Search

تست استعدادیابی شغلی هالند

انواع تیپ های شخصیتی در تست هالند

معرفی تست هالند

تست هالند یکی از محبوب ترین تست های شخصیت شناسی و استعدادیابی برای انتخاب رشته ی تحصیلی و شغل مناسب محسوب می شود. مشاوران در بسیاری از کشورها از جمله ایران برای انتخاب رشته ی دبیرستان و دانشگاه از نتایج تست هالند استفاده می کنند. آزمون رغبت سنجی تحصیلی که در پایه نهم برای انتخاب رشته دبیرستان از دانش آموزان گرفته می شود، نسخه ای از تست هالند است.

تست استعداد یابی هالند رایگان بارها مورد بررسی قرار گرفته و معلوم شده که نتایج این تست می تواند نشان دهد افراد به چه نوع شغل های گرایش دارند و در چه نوع محیط های شغلی، بهترین بهره وری خواهند داشت.

این آزمون برگرفته از تئوری انتخاب شغل بر مبنای تیپ های شخصیتی افراد، ارائه شده توسط روانشناس مطرح آمریکایی، جان هالند است که با انجام آن می توان تیپ شخصیتی فرد و شغل و حرفه متناسب با آن را شناسایی کرد.

دکتر هالند معتقد است که مردم بهترین عملکرد خود را در محیط های کاری نشان می دهند که با ترجیحات و علاقه مندی هایشان مطابقت دارد و جدا از شغل یا حرفه فرد، کارهایی هستند که فرد از انجام آنها لذت می برد.

ازمون استعداد یابی شغلی انلاین توسط کامل ترین بانک اطلاعات مشاغل دنیا در آمریکا(اونت) O*NETتائید شده.

استعداد چیست و چرا باید استعدادیابی کرد ؟

بارها از دیگران شنیده اید که من در این زمینه استعداد نداشتم و همین باعث شکست من شد.

استعداد چیست؟ این واژه هر روز به کار می رود. در گفتگوهای روزانه این کلمه استفاده  یا حتی در مورد خود استعداد بحث می شود. اما متاسفانه بسیاری درک صحیحی از مفهوم استعداد ندارند.

مفاله مرتبط: چرا به تست روانشناسی نیاز داریم؟

تست شغلی هالند

استعداد توانایی طبیعی استثنایی به ویژه در یک فعالیت خاص، مانند موسیقی یا حرفه های دیگر است. استعداد اغلب توانایی است که بدون آموزش می آید، چیزی است که با آن متولد شده اید که اغلب با مهارت مقایسه می شود.

برای دریافت مهم ترین راه های استعدادیابی برای انتخاب رشته با پارسین مشاوره تماس بگیرید .برای مشاوره تحصیلی از طریق تلفن ثابت با این شماره تماس بگیرید:

۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴  از کل کشور  پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

مهارت توانایی به دست آمده و توسعه یافته از طریق تمرین است. ولی وقتی در زمینه ای استعداد ما ضعیف است ، به سادگی نمی توانیم با تکرار وتمرین آن را بهبود دهیم. در واقع مهارت ، وجود ندارد و ما ان را ایجاد می کنیم. اما استعداد چیزی است که در ابتدا وجود دارد، و ما صرفا می توانیم برای پروش ان وقت بگذاریم.

تست استعداد یابی برای انتخاب رشته

کسی که در مسیر استعدادهای خود حرکت نمی کند  یا به عبارتی استعدادیابی نکرده باشد، حتی اگر رشد و پیشرفت را تجربه کند، بیش از دیگران زمان و انرژی صرف می کند. به عبارتی، هزینه ی رشد خود را از طریق فرسایش پرداخت می کند. فرسایشی که ممکن بود با انتخاب رشته تحصیلی یا زمینه شغلی یا فعالیت روزانه ی متفاوت، تا حد زیادی کاهش یابد.

برای این که در آینده نتیجه اشتباهات خود را با انصراف از دانشگاه و تلف شدن عمر خود صرف نکنید، بهتر است تست استعدایابی هالند را انجام دهید. تیم پارسین مشاوره می تواند در این زمسنه به شما کمک کند.

تست استعداد یابی انتخاب رشته

 همه انسان ها دارای استعداد های خاص می باشند که باید برای کشف انها وقت صرف و روش های مختلفی را تست نماییم . در صورتی که مشغول به انجام کاری شویم که در آن استعداد داریم ، موفقیت ما تضمینی است!

انواع تست های استعداد یابی

یکی از روش های استعدادیابی برای انتخاب رشته تحصیلی وشغل آینده، انجام دادن تست استعدادیابی شغلی هالند است تا تیپ شخصیتی فرد مشخص شود وشغل مناسب با استعداد او شناسایی شود.

در ادامه بخوانید: تست شخصیت شناسی و استعدادیابی تحصیلی MBTI

تست هالند برای چه کسانی مناسب است؟

کاربردی و ساده بودن تست استعدادیابی هالند باعث شده برای تمامی رده های سنی مناسب باشد. با انجام تست هالند ، شما با تیپ شخصیت شغلی خودتان آشنا می شوید و می توانید با توجه به تیپ شخصیتی خود محیط و شغلی متناسب با تیپ خود را انتخاب کنید.

تست استعداد یابی جوانان

تست هالند برای این گروه ها مناسب است:

  •  دانش آموزان دبیرستان و کنکوری ها
  • دانشجویان
  • کارجویان و فارغ التحصیلان  دانشگاه ها

طبقه بندی تیپ های آزمون رغبت سنجی شغلی هالند

وقتی افراد در تست هالند( تست استعدایابی شغلی) شرکت می کنند نموداری دریافت می کنندکه نشان می دهد خصوصیات انها در شش تیپ شخصیتی واقع گرا (R )، جستجوگر(I ) ، اجتماعی ( S) ، هنری (A ) ،متهور (E )، قراردادی (C )،چه شدت و ضعفی دارد. بالاترین نمره فرد در این شش بعد به عنوان شخصیت غالب فرد در نظر گرفته می شود. اصطلاحاً به این 6 تیپ شخصیتی ،کدهای هالند گفته می شود.

شش تیپ شخصیتی- شغلی (کدهای هالند) شامل موارد ذیل است:

1.تیپ شخصیتی واقع گرا( Realistic):

دارای خصوصیات عملی، فیزیکی، عینی، کنشی، ماشینی و ابزارگر است.

2. تیپ شخصیتی جستجوگر ( Investigative) :

دارای خصوصیات تحلیلی، روشنفکر، علمی، اکتشافی و تفکری است.

3. تیپ شخصیتی هنری (Artistic ):

دارای خصوصیات خلاق، مبتکر، مستقل، نامنظم، نواور، رسانه ای، اهل نگاشتن و نوشتن است.

4. تیپ شخصیتی اجتماعی( Social):

دارای خصوصیات مشارکت  کردن، حمایت کننده، کمک کننده، درمان کننده، پرورش و اموزش است.

5. تیپ شخصیتی متهور ( Enterprising):

دارای خصوصیات رقابتی، رهبری، متقاعدکننده و رسیدن به مقام است.

6.تیپ شخصیتی قراردادی (Conventional ):

دارای خصوصیات جزئی گرا، سازمان دهی و دفتری است.

تست استعدادیابی شغلی هالند

مشاغل مناسب با انواع تیپ های شخصیتی در تست هالند

1.تیپ شخصیتی واقع گرا( R)

در ازمون هالند مشاغل متناسب با تیپ واقع گرا اغلب مشاغلی است که شامل کارهای عملی، مسائل و راه حل های دستی می شود. انها اغلب با گیاهان، حیوانات و مواد دنیای واقعی مانند چوب، ابزار و ماشین آلات سروکار دارند. بسیاری از اشخاص به شغلی نیاز دارندکه  فضای باز باشد و نیاز زیادی با سروکار داشتن با دیگران یا دفتر و کاغذ نداشته باشد. مانند: مهندس مکانیک، مهندس عمران، خلبان ، تکنسین وتعمیرات و…

تیپ های شخصیتی در تست هالند

2.تیپ شخصیتی جستجوگر(I )

در ازمون هالند مشاغل جستجوگرایانه اغلب شامل کار با ایده ها و نیاز به مقدار زیادی تفکر وسیع دارد. این مشاغل می توانند کارهایی مرتبط با کشف مشکلات ذهنی یا کشف حقیقت باشد.مانند: پزشک، فیزیکدان، شیمیدان، دندانپزشک، جراح و…

3. تیپ شخصیتی هنری (A )

در ازمون هالند مشاغل هنری اغلب شامل کار با شکل ها، طرح ها و الگوها است. آنها اغلب به بیان خود نیاز دارند و می توانند کارها را بدون پیروی از مجموعه ای از قوانین روشن انجام دهند. مانند: معماری، بازیگر، شاعر، طراح لباس، کارگردان

4.تیپ شخصیتی اجتماعی ( S)

در ازمون هالند مشاغل اجتماعی اغلب شامل کارهایی می شود که در ارتباط با افراد و آموزش دادن به افراد است. این مشاغل عمدتا مشاغلی هستدکه با کمک کردن و یا ارائه خدمات به دیگران مرتبط هستند.مانند: روانشناس، معلم، مشاور، مربی تربیتی، جامعه شناس

5. تیپ شخصیتی متهور ( E)

در ازمون هالند مشاغل متناسب با تیپ متهور یا جسور اغلب شامل راه اندازی و اجرای پروزه ها می شوند. این مشاغل می تواند شامل رهبری دیگران و تصمیم گیری های بسیار باشد. این گونه کارها گاهی نیاز به ریسک کردن داشته و اغلب با معاملات کاری سروکار دارند. مانند: مدیر بازرگانی، بازاریاب، کارآفرین، رهبریف مدیر رستوران وهتل

6. تیپ شخصیتی قراردادی ( C)

در ازمون هالند مشاغل قراردادی اغلب از مراحل و روش های تعیین شده تشکیل می شوند. این مشاغل پیش از این که با ایده ها سروکار داشته باشند شامل کار با داده ها و  جزئیات می شوند. در این گونه مشاغل معمولا یک مسیر مشخص برای پیگیری وجود دارد. مانند: حسابدار، کارشناس امور اداری، کارشناس امور گمرگ

بیشتر بخوانید: تست هوش چندگانه (استعدادیابی) گاردنر

سوالات و نحوه پاسخگویی به تست هالند

این ازمون شامل 48 سوال است که برای جواب های آن باید میزان علاقه ی خود را به هر کار در پنج گزینه ی از ( خیلی دوست دارم ======== خیلی بدم میاید) انتخاب کنید.

امتیاز شما در هر بخش از 0 – 100 و طبق استاندارد بالاترین امتیازهای شما در 3 بخش (تیپ) بیانگر کد هالندف تیپ شخصیتی – شغلی شما است.

پس از انجام تست یا ازمون بیشترین امتیاز شما در 2 یا 3 بخش (تیپ) کد هالند شما که بیانگر شخصیت شغلی شما است را تشکیل می دهد. این ازمون از سنجش میزان علاقه شما به کارهای مختلف تیپ شخصیت- شغل شما را ارزیابی می کند.

سوالات متداول:

1.تست استعدایابی هالند برای چه افرادی مناسب است؟

تست هالند برای دانش آموزان پایه نهم، کنکوری ها برای انتخاب رشته، دانشجویان و افرادی که جویای کار هستند مناسب است

2.هدف از انجام تست هالند چیست؟

هدف انتخاب شغل مناسب بر اساس شخصیت فرد می باشد.

3. روش پاسخگویی به تست هالند به چه صورت است؟

در مقاله بالا روش پاسخگویی به طور کامل بیان شده.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید