Search

تست روانشناسی انگیزش تحصیلی هارتر

تست انگیزش تحصیلی هارتر

تست انگیزش تحصیلی هارتر، معیار بسیار مهمی برای سنجش پیشرفته تحصیلی است. این تست انگیزه بیرونی و درونی دانش‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا مشخص شود انگیزه فرد برای کسب موفقیت تحصیلی به چه میزان است و راه پیشرفت سریع‌تر برای وی پیدا شود.

تست انگیزش تحصیلی بیشتر در مدارس به کار می‌رود. در واقع این ابزار به مشاوران تحصیلی کمک می‌کند تا میزان تحول انگیزش دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهد و در نتیجه دلایل افت تحصیلی فرد مشخص شود. نوجوانی که این تست را انجام می‌دهد میزان علاقه وی به تحصیل سنجیده می‌شود.

تحقیقات در مدارس نشان داده است که نوجوانی که تست انگیزش تحصیلی را انجام داده توانسته انگیزه بیشتری برای تحصیل به دست بیاورد و در نتیجه موفقیت تحصیلی زیادی همین دانش اموز کسب کرده است.

برای انجام تست انگیزش تحصیلی توسط یک روانشناس با تجربه می‌توانید با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

انگیزش تحصیلی چیست؟

انگیزه یک نیروی محرک تلاش و فعالیت برای یادگیری است. انگیزه و انگیزش غالبا به صورت مترادف به کار گرفته می‌شوند.  انگیزش عامل کلی رفتار ما انسان‌ها است. انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص می‌گویند.

 در واقع انگیزش حالت کلی تمایل به سمت پیشرفت تحصیلی است و انگیزه حالت اختصاصی نسبت به یک درس خاص است.  انگیزش هم می‌تواند هدف باشد و هم وسیله انجام آن.

در یک کلاس درس که دانش آموزان با دقت به مطالب درسی گوش می‌دهند و در بحث کلاسی شرکت می‌کنند و از معلم خود سوال می‌پرسند و به خاطر پاسخگویی به سوالات، معلم را وادار می‌کنند به منابع اضافی رجوع کند و اطلاعات بیشتری جمع آوری کند. این کلاس را می‌توان یک کلاس با انگیزه دانست که دانش آموز خود را درگیر فعالیت‌های یادگیری کردند و از مدرسه و تحصیل لذت می‌برند.

مسلماً دانش آموزی که بی‌انگیزه است نه تنها نسبت به درس خواندن و یادگیری تمایلی ندارد، بلکه می‌تواند موجب مزاحمت برای دوستان خود در کلاس درس شود. دانش آموزی که انگیزه بالایی برای تحصیل دارد، به طور طبیعی فعال و خودجوش است و خود را درگیر فعالیت‌های درسی و مدرسه می‌کند و بدون انتظار از پاداش بیرونی از یادگیری لذت می‌برد. در مقابل دانش آموز بی انگیزه غالباً برای یادگیری به پاداش احتیاج دارد تا ترغیب شود و از فرایند یادگیری لذت ببرد.

مقاله مرتبط: تست استعدادیابی برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل هالند

تاثیر انگیزش در پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد

انگیزش یک نیروی محرک و جهت دهنده برای انجام رفتارهای گوناگون در انسان است. تاثیر انگیزش در پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد بدین صورت است که اگر دانش آموزی انگیزش پایینی داشته باشد به توضیحات معلم و کلاس درس توجه نمی‌کند و مسلماً تکالیف خود را تمام و کمال انجام نمی‌دهد و در نتیجه پیشرفت چندانی نخواهد داشت.

بنابراین انگیزش سبب انرژی بیشتر برای انجام وظایف می‌شود. همچنین انگیزش موجب پایداری فعالیت‌ها در طی یک دوره زمانی خواهد شد. دانش آموزی که اعتقاد دارد؛ که در یک درس خاص مطلب را بهتر یاد می‌گیرد همین موضوع سبب می‌شود برای سال جدید و مطالب تازه با علاقمندی و دقت به مطالب گوش فرا دهد و آنها را یاد بگیرد و عکس همین قضیه وجود دارد دانش آموزی که در درس ریاضی سال قبل به خاطر انگیزه بیرونی نمره پایینی کسب کرده، نسبت به یادگیری در سال جدید برای این درس علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دهد.

تاثیر انگیزش در پیشرفت تحصیلی:

  • میزان تلاش افراد با انگیزه بالا برای سخت کوشی بیشتر می‌شود.
  •  به افراد کمک می‌کند تا تکالیف خود را با دقت انجام دهد.
  •  تاثیر بسیار زیادی در توجه به کلاس و هنگام تدریس معلم دارد.
  •  حواس پرتی با انگیزه بالا به حداقل ممکن می‌رسد.
  •  برای دستیابی به هدف خود کارها را سخت و دشوار نمی‌دانند.
تاثیر ا نگیزش در پیشرفت تحصیلی

تست انگیزش تحصیلی هارتر ( hems) چیست؟

تست انگیزش تحصیلی هارتر، میزان موفقیت تحصیلی افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد. این تست ابعاد انگیزش درونی و بیرونی دانش‌آموزان را نشان می‌دهد که چقدر در میزان پیشرفت تحصیلی آنها موثر است. هر سوال تنها یکی از دلایل انگیزش درونی و بیرونی را در نظر می‌گیرد.

پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر دارای ۳۳ سوال است که برای رده سنی نوجوانان در نظر گرفته شده است. در جواب سوالات آن از مقیاس لیکرت که از «هیچ وقت تا همیشه» استفاده شده است.

این تست دارای روایی و پایایی بالایی است که سوالات آن به صورت جامع و کامل طراحی شده است. مدت پاسخگویی به آن ۵ دقیقه است.

هفت عامل موثر در تست انگیزش تحصیلی که بررسی می‌شود

تست انگیزش تحصیلی برای سنجش انگیزه دانش آموزان و عدم موفقیت آنها در تحصیل مؤلفه‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. شایان ذکر است، عوامل زیادی بر سطح انگیزه تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار هستند. لپر و همکارانش در سال ۲۰۰۵ در تحقیقات خود هفت عامل موثر در تست انگیزش تحصیل را مهم در نظر گرفته که باید برای عدم انگیزه و پیشرفت دانش‌آموزان بررسی شود و بر اساس ان 7 عامل تست را تکمیل کردند.

در ذیل ۷ عامل موثر در تست انگیزش تحصیلی هارتر نام برده می‌شود:

چالش: آیا فرد قدرت ریسک کردن و یافتن مطالب و اطلاعات تازه را دارد؟ به دنبال یافتن چالش‌های جدید در زمان تحصیل است؟ انگیزه کافی بر ریسک کردن دارد یا نه؟

قدرت تخیل: در دوران نوجوانی قدرت تخیل آدمی بالا است. برخی افراد برای یک موضوع و هدف خاصی انرژی بیشتری برای آن صرف می‌کنند و معمولاً تخیل بیشتری برای آن دارند. قطعاً زمانی که دانش آموز قدرت تخیل بالایی داشته باشد انگیزه بیشتری برای تحصیل و موفقیت خواهد داشت و در نتیجه برای رسیدن به هدف تلاش بیشتری خواهد کرد.

کنجکاوی: دانش آموزی که در یک درس یا موضوع خاصی کنجکاوی داشته باشد به دنبال یافتن مطالب جدید است و می‌خواهد در آن زمینه تجربه کسب کند انگیزه بیشتری برای تحصیل دارد.

کنترل: زمانی که دانش آموز می‌تواند شرایط را کنترل کند، برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد و در زمان استرس و به خصوص امتحانات بهترین مدیریت را داشته باشد، این نشان دهنده انگیزه بالای  فرد برای پیشرفت است.

رقابت: یکی از عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی، رقابت کردن است. دانش‌آموزی که اهل رقابت کردن باشد انگیزه بیشتری بر نشان دادن توانایی خود دارد و مسلماً این چنین فردی می‌تواند مسیر پیشرفت را طی کند.

مشارکت: یکی از وظایف معلمان کمک به دانش آموزان است که آنها را در کارهای گروهی سهیم کنند که در آینده همین فرد بتواند با دیگران همکاری داشته باشد و توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را داشته باشد. دانش‌آموزی که خواهان کارهای مشارکتی در مدرسه است انگیزه بیشتری برای تحصیل دارد و تمایل به درگیر شدن کارهای تیمی را دارند و از جمع کناره‌گیری نمی‌کنند.

قدرت تشخیص: تجزیه تحلیل کردن مسائل و یافتن راه حل یکی از عوامل موثر بر انگیزش آدمی است. فردی که قدرت تشخیص بالایی دارد و در کنار آن توانایی بالایی برای حل مسئله دارد نشان دهنده انگیزه بیشتر اوست. این چنین فردی با این توانایی می‌تواند موفق‌تر باشد.

برای رسیدن به موفقیت و رشد فردی، انگیزه اولین عامل است تا افراد بتوانند به اوج یادگیری و لذت آن برسند و پله‌های موفقیت را طی کنند.

همه ی هفت عاملی که در تست انگیزش تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرند از کودکی در وجود ما قرار دارند و مهم این است که برای رشد و توسعه آن چقدر تلاش کرده‌ایم تا انگیزه بالایی برای موفقیت به دست بیاوریم.

بیشتر بخوانید: تست عادت مطالعه psshi – تست آگاهی از سبک مطالعه

تست انگیزه تحصیلی

انواع انگیزه تحصیلی

انگیزه انواع مختلفی دارد اما به طور کلی می‌توان انگیزه را در دو بخش بسیار مهم تقسیم کرد: انگیزه درونی و انگیزه بیرونی

انگیزه درونی

 یک علاقه ذاتی است که بدون ترس از تنبیه یا تشویق شما را مجبور به انجام کار خاصی می‌کند. انگیزه درونی یک نیروی خودجوش است که فرد از انجام آن کار لذت می‌برد و نیازی نیست دیگران به آن دستور بدهند. برای داشتن انگیزه درونی بالا باید مواظب گفتگوی درونی با خود باشیم چون گفتگوی منفی با خود میزان این انگیزه را به شدت پایین می‌آورد.

دانش آموزی که برای خود هدف گذاری می‌کند و علاقه زیادی به درس خواندن دارد و می‌خواهد در آینده فرد مفیدی برای جامعه خود باشد چنین فردی انگیزه درونی بالایی دارد.

انگیزه‌های درونی بسیار پایدار هستند و مدت زمان طولانی برای فرد انگیزه رسیدن به هدف را در وجود انسان نگه می‌دارد و به راحتی از بین نمی‌روند.

انگیزه درونی شامل: انگیزه یادگیری، خلاقیت، رسیدن به هدف و … است.

انگیزه بیرونی

 انگیزه بیرونی از مشوق‌ها و پیامدهای بیرونی نشئت می‌گیرد. فرد کار را صرفاً به خاطر پاداش گرفتن و یا جلوگیری از تنبیه انجام می‌دهد. ممکن است همین فرد تمایلی به انجام آن کار نداشته باشد و فقط بخواهد رضایت اطرافیان خود را جلب کند و از بروز اتفاق ناخوشایند جلوگیری کند. به طور مثال؛ دانش آموزی که صرفاً به خاطر گرفتن نمره بالا درس می‌خواند و والدین او برای معدل بالای او جایزه‌ای در نظر گرفته‌اند.

انگیزه بیرونی فرد را شرطی می‌کند و در بلند مدت انگیزه درونی را تضعیف می‌کند. در صورت ادامه انگیزش بیرونی فرد به آن معتاد می‌شود و با برداشته شدن آن تلاش نمی‌تواند و کار قبلی خود را انجام دهد.

انگیزه بیرونی شامل: انگیزه پاداش، ترس و تنبیه، قدرت و غیره است.

در ادامه بخوانید: تست هوش چندگانه ( استعدادیابی) گاردنر

هدف از انجام تست انگیزش تحصیلی در مرکز مشاوره پارسین

داشتن انگیزه موجب ایجاد انرژی در فرد و جهت دادن به رفتار وی می‌شود و تداوم همین رفتار آدمی را در رسیدن به هدف کمک می‌کند.

روانشناسان مرکز مشاوره پارسین، با انجام تست انگیزش تحصیلی انگیزه یادگیری و موفقیت تحصیلی دانش آموزان را می‌سنجند. هدف از انجام این تست :

  • آماده کردن دانش آموزان برای یادگیری بیشتر
  •  فعال نگه داشتن در همان سطح یادگیری
  •  توجه برای تمرکز بیشتر دانش آموزان برای درس خواندن
  • بررسی افت تحصیلی
  •  ایجاد یک برنامه مطالعاتی منظم

سوالات متداول:

1.تست انگیزش تحصیلی هارتر برای چه رده سنی مفید است؟

این تست برای رده سنی نوجوانان مناسب است.

2.هدف اصلی تست انگیزش تحصیلی هارتر چیست؟

میزان انگیزه های درونی و بیرونی فرد را برای پیشرفت تحصیلی می سنجد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید