Search

معرفی رشته مهندسی مکانیک و بازار کار آن یکی از کامل ترین رشته های مهندسی است که با استفاده از علوم فیزیک و ریاضی به طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و ماشین الات می پردازد. پردرآمدترین رشته مکانیک از نظر فنی، مهندسی مکانیک کاربرد اصول و تکنیک های حل مسئله مهندسی از طراحی تا ساخت تا بازار برای هر شی است. مهندسان مکانیک کار خود را با استفاده از اصول حرکت، انرژی و نیرو تجزیه و تحلیل می‌کنند – اطمینان حاصل می‌کنند که طرح‌ها به طور ایمن، کارآمد و قابل اطمینان، همه با هزینه رقابتی عمل می‌کنند.

مهندسان مکانیک تفاوت ایجاد می کنند. این به این دلیل است که مشاغل مهندسی مکانیک بر ایجاد فناوری هایی برای رفع نیازهای انسان متمرکز است. تقریباً هر محصول یا خدماتی در زندگی مدرن احتمالاً به نوعی توسط یک مهندس مکانیک برای کمک به بشریت لمس شده است.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

این شامل حل مشکلات امروز و ایجاد راه حل های آینده در مراقبت های پزشکی، انرژی، حمل و نقل، گرسنگی جهان، اکتشاف فضا، تغییرات آب و هوا و غیره است.

معرفی رشته مهندسی مکانیک و بازار کار آن عجین شدن در بسیاری از چالش ها و نوآوری ها در بسیاری از زمینه ها به این معنی است که آموزش مهندسی مکانیک همه کاره است. برای پاسخگویی به این تقاضای گسترده، مهندسان مکانیک ممکن است یک جزء، یک ماشین، یک سیستم یا یک فرآیند را طراحی کنند. این از ماکرو تا میکرو، از بزرگ‌ترین سیستم‌ها مانند ماشین‌ها و ماهواره‌ها تا کوچک‌ترین اجزا مانند سنسورها و سوئیچ‌ها را شامل می‌شود. هر چیزی که نیاز به ساخت دارد – در واقع، هر چیزی که دارای قطعات متحرک باشد – به تخصص یک مهندس مکانیک نیاز دارد.

بطور کلی مزایا و معایب رشته مهندسی مکانیک در صنایع خودروسازی، انرژی، پزشکی، رباتیک و هوافضا فعالیت دارد.

مهندسان مکانیک چه کار می کنند؟

معرفی رشته مهندسی مکانیک و بازار کار آن خلاقیت، دانش و ابزارهای تحلیلی را برای تکمیل کار دشوار شکل دادن یک ایده به واقعیت ترکیب می کند.

این دگرگونی در مقیاس شخصی اتفاق می‌افتد و بر زندگی انسان‌ها در سطحی تأثیر می‌گذارد که می‌توانیم مانند پروتزهای روباتیک دست دراز کنیم و لمس کنیم. این در مقیاس محلی اتفاق می افتد و بر افراد در فضاهای سطح جامعه تأثیر می گذارد، مانند ریزشبکه های به هم پیوسته چابک. و در مقیاس های بزرگتر، مانند سیستم های قدرت پیشرفته، از طریق مهندسی که در سراسر کشور یا در سراسر جهان عمل می کند، اتفاق می افتد.

بازار کار مهندسی مکانیک ساخت و تولید طیف وسیعی از فرصت ها را دارند و تحصیلات آنها منعکس کننده این وسعت موضوعات است. دانشجویان بر روی یک حوزه تمرکز می‌کنند و در عین حال مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله را که برای هر موقعیت مهندسی قابل اجرا است، تقویت می‌کنند.

دروس دوره کارشناسی رشته مکانیک

در طول دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشجویان بایستی 140 واحد درسی را بگذرانند تا از این رشته فارغ التحصیل شوند. دروس این رشته عبارتند از:

دروس دوره کارشناسی رشته مکانیک

ریاضی عمومی 1 و2، معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی، نقشه کشی صنعتی، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح 1و 2، علم مواد، ترمودینامیک 1 و2، انتقال حرارت 1 و2، برنامه نویسی کامپیوتر، مدیریت و کنترل پروژه، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک، رباتیک، طراحی اجزاء، مکانیک سیالات، کارگاه جوشکاری و ورقکاری، کارگاه اتومانیک، کارگاه ماشین ابزار و…

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مکانیک

فارغ التحصیلان کارشناسی رشته مکانیک علاوه بر شرکت در ازمون ارشد وزارت علوم می توانند در برخی رشته های وزارت بهداشت هم شرکت کنند.

در دانشگاه های وزارت علوم این گرایش ها برای مقطع ارشد وجود دارد؛

ساخت و تولید

طراحی کاربردی

تبدیل انرژی

مواد مرکب

دریا

طراحی و ساخت خودرو

جوش

نگهداری و پایش تجهیزات

مهندسی احتراق

بیشتر بخوانید : مهندسان پزشکی چه می کنند

رشته ی مهندسی مکانیک شامل موارد زیر است اما محدود به آنها نیست:

آکوستیک

هوافضا

اتوماسیون

خودرو

سیستم های خودمختار

بیوتکنولوژی

کامپوزیت ها

طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)

سیستمهای کنترل

امنیت سایبری

طرح

انرژی

ارگونومی

سلامتی انسان

تولید و تولید مواد افزودنی

مکانیک

نانوتکنولوژی

طرح تولید

رباتیک

تحلیل ساختاری

پیش نیازهای شغلی  و مهارت های لازم در مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک و بازار کار آن مهارت‌هایی که کارفرمایان در شرح شغل مهندسان مکانیک ذکر کرده‌اند، در زیر آمده است. مهندسان مکانیک باید این مهارت ها را بیشتر توسعه دهند تا رزومه خود را برجسته کنند.

مهندسان مکانیک اغلب در توسعه و طراحی محصولات نقش دارند. اختراع و مفهوم سازی محصولات کاملاً جدید مستلزم سطح عالی خلاقیت است.

ضروری است که اولویت ها، مسائل و نیازها را به طور واضح با مشتریان خود در میان بگذارید، و همچنین آنها را از طریق محصولات جدید هیجان انگیزی که شما و تیمتان توسعه می دهید راهنمایی کنید. غیر مهندسان باید بدانند که چگونه، چه چیزی و چرا محصولات و فرآیندها کار خواهند کرد.

مهندسی شامل ساخت سیستم های مکانیکی و حرارتی کارآمدتر یا با قابلیت های بهتر است. حل چنین مشکلاتی مستلزم ترکیبی از مهارت های سخت و نرم است.

در یک محیط مهندسی مکانیک، احتمالاً بخشی از یک تیم خواهید بود و با طیف وسیعی از افراد به طور مؤثر همکاری می کنید. شما باید توانایی کار در عملکردها و با طیف وسیعی از افراد را داشته باشید.

چه مشاغلی در مهندسی مکانیک وجود دارد؟

رشته مهندسی مکانیک با رشته های مهندسی شیمی، هوافضا و حتی رشته ی مهندسی مواد اشتراکاتی دارد اما این رشته کامل تر است.

جامعه به مهندسی مکانیک وابسته است. نیاز به این تخصص در بسیاری از زمینه ها بسیار زیاد است و به این ترتیب، هیچ محدودیتی برای مهندس مکانیک تازه کار وجود ندارد. مشاغل همیشه مورد تقاضا هستند، به ویژه در صنایع خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، بیوتکنولوژی و انرژی.

در اینجا تعدادی از رشته های مهندسی مکانیک وجود دارد.

در استاتیک، تحقیقات بر چگونگی انتقال نیروها به سازه و سرتاسر آن تمرکز دارد. هنگامی که یک سیستم در حال حرکت است، مهندسان مکانیک به دینامیک یا سرعت ها، شتاب ها و نیروهای ناشی از آن توجه می کنند. سینماتیک سپس چگونگی رفتار یک مکانیسم را در حین حرکت در دامنه حرکت خود بررسی می کند.

مشاغل در مهندسی مکانیک

علم مواد به دنبال تعیین بهترین مواد برای کاربردهای مختلف است. بخشی از آن استحکام مواد است – آزمایش بارهای پشتیبانی، سفتی، شکنندگی و سایر خواص – که برای بسیاری از مصالح ساختمانی، خودرو و پزشکی ضروری است.

اینکه چگونه انرژی به نیروی مفید تبدیل می شود، قلب ترمودینامیک است و همچنین تعیین اینکه چه انرژی در این فرآیند از دست می رود. یک نوع خاص از انرژی، انتقال حرارت، در بسیاری از کاربردها حیاتی است و نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و توزیع های دما دارد.

مکانیک سیالات، که کاربردهای مختلفی نیز دارد، به خواص بسیاری از جمله افت فشار ناشی از جریان سیال نگاه می کند.

تولید گام مهمی در مهندسی مکانیک است. در این زمینه، محققان بهترین فرآیندها را برای کارآمدتر ساختن تولید بررسی می‌کنند. روش‌های آزمایشگاهی بر بهبود نحوه اندازه‌گیری محصولات و فرآیندهای مهندسی حرارتی و مکانیکی تمرکز دارند. به همین ترتیب، طراحی ماشین فرآیندهای مقیاس تجهیزات را توسعه می دهد در حالی که مهندسی برق بر مدارها تمرکز دارد. همه این تجهیزات ارتعاشات را تولید می کنند، رشته دیگری از مهندسی مکانیک، که در آن محققان نحوه پیش بینی و کنترل ارتعاشات را مطالعه می کنند.

اقتصاد مهندسی با تخمین هزینه های ساخت و چرخه عمر مواد، طرح ها و سایر محصولات مهندسی شده، طرح های مکانیکی را مرتبط و قابل استفاده در دنیای واقعی می کند.

مهندسان مکانیک به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

ماهیت مهندسی حل مسئله است. مهندسی مکانیک با داشتن این در هسته خود، به خلاقیت کاربردی – درک دستی از کار درگیر – به همراه مهارت‌های بین فردی قوی مانند شبکه‌سازی، رهبری و مدیریت تعارض نیاز دارد. ایجاد یک محصول تنها بخشی از معادله است. دانستن نحوه کار با افراد، ایده ها، داده ها و اقتصاد به طور کامل یک مهندس مکانیک را می سازد.

مهندسان مکانیک چه وظایفی را انجام می دهند؟

مشاغل در مهندسی مکانیک به وظایف مختلفی نیاز دارند.

طراحی مفهومی

تحلیل و بررسی

ارائه و گزارش نویسی

کار تیمی چند رشته ای

مهندسی همزمان

محک زدن رقابت

مدیریت پروژه

نمونه سازی

آزمایش کردن

اندازه گیری ها

تفسیر اطلاعات

طراحی توسعه ای

پژوهش

تجزیه و تحلیل (FEA و CFD)

کار با تامین کنندگان

مشاوره

خدمات مشتری

آینده رشته مهندسی مکانیک

پیشرفت در مواد و ابزارهای تحلیلی، مرزهای جدیدی را برای مهندسان مکانیک گشوده است. نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، کامپوزیت ها، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و مهندسی آکوستیک همگی جعبه ابزار مهندسی مکانیک را گسترش داده اند.

بیشتر بخوانید : معرفی رشته معماری وبازار کار ان

نانوتکنولوژی امکان مهندسی مواد در کوچکترین مقیاس را فراهم می کند. با توانایی طراحی و ساخت تا سطح عنصری، امکانات برای اشیا به شدت افزایش می یابد. کامپوزیت ها حوزه دیگری هستند که در آن دستکاری مواد فرصت های جدید تولید را فراهم می کند. با ترکیب مواد با ویژگی‌های مختلف به روش‌های نوآورانه، می‌توان بهترین هر ماده را به کار گرفت و راه‌حل‌های جدیدی پیدا کرد. CFD به مهندسان مکانیک این فرصت را می دهد که جریان های سیال پیچیده را که با الگوریتم ها تجزیه و تحلیل می شوند، مطالعه کنند. این امکان مدل سازی موقعیت هایی را فراهم می کند که قبلا غیرممکن بوده اند. مهندسی آکوستیک ارتعاش و صدا را بررسی می کند و فرصتی را برای کاهش نویز در دستگاه ها و افزایش کارایی در همه چیز از بیوتکنولوژی گرفته تا معماری فراهم می کند.

دانشگاه پذیرنده رشته مهندسی مکانیک

دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه شریف

دانشگاه تهران

دانشگاه علم و صنعت ایران

دانشگاه شیراز

دانشگاه اراک     

دانشگاه

دانشگاه تبریز     

دانشگاه تربت حیدریه   

دانشگاه تفرش    

دانشگاه جهرم     

دانشگاه جیرفت   

دانشگاه حکیم سبزواری

دانشگاه رازی کرمانشاه 

دانشگاه زابل      

دانشگاه زنجان   

دانشگاه سمنان    

دانشگاه سیتان و بلوچستان     

دانشگاه شهر کرد

دانشگاه کرمان    

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه چمران – اهواز

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی   

درامد رشته مهندسی مکانیک

حقوق این افراد از7,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. حقوق یک مهندس مکانیک با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۱۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک در این سازمان ها و شرکت ها می توانند مشغول بکار شوند؛

  • خودروسازی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنایع نیروگاهی
  • صنایع دفاعی
  • شرکت تهویه مطبوع
  • سیستم های انتقال و تصفیه اب
  • شرکت های ربایتک و تولید انواع مکانیزم های صنعتی و…

سوالات متداول:

1. درامد رشته مهندسی مکانیک در ایران چقدر است ؟

حقوق این افراد از7,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

2. مهندسی مکانیک چیست؟


مهندسی مکانیک یکی از وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی است که به ساخت، طراحی و استفاده از ماشین‌ها می‌پردازد.

3. نقش مهندس مکانیک در صنعت چیست؟


مهندسین مکانیک به تحقیق، طراحی، توسعه، ساخت و نصب اجزا و سیستم های مکانیکی می پردازند. مهندسین مکانیک ماشین آلات را طراحی، توسعه و نصب می کنند. این می تواند از اجزای دریچه های قلب مصنوعی گرفته تا سیستم های گرمایشی برای ساختمان های چند طبقه و ابزارهای روباتیک برای استفاده در فضا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید