Search

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری، هر روز و در هر لحظه سایت و یا هر کانال خبری را چک کردن به امید تخفیف و یا عفو رهبری کار هر سرباز فراری است. طرح جدید معافیت سربازان فراری سربازی که دفترچه خدمت خود را پست کرده و در حال سربازی است ناگهان به فکر فرار از خدمت می‌افتد در آن لحظه به مجازات و عواقب ناگوار این کار کمتر فکر می‌کند. البته در برخی شرایط کاملاً به این افراد باید حق داد؛ بالاخره شرایط پیش آمده در زندگی، وضعیت پدر و مادر و داشتن بیماری سبب این اقدام می‌شود.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند معافیت تحصیلی معافیت پزشکی معافیت از طریق کفالت معافیت ایثارگران معافیت مددجویان معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری

در قوانین خدمت وظیفه عمومی، فرار از خدمت جرم محسوب می‌شود و فردی که از خدمت فرار کند مجازات و محدودیت‌های قانونی در انتظار اوست. در ماده‌های ۵۹ و ۶۰ قوانین جرایم نیروهای مسلح مجازات فرار از خدمت تعیین شده است. فردی که مرتکب فرار از خدمت شده است چون نظامی محسوب می‌شود پس باید طبق قوانین نظامی و در دادسرای نظامی به جرم او رسیدگی شود. بر اساس مقررات جرایم نیروهای مسلح برای افراد فراری ممکن است تا یک سال حبس پیش بینی شود و علاوه بر آن جریمه نقدی و اضافه خدمت برای او تعیین ‌شود.

عفو رهبری سربازان فراری بنابراین بهتر است قبل از اقدام به فرار از خدمت اطلاعاتی درباره مجازات و محدودیت‌هایی که پیش روی شما وجود دارد داشته باشید.

قانون مجازات سربازان فراری در نیروهای مسلح

اسامی سربازان فراری ارتش همه ما می‌دانیم ارگان‌های نظامی (ارتش، سپاه و نیروی انتظامی) قانونمند هستند و قوانین و نظم بالایی دارند. نیروهای مسلح برای افرادی که از سربازی فرار می‌کنند طبق ماده ۵۹ و ۶۰ قوانین جرایم نیروهای مسلح مجازات تعیین کرده است. قانونگذاران در این دو ماده به وضوح میزان مجازات تعیین شده برای سربازان فراری را بیان کرده است. در ذیل به بیان این دو ماده می‌پردازیم.

معافیت سربازی

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

ماده ۵۹ نظام وظیفه؛ مجازات سربازان فراری

 قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری اگر سربازی در هنگام صلح به صورت قانونی (با عنوان مرخصی ) یا فرار، بیش از ۱۵ روز از پادگان خارج شده باشد و غیبت در حین خدمت داشته باشد برای غیبت خود عذر موجه نداشته باشد فراری محسوب می‌شود. این مدت در زمان جنگ، درگیری مسلحانه و آماده باش ارگان‌های مورد نظر ۵ روز می‌باشد.

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

مجازات تعیین شده برای فرار از خدمت در نیروهای مسلح هم حبس و هم اضافه خدمت تعیین شده است. دادسراهای نظامی برای سربازان فراری از سه ماه تا یک سال حبس تعیین می‌کنند و یگان خدمتی برای شخص از سه ماه تا یک سال اضافه خدمت در نظر می‌گیرد.

 چنانچه سرباز فراری خود را معرفی کند وضعیت مجازات او متفاوت خواهد بود و برخی تخفیفات و بخشش‌ها شامل حال وی خواهد شد.

بیشتر بخوانید : سامانه استعلام وضعیت سرباز فراری با کد ملی

ماده ۶۰ نظام وظیفه؛ مجازات سربازان فراری

در قانون جدید اعلام شده مجازات سربازان فراری، اگر سرباز فراری شخصاً خود را به یگان خدمتی معرفی کند میزان مجازات وی طبق یکی از موارد زیر تعیین می‌شود:

  • اگر برای بار اول باشد که فرد از پادگان فرار کرده و فرار آن کمتر از ۵۹ روز باشد و شخصاً خودش را معرفی کند برای او دادگاه نظامی تشکیل نمی‌شود و فقط مجازات اضافه خدمت تعیین می‌شود.  که برای او به ازای هر روز غیبت یا فرار 2 روز اضافه خدمت تعیین می‌شود. معمولا این اضافه خدمت بیشتر از سه ماه نخواهد بود.
  • حالت دوم، اگر فردی برای بار اول فرار از خدمت داشته باشد و مدت آن بیش از ۶۰ روز است و یا بیش از یک بار فرار کرده باشد میزان مجازات او فرق می‌کند. در این حالت فرد به مراجع قضایی نظامی معرفی می‌شود و وضعیت بدتر خواهد شد. برای این قبیل افراد معمولاً از دو ماه تا ۶ ماه حبس تعیین می‌شود.

مختومه شدن پرونده سربازان فراری در صورتی که سرباز فراری هستند و می‌خواهند مجازات کمتری برای شما تعیین شود و مدارکی برای نشان دادن موجه بودن غیبت خود تهیه کنید با مشاوران با تجربه پارسین مشاوره تماس بگیرید تا بتوانید از تخفیفات استفاده کنید و مجازات حبس را به جریمه نقدی تبدیل کنید.

محدودیت‌های در انتظار سربازان فراری

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری در قوانین ایران سربازی رفتن برای اقایان اجباری است و شخصی که در حین خدمت فرار کند مرتکب جرم شده است. مسلماً افرادی که از خدمت فرار می‌کنند در جامعه با یک سری محدودیت‌ها روبرو می‌شوند و امکان زندگی راحت را نخواهد داشت.

در ذیل برخی از این محدودیت‌ها نام برده می‌شود؛

 1.امکان خروج از کشور وجود ندارد.

2.ثبت نام در دانشگاه و ادامه تحصیل مقدور نیست.

3.امکان استخدام در ارگان‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد.

4.سرباز فراری حتی نمی‌تواند وامی دریافت کند و …

طرح جدید معافیت سربازان فراری در صورتی که سرباز فراری بعد از یک مدت به صورت خود معرف به پادگان مراجعه نداشته باشد سازمان قضایی نیروهای مسلح حکم دستگیری و مسدود کردن کد ملی و حتی حساب‌های بانکی فرد را صادر می‌کند. زمانی که کد ملی شما مسدود شود امکان انجام هیچ کار اداری و حتی جابجایی و نقل و انتقال اموال و دارایی هم وجود ندارد. در ضمن هر کارفرمایی که یک پرسنل یا نیروی فراری از خدمت را استخدام کند طبق قانون جریمه می‌شود و حتی ممکن است مجوز او لغو شود. چنین فردی همیشه باید در سایه زندگی کند و هر لحظه زندگی بر او همراه با دلهره و ترس است.

مراحل دستگیر شدن سربازان فراری

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری شخصی که مرتکب فرار از خدمت می‌شود باید انتظار دستگیر شدن را داشته باشد چون طبق قوانین جرایم نیروهای مسلح این فرد مرتکب جرم شده و باید مجازات این عمل را ببیند.

مراحل دستگیر شدن سربازان فراری

 زمانی که از غیبت ۱۵ روزه سرباز وظیفه از پادگان بگذرد سرباز فراری به حساب می‌آید و برای دستگیری این فرد مراحل و حکم جلب او صادر می‌شود. یگان خدمتی وظیفه دارد غیبت سربازان را از پادگان گزارش بدهد و پس از طی شدن یک مدت خاص به کلانتری محل سکونت سرباز فراری دستور داده شود که برگه احظار توسط مامور کلانتری به درب منزل سرباز فراری فرستاده شود.

اگر فرد بعد از دریافت برگه احظار خود را به یگان خدمتی معرفی نکند عملیات دستگیری او در دستور کار قرار می‌گیرد.

پس بهتر است قبل از اینکه پرونده شما به دادگاه نظامی فرستاده شود و مجازات نظامی شامل حال شما شود، سرباز فراری خود را معرفی کند و تخفیفات تعیین شده شامل وی شود. در نهایت اگر سرباز خود را معرفی نکند و بخواهد فرار او ادامه داشته باشد وضعیت وی روز به روز بدتر خواهد شد.

مجازات سربازان فراری متاهل

قانون جدید مجازات و محدودیت‌های سربازان فراری همه ما قبول داریم که سربازی رفتن کار سخت و طاقت فرسایی می‌باشد، به خصوص اگر متاهل باشید. شرایط زندگی یک فرد متاهل و بچه‌دار مطمئناً متفاوت با فردی است که مجرد می‌باشد. اگر فرد متاهل باشد و شرایط زندگی نامساعدی داشته باشد و از خدمت فرار کند به طور قطع مجازاتی از سوی مراجع قضایی نظامی و یگان خدمتی در انتظار اوست. فردی که متاهل است و به سربازی می رورد قوانین وظیفه عمومی تخفیفات و کسری‌های خاصی برای او در نظر گرفته است. یکی از امتیازات بزرگ به این قبیل افراد اختصاص داده شده خدمت وی در محل زندگی همسر است.

قوانین مجازات فرار از خدمت افراد متاهل، همانند افراد مجرد می‌باشد و هیچ تفاوتی در مجازات‌ها دیده نشده است؛ مگر در موارد خاص و عذر موجه داشتن برای دلیل فرار از خدمت باشد.

 با این حال در سازمان وظیفه عمومی و همانطور که سردار رحیمی پور (رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح) اعلام کرد تا یک زمان معین اگر سرباز فراری به یگان خدمتی خود شخصاً مراجعه کنند و خود را معرفی کند یک سری تخفیفات به این افراد تعلق می‌گیرد. برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه و بخصوص مجازات جدید تعیین شده در سال جدید با کارشناسان نظام وظیفه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

عفو رهبری برای سربازان فراری

سربازان فراری به خاطر شرایط بدی که دارند و محدودیت‌های زیادی که برای آنها وجود دارد، دائماً اخبار و سایت‌های مختلف را جستجو می‌کنند به امید شنیدن و باخبر شدن معافیت‌های جدیدی که اعلام شده باشد. معمولا یکی از این معافیت‌ها که مدت‌هاست تغییری نداشته است معافیت عفو رهبری می‌باشد و اخیراً معافیت‌ جدیدی هم از سوی رهبری برای سربازان غایب و فراری تعیین شده است. افراد واجد شرایط می توانند برای دریافت کارت پایان خدمت اقدام کنند.

مسلماً این معافیت‌ها برای یک دوره و زمان خاص است که اگر فرد مورد نظر از محتوای آن با اطلاع نشود ممکن است این معافیت را از دست بدهد.

 باید به اطلاع شما عزیزان برسانم معافیت دائمی که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به عنوان معافیت رهبری اعلام شد شامل سربازان فراری هم می‌شود.

معافیت کفالت و پزشکی برای سربازان فراری

برای اخذ معافیت کفالت هر فردی باید شرط لازم را دارا باشد. در صورتی که شخص پس از ورود به یگان خدمتی شرایط اصلی کفالت را داشته باشد می‌تواند برای برخورداری از آن اقدام کند. اگر فرد از پادگان محل خدمت فرار کرده باشد باید سریعاً به یگانه خدمتی خود مراجعه کند و مجازات‌های او تعیین شده و بعد از آن برای معافیت کفالت پدر یا مادر یا خواهر یا برادر اقدام کند.

بیشتر بخوانید : معافیت سربازی کفالت پدر بیمار

داشتن غیبت برای فردی که می‌خواهد از معافیت کفالت برخوردار شود مانع گرفتن می‌شود مگر اینکه غیبت وی موجه باشد و آن را توجیه کند.

معافیت دیگر، معافیت پزشکی است. اگر سرباز فراری در حین خدمت دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی شده باشد و بخواهد از این طریق معافیت و کارت پایان خدمت خود را بگیرد می تواند برای تشکیل کمیسیون پزشکی اقدام کند.  معافیت پزشکی تنها به صورت دائم نیست ممکن است نتیجه کمیسیون پزشکی معاف از خدمات رزم و یا معافیت ۶ ماهه موقت باشد.

 برای اخذ معافیت پزشکی باید احتیاط کرد و تمام جوانب را در نظر گرفت. باید اضافه کرد برخی معافیت‌های پزشکی برای فرد متقاضی بعدها مشکلاتی را به وجود می‌آورند. پس بهترین کار این است که با یک فرد با تجربه در زمینه معافیت پزشکی در حین خدمت مشاوره بگیرید و قدم های بعدی خود را با ثبات بردارید.

سوالات متداول:

1.قوانین مجازات فرار از خدمت افراد متاهل به چه صورت است ؟

همانند افراد مجرد می‌باشد و هیچ تفاوتی در مجازات‌ها دیده نشده است

2. مجازات تعیین شده برای فرار از خدمت در نیروهای مسلح شامل چه مجازاتی می شود ؟

هم حبس و هم اضافه خدمت تعیین شده است

3. در صورتی که سرباز فراری بعد از یک مدت به صورت خود معرف به پادگان مراجعه نداشته باشد چه می شود ؟

سازمان قضایی نیروهای مسلح حکم دستگیری و مسدود کردن کد ملی و حتی حساب‌های بانکی فرد را صادر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید