Search

معرفی همه جانبه رشته مهندسی مکانیک و بازار شغلی ان

رشته مهندسی مکانیک و بازار شغلی ان

رشته مهندسی مکانیک و بازار شغلی ان شاخه ای از مهندسی که عمدتاً به طراحی، ساخت، بهینه سازی، نصب و راه اندازی و بهره برداری تجهیزات مکانیکی در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، هسته ای، نیروگاه حرارتی و ابی، خودروسازی، قطعه و ابزارسازی، هوایی و دریایی، ماشین آلات کشاورزی و… گرایش های مهندسی مکانیک می پردازد.

مهندسی مکانیک گسترده‌ترین رشته مهندسی است و در حالی که مهندسان زیادی هستند که در یک محیط کاملاً مکانیکی کار می‌کنند، دروس مهندسی مکانیک طیف گسترده‌ای از مهندسان نیز وجود دارند که در محیط‌های چند رشته‌ای کار می‌کنند که در آن مهندسی مکانیک جزء لاینفک، اما نه لزوماً اولیه است. کار کردن این همچنین برای کسانی که ممکن است به سمت نقشی که عمدتاً مدیریتی یا خارج از مهندسی مستقیم و عملی است پیشرفت کرده باشند صادق است.

سه وظیفه مهندس مکانیک، مشترک در تمام شاخه های مهندسی مکانیک، قابل ذکر است. اولین مورد، درک و پرداختن به مبانی علم مکانیک است. اینها شامل دینامیک، مربوط به رابطه بین نیروها و حرکت، مانند ارتعاش است. کنترل خودکار؛ ترمودینامیک که به روابط بین اشکال مختلف گرما، انرژی و توان می پردازد. جریان سیال؛ انتقال حرارت؛ روانکاری؛ و خواص مواد مهندسی مکانیک خودرو

دوم، توالی تحقیق، طراحی و توسعه است. این تابع تلاش می کند تا تغییرات لازم را برای برآوردن نیازهای حال و آینده ایجاد کند. چنین کاری مستلزم درک روشنی از علم مکانیک، توانایی تجزیه و تحلیل یک سیستم پیچیده به عوامل اساسی آن، و اصالت برای سنتز و اختراع است.

رشته مهندسی مکانیک و بازار شغلی ان مرسوم، تولید محصولات و نیرو است که شامل برنامه ریزی، بهره برداری و نگهداری می شود. هدف تولید حداکثر ارزش با حداقل سرمایه گذاری و هزینه در عین حفظ یا افزایش دوام و اعتبار طولانی مدت شرکت یا موسسه است.

داشتن مجموعه مهارت های مناسب برای تبدیل شدن به یک مهندس مکانیک خوب بسیار مهم است. دانش آموزان باید چند مجموعه مهارت های کلیدی را به دست آورند تا بتوانند آن را در این زمینه بزرگ کنند. برخی از مهارت های کلیدی برای مهندس مکانیک را بررسی کنید:

مهارت‌های فنی مهندسین مکانیک الزاماً باید شامل طراحی محصول، مهارت در استفاده از ابزارهای مهندسی مکانیک، مهارت در کار با نرم‌افزارهای مختلف کامپیوتری و مهارت‌های ریاضی باشد. طراحی محصول ایجاد و ارزیابی محصولات جدید از نظر عملکرد و نیاز مشتری است. اکنون، اینجاست که مهندسان مکانیک باید فرآیند کامل طراحی و توسعه محصول را درک کنند. آنها همچنین باید از چند ابزار مهندسی مکانیک رایج مانند چاپگرهای سه بعدی اهم متر، فرآیندهای شکل دهی سرد، کولیس ها و ابزارهای دیگر استفاده کرده باشند. همچنین، آنها باید تجربه قبلی در استفاده از برنامه های نرم افزاری مختلف مانند ساخت به کمک رایانه، طراحی به کمک رایانه و غیره داشته باشند.

اغلب، مهندسان مکانیک مجبورند محصولاتی را برای مشتریان خود توسعه دهند. رشته مهندسی مکانیک و بازار شغلی ان آنها ممکن است مجبور شوند دستگاه های پیچیده روی ماشین ها را برای افرادی که اصلاً با مهندسی مکانیک آشنایی ندارند توضیح دهند. بنابراین، آنها باید ایده های خود را بسیار دقیق، واضح و موثر منتقل کنند، که نیاز به مهارت های ارتباطی قوی دارد.

مهندسان مکانیک ملزم به داشتن تفکر تحلیلی قوی هستند تا بتوانند مشکلاتی را که توسط کارفرما یا مشتری خود مطرح می شود حل کنند. آنها باید نتایج را تجزیه و تحلیل کنند، در صورت نیاز طرح ها را تنظیم کنند، نمونه های اولیه را آزمایش و توسعه دهند، پروژه های مختلف دستگاه های مکانیکی را طراحی کنند، اطمینان حاصل کنند که طرح ها با الزامات ایمنی و دستورالعمل های قانونی مطابقت دارند و موارد دیگر.

مهندسی مکانیک همچنین مستلزم توسعه و طراحی محصولاتی است که از باتری‌ها گرفته تا تجهیزات پزشکی و ژنراتورهای الکتریکی را شامل می‌شود. بنابراین، اختراع محصولات نیاز به خلاقیت زیادی دارد که باید در بازه های زمانی چالش برانگیز ارائه شود.

مهندسان مکانیک با افرادی کار می کنند که همیشه از حوزه کاری آنها نیستند، مانند معماران یا دانشمندان کامپیوتر. در چنین مواقعی برای تولید محصولات موفق و موثر باید روحیه کار تیمی و حرفه ای با اعضای سایر بخش ها داشته باشند.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته

رشته مهندسی مکانیک و بازار شغلی ان مهندسان مکانیک از برنامه های کامپیوتری و نرم افزارهای مختلف استفاده می کنند. کارفرمایان این روزها کاندیداهایی را ترجیح می دهند که تجربه خوبی در استفاده از برنامه های نرم افزاری مانند ساخت با کمک کامپیوتر (CAM)، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، تجزیه و تحلیل اجزا محدود (FEA)، نرم افزار ساخت و ساز، ویژوال اساسی برای برنامه ها (VBA) و مایکروسافت دارند. برتری داشتن. داشتن دانش قبلی از همه این برنامه ها برای بهره وری و کارایی فرد مفید خواهد بود.

در اینجا روش های برتر برای افزایش مهارت های مهندسی مکانیک شما آورده شده است:

برای پیشرفت شغلی خود در حوزه مهندسی مکانیک، باید روی مطالعه کتاب هایی تمرکز کنید که می توانند مهارت های حل مسئله شما را بداهه دهند و بهره وری در محل کار شما را افزایش دهند. این نوع خواندن به شما کمک می کند تا چیزها را از منظری متفاوت درک کنید.

با متخصصان مجرب و ماهر کار کنید تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. با راهنمایی و مشاوره آنها، می توانید مهارت های خود را بهبود بخشید و به یک حرفه موفق مسلط شوید.

در دنیایی پر از رقابت شدید، سازمان‌ها اکنون از روش‌های سنتی به سمت کار با تعالی عملیاتی حرکت می‌کنند. یک حرفه در مهندسی مکانیک هم ذاتاً ارزشمند و هم بسیار خلاق است. یک مهندس با پیشینه تحصیلی و آموزش قوی می تواند یک شغل مهندسی مکانیک پردرآمد را بدست آورد. مهارت ها و توانایی های کمی برای مهندسی مکانیک باید برای گرفتن شغل مناسب برآورده شود. با توسعه مهارت های کلیدی، می توان شانس خود را برای بدست آوردن فرصت های مختلف افزایش داد و به بهترین شغل دست یافت.

بیشتر به دلیل ارائه آموزش در سطح جهانی شناخته شده است و به عنوان یکی از برترین کالج های فنی بخش خصوصی در هند شناخته می شود. این فرصت‌های عالی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا تجربیات خود را برای توسعه مهارت‌ها، قدرت و دانش خود گسترش دهند تا تحت نظر کارفرمایان بالقوه قرار گیرند.

یک دوره مهندسی مکانیک با محوریت صنعت را  دنبال کنید و راه خود را به سمت شغلی پربار هدایت کنید. این دپارتمان به طور مداوم در تلاش است تا به تعالی در آموزش دست یابد و دانش آموزان را با آزمایشگاه های پیشرفته آشنا کند که به آنها کمک می کند تجربیات فکری و عملی کسب کنند. این کالج هر ساله استخدام پردیس را راه اندازی می کند، که در واقع مجموعه ای از فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک را در شرکت های چند ملیتی مختلف جذب می کند.

اگر علاقه شما به کاوش در زمینه مهندسی مکانیک است، دانشگاه بهترین مکان برای شماست. برای دانستن بیشتر در مورد اهداف برنامه، ساختار برنامه درسی، امکانات دانشگاهی و جزئیات کل دوره، امروز در کالج برتر و پیشرو مهندسی مکانیک به پارسین مشاوره ، درخواست دهید.

فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک به دلیل داشتن اعداد و سواد کامپیوتری برای مشاغل در امور مالی و مدیریت نیز مناسب هستند.

مشاغلی که مستقیماً با مدرک شما مرتبط هستند عبارتند از:

مهندس هوافضا

مهندس خودرو

تکنسین CAD

مهندس عمران پیمانکاری

مهندس کنترل و ابزار دقیق

مهندس تعمیر و نگهداری

مهندس مکانیک

مهندس هسته ای

مشاغلی که مدرک شما مفید خواهد بود عبارتند از:

مشاور آکوستیک

تکنسین بالینی

بانکدار سرمایه گذاری شرکتی

مهندس زمینی

مهندس معدن

وکیل ثبت اختراع

مدیر تولید

مهندس فنی فروش

مهندس آب

به یاد داشته باشید که بسیاری از کارفرمایان درخواست های فارغ التحصیلان با هر رشته تحصیلی را می پذیرند، بنابراین جستجوی خود را به مشاغل فهرست شده در اینجا محدود نکنید.

کارفرمایان به تجربه کاری قبل از ورود و به خصوص برای شغلی که می‌خواهید دنبال کنید، اهمیت می‌دهند. برخی از دوره‌های تحصیلی یک سال در صنعت ارائه می‌دهند، که ارزشمند است زیرا به شما کمک می‌کند مهارت‌ها و آگاهی تجاری خود را توسعه دهید. این زمان بسیار خوبی برای برقراری تماس و اطلاع از تاریخ های استخدام فارغ التحصیل است.

 تماس مستقیم با کارفرمایان مهندسی بزرگ به شما نشان می دهد که کار خود را جدی می گیرید. این کار اغلب عملی است و بینش خوبی از محیط مهندسی ارائه می دهد. همچنین می‌تواند ایده خوبی باشد که مهندسان مختلف را تحت الشعاع قرار دهید تا به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که در کدام منطقه می‌خواهید کار کنید.

حقوق این افراد از 8,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. حقوق یک مهندس مکانیک با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۱۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است.

دانشگاه شریف

دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه تهران

دانشگاه علم و صنعت ایران

دانشگاه شیراز

دانشگاه صنعتی اصفهان و…

مهندسی مکانیک مطالعه ماشین‌های فیزیکی است که ممکن است شامل نیرو و حرکت باشد. این یک شاخه مهندسی است که اصول فیزیک مهندسی و ریاضیات را با علم مواد ترکیب می کند تا سیستم های مکانیکی را طراحی، تجزیه و تحلیل، ساخت و نگهداری کند.

مهندسان مکانیک دارای وظایف و مسئولیت های گسترده ای هستند، از جمله: تجزیه و تحلیل مشکلات و طراحی راه حل برای دستگاه های مکانیکی و حرارتی. توسعه و آزمایش نمونه های اولیه دستگاه هایی که طراحی می کنند. نظارت بر فرآیند تولید قطعات مکانیکی، تجهیزات و سیستم ها.


مهندسی مکانیک یک رشته همه کاره است که فرصت های شغلی زیادی را ارائه می دهد. دانشجویان می توانند در تحقیق و توسعه، طراحی، آزمایش، ساخت و نگهداری سیستم های مکانیکی کار کنند. آنها همچنین می توانند مشاغلی را در زمینه مدیریت، کارآفرینی یا تدریس دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید