Search

تست شخصیت شناسی و استعدادیابی تحصیلی MBTI

تست های شخصیت شناسی واستعدادیابی تحصیلی

هدف از استعدادیابی و شخصیت شناسی در تست MBTI کمک به افراد برای شناسایی استعداد و مهارتی است که فرد را در مسیری درست در زندگی قرار دهد. این موضوع بخصوص برای جوانانی که آماده ی ورود به دانشگاه هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. تا بتوانند رشته تحصیلی مناسب با شخصیت خود را انتخاب کنند و با کمترین زمان و هزینه بهترین عملکرد و نتیجه را از کارهای خود بگیرند.

تست شخصیت شناسی رایگان تحصیلی یعنی این که، دانش آموز برای چه رشته و چه مشاغلی در آینده مناسب هستند. اهمیت استعدادیابی تحصیلی در این است که نوجوانان می توانند با توانایی های خود آشنا شوند و انتخاب رشته پایه نهم را درست انجام دهند و مسیر بهتری را انتخاب کنند.

یکی از علت های بیکاری در جوانان ما این است که افراد در جایگاه های مناسب خود قرار نمی گیرند و انتخاب مناسب ندارند و شناخت کافی از توانایی ها و استعداد های خود کسب نکرده اند. شناخت توانایی ها و استعدادها ، مشکلات عدم علاقه به رشته تحصیلی و بیکاری را حل می کند که با تست شخصیت شناسی آنلاین توسط اساتید پارسین مشاوره امکان پذیر است .

اگر انسان ها در جایگاه خود و متناسب با توانایی هایشان مسیر خود را انتخاب کنند مشکلات بیکاری یا عدم علاقه به مطالعه، بی انگیزگی و بی هدفی بر طرف می شود. این که خیلی از افراد در رشته تحصیلی خود مشغول به کار نمی شوند دقیقا از همین نشات می گیرد که دانش آموزان در برهه زمانی مناسب استعدادهای خود را نمی سنجند.

یکی از ابزارهای مناسب برای شناخت توانایی ها و استعدادهای دانش اموزان برای انجام انتخاب رشته در پایه نهم دبیرستان و انتخاب رشته برای کنکور، تست های شخصیت شناسی ، انتخاب شغل و رشته تحصیلی است.

ما در مرکز مشاوره پارسین آزمون های پیشرفته، دقیق و منسجمی را برای شما آماده کرده ایم تا به شما کمک کنیم که بتوانید به بهترین شکل ممکن استعداد خود را شکوفا سازید و آینده ساز باشید.

3 تست شخصیت شناسی و استعدادیابی در این مرکز انجام می شود:

  • تست شخصیت شناسی مایرز- بریگز (MBTI)
  • تست انتخاب شغل و رشته تحصیلی هالند و
  • تست هوش چندگانه گاردنر

تست شخصیت شناسی  MBTI

تست MBTI یک پرسش نامه روان سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت ، چگونگی تصمیم گیری  و اولویت های افراد طراحی شده است.  این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myer  ) و مادرش کاترین بریگز(Katherine Briggs ) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ در مورد انواع شخصیت تهیه شده است. تست (MBTI )مخفف کلمه Myers – Biggs Typs Indicator است.

این تست نشان می دهد که رفتارهای مختلفی که ما داریم از الگوی شخصیتی ما نشات می گیرند. و هر انسانی الگوی خاصی برای درک جهان و رفتار با خود و دیگران دارد و می تواند ابزاری مفید برای شناخت ویژگی های فردی باشد.

مقاله مرتبط: چرا به تست روانشناسی نیاز داریم؟

کاربرد تست شخصیت شناسی MBTI

بر اساس پاسخ های داده به تست MBTI، ابتدا 4 جفت جنبه شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس بر اساس ان افراد به عنوان یکی از 16 نوع شخصیت شناخته می شوند. از این تست برای این موارد استفاده می شود:

  •  مشاوره تحصیلی وانتخاب رشته
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی
  • مشاوره عشق و ازدواج

تست mbti برای نوجوانان

هیچ کس “بهترین” شخصیت را ندارد وشخصیت هیچ کس ،” بهتر” از شخصیت فرد دیگر نیست. هم چنین این تست به دنبال پیدا کردن اختلاف عملکرد یا ناهنجاری نیست ؛ در عوض، هدف آن فقط این است که درباره خودتان بیشتر بدانید.

شناخت شما از تمایلات خود و دیگران می تواند کمک کند که بفهمید توانایی خاص شما در چه زمینه هایی است. و احتمالا از چه کارهایی لذت می برید در چه زمینه هایی می توانید برای اجتماع مفید باشید. همچنین چگونه می توانید با افراد با تمایلات متفاوت ارتباط برقرار نمایید .

در ادامه بخوانید: تست استعدادیابی شغلی هالند

تست شخصیت شناسی و استعدادیابی تحصیلی MBTI

4 طبقه بندی مهم در تست شخصیتی MBTI

در پرسش نامه MBTI افراد از 4 نظر تقسیم بندی می شوند:

  1. برون گرایی (E ) و درون گرایی (I ):

آیا شما ترجیح می دهید انرژی خود را از درون بگیرید یا از بیرون (درون گرا یابرون گرا)؟

درون گراها ” به سمت درون” هستند و تمایل دارند که به فکر کردن بپردازند، از تعامل های اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند.

برون گراها ” بیرونی” هستند و تمایل به عمل گرا بودن دارند، از تعامل اجتماعی مکرر لذت می برند و بعد از گذراندن وقت با دیگران احساس انرژی می کنند. همه ما تا حدودی برون گرایی و درون گرایی را در صحنه زندگی به نمایش می گذاریم. اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این دو عبارت به عنوان شخصیت ما معرفی شود.

  • حسی (S ) یا شهودی (N ):

این مقیاس شامل بررسی چگونگی جمع آوری اطلاعات از دنیای اطراف شما است. آیا شما اطلاعات خود را بیشتر از حواس پنج گانه و دیده ها و شنیده ها می گیرید یا از شهود خود و معنا و ارتباطی که بین مسائل پیدا می کنید؟

بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند. افراد حسی، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به ویژه آن چیزی را که می توانند از حواس شان بیاموزند. این افراد تمایل دارند روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کردن لذت ببرند.

تست شخصیت شناسی MBTI

افراد شهودی ترجیح می دهند بیشتر به الگوها و تصورات توجه کنند. آنها درباره احتمالات، آینده و نظریه های انتزاعی فکر می کنند و از آن لذت می برند. این افراد بیشتر به تصویر کلی مساله نگاه می کنند تا  جزئیات ان.

  • منطقی ( T) یا احساسی (F ):

فرد چگونه تصمیم می گیرد؟ هنگام تصمیم گیری آیا بیشتر ترجیح می دهید بر اساس منطق و شواهد عقلانی تصمیم بگیرید یا بر اساس احساسی که نسبت به آن موضوع یا مردم دارید: منطقی یا احساسی

افرادی که ترجیح می دهند منطقی باشند بر واقعیت ها و داده های عینی بیشتر تاکید می کنند. انها هنگام تصمیم گرفتن: استوار ، منطقی و بی غرض هستند.

کسانی که احساسات را ترجیح می دهند، در هنگام تصمیم گیری ، مردم و احساسات شان را هم در نظر می گیرند.

  • قضاوت گرا ( J) یا ادراکی (P ):

مقیاس نهایی شامل؛ چگونگی تمایل مردم به مقابله با جهان است. آیا ترجیح می دهید هر چیزی بر اساس ساختار از پیش تعیین شده باشد یا ذهن انعطاف پذیری دارید و می توانید گزینه های مختلفی را در نظر داشته باشید ( قضاوتی یا ادراکی).

افراد از نظر سازماندهی زندگی دو گروه هستند؛ بعضی دوست دارند همه چیز را از قبل مشخص کنند و طبق برنامه از پیش تعیین شده کار کنند (قضاوتی)، در حالی که بعضی دیگر می خواهند منعطف باشند و در طول مسیر هر چیزی می آید طبق آن تصمیم بگیرند به قول معروف هر چه پیش آید خوش آید( ادراکی).

بیشتر بخوانید : تست هوش چندگانه ( استعداد یابی) گاردنر

16تیپ شخصیتی در تست MBTI

در تست MBTI پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد. در این صورت 16 حالت شخصیتی ایجاد می شود که در شکل زیر هر کدام مشخص شده اند:  

  1. تیپ شخصیت (INTJ )معمار: کسی که فکر می کنید عجیب است اما ذهن درخشانی دارد.

2. تیپ شخصیت (INTP) منطق گرا: کسی که دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند. 

3. تیپ شخصیت ( ENTJ) فرمانده: فردی خستگی ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.

4. تیپ شخصیت (ENTP ) مجادله گر: فردی با انگیزه که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.

5. تیپ شخصیت ( INFJ )حامی: کسی که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد حتی اگر هنوز این را نمی داند.

6. تیپ شخصیت ( INFP ) میانجی گر: فردی با روح آزادگی که در افکار پر احساسش بزرگ می اندیشد.

تست شخصیت شناسی MBTI

7. تیپ شخصیت (ENFJ )پیشرو: فردی که بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات برای هدف خود می ایستد.

8. تیپ شخصیت ( ENFP )مبارز: فردی جمع گرا با روحیه آزادگی که استعدادهای خود را هنوز نشناخته است.

9. تیپ شخصیت (ISTJ )بازرس : فردی دقیق و منطقی که همواره در کار و زندگی وقت شناس است.

10. تیپ شخصیت ( ISFJ ) مدافع : فردی با استعداد و دارای ارزش بسیار که سعی می کند در سایه حرکت کند.

11. تیپ شخصیت ( ESTJ ) اجرایی : فردی خوش مشرب که همه نزدیکان و دوستان او را دوست دارند.

12. تیپ شخصیت ( ESFJ ) سفیر : یکی از محبوب ترین های افراد هر گروه که البته حساس ترین هم می باشد.

13. تیپ شخصیت ( ISTP ) ماهر : فردی که به جای صحبت کردن به دنبال انجام دادن کارهاست.

14. تیپ شخصیت ( ISFP ) ماجراجو: فردی هنرمند که همواره ایده ها و افکار خود را مورد آزمایش قرار می دهد.

15. تیپ شخصیت ( ESTP ) کارآفرین: فردی با انگیزه و پرتلاش که عاشق هر فرصتی برای درخشیدن است.

16. تیپ شخصیت ( ESFP ) سرگرم کننده: فردی پرانرژی و با انگیزه که بودن در کنار او کسل کننده نیست.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائهپکیج مشاوره تحصیلی است.

علت محبوبیت زیاد تست شخصیت شناسی MBTI

امروزه تست MBTI، به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای روانشناسی در دنیا شناخته شده است. در آمریکا تقریبا دو میلیون نفر سالانه از آن برای خودشناسی استفاده می کنند.

از انجای که شاخص نوع شخصیت MBTI نسبتا آسان است و هم چنین با انجام این تست بینش عمیق تری از شخصیت فرد به دست می آید باعث محبوبیت این ابزار روان شناختی شده است.

MBTI در واقع یک تست نیست؛ پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و یک نوع شخصیت را نشان می دهد. هدف این تست، ارزیابی سلامت روان یا ارائه تشخیص های دیگر هم نیست. هدف از تست MBTI توسط پارسین مشاوره این است که به جای مقایسه نتیجه خود با نتایج سایر افراد ، اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصر بفرد خود به دست بیاورید.

نکته بسیار مهم در هنگام جواب دادن تست mbti برای شغل

برای پی بردن به شخصیت خود، در پاسخ به سؤالات گزینه ای را انتخاب کنید که ویژگیها و شخصیت واقعی شما را توصیف کند و نه ویژگیهایی که می خواهید داشته باشید و یا دیگران از شما توقع دارند.
پاسخ درست یا غلط وجود ندارد. به هیچ وجه گزینه ای را که در مورد شما صدق نمی کند، به این دلیل که فکر می کنید گزینه بهتری است انتخاب نکنید، چون در این صورت نتیجه بدست آمده مغایر با خود واقعی شما خواهد بود. پاسخهای شما فقط بیانگر چگونگی نگرش و نگاه شما به محیط اطراف و چگونگی تصمیم گیری شما در امور مختلف است. بنابراین صادقانه پاسخ دهید تا بتوانید به شخصیت واقعی خود پی ببرید.


سوالات متداول:

1.هدف از انجام تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟

شناسایی استعداد و مهارتهای افراد برای انتخاب مسیری درست در زندگی است.

2. تیپ های شخصیتی در تست mbti کدامند؟

تست mbti افراد را در 16 تیپ شخصیتی گروه بندی کرده اند که در مقاله بالا ذکر شده.

3. تست mbti برای چه مواردی کاربرد دارد؟

انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی

مشاوره خانواده، ازدواج و مشکلات بین فردی

انتخاب شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید