Search

اشنایی با رشته مهندسی دریا و چشم انداز شغلی آن 

رشته مهندسی دریا و بازارکار آن

رشته مهندسی دریا و بازارکار آن مهندسان دریا مسئول طراحی، ساخت، نظارت و نگهداری سیستم‌های مکانیکی در کشتی‌های دریایی، دروس رشته مهندسی دریا انواع شناورهای تندرو، زیر دریایی، ناوها، ناوچه های رزمی، سکودریایی و… هستند.

کار یک مهندس دریایی شبیه به کار مهندسان دیگر است که شامل تعمیر و نگهداری سیستم های مکانیکی تحت کنترل آنها برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها می شود. این کار شامل برنامه ریزی ثبت و نگهداری و همچنین رسیدگی به خرابی ها و تعمیرات اضطراری است. به عنوان یک مهندس دریا، ممکن است به عنوان بخشی از یک تیم بزرگتر از مهندسان، احتمالاً تحت مدیریت یک مهندس ارشد، کار کنید.

البته، کار در دریا ابعاد متفاوتی به این حرفه می‌افزاید، زیرا این مهندسان ممکن است در کارهایی مانند ذخیره‌سازی نفت کوره نیز مشارکت داشته باشند، جایی که نفت کوره از یک ایستگاه ذخیره‌سازی یا بارج به یک کشتی بزرگ‌تر منتقل می‌شود.

علاوه بر این، محیط اقیانوس همچنین چالش‌های خاصی را برای مهندسان دریا به همراه دارد، از جمله خوردگی آب شور، نیروهای هیدرودینامیکی و هیدرومکانیکی، درجه حرارت شدید، و دور بودن برخی از مکان‌های پروژه.

مهندسی دریا جزو رشته های گروه ریاضی و فیزیک است.

رشته مهندسی دریا برای خانم ها با ورود روش‌های رانش برای کشتی‌ها در نیمه دوم قرن نوزدهم متحول شد و با توسعه فناوری، کار را از یک «استوکر» در کشتی‌های بخار به مهندسان کامل دریایی تبدیل کرد.

با معرفی فناوری هایی مانند پیل سوختی، پیشرفت های فناوری تا به امروز ادامه دارد.

مهندسان دریا علاوه بر مدیریت عملیات و نگهداری ماشین آلات در کشتی های دریایی، بر مناطقی مانند:

این شامل حذف ارگانیسم های دریایی است که می توانند قطعات و اجزای اساسی را مسدود کنند. این را می توان از طریق الکترو کلر زنی انجام داد، جایی که جریان های الکتریکی بالا از آب دریا عبور می کند، ترکیب شیمیایی آب را تغییر می دهد و هر گونه ماده زیستی را پاک می کند. حقوق مهندس کشتی روش های الکترولیتی ضد رسوب شامل جریان الکتریکی بین یک آند مس و آلومینیوم است. مس یون های خود را در آب آزاد می کند و یک محیط سمی ایجاد می کند که مواد زیستی را از بین می برد در حالی که آلومینیوم داخل لوله ها را می پوشاند تا از خوردگی جلوگیری کند (به زیر مراجعه کنید). به عنوان مثال، تکنیک های دیگر، برای حذف صدف ها و جلبک ها از بدنه یک کشتی، شامل رنگ های خاصی است که از چسبیدن و رشد این موجودات جلوگیری می کند.

مشاوره تحصیلی

کاویتاسیون زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ای با فشار کم باعث تشکیل حباب هوا در مایع می شود. فشار کم نقطه جوش مایع را کاهش می دهد به طوری که به گاز تبدیل می شود که به نوبه خود می تواند باعث آسیب به پمپ ها و سایر اجزا شود. کاویتاسیون همچنین می‌تواند روی سطح پروانه رخ دهد و یک انفجار کوچک و شدید ایجاد کند که می‌تواند به تیغه آسیب برساند. استفاده از تیغه های بیشتر باعث می شود تعداد دور کمتری برای ارائه همان سرعت پیشرانه بدون خطر کاویتاسیون انجام شود. رشته مهندسی دریا و بازارکار آن استفاده از پره های متعدد مخصوصاً برای زیردریایی ها مفید است و به آنها اجازه می دهد در حالی که ساکت می مانند به نیروی محرکه دست یابند.

مهندسان دریا باید به مشکل خوردگی سطح در نتیجه محیط آب دریا رسیدگی کنند. این را می توان با حفاظت کاتدی برطرف کرد، جایی که فلزات دیگر به عنوان یک آند قربانی که به جای بدنه خورده می شود، یا از طریق ارسال جریان DC کم به بدنه برای تغییر بار الکتریکی و تأخیر در شروع خوردگی الکتروشیمیایی استفاده می شود.

رشته مهندسی دریا و بازارکار آن ممکن است مسئول مدیریت انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی ها باشند تا از افزایش اسیدیته اتمسفر و اقیانوس ها جلوگیری کنند که می تواند به حیات دریایی آسیب برساند.

همانطور که مهندسان عمران باید بارهای باد را در نظر بگیرند، مهندسان دریایی نیز باید اثرات باد و امواجی که به کشتی یا زیردریایی برخورد می‌کنند را ارزیابی کنند.

نفت، آب و سایر مواد در کف کشتی جمع می شوند. این مخلوط از مواد که به عنوان «بیلژ» شناخته می‌شود، باید به بیرون پمپ شود، اما قبل از تخلیه باید آزمایش آستانه ۱۵ قسمت در میلیون را پشت سر بگذارد. مهندسان این آب را آزمایش می کنند و روغن را از مایعات جدا می کنند تا زمانی که آزمایش را پشت سر بگذارند و بتوانند از ظرف تخلیه شوند.

معماران نیروی دریایی (نگاه کنید به زیر) به طراحی کشتی هایی می پردازند که بتوانند در برابر نیروهای آب و هوا پایدار بمانند. با این حال، این وظیفه مهندسان دریا است که هنگام اضافه شدن محموله، این ثبات را حفظ کنند. پشته های زیاد ظروف نه تنها جرم کشتی را افزایش می دهد، بلکه مرکز ثقل را نیز بالا می برد. سوخت همچنین می تواند باعث عدم تعادل در هنگام پایین آمدن و جابجایی مایع شود. این را می توان با استفاده از آب در مخازن بالاست برای جبران وزن سوخت خنثی کرد.

تعدادی رشته مرتبط با رشته مهندسی دریا و بازارکار آن وجود دارد. برخی از این رشته‌ها را می‌توان با کار مهندسان دریا اشتباه گرفت، برخی دیگر به کمک مهندسان دریایی نیاز دارند، و برخی از این رشته‌ها گاهی تحت «مهندسی دریایی» قرار می‌گیرند. این رشته‌های مرتبط عبارتند از:

کنکور تجربی

در حالی که به طور مستقیم با مهندسی دریایی مرتبط نیست، مفاهیم مهندسی عمران بخش مهمی از طراحی زیرساخت های کشتیرانی – مانند پل ها، بنادر و تونل ها هستند. این مفاهیم نقش حیاتی در مهندسی اقیانوس ایفا می کنند (به زیر مراجعه کنید)، که اغلب به عنوان یک جنبه از مهندسی دریا گنجانده می شود.

رشته مهندسی دریا و بازارکار آن ممکن است جنبه‌هایی از این رشته‌ها را شامل شود، برای مثال، هنگام انجام وظایف با استفاده از وسایل نقلیه زیر آب بدون سرنشین (UUV) یا کابل‌کشی زیر آب.

مهندسی دریا ارتباط نزدیکی با مهندسی مکانیک دارد، زیرا مهندسین مکانیک مسئول طراحی بسیاری از سیستم‌های کشتی از جمله نیروگاه‌های پیشران، فرمان، تهویه، جابجایی محموله، لنگر انداختن، نیروی الکتریکی و ارتباطات بیرونی هستند. مهندسان دریا در عین حال مسئولیت نصب، بهره برداری، نگهداری و نظارت بر این سیستم ها را بر عهده خواهند داشت. مهندسان دریا نیاز به درک بسیاری از موضوعات مهندسی مکانیک از جمله دینامیک سیالات و مکانیک، مکانیک سازه، مقاومت مواد و موارد دیگر دارند. بین دروس رشته مهندسی دریا و مهندسی مکانیک 50 واحد اشتراک هستند.

معماران نیروی دریایی به طراحی شناورها و وسایل رانش آنها توجه دارند. اگرچه معماران دریایی و مهندسان دریایی ممکن است در کنار یکدیگر کار کنند، تفاوت این است که معماری دریایی با مهندسی طراحی – اغلب با برنامه‌های طراحی به کمک کامپیوتر – مرتبط است، در حالی که مهندسی دریایی بر عملیات متمرکز است.

این حوزه از مهندسی اغلب تحت چتر “مهندسی دریا” قرار می گیرد – به ویژه در خارج از ایالات متحده. با این حال، از این جهت متمایز است که در جایی که مهندسی دریایی به سیستم‌های کشتی مربوط می‌شود، مهندسی اقیانوس به ساختارها و سیستم‌های مجاور یا در خود اقیانوس مربوط می‌شود. پروژه های مهندسی اقیانوس شامل سکوهای فراساحلی، سیستم های انرژی امواج، پشتیبانی از حیات زیر آب، بنادر، اسکله ها و غیره است. اینها شامل عملیات حفاری دریایی و سکوهای نفتی است. رشته مهندسی دریا و بازارکار آن و اقیانوس با بسیاری از رشته های مهندسی مشابه، مانند هیدرودینامیک و مکانیک سروکار دارد.

این رشته علمی به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به اقیانوس می پردازد. مهندسان دریا از این داده ها برای اطلاع رسانی کار خود استفاده می کنند.

اگرچه مردم هزاران سال است که به دریاها رفته اند، سیستم های مهندسی مدرن دریایی به انقلاب صنعتی اول و توسعه موتورهای بخار برمی گردد. توماس نیوکامن آهنگر، در سال 1712 یک موتور بخار برای پمپاژ آب از معادن ایجاد کرد و در سال 1807، رابرت فولتون از یک موتور بخار برای چرخاندن یک پارو چوبی استفاده کرد که کشتی را از میان آب می برد. این آغاز رشته مهندسی دریا و بازارکار آن بود، با افزایش اندازه و استفاده از دستگاه‌های بخار بخار پارویی که توسط فناوری‌های مدرن‌تر جایگزین شدند.

متداول ترین مشاغل برای مهندسان دریا کار بر روی کشتی ها در نیروی دریایی بازرگانی یا مسلح است. با این حال، مهندسان دریا همچنین می توانند در ساخت تجهیزات و ماشین آلات حمل و نقل یا به عنوان معلم و معلم در موسسات آموزشی کار پیدا کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر مهندسان دریا کار روی کشتی‌ها پیدا می‌کنند، بسته به آموزش، تخصص و علایق شما، این کار می‌تواند شامل همه چیز از ناو هواپیمابر و تانکر گرفته تا کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های مسافربری و حتی یدک‌کش یا بارج باشد. چه برای گارد ساحلی کار کنید، چه تجارت یا ارتش، زندگی در کشتی می تواند از نظر فیزیکی و احساسی سخت باشد.

مهندسان دریا بسته به اندازه کشتی ممکن است به تنهایی یا به صورت گروهی در داخل موتورخانه کار کنند. کار معمولاً به الگوهای شیفت تقسیم می شود، اگرچه ممکن است نیازهای تعمیر و نگهداری اضافی وجود داشته باشد و در صورت بروز شرایط اضطراری از این مهندسان خواسته می شود که کمک کنند.

اکثر رشته مهندسی دریا و بازارکار آن برای کار به عنوان بخشی از خدمه کشتی به صورت قراردادی، با طول قرارداد و نرخ دستمزد متفاوت بسته به تجربه و رتبه استخدام می شوند.

انتظار می رود که نیاز به مهندسان دریا به رشد خود ادامه دهد، عمدتاً در نتیجه وابستگی بازارهای جهانی به کشتیرانی، با 80٪ کامل تجارت جهانی از نظر حجمی (و 70٪ از نظر ارزشی) با استفاده از کشتی ها.

اکثر مهندسان دریا دارای مدرک لیسانس در مهندسی دریا، مهندسی سیستم های دریایی یا فناوری مهندسی دریا هستند. با این حال، یک برنامه مهندسی دانشگاه تنها مسیر ورود به این حرفه نیست، زیرا دیگران ممکن است شاگردی کنند یا برای این نقش از یک حرفه دیگر کار کنند. هر مسیری را که انتخاب کنید، آموزش عملی بسیار ارزشمند است و به شما کمک می‌کند پس از واجد شرایط بودن شغلی پیدا کنید.

دوره های کارآموزی و مدرک دانشگاهی با توجه به مؤسسه یا شرکت و مکان، شرایط ورود خاص خود را دارند، اما می توان به سازمانی مانند نیروی دریایی یا شرکت های فعال در حوزه دریا ملحق شد و در حین تحصیل به سمت یک مدرک مهندسی دریایی کار کرد.

بسیاری از شرکت های حمل و نقل برای کارآموزان حمایت مالی می کنند، به این معنی که شما می توانید برای مدرک تحصیلی در یک کالج برتر دریایی تحصیل کنید و تجربه کاری ارزشمندی کسب کنید، در حالی که شهریه دانشگاه شما برای شما پرداخت می شود.

به پایان رساندن دوره تحصیلی مربوطه پایان سفر نیست، بلکه اولین قدم به سمت حرفه شما است زیرا معمولاً به عنوان یک مهندس جوان شروع می کنید تا تجربه کسب کنید. سپس، می‌توانید راه خود را از مهندس پنجم تا رتبه‌های مهندس چهارم، سوم و دوم و تبدیل شدن به یک مهندس ارشد شروع کنید.

مهارت ها و دانش مورد نیاز برای یک مهندس دریا شامل دانش آکادمیک ریاضی، دانش علوم مهندسی، فناوری و فیزیک و همچنین مهارت های عملی مورد نیاز برای استفاده، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و ابزار است.

علاوه بر این، برای کار با دیگران به مهارت های ارتباطی خوب، حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت های استدلال و توانایی توجه به جزئیات نیاز خواهید داشت. همچنین اغلب به طراحی و I.T نیاز دارید. مهارت ها.

محدوده حقوق برای مهندسان دریا بر اساس تجربه، رتبه و کارفرما و همچنین نوع کشتی که روی آن کار می کنید متفاوت است.

 خدمات ملی مشاغل بریتانیا تخمین محافظه‌کارانه‌تری بین 2500000  تا 4800000 تومان در برای مهندسان دریایی ارائه کرد. با این حال، منابع دیگر به دستمزدهای بالاتر برای مهندسان ارشد اشاره می کنند.

مهندسان دریا برای راه اندازی، نگهداری، نظارت و تعمیر سیستم های مکانیکی روی انواع کشتی های دریایی کار می کنند. معمولاً در نیروی دریایی بازرگانی یا ارتش کار می کنند، این افراد حرفه ای یا به تنهایی یا اغلب در تیم هایی با مهندسان دیگر کار می کنند. مهندسان دریا از بسیاری از دانش مرتبط با سایر زمینه های مهندسی – به ویژه مهندسی مکانیک – استفاده می کنند، اما همچنین باید چالش های منحصر به فرد مرتبط با محیط زیست دریایی را در نظر بگیرند.

بنابراین، برای مهندسین دریا نه تنها در مسائل مهندسی، بلکه از مسائل و قوانین مربوط به حفاظت و ایمنی محیط زیست نیز آگاه باشند. مهندسی دریا می تواند از نظر فیزیکی یک شغل سخت باشد که مستلزم آن است که در همه شرایط آب و هوایی کار کنید و زمانی را دور از خانه بگذرانید.

با این حال، همه مهندسان دریا مشاغل خود را در کشتی ها نمی گذرانند، زیرا ممکن است شما نیز برای استفاده از دانش و تجربه خود برای کمک به تولید دریایی، آموزش دیگران یا کارهای مشاوره در زمینه های مرتبط مانند مهندسی اقیانوس یا معماری دریایی استخدام شوید.

مهندسی دریایی شغل خوبی است زیرا از همان ابتدا مسئولیت واقعی را به شما ارائه می دهد و همچنین فضای زیادی را برای یادگیری و رشد در حرفه شما فراهم می کند. البته یکی از بزرگترین مزایا این است که شما فرصت سفر را خواهید داشت در حالی که برای آن دستمزد دریافت می کنید و با داشتن مهندسان با تجربه که دستمزدهای خوبی دارند، درآمد می تواند بسیار جذاب باشد. علاوه بر این، بسیاری از مهارت‌های قابل انتقال را یاد خواهید گرفت که حتی اگر تصمیم دارید به یک شغل زمینی‌تر بروید، می‌توانید آنها را با خود ببرید!

مهندسی دریایی گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد، به دانش و تعهد برای قبولی در امتحانات مورد نیاز و ادامه پیشرفت شغلی نیاز دارد. به علاوه، این واقعیت وجود دارد که اکثر مهندسان دریایی باید از نظر جسمی و روحی به اندازه کافی سخت باشند تا بتوانند با کار در دریا کنار بیایند. با این حال، برای کسانی که ویژگی‌های لازم را دارند، مهندسی دریایی می‌تواند شغلی پرارزش با احساس قوی رفاقت فراهم کند.

با توجه به پوشش اقیانوس ها بیش از سه چهارم سطح زمین و این واقعیت که 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریا (یا 70 درصد ارزش) حمل می شود، همیشه تقاضا برای مهندسان دریایی وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید