتن آن را داشته باشد بهتر است هرچه زودتر اقدام کند. اما معافیت موقت سربازی، یعنی اینکه شما برای یک مدت زمان محدود از رفتن به سربازی معاف هستید و بعد از پایان آن مدت شما یک سال فرصت دارید که آن را تمدید کنید یا برای سربازی رفتن خود را آماده کنید.

معافیت تحصیلی یکی از معافیت‌های موقت سربازی است که مشمول برای نرفتن به پادگان و سربازی به سراغ آن می‌رود. مطمئناً همه شما می‌دانید که سربازی رفتن در ایران اجباری است و مشخص نکردن وضعیت خدمت سربازی برای هر فرد تبعاتی در پی دارد. زمانی که هر مردی به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسد باید با معافیت تحصیلی، سازمان نظام وظیفه و پست کردن دفترچه خدمت سربازی آشنا شود.

نکته مهم این است که زمان گرفتن استعلام معافیت تحصیلی با کد ملی خیلی مهم است. اگر شما حتی یک روز وارد غیبت شوید اجازه ثبت نام در دانشگاه و حتی مدرسه را نخواهید داشت و علاوه بر آن به شما سه ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد.

شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی

مشمولی که در دانشگاه پذیرفته می‌شود به طور قطع یا در معافیت تحصیلی یک سال است یا دقیقاً چند روزی به اتمام معافیت تحصیلی دانش آموزی او مانده است که اگر همین شخص به موقع برای گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویی اقدام نکند وارد غیبت می‌شود و تنها مسیر مانده برای او رفتن به سربازی است.

شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی

با این وجود، مشمولی که در دانشگاه پذیرفته می‌شود بر اساس قوانین وظیفه عمومی تا پایان تحصیلات خود از رفتن به سربازی معاف می‌شود.

معافیت تحصیلی دانشجویی کمی متفاوت با معافیت تحصیلی دانش‌آموزی است. در معافیت تحصیلی دانشجویی سازمان نظام وظیفه مدت زمان بیشتری به مشمول معافیت تحصیلی موقت می‌دهد. در قوانین سازمان نظام وظیفه برای قبولی در هر مقطعی در دانشگاه زمان معافیت تحصیلی خاصی در نظر گرفته است. به طور مثال فردی که در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرفته شده است به مدت ۵ سال از رفتن به سربازی معاف می‌شود و شخص فرصت دارد در این مدت مدرک لیسانس خود را بگیرد.

اگر فردی برای نیم سال دوم تحصیلی دانشگاه (ورودی بهمن ماه) در هر مقطع پذیرفته شده باشد و تا آخر شهریور تنها معافیت تحصیلی داشته باشد چه اقدامی باید انجام دهد؟ مطمئناً تا ثبت نام در دانشگاه برای ورودی بهمن ماه او وارد غیبت می‌شود و اجازه ثبت نام در رشته پذیرفته شده را نخواهد داشت. برای دریافت راه حل در این زمینه با کارشناسان نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید.

مهمترین شرط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی، نداشتن غیبت است. علاوه بر آن باید برای یک دانشگاه پذیرفته شده باشید.

سازمان نظام وظیفه به تمامی پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها و مراکز و موسسات آموزش عالی که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت در داخل و خارج کشور هستند معافیت تحصیلی داده می‌شود.

مشمولی که در کشور خارجی تحصیلات دبیرستان و دانشگاه خود را می‌گذراند باید خیلی دقت کند چون رعایت نکردن قوانین و آیین نامه‌های معافیت تحصیلی مساویست با وارد شدن به غیبت سربازی و نداشتن اجازه تردد به داخل کشور است.

در ادامه بخوانید: سایت استعلام معافیت تحصیلی دانش اموزان و دانشجویان epolice.ir

سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف

همانطور که در بالا به آن اشاره شد سازمان نظام وظیفه برای مشمولانی که در مقاطع مختلف دانشگاهی پذیرفته می‌شوند، معافیت تحصیلی دانشجویی متفاوت منظور کرده است. به عبارت دیگر مدت زمان معافیت تحصیلی برای هر مقطع با هم فرق می‌کند.

بر طبق ماده ۱۱ سازمان وظیفه عمومی؛ دانشگاه‌ها موظفند اسامی دانشجویانی را که مورد پذیرش قرار گرفته‌اند بر اساس ضوابطی که سازمان مشخص می‌نماید جهت صدور معافیت تحصیلی اعلام نمایند.

در ذیل سقف سنوات مجاز تحصیل در دانشگاه در قالب یک جدول آمده است.

سقف سنوات مجاز تحصیل در دانشگاه ها

مقطع تحصیلیحداکثر سال مجاز برای تحصیل
کاردانی5/2
کارشناسی ناپیوسته3
کارشناسی پیوسته5
کارشناسی ارشد ناپیوسته3
کارشناسی ارشد پیوسته6
دکتری عمومی8
دکتری تخصصی ناپیوسته (PHD)6

اگر مشمولی قبل از مدت زمان تعیین شده یا سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل شد بعد از آن مدت باید برای معافیت تحصیلی در مقطع بالاتر اقدام کند؛ در غیر این صورت وارد غیبت می‌شود.

در شرایطی که دانشجو نتواند در سنوات مجاز تحصیلی در مقطع مورد نظر تحصیل خود را به اتمام برساند بایستی قبل از اتمام معافیت تحصیلی مجاز برای دریافت سنوات ارفاقی اقدام کند. دریافت سنوات ارفاقی بر طبق قوانین خاصی است و بایستی کمیسیون موارد خاص تشکیل شود.

نکته: مشمولی که دفترچه خدمت خود را پست کرده و می‌خواهد ایست خدمتی بگیرد باید دقت کند برای چه مقطعی باید ثبت نام کند تا از خدمت ترخیص شود.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویی

فردی که در یکی از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری پذیرفته می‌شود باید بعد از ثبت نام در دانشگاه برای گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویی یا تمدید معافیت در مقطع بالاتر در زمان مناسب اقدام کند تا بتواند به تحصیل خود ادامه دهد. برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی مشمول باید یک سری مدارک را جهت ثبت معافیت تحصیلی برای مراکز خدمات الکترونیکی انتظامی ( پلیس + ۱۰ ) آماده کند و با خود همراه ببرد. این مدارک عبارتند از؛

1.آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم، کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد) برای بارگذاری در سامانه

2. اصل و کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)

3. تاییدیه ثبت نام از دانشگاه مورد پذیرش یا گواهی قبولی

4. یک قطعه عکس ۳ در ۴

روش‌های درخواست معافیت تحصیلی برای دانشگاه‌

روش‌های درخواست معافیت تحصیلی برای دانشگاه‌

برای درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی، هر مشمولی می‌تواند از یکی از 3 روش زیر استفاده کند و معافیت تحصیلی دانشگاهی خود را ثبت کند:

1.اولین روش؛ مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین مرکز پلیس + 10در محل سکونت است. معمولاً اکثر کاربران این روش را انتخاب می‌کنند که این روش زمان بر است.

2. روش دیگر دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی، به صورت غیر حضوری و اینترنتی است. در این روش احتیاج به مراجعه حضوری به مراکز پلیس + ۱۰ نیست. اما شما باید کد سخا داشته باشید. در صورتی که کد سخا ندارید کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره می‌توانند کد سخا برای شما تهیه کنند. با استفاده از سامانه epolice.ir  می‌توان معافیت تحصیلی دانشجویی خود را ثبت کنید به شرط اینکه مدارک مورد نیاز را از قبل تهیه کرده باشید.

3. آخرین روش ثبت معافیت تحصیلی دانشجویی، استفاده از اپلیکیشن پلیس من است که این روش هم از خدمات غیرحضوری نظام وظیفه است.

توجه داشته باشید در صورت انتخاب اشتباه نام دانشگاه درخواست شما به دانشگاه پذیرفته شده ارسال نمی‌شود و معافیت تحصیلی برای شما صادر نمی‌گردد.

بیشتر بخوانید : نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان کنکوری

مراحل دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی

برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی شما به ترتیب باید این مراحل را پشت سر بگذارید؛

ابتدا باید در دانشگاهی که قبول شده‌اید ثبت نام اولیه را انجام بدهید و برگه تاییدیه ثبت نام در دانشگاه مورد نظر را دریافت کنید.

در مرحله بعد باید مدارک مورد نیاز برای ثبت معافیت تحصیلی که در بالا ذکر شدن همراه خود به مراکز پلیس + 10 ببرید و به پرسنل مربوطه تحویل دهید.

در آخرین مرحله و ثبت شدن درخواست شما، پلیس + 10 به شما نامه ای مبنی بر ثبت معافیت تحصیلی می‌دهد که با توجه به مقطع تحصیلی پذیرفته شده سنوات مجاز تحصیلی برای شما ثبت شده است و بعد از آن تحصیل برای شما بلامانع می‌شود.

سوالات متداول:

1. چند نوع معافیت تحصیلی وجود دارد ؟

در قوانین سازمان نظام وظیفه دو نوع معافیت وجود دارد؛ معافیت دائم و معافیت موقت.

2. به علت رد نکردن معافیت تحصیلی چکار باید کرد؟

به محض رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمام (سن سربازی رفتن) بایستی هر سال با یک مشاور با تجربه نظام وظیفه صحبت کنید تا دچار این چنین وضعی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید