Search

استراتژی های موثر برای مطالعه زیست شناسی 

مطالعه درس زیست کنکور

مطالعه درس زیست کنکور و کسب درصد بالا در این درس یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان رشته تجربی است.سوالات کنکور سراسری درس زیست بصورت مفهمومی طرح می شوند و آمارها نشان داده کمتر 10 درصد شرکت کنندگان می تواند در این درس بالای 50 درصد بزنند. کلیه داوطلبان گروه تجربی به علت علاقه و تاثیر این درس در کسب رتبه بالا، تاکید ویژه ای روی آن دارند. مطمئناً دانش آموزان کنکوری بایستی  در برنامه ریزی روزانه ساعاتی را به اختصاص دهند تا بتوانند یک نتیجه عالی از آن کسب کنند. درس زیست در کنکور 1402 ضریب 12 دارد که این ضریب بالاترین ضریب بین دروس اختصاصی رشته تجربی است.

با تمام این تفاسیر هر دانش آموز کنکوری باید یک استراتژی عالی برای مطالعه درس زیست داشته باشد. با پارسین مشاوره همراه شوید تا شما را با نحوه مطالعه این درس و استراتژی مناسب برای کسب درصد بالا آشنا کنیم.

برای مشاوره انتخاب رشته تلفنی از طریق تلفن ثابت با این شماره تماس بگیرید: ۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴  از کل کشور  پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نحوه مطالعه درس زیست برای کنکور 1402

سوالی که اکثر شرکت کنندگان رشته تجربی از ما می پرسند؛ این است که چگونه درس زیست را بخوانم تا درصد بالای در کنکور بزنم؟

بطور قطع مطالعه درس زیست یکی از مشکل ترین دروس رشته تجربی است. به این علت که سوالات آن در کنکور بصورت ترکیبی از فصول مختللف طرح می شود و همچنین همه ی بچه های تجربی روی این درس سرمایه گذاری ویژه کرده اند. با وجود این عوامل کسب درصد بالا در این درس سخت می شود.

بزرگترین اشتباهی که اکثر شرکت کنندگان رشته تجربی برای مطالعه درس زیست انجام می دهند این است که زیست را بصورت سال به سال، یعنی ابتدا زیست دهم را کامل می خوانند وسپس به سراغ زیست یازدهم می روند. باید گفت مطالعه فصل به فصل درس زیست کاملاً اشتباه است.

بهترین روش مطالعه درس زیست کنکور بصورت مبحثی و ترکیبی است.

 مطالب درس زیست را برای کنکور سراسری می توان به 4 بخش یا مبحث تقسیم کرد؛

زیست گیاهی

زیست جانوری و بدن انسان

زیست گیاهی

ژنتیک

برای شروع ابتدا باید از زیست جانوری، انسانی و سلولی ملکولی و سپس زیست گیاهی و در آخر ژنتیک را مطالعه کرد.

استراتژی های کاربردی برای مطالعه زیست کنکور

استراتژی یعنی چه؟ به نحوه اجرا کردن یک برنامه یا روش استراتژی گفته می شود. تیم پارسین مشاوره برای دانش آموزان رشته تجربی برای مطالعه درس زیست استراتژی های کاربردی تهیه کرده است. در ضمن این استراتژی ها برای دانش آموزان سال دهم ، یازدهم برای زمان امتحان زیست و کنکور قابل استفاده است.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

یادگیری را به یک برنامه روزمره تبدیل کنید.

مطالعه درس زیست کنکور را در چند دوره کوتاهتر در روزهای مختلف تکرار کنید. مطالب را به صورت هفتگی مطالعه کنید، نه فقط قبل از آزمون. بین مطالعه و خودآز

مایی زمان زیادی بگذارید تا فقط حافظه کوتاه مدت را آزمایش نکنید و تکرار کنید تا زمانی که بدانید همیشه می توانید آن را درست انجام دهید. قبل از امتحان، زیرمجموعه ای از مطالب را بردارید و طوری مطالعه کنید که انگار امتحان آن موضوع فردا است. در نهایت به شب قبل از امتحان موکول نکنید.

مطالعه درس زیست کنکور

اگر استاد شما مطالبی را قبل از کلاس ارائه می دهد (مثلاً طرح کلی سخنرانی، پاورپوینت) آنها را دریافت کنید و از آنها برای راهنمایی یادداشت برداری خود استفاده کنید.

یادداشت ها را در چرخه 24-48 ساعته بچسبانید. “ماساژ نت”

پس از هر جلسه درسی، یادداشت های خود را به آن اضافه یا بازنویسی کنید، در حالی که خط خطی ها هنوز منطقی هستند. آن را به طور منظم به عنوان بخشی از یک برنامه رسمی انجام دهید وگرنه اصلا آن را انجام نخواهید داد. استفاده از جملات کامل؛ برچسب ها و یادداشت ها را به نمودارها اضافه کنید، حتی اگر فکر می کنید قبلاً کاملاً واضح هستند. سعی کنید برای نشان دادن روابط، چیزها را به دسته‌هایی سازماندهی کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش است زنی به سبک رتبه برترها

تمام حفره های از دست رفته را پر کنید. از سایر دانشجویان، متن و استاد خود استفاده کنید.

برای موضوعاتی که به طور کامل متوجه آنها نمی شوید، توضیحات را دریافت کنید. برای تکمیل این درک تا نزدیک به امتحان صبر نکنید. اکنون آن را دریافت کنید. قبل از آزمون باید با درک بالاتری مطالعه کنید.

مطالعه کنید تا بفهمید، نه فقط برای حفظ کردن کلمات.

فقط یادداشت ها و پاورپوینت های خود را مطالعه نکنید. اگر تنها کاری که انجام می دهید این است که یادداشت ها، متن و پاورپوینت خود را بخوانید، آنگاه فقط با مطالب آشنا خواهید شد.

هنگام تلاش برای یادگیری مطالب، روی موارد مناسب تمرکز کنید. مواردی که استاد شما برای موضوع مهم‌تر می‌داند و به احتمال زیاد در آزمون‌ها و امتحانات ظاهر می‌شود، مواردی است که در سخنرانی‌ها و خواندن‌های تعیین شده بر آن تاکید شده است. این چیزها را اول و بهتر یاد بگیرید.

استراتژی های کاربردی برای مطالعه زیست کنکور

شما باید توضیح دادن مطالب و به کار بردن آن در موقعیت های جدید را تمرین کنید. چرا باید این کار را بکنید؟ گاهی اوقات سؤالات موقعیت های کاملاً جدیدی را ایجاد می کنند که باید آنها را تجزیه و تحلیل کنید – حتی اگر قبلاً چنین موقعیتی را ندیده باشید.

مثال: فرض کنید، برای مثال، در کلاس درس درباره اکوسیستم جنگلی یاد گرفته اید. و سپس در امتحان، استاد چیزی در مورد جنگل نمی پرسد، بلکه شما را در وسط بیابان قرار می دهد، شما را به طور خلاصه با برخی از ساکنان آن آشنا می کند، و از شما سوالات پیچیده ای در مورد روابط آنها با یکدیگر می پرسد. اگر واقعاً راه خود را در اطراف اکوسیستمی که به شما داده شده است (جنگل) بشناسید – در مورد جریان انرژی و مواد مغذی آن، استراتژی های سازگاری ساکنان آن و غیره بدانید – در این صورت بهتر خواهید بود که الگوهای آشنا را در این موقعیت جدید عجیب ببینید ( بیابان). شما از قبل می‌دانید که نوعی شبکه غذایی وجود دارد – که در جنگل از جهاتی مانند آن خواهد بود، و غیره. قبل از آن)، بلکه به این دلیل که شما اکوسیستم جنگل را به خوبی می شناسید که اکنون می توانید فراتر از آن فکر کنید. اما تنها راه برای اطمینان از اینکه شما واقعاً سیستم داده شده (جنگل) را به خوبی می شناسید، این است که توضیح دهید آنچه می دانید را تمرین کنید.

سازماندهی کنید

کلید مهم موفقیت در زیست شناسی سازماندهی است. شما ابتدا باید مطالب را به بخش های مختلف تقسیم کنید و اولویت ها را مشخص کنید. مهارت های خوب مدیریت زمان به شما کمک می کند تا سازماندهی بیشتری داشته باشید و زمان کمتری را برای آماده شدن برای مطالعه تلف کنید. مواردی مانند برنامه ریزی روزانه و تقویم ترم به شما کمک می کند تا بدانید چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید آن را انجام دهید.

درس خواندن را زود شروع کنید

بسیار مهم است که از قبل آماده شدن برای امتحانات زیست شناسی را شروع کنید. می‌دانم، برای بعضی‌ها تقریباً سنتی است که تا آخرین لحظه منتظر بمانند، اما دانش‌آموزانی که این تاکتیک را درخواست می‌کنند بهترین عملکرد خود را انجام نمی‌دهند، اطلاعات را حفظ نمی‌کنند و فرسوده می‌شوند.

مفاهیم فردی را قبل از ادغام با یکدیگر بیاموزید.

قبل از اینکه بتوانید با یکپارچه سازی اطلاعات به سطح بعدی از درک بروید، باید محتوا را یاد گرفته و درک کنید.

این یکی از دلایلی است که بسیار مهم است که یادداشت‌های خود را سریع بچرخانید و بلافاصله به سؤالات واقعی و جزئی پاسخ دهید.

از روش های مطالعه فعال استفاده کنید

همه مواد متصل را نقشه برداری کنید. سعی کنید ببینید که چگونه موضوعات سخنرانی متفاوت به هم مرتبط هستند. چگونه یک مفهوم یا فرآیند با یک تصویر بزرگتر پیوند می خورد؟ چگونه مطالب جدید از محتوای دوره قبلی ساخته می شود؟ بعدا چطوری میشه ساختش؟

هنگام توضیح ارتباطات ، ایجاد یک زنجیره منطقی و کافی از ارتباط بین علت اولیه و معلول نهایی مهم است.

مثال: به عنوان مثال، اگر از شما بخواهند توضیح دهید که چرا مونوکسید کربن می کشد، ممکن است پاسخ دهید: “زیرا تنفس را متوقف می کند.” این ممکن است در مکالمه گاه به گاه کافی باشد، اما معمولاً در امتحان کافی نیست. سوالات زیادی بی پاسخ مانده است. “CO چگونه تنفس را مهار می کند؟” چرا توقف تنفس منجر به مرگ می شود؟ بسته به دوره و سطح جزئیاتی که معمولاً در آن به کار می‌رود، احتمالاً انتظار می‌رود که پاسخی بیشتر در امتداد موارد زیر ارائه دهید: «CO به هموگلوبین متصل می‌شود و از توانایی آن برای حمل اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌ها جلوگیری می‌کند.

روش های مطالعه فعال کنکور

اکسیژن به عنوان گیرنده نهایی الکترون ها در سیستم انتقال الکترون تنفسی مورد نیاز است، که سپس به دلیل عدم وجود اکسیژن متوقف می شود. بدون تنفس، هیچ ATP تولید نمی شود. ، این فرآیندها متوقف می شود و مرگ رخ می دهد.” توجه داشته باشید که چه تعداد پیوند منطقی بین CO و مرگ می تواند به طور سودآور به کار گرفته شود. برخی از دوره ها، بسته به تاکید، ممکن است به کمتر از اینها نیاز داشته باشند. برخی ممکن است نیاز بیشتری داشته باشند. البته این به شما بستگی دارد که بسنجید چه چیزی برای دوره ای که در آن هستید مناسب است. برای شکل دادن به عادات و غرایز ارائه پاسخ های “کامل”، بیشتر شبیه کودک آزاردهنده ای شوید که به هر جمله ای با این سوال پاسخ می دهد: ” چرا؟” این به تفکر شما کمک زیادی خواهد کرد.

ارائه سوالاتی که یک استاد می تواند در مورد مطالب درسی بپرسد و همچنین تمرین و اصلاح پاسخ به آن سوالات را تمرین کنید.

شما باید خود را مرتباً آزمایش کنید تا واقعاً میزان درک خود را بسنجید.

هنگام آزمایش درک خود، خود را مجبور کنید توضیحات واضح، دقیق، مختصر، اما کامل، کاملاً از حافظه ارائه دهید.

اگر در یک گروه کار می کنید، با توافق بر سر سؤالات نماینده شروع کنید، سپس به نوبت به آنها پاسخ دهید، در حالی که دیگران به این نکته اشاره می کنند که چه پاسخ هایی به ویژه خوب هستند و چه پاسخ هایی نیاز به بهبود دارند.

اگر به تنهایی مطالعه می‌کنید، بر اساس یادداشت‌های خود، پاسخ‌های به نظر خوب را بنویسید، و سپس آن پاسخ‌ها را برای مدتی کنار بگذارید و ببینید چقدر می‌توانید آن‌ها را از حافظه بازتولید کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه برای شیمی کنکور مطاله کنیم _روش های کاربردی

همین کار را با هر نمودار یا شکلی که در کلاس پوشش داده شده است انجام دهید تا مطمئن شوید که می توانید آنها را از حافظه با تمام قسمت ها و مراحل کلیدی برچسب زده شده، و عملکرد و اهمیت آنها بازآفرینی کنید. حتی اگر نیازی به ایجاد نمودار یا شکل در یک آزمون ندارید، تمرین آن از ابتدا به شما کمک می کند تا مطالب را بهتر درک کنید.

برای نسخه قابل چاپ اینجا را کلیک کنید.

برگرفته از راهبردهای مطالعه در درک زیست شناسی و پیشنهادات رتبه برترها برای مطالعه زیست شناسی. برای مطالعه کامل اسناد روی پارسین مشاوره کلیک کنید.

سوالات متداول

1.موثرترین استراتژی مطالعه چیست؟

یکی از تاثیرگذارترین راهبردهای یادگیری، “تمرین توزیع شده” است – فاصله مطالعه شما در چند دوره زمانی کوتاه در چند روز و هفته (نیوپورت، 2007). موثرترین تمرین این است که هر روز برای مدت کوتاهی روی هر کلاس کار کنید.

2. چگونه می توانم بدون فراموشی زیست شناسی بخوانم؟


مطالب خود را با صدای بلند بخوانید. استفاده از حواس چندگانه می تواند به شما در حفظ اطلاعات بیشتر کمک کند، بنابراین حتی گفتن کلمات با صدای بلند و سپس شنیدن آنها می تواند مفید باشد. در مورد خواندن یادداشت های زیست شناسی خود برای سگ خود نگران به نظر احمقانه به نظر نرسید. اگر به شما در امتحان بعدی کمک کند خوشحال خواهید شد.

3. سه نکته مخفی مطالعه چیست؟


سه نکته مخفی مطالعه برای برتر شدن
بنویسید تا به خاطر بسپارید. به طور متوسط، 5 درصد از آنچه در یک سخنرانی می شنویم، 10 درصد از آنچه می خوانیم، اما 30 درصد از آنچه می نویسیم را به خاطر می آوریم. …
تمرین کامل می کند. …
مطالعه گروهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید