Search

سایت ثبت نام و تمدید پاسپورت پلیس + ۱۰: مدارک و هزینه ها

ثبت نام و تمدید پاسپورت پلیس + ۱۰

ثبت نام و تمدید پاسپورت پلیس + ۱۰، سایتی است که به منظور درخواست غیر حضوری گذرنامه ایجاد شده است. پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا برای کاهش مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و تصریح در روند اخذ و تمدید پاسپورت به خصوص در ایام محرم و اربعین این سامانه را ایجاد کرده است. سایت تمدید گذرنامه غیر حضوری اشخاصی که تمایل به دریافت و تمدید پاسپورت داشته باشند می‌توانند از روش صورت حضوری و انلاین برای این کار اقدام کنند.


برای ثبت درخواست و صدور گذرنامه بایستی شما مرحله احراز هویت را در یکی از مراکز پلیس + ۱۰ انجام داده باشید و بعد درخواست گذرنامه الکترونیکی را در سامانه اینترنتی سخا ثبت کنید. اگر شما قبلاً فرایند احراز هویت را در مراکز پلیس +۱۰ انجام داده باشید تا ۳ سال امکان ثبت آنلاین درخواست گذرنامه وجود دارد و مشخصات شما در سامانه موجود می‌باشد.

در واقع برای ثبت نام و تمدید پاسپورت، ایرانیان خارج از کشور از طریق سامانه که برای این منظور طراحی شده اقدام کنند و برای ثبت درخواست گذرنامه از داخل کشور شما می‌توانید از روش حضوری و اپیکیشن و سامانه sakha.epolice.ir اقدام کنید.

انجام دادن یک سری کارها مانند ثبت درخواست صدور گذرنامه از طریق اینترنتی در موقعیت‌هایی که مراکز پلیس + 10 شلوغ است مانند ایام محرم و اربعین، علاوه بر از دست ندادن زمان در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. مسلماً اگر شما مراحل را درست انجام دهید بین یک هفته تا ۱۰ روز پاسپورت شما به آدرس درج شده پست می‌شود. بنابراین برای ثبت نام و تمدید پاسپورت در سامانه شما باید مراحل و مدارک و همچنین قوانین مربوطه آشنا باشید. در این مقاله ما شما را با موارد ذکر شده کاملاً آشنا می‌کنیم با ما همراه باشید.

در صورتی که مدتهاست برای گذرنامه اقدام کردید ولی هنوز به دستتان نرسید برای پیگیری گذرنامه با کدملی با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

پاسپورت یا گذرنامه

بیشتر بخوانید : مراحل گرفتن معافیت کفالت مادر در سال ۱۴۰۲

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟ تفاوت آن با ویزا

گذرنامه یک مدرک شناسایی رسمی است که نشان می‌دهد شما شهروند (تابعیت) چه کشوری را دارید. در واقع گذرنامه ظاهری شبیه به شناسنامه دارد که یک مدرک معتبر بین‌المللی است که در همه جای دنیا اعتبار دارد. داشتن پاسپورت به منزله این است که شما شهروند یک کشور هستید که مشکل قانونی ندارید و اجازه خروج از کشور را دارید. بدون داشتن گذرنامه به هیچ کشوری نمی‌توانید سفر کنید و در هنگام ورود و خروج از یک کشور گذرنامه مهر می‌خورد. معمولاً مدت اعتبار هر پاسپورت ۵ سال صادر می‌شود.

 پاسپورت انواع مختلفی دارد؛

 1.پاسپورت عادی:

رایج ترین نوع گذرنامه است که به افرادی داده می‌شود که قصد تحصیل، تجارت و گردشگری را دارند.

2. پاسپورت دیپلماتیک یا گذرنامه سیاسی:

این نوع از گذرنامه به افراد سیاستمدار و عالی رتبه تعلق می‌گیرد.

 3. پاسپورت خدمت:

مخصوص کارمندان دولت و برای انجام ماموریت صادر می‌شود.

خرید سربازی

ویزا یا روادید؛ سند یا مدرکی است که یا به صورت الکترونیکی یا کاغذی به شما داده می‌شود و نشان می‌دهد شما اجازه ورود به یک کشور خارجی را در یک زمان معین دارید. برای تهیه ویزا هر کشوری باید به سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید مراجعه کنید. ویزا انواع مختلفی دارد؛ ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای تجاری، ویزای توریستی و…

خبر جدید؛ صدور گذرنامه زیارتی برای ماه‌های محرم و صفر

سخنگوی فراجا اعلام کرد افراد می‌توانند برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر گذرنامه‌های زیارتی تهیه کنند که اعتبار آنها مانند دیگر گذرنامه‌ها ۵ سال است. هزینه صدور این گذرنامه‌ها حدود ۵۰ هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با گذرنامه‌های عادی بسیار ارزان تر و حدود یک هشتم قیمت است.

لازم به ذکر است این گونه گذرنامه‌ها فقط برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر کاربرد دارند. در این خبر آمده است که گذرنامه‌های زیارتی از زمان درخواست‌ تا تحویل بین ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان در درب منزل خواهید رسید.

 برای دریافت گذرنامه زیارتی متقاضیان می توان از نرم‌افزار پلیس من یا سایت ثبت نام و تمدید پاسپورت پلیس + ۱۰ استفاده کرد و هم می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس + ۱۰) مراجعه نمایند.

در صورتی که برای خروج از کشور مشکل دارید و یا از دانشگاه های خارجی اپلای گرفتید کارشناسان نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره می توانند به شما راهنمایی لازم را بدهند.

مدارک لازم برای ثبت نام پاسپورت

قبل از اینکه شما چه به صورت حضوری یا آنلاین بخواهید برای دریافت گذرنامه اقدام نمایید یک سری مدارک مورد نیاز می‌باشد که بایستی آنها را تهیه کنید. بطور کلی مدارک لازم برای ثبت نام به دو دسته کلی و اختصاصی تقسیم

می شود. مدارک اختصاصی با توجه به جنسیت و شرایط افراد مانند دانشجو بودن، بازنشسته، سرباز و… متفاوت است. در ذیل مدارک مورد نیاز بطور کامل آورده شده است.

 مدارک کلی برای ثبت نام گذرنامه

1. اصل شناسنامه و کارت ملی (افراد بالای ۱۵ سال بایستی شناسنامه عکس‌دار داشته باشند) یا تاییدیه ثبت احوال برای اشخاصی که شناسنامه یا کارت ملی ندارند.

2. افراد زیر ۱۵ سال علاوه بر شناسنامه گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس دار داشته باشند.

3. داشتن عکس بیومتریک، عکس بیومتریک باید مشخصات زیر را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخرین اخبار معافیت سربازی- خبر فوری

مشخصات عکس برای آقایان؛

 عکس باید بدون کلاه، عینک، کراوات، زیورآلات و آرایش مو و محاسن باشد. به طوری که پیشانی و دو گوش مشخص باشد. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.

مشخصات عکس مخصوص پاسپورت برای بانوان؛

 با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری یا مقنعه ساده و تیره (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل باشد).

نکته: عکس مخصوص پاسپورت بایستی در دفاتر پلیس + ۱۰ گرفته شود.

باید اضافه کرد برای ثبت نام پاسپورت داشتن اثر انگشت در مراکز پلیس + ۱۰، داشتن یک شماره موبایل به اسم متقاضی و اصل آخرین گذرنامه معتبر الزامی است.

مدارک اختصاصی مورد نیاز برای بانوان

  • اجازه نامه کتبی محضری برای بانوان متاهل از سوی همسر
  • بانوانی که مقیم خارج از کشور هستند و همسر آنها خارجی است احتیاج به اجازه‌نامه محضری همسر نیست.
  • بانوان مطلقه باید اصل طلاقنامه را ارائه دهند.
  • خانم‌هایی که همسر آنها فوت کرده اصل گواهی فوت و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر لازم می باشد.
  • اجازه نامه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی

مدارک اختصاصی مورد نیاز برای آقایان

  • آقایان دانشجو یا دانش آموز برای خروج از کشور باید گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند.
  • اصل کارت پایان خدمت یا معافیت فقط هوشمند (آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارائه کارت پایان خدمت ندارند)

مدارک مورد نیاز برای نظامیان و بازنشستگان نظامی

  • نامه موافقت حفاظت یگان مربوطه برای نظامی‌های شاغل
  • ارائه نامه از حفاظت اطلاعات یگان مربوطه (برای افرادی که کمتر از ۵ سال از بازنشستگی آنها گذشته باشد)
  • اصل کارت کانون بازنشستگان برای افرادی که بیشتر از ۵ سال از بازنشستگی آنها گذشته باشد.

در شرایطی که برای صدور گذرنامه بصورت اینترنتی اقدام کردید و دچار مشکل شدید تیم پشتیبانی پارسین مشاوره می توانند به شما کمک کنند.

راهنمای ثبت نام پاسپورت به صورت اینترنتی

 همان طور که در بالا به آن اشاره شد، برای ثبت نام و درخواست گذرنامه الکترونیکی در سامانه سخا، شما باید قبلاً فرایند احراز هویت را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی انجام داده باشید تا بتوانید در این مرحله به صورت اینترنتی ثبت نام خود را انجام دهید. در ضمن برای این ثبت نام احتیاج به یک کد ۵ رقمی به نام کد سخا دارید که می‌توانید آن را از طریق مراکز پلیس + ۱۰ یا مرکز مشاوره پارسین تهیه کنید.

هر متقاضی دریافت گذرنامه بایستی این اطلاعات ضروری را در سیستم پلیس + 10 داشته باشد که بتواند ثبت نام را بصورت اینترنتی انجام دهد؛ مشخص بودن وضعیت تأهل، عکس مناسب گذرنامه ،دارا بودن شماره همراه، اثر انگشت و آدرس معتبر

در ادامه نحوه استفاده از سامانه ثبت نام اینترنتی گذرنامه را برای شما شرح می‌دهیم:

1.ابتدا در مرورگر خود آدرس سامانه سخا را وارد کنید.

2.گزینه‌های خالی را پر کنید و گزینه ورود را کلیک کنید.

3. از گزینه‌های سمت راست گزینه خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه را کلیک کنید و از بین آنها گزینه درخواست صدور یا تمدید گذرنامه را انتخاب کنید.

4. در مرحله بعد شما باید تمامی موارد( اطلاعات فردی، مشخصات ظاهری، ثبت آشنایان /بستگان، مشخصات تکمیلی فرد، پرداخت) را کامل کنید و در آخر ثبت نهایی درخواست را کلیک کنید.

نکته: افرادی که می‌خواهند برای گذرنامه زیارتی اقدام کنند پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گزینه جدیدی به نام درخواست صدور گذرنامه زیارتی را اضافه کرده که شما می‌توانید آن را انتخاب کنید.

در ادامه بخوانید: جدیدترین خبر معافیت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایب 1403

هزینه ثبت نام صدور گذرنامه در دفاتر پلیس + ۱۰

برای درخواست گذرنامه در مراکز پلیس +۱۰ چه مبلغی رو باید هزینه کرد؟

 در مجموع هر متقاضی درخواست کننده گذرنامه بایستی 470/812 تومان هزینه کند. کلیه مبالغ در جدول پایین بایستی از طریق دستگاه کارتخوان در دفاتر الکترونیک انتظامی دریافت شود پرداخت از طریق اینترنت عابر بانک و قابل قبول نیست.

هزینه صدور گذرنامه در دفاتر پلیس + 10 در سال 1402

نسبتمبلغ
عوارض شهرداری20/000 تومان
هزینه های چاپ گذرنامه200/000 تومان
اخذ تصویر بیومتریک چهره21/600 تومان
تعرفه ارائه خدمت در دفتر با احتساب هزینه پستی، پیامک و شخصی سازی161/437تومان
احراز مشخصات هویتی متقاضی50/400تومان
شناسه گذرنامه17/375تومان

پیگیری گذرنامه با کدملی

طبق روال عادی پس از انجام کارهای اولیه ثبت نام و ارسال مدارک و پرداخت هزیته ثبت نام یا تعویض گذرنامه حدود یک هفته تا 10 روز باید پاسپورت شما برای ادرس ثبت شده ارسال شود. درصورتی که پس از این زمان پاسپورت به دست شما نرسید باید پیگیر گذرنامه خود باشید و ببینید ایراد کار از کجا است.

برای اطلاع از اینکه پاسپورت شما در چه مرحله ای است با کارشناسان پارسین مشاوره تماس بگیرید تا به شما بگویند پاسپورت در حال حاضر در چه مرحله ای است.

شناسه الکترونیکی گذرنامه را چطور می‌توان تهیه کرد؟

در اینجا لازم است اطلاعاتی ثبت نام و تمدید پاسپورت پلیس + ۱۰ در مورد گذرنامه الکتریکی بیان شود. گذرنامه الکترونیکی، نوعی گذرنامه است که اطلاعات شناسایی افراد را به صورت دیجیتال ذخیره می‌شود. این نوع گذرنامه از استانداردهای بین المللی هواپیمایی(ICAO)  پیروی می‌کند. بر مبنای این استاندارد در تراشه الکترونیکی آن اطلاعات خاصی قرار داده می‌شود.

سوال دیگری که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که شناسه الکترونیکی گذرنامه چیست؟

شناسه الکترونیکی پاسپورت یک رشته از اعداد و حروف است که بهتره بگوییم یک شماره سریال اختصاصی برای هر فرد است که در ضمن خرید شناسه الکترونیکی به آن فرد اختصاص داده می‌شود. به این صورت که توسط این شناسه، اطلاعات شناسایی دارنده آن در درون تراشه الکترونیکی موجود ذخیره می‌شوند و با شناسه مختص به فرد اطلاعات بازیابی می‌شود. گذرنامه ای معتبر است که دارای شناسه الکترونیکی باشد تا هویت دارنده آن را بتوان شناسایی کرد. این شناسه معمولاً توسط ماشین خوانش می‌شود و سرعت بررسی در مرز یا سفارت را بسیار بیشتر می‌کند و نیاز به پردازش انسانی نیست که وقت .گیر باشد.

برای دریافت شناسه الکترونیکی شما هم می‌توانید از مراکز پلیس +۱۰ به صورت حضوری اقدام کنید و هم به صورت اینترنتی این کد را خریداری نمائید.

در چه صورتی می‌توان برای تمدید گذرنامه اقدام کرد

برای خروج از کشور داشتن پاسپورت الزامی می‌باشد. شما تصور کنید قصد خروج از کشور را دارید و زمان خروج پاسپورت شما کمتر از ۶ ماه اعتبار نداشته باشد، سفر خارجی خود را کنسل شده بدانید. باید ذکر کرد این مورد بیشتر در سفر به کشورهایی که احتیاج به ویزا نباشد پیش می‌آید؛ چرا که زمانی که شما برای دریافت ویزا به سفارت کشور مورد نظر مراجعه می‌کنید اعتبار پاسپورت شما آنجا کنترل می‌شود.

در چه شرایطی می‌توان برای تمدید پاسپورت اقدام کرد؟

در صورت به وجود آمدن هر کدام از شرایط زیر می‌توان برای تمدید گذرنامه خود اقدام کنید:

1.پاسپورت شما مفقود شده باشد یا به سرقت رفته باشد.

2.  تمام صفحات گذرنامه شما مهر خورده باشد.

3.  نام و نام خانوادگی خود را تغییر داده باشید.

4. تاریخ اعتبار گذرنامه شما تمام شده باشد.

5. درخواست تفکیک نام فرزندان خودتان را از گذرنامه را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ماههای اعزام به خدمت در سال ۱۴۰۲

چه اشخاصی نمی‌توانند برای پاسپورت اقدام کنند؟

در هر کشوری قوانین خاصی برای گرفتن پاسپورت وجود دارد. در ایران افرادی که شرایط زیر را داشته باشند اجازه خروج از کشور را ندارند و برای آنها پاسپورت صادر نمی شود.

  • افرادی که مالیات خود را پرداخت نکرده باشند و به دولت بدهکار باشند.
  • اشخاصی که دارای سوء پیشینه باشند اجازه خروج از کشور را ندارند (در صورتی که دو سال از زمان برطرف شدن سوء پیشینه گذشته  باشد می‌توانند برای پاسپورت اقدام کنند).
  • افرادی که طبق دستور کتبی قضایی ممنوع الخروج باشند.
  • افرادی که خروجشان از کشور بنابر نظر مسئولین به حکومت آسیب می‌رساند.

تمامی اشخاصی که مشکلات فوق را نداشته باشند می‌توان از کشور خارج شوند.

سوالات متداول:

1.برای ثبت نام و تمدید پاسپورت، ایرانیان خارج از کشور از چه طریق اقدام کنند ؟

برای ثبت درخواست گذرنامه از سامانه Sakha.epolice.ir اقدام کنید.

2. برای درخواست گذرنامه در مراکز پلیس +۱۰ چه مبلغی رو باید هزینه کرد؟

 باید 470/812 تومان هزینه کند.

3. مدارک لازم برای ثبت نام پاسپورت نام ببرید ؟

اصل شناسنامه و کارت ملی و عکس بیومتریک

یک پاسخ

  1. سلام‌و‌روز خوش میخواستم بگم عکسی که از خانمها در مراکز پلیس +۱۰ گرفته میشه واقعا در بدترین حالت و زشترین فرم انداخته میشه و این اصلا جالب نیست
    من به این نوع عکس کرفتن معترض هستم
    یک پیشهاد
    شما میتونید یک برنامه داشته باشید که فقط گردی صورت خانمها انداخته بشه و بقیه موارد حذف بشه لااقل به این شکل یک روتینی میشه که برای همه رعایت میشه تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید